خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
نفسهای آخر پراید
1396/03/27
13:00
نفسهای آخر پراید
محمدحسین شاوردی: خودروسازان ایرانی خیلی هوای مشتریان را ندارند. ممکن است هزاران تئوری و تحلیل پشت وضعیت فعلی صنعت خودروی ایران باشد که رقابتی نیست، به صنعت جهانی وصل نیست، مدیران پیشرو و خلاقی ندارد، دولتی است و …. اما درنهایت تصویری که از خودروسازان ایرانی در ذهن مردم ما نقش بسته پراید است که پس از 25 سال احتمالاً پایان سال از خط تولید خارج شود. این را چند روز پیش، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از قول رئیس سازمان استاندارد گفته است و البته چندان هم حرف جدیدی نیست. داستان خروج پراید از خط تولید دیرزمانی است که مثل سریالهای تلویزیون بیمزه شده و کارکرد خود را از دست داده است. این خودرو که نمود واقعی اقتصاد و صنعت ایران با همه مشکلات و بحرانهای متعددش است، بعد از رسیدن به تیراژهای چند صد هزار دستگاهی بالاخره قرار است با خط تولید سایپا وداع کند.
وضعیت صنعت خودروی ایران آدم را ناخودآگاه یاد فیلم مشهور سام مندس یعنی «جادهای بهسوی تباهی» میاندازد. ما در ایران ربع قرن به خاطر دوام صنعت خودروی وطنی خون دادیم، چه جوانان و زنان و مردان و کودکانی که با هزار آرزو در این اتاقکهای ناامن ساخت ایران نشستند و راهی جادهها شدند اما جادهای که میپیمودند به سمت تباهی بود و ابدیت. و البته مثل همیشه برای مقصران هیچ توبیخی در نظر گرفته نشد. کاری هم نمیشد کرد، ساخت معیوب اقتصاد ملی و هزینه بالای نوسازی این صنعت و البته دولتهایی که روی توسعه این صنعت حساسیت خاصی نداشتند و بیشتر در پی حمایتش بودند، کار را به اینجا رساند که خودروهای مونتاژ ایران بین 15 تا 30 سال در خط تولید بمانند. مقایسه تفاوتهای یک صنعت پیشروی تولید خودرو با ایران بهوضوح نشاندهنده بیتوجهی ما به جریانات روز جهانی است مخصوصاً وقتی نیسان جونیور (وانت آبی) را با همان ظاهر، ایمنی، تکنولوژی و مهندسی، بیش از 30 سال مونتاژ میکنیم.
این درحالیکه سیر طبیعی صنعت خودرو به این روال است که هر خودرو با یک یا دو مورد بهروزرسانی یا اصطلاحاً فیسلیفت، نمیتواند بیش از 5 سال در خط تولید بماند و این رویه جز در مواردی معدود، هرگز نقض نمیشود. پراید ناامن، گران و ضعیف اما همانند نیسان جونیور، همانند پژو 405 و همانند بسیاری از دیگر محصولات وطنی، بی کوچکترین تغییر فنی و با اندک تفاوت ظاهری با نمونههای اولیه، یکبند تا الآن در حال تولیدند و یکبند هم جان میگیرند. آمار مرگومیر سالانه جادههای ما عمدتاً به کشتههایی برمیگردد که در وانت نیسان و وانت پیکان، یا در پراید و پژو 405 قربانی شدهاند.
البته نباید از حق گذشت. این خودروی کرهای- آمریکایی به ذات ماشین کمخرجی بود و نگهداری سختی نداشت. ساده تعمیر میشد و نسبتاً نرم و راحت حرکت میکرد. هرچه بود گناه از پراید نسل اول نبود که برای عصر خود در دهه 90 ساخته شده بود. گناه از ما و اقتصاد بیسامان و صنعت همچنان کودک خودروسازی ما بود که با دیوار بلند تعرفهها و البته کمکهای پیاپی دولتی هرگز بزرگ نشد و بنیه قوی و مناسبی پیدا نکرد.
حالا که پراید دارد میرود، حالا که دیگر یک مقصر بزرگ از صحنه حذف شده بهتر است فکری اساسی برای صنعت خودروی داخلی بکنیم. اجازه دهیم رقابت، تعیینکننده برندگان بازار باشد، نه ملیت و نسبت. با رعایت این اصل است که کیا-هیوندای از سازنده پراید در دهه 90 میلادی به پنجمین خودروساز جهان که سازنده محصولاتی ناب مثل اپتیما یا استینگر است بدل میشود و سایپا با کمک برلیانس و چانگان چین و البته حمایت دولتی و تیراژ سیصدهزارتایی پراید، بهزور زنده میماند و طی طریق میکند. در عین حال، توجه به جایگاه تسلا، NIO، تاتا و حتی سایک جای تأمل دارد. شرکتهایی همه تازه تأسیس که در کمتر از دو دهه به اوج عظمت رسیدهاند بدون آنکه زبون کمکهای وقت و بیوقت دولت، و البته نیازمند تعرفههای بالای تجاری برای بقا باشند.
ایکاش کمی آیندهنگر بودیم. ایکاش زمان برای ما قدری اهمیت داشت. ایکاش در صنعت خودروی ما برنامه و استراتژی بر سیاست غلبه داشت. ایکاش اقتصاد ما دولتی نبود.
منبع
ایران جیب
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در
تلگرام 1Car
، آخرین اخبار را دنبال کنيد.
برچسب :
خودرو
,
پزاید
,
خط تولید
,
توقف
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
8 نظر
ابراهيم
1
اي ول من يه زمين بلا استفاده اطراف ورامين دارم كه تقريبا 4 ساله قيمتش ثابته حدود 200 ميخرن ميفروشم ده تا پرايد صفر فول ميخرم ميندازم پاركينگ يكي دوسال بعد از توقف توليد دونه اي 30 ميفروشم
سال 82 كه توليد پيكان متوقف شد يكي از دوستام تازه پيكان صفر به قيمت 4.5تحويل گرفته بود و انداخت تو پاركينگ خونه باباش پذيرش كاناداش درست شد رفت بعد از دوسال كه برگشت همون پيكان صفر را 7 ميليون ازش خريدن
14:24 1396/03/28
گزارش
پاسخ دادن
جهان
2
تیبا هم خط تولیدش رو ببندین :دی
12:51 1396/03/28
گزارش
پاسخ دادن
مجی
9
اگه قرار به بستن خط تولید باشه باید ماشین های ضعیف ببندن عین پراید که 1300 سی سی حجمش یا ماشین هایی که دیگه سی سال دارن تولیدن میشن عین 206 تیپ2 که هیچی نداره از موتور TU3 ضعیف چینی که فقط 1300 سی سی داره و فقط اسم 206 داره ماکتی هست از 206 که 33 میلیون هم الکی پولش هست کسی هم نمیخره همه تیپ5 میخرن.........
باز تیبا2 که بهتره امکانات بیشتری داری نسبت به تیپ2 از آینه های برقی شیشه های عقب برقی موتور پر قدرت 1500 سی سی مگاموتور که الان دارن روی پارس تندرهای جدید استفاده میکنن شتاب عالی مصرف سوخت پایین از همه مهمتر هزینه و خرج نگهداری کمتر و قطعات ارزونتر نسبت به تیپ2 هستش تازه با قیمت 28 میلیون
13:13 1396/03/28
گزارش
*
3
مجی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
موتور 1500 سی سی مگاموتور که الان دارن روی پارس تندرهای جدید استفاده میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناموسا چرا این نظرات افلاطونی رو تایید میکنید من شرمنده دوستان شدم
آخه چرا نمیدونید نظریه علمی میدی دانشمند
موتور 1500 مگا موتور - موتور پرایده یکم تقویت شده انداختن رو تیبا
چرا با موتور km4 تندر مقایسش میکنی؟؟؟
تندر هیچی نداره جز این موتور اینم ازش گرفتی؟؟؟
17:21 1396/03/28
گزارش
مجی
3
اطلاعات فنی نداری میای نظر میدی
من نگفتم موتور ۱۵۰۰تیبا میندازن رو تندر
گفتم الان موتوری جدید پارس تندر که سری ساخت w هست رو داره مگاموتور میزنه همون شرکتی که موتورهای تیبا داره میزنه
موتور تیبا هم طراحی شده یه شرکت آلمانی هست و داره توسط مگاموتور ۱۵۰۰ سی سی تولید و ساخته میشود
لازم نیست هرچی به فکرت میرسه بیای اینجا بنویسی و نظر بدی یکم سرچ کن اطلاعاتت ببر بالا الان پارس تندر که داره پارس خودرو میده توسط مگاموتور تولید میشه برو خودت ببین ....
19:37 1396/03/28
گزارش
محسن
2
داداش اطلاعاتت کمه برو سرج کن برو سایت مگاموتور هست هم موتپر تییا هم موتور پارس تندر پارس خودرو داره مگاموتور میزنه برا الان نیست خیلی وقته شما خبر نداشتی
21:04 1396/03/28
گزارش
*
2
دکتر این حرفت یعنی چی؟؟؟
تیبا2 که بهتره امکانات بیشتری داری نسبت به تیپ2 از آینه های برقی شیشه های عقب برقی موتور پر قدرت 1500 سی سی مگاموتور که الان دارن روی پارس تندرهای جدید استفاده میکنن
(((موتور 1500 که روی پارس تندره روی تیبا استفاده میکنن)))
دقیقا حرف شماست
حالا مگا موتور منتاژ کنه این حرف من نبود
ببین دقیق چی نوشتی ؟ بعد فکر کن چی نوشتی ؟ بعد فکر کن چی فکر کردی!!!
16:05 1396/03/29
گزارش
کاربر: نوید جهرمی
6
اگر قانونی بود که اونا و زن و بچه هاشون رو مجبور به استفاده از این تولیدات میکرد مطمأنن وضع بهتر میشد.
20:05 1396/03/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن
7 نظر
محمد-::::::::
6 نظر
So
4 نظر
اطلاعات خودرو
تاجی 🇮🇷
58 نظر
توحید ارومیه
55 نظر
ساینا پیش فروش مرداد ۱۴۰۴
23 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین جی ال
: امروز من دو بار زنگ زدم با کارشناس صحبت کردم گفت روند فاکتور قطع نشده و تا 24خرداد فاکتور کردیم من خودم 25خردادم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
کویک s
: خسته نشدم اول اجباری GL تکمیل وجه کردم الانم هنوز که هنوزه به بیشتر نصفی از دوستان ماشین ندادن من میرم به کویک تبدیل بزنم حداقل اینه که از شر سایپا خلاص میشم
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
Gl هفته چهارم
: سلام کسی تماس با سایپا نداشته ذر خصوص نیومدن پیامک تکمیل وجه برای GL,,هفته چهارم مهر؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین جی
: چرا الان که مجبور شدیم تبدیل زدیم باز پلاک نمیکنند الان نزدیک 27 روزه پلاک نشدم کسی هست مثل من باشه ؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین جی ال
: آقای جی ال مدبر یک ماه پیام نداده تو چقدر الافی خجالت بکش
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین G
: اگه جی هستی که حالا حالا ها نمیاد ولی اگه GL معلوم نیست
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
نازنین
: وا فاز شما چیه کاش میشد عکس و صدا بفرستیم ک متوجه بشید .شما چیزی باب میلیون نیست الکی میگید این مدبره🤣
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 خرداد
: سلام فکر کنم خودروهای ایگل و j4 که نمایندگیها زیاد طالب دارن زودتر میدن اما x5 وj7 خیلی دیرتر تحویل میدن
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
بهروز
: دمت گرم خوب متوجه شدی از جواب دادنش به سوالها مشخصه خود علی مدیره
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
J4
: من باورم نمیشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا کوییک
پویا
: دوست عزیز برو شماره گذاری سایپا ببین چه خبره
نیسان دیزل
نیسان ایکس
: من دو هفتس فاکتور شدم خبری نیست از پلاک
ساینا
بهروز
: سلام اگه پلاک فعال دیگه ای داری جریمه شوپرداخت کن
ساینا
ادیب
: 30مرداد
سايپا کارا 151 TL
یاور
: از 4 شهریور تقریبا 970 تا دیگه مونده تا فاکتور شن بعد 31 شهریور دوباره یه 6 هزارتا هست بعد ارتقاع یافته ها هست که تقریبا 6 هزار 30 روزه و 3 هزار 90 روزس
سايپا کارا 151 TL
یاور
: میشه ماهی 10350 که 9 ماه بعد بهت میدنش
سایپا کوییک
کوییک اس
: همین الان برو کافه تکمیل وجه دو شهریور ساینا فاکتور و ثبت پلاک 12 آبان عکسش هست . پس حرفت درست نیست .
ساینا
ساینا اس تک دی
: سلام.کسی میدونه پیش فروش تحویل آذر براشون دعوتنامه امده؟اونهایی که واریز اولشون 235 بوده
نیسان دیزل
اسدالهی
: سلام دوستان منم تحویل گرفتم
ساینا
سید
: سلام دوستان پیش فروش بهمن تکمیل 10خرداد امروز تحویل انشاالله قسمت همه