بررسی محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای ایران

 

بررسی محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای ایران

 
رقبای ژاپنی و تک و توک خودروسازان اروپایی، نمایندگانی در این کلاس پر طرفدار در ایران دارند تا با وجود تنوع کاملا مناسب، برای خرید یک شاسی بلند 200 تا 250 میلیون تومانی حسابی گیج شوید. میتسوبیشی اوتلندر، کیا سورنتو، هیوندای سانتافه، تویوتا RAV4، هوندا CRV، نیسان ایکس تریل و رنو کولئوس جدید، اعضای تشکیل دهنده کلاس شاسی بلندهای متوسط هستند. در این مقایسه جمعی تصمیم گرفتیم 4 مدل از پرطرفدارترین این شاسی بلندها را در کنار یکدیگر قرار دهیم. کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر از نظر فرم ظاهری شباهت زیادی نسبت به هم دارند و به همین دلیل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در سوی دیگر تویوتا RAV4 و هیوندای سانتافه با فرمی متفاوت تر تقریبا در یک کفه ترازو قرار می گیرند.
 
البته خودروهای رنو کولیوس و نیسان ایکس-تریل نیز میتوانستند در لیست ما قرار بگیرند اما بدلیل تازه‌وارد بودن، در ماه‌های بعدی در این گزارش قرار خواهند گرفت. 
 
هیوندای سانتافه / IX45
 
هیوندای سانتافه / IX45
 
برای سال 2015 هیوندای دست به تغییراتی جزیی در ظاهر سانتافه زده که باعث شده به روزتر و جذاب تر باشد. با ورود به کابین، خود را در فضایی شلوغ با طراحی اغراق آمیز و البته هماهنگ و زیبا مشاهده خواهید کرد.
 
 کیفیت متریال کابین با سورنتو جدید تفاوت چندانی ندارد و برای جذب مشتری سعی شده تا جایی که ممکن است، مطلوبیت کیفیت متریال و مونتاژ حفظ شود. سانتافه جدید به سیستم FLEX STEER مجهز شده است و به لطف این سیستم می توان فرمان را در 3 حالت اسپرت، کامفورت و نرمال تنظیم کرد. همچنین نمایشگر 8 اینچی لمسی جلو، کیفیت مناسبی دارد و تصویر منتقل شده از دوربین دید عقب را نمایش می دهد.
 
ردیف دوم صندلی ها فضای مناسبی دارد اما به راحتی سورنتو و RVA4 نیست. همچنین در کف صندوق بار 2 صندلی کوچک قرار دارد که با باز کردن آنها ظرفیت کابین به 7 نفر می رسد. سانتافه جدید از امکاناتی نظیر سقف پانوراما و ترمز دستی الکترونیکی نیز بهره می برد که نمونه آنها در رقیب ژاپنی اش دیده نمی شود. همچنین آپشن هایی نظیر سنسورهای فاصله سنج جلو سیستم اتوپارک به مدل 2016 سانتافه اضافه شده است.
 
IX45 یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری را در دل خود جای داده. اگر با ذهنیتی که از پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری مدل قبلی دارید، پشت فرمان سانتافه جدید بنشینید، از آن ناامید خواهید شد، چرا که iX45 تنها 188 اسب بخار قدرت در دوره 6 هزار تولید می کند و قابلیت های فنی آن، فدای کاهش مصرف سوخت آن شده است. البته سانتافه در بحث مشخصات فنی پیشرانه تفاوتی با RAV4 ندارد و از این نظر با رقیب ژاپنی در یک کفه ترازو قرار می گیرد. 
 
سواری سانتافه جدید نرم تر و راحت تر از قبل شده و سیستم تعلیق آن به خوبی ضربات ریز را جذب می کند. سروصدای اتاق نیز نسبت به مدل قدیمی کمتر است و به لطف عایق بندی مناسب، صدای موتور کمتر داخل کابین شنیده می شود. در حالت دو دیفرانسیل، دیفرانسیل مرکزی به صورت الکترونیکی نیرو را بین محورها تقسیم می کند تا سانتافه مشکلی از نظر کشش نداشته باشد. سامانه HAC به شروع حرکت در سربالایی کمک می کند و با فعال شدن سیستم DBC دور موتور از حد خاصی بالا نمی رود. این سامانه کاربرد خود را به خوبی در مسیرهای آفرود نشان می دهد. از دیگر سامانه های الکترونیکی در سانتافه جدید، می توان به مدیریت پایداری VSM، کنترل هرزگردی TCS و چسبندگی بیشتر در پیچ ها ATCC اشاره کرد.
 
در کل باید سانتافه را ترکیبی از طراحی پویا و هماهنگ و فهرست بلندبالای آپشن ها برشمرد، که اگر قابلیت های فنی عالی و چابکی خودرو برای تان اهمیت چندانی نداشته باشد، می تواند گزینه مناسبی برای تردد در مسیرهای هموار به شمار آید.
 
 
مشخصات فنی سانتافه
 
تعداد سیلندر: 4 سیلندر
حجم پیشرانه: 2359 سی سی
قدرت: 188 اسب بخار
گشتاور: 245 نیوتن متر
گیرباکس: 6 سرعته خودکار
وزن: 1568 کیلوگرم 
 
 
 
کیا سورنتو جدید
 
کیا سورنتو جدید
 
کیا سورنتو در ایران سابقه خوبی دارد و حضورش در ایران با تولید نخستین نسل اش همراه بود. حضور سورنتو در ایران همواره در سایه هیوندای سانتافه بوده و همیشه رقابت سختی با همتای کره ای خود داشته اما در یکی دو سال اخیر و با وضع محدودیت های گمرکی، واردات سورنتو به ایران نیز تحت الشعاع قرار گرفت. 
 
اما حالا غول مهربان کره ای دوباره به میدان رقابت بازگشته و با قیمت منطقی تر و ظاهر جذاب تری برای سانتافه خط و نشان می کشد. هر چند از سوی دیگر رقبای جدیدی نیز مقابل اش قرار گرفته اند که شاید بتوان میتسوبیشی اوتلندر را یکی از مهم ترین آنها برشمرد. چهره سورنتو به شاسی بلندهای فورد و شورولت شباهت زیادی دارد و قوس روی درب هایش هم بی شباهت به شاسی بلندهای آلمانی نظیر پورشه کاین نیست.
 
طراحی کابین سورنتو نسبت به سانتافه ساده تر و آرامش بخش تر است و از نظر دیزاین داخلی در حد و اندازه اوتلندر ارزیابی می شود. سادگی دکوراتیو کابین و زیاد نبودن تعداد دکمه ها و ابزارک ها باعث شده تا کابین سورنتو ارگونومی مناسبی داشته باشد و گیج کننده نباشد. همچنین 10 سانتی متر طول بیشتر بدنه نسبت به سانتافه، فضای جاداری برای کابین اش به ارمغان آورده که این مسئله در ردیف عقب به خوبی مشخص است.
 
 سورنتو از صندلی های ردیف سوم نیز بهره می برد که این صندلی ها در نسخه داخل کرم اوتلندر نیز به چشم می خورند. کیفیت کابین سورنتو در سطح مطلوبی قرار دارد و از این نظر در حد و اندازه های اوتلندر، ارزیابی می شود. صندلی ها فرم راحتی دارند و با بالشتک های پهلویی و جاپایی وسیع جای هیچ گله ای را باقی نمی گذارند. صندلی های جلو به صورت الکتریکی تنظیم می شوند و تنظیمات آنها در سیستم حافظه فایل ذخیره است. همچنین صندلی های جلو و عقب از گرمکن و سردکن نیز بهره می برند.
 
عایق بندی کابین نیز از مدل های قبلی بهتر شده و کابین آرام تر و کم تنش تری دارد. درب صندوق بار به صورت برقی باز و بسته می شود و به حسگر نزدیک شدن افراد برای باز شدن مجهز شده که از این نظر نسبت به سانتافه مدرن تر است. سورنتو با نمونه مجهز به پیشرانه 2.4 لیتری دو دیفرانسیل در ایران حضور پیدا کرده است. پیشرانه 2.4 لیتری سورنتو که به سیستم GDI تزریق مستقیم سوخت مجهز شده می تواند 188 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند که از این نظر روی کاغذ از 3 شاسی بلند دیگر این مقایسه وضعیت بهتری دارد.
 
نیروی محرکه تولید شده به هر چهار چرخ منتقل می شود و قفل دیفرانسیل نیز در مسیرهای آفرودی به کمک راننده می آید. 3 حالت رانندگی اکونومی، اسپرت و معمولی برای سورنتو تعریف شده که در نرم ترین حالت، جذب ضربات اش از اوتلندر پر سروصداتر است و در کل باید گفت نرمی سواری اوتلندر را ندارد.
 
سورنتو جدید مقاوم تر و مستحکم تر از قبل است و 53.7 درصد بدنه آن از فولاد با مقاومت کششی بالا تشکیل شده که این عدد 2 برابر قبل است. همچنین استفاده از سامانه های کنترلی نظیر نمایشگر نقطه کور، ایمنی سواری با سورنتو را تامین می کند. به لطف بهره گیری از دوربین عقب و سیستم کمکی پارک، در پارک کردن نگرانی با توجه به ابعاد بزرگ بدنه ایجاد نمی شود. با توجه به زیربندی متفاوت و ارتفاع بیشتر نسبت به سانتافه، این طور به نظر می رسد که قابلیت خارج جاده ای بهتری نسبت به رقیب کره ای داشته باشد و از نظر قابلیت های خارج جاده ای عملکردی مشابه اوتلندر دارد.
 
مشخصات فنی سورنتو
 
تعداد سیلندر: 4 سیلندر
حجم پیشرانه: 2.4 لیتر
قدرت: 188 اسب بخار
گشتاور: 241 نیوتن متر
گیرباکس: 6 سرعته
وزن: 1680 کیلوگرم 
 
 
 
تویوتا RAV4
 
تویوتا RAV4
 
اگر از تغییرات جزیی قسمت عقب فاکتور بگیریم، تنها از چراغ های عقب باید به عنوان اصلی ترین تغییرات نسخه فیس لیفت RAV4 نام ببریم. کابین نیز در نسخه فیس لیفت تقریبا دست نخورده باقی مانده. یکی از مهم ترین برتری های RAV4 نسبت به سانتافه، فضای جادار و راحت کابین مخصوصا در قسمت عقب است. در صندلی های جلو و عقب با این خودرو مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمی شود.
 
صندوق بار بزرگ همه نیازهای مسافرتی یک خانواده 4 نفره را پاسخ می دهد. البته برخلاف سانتافه، خبری از صندلی های تاشونده ردیف سوم در RAV4 نیست. کیفیت متریال استفاده شده داخل کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و به دوام بالا و استهلاک پایین قطعات توجه ویژه ای شده است. البته می توانید ایرادهایی از کیفیت مونتاژ بعضی قطعات کابین نیز بگیرید. RAV4 از فهرست امکانات محدودتر نسبت به سانتافه و حتی 2 رقیب دیگر رنج می برد و در این بخش خریدار را از پرداخت مبلغ بیش از 250 میلیونی ناامید می کند اما در نسخه فیس لیفت امکانات جدیدی نظیر سنسورهای پارک جلو و آینه های جانبی تاشو برقی به فهرست آپشن های RAV4 اضافه شده اند تا شرایط کمی بهتر باشد.
 
RAV4 جدید از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری VVTI برخوردار است که توانایی تولید 177 اسب بخار و 233 نیوتن متر گشتاور را دارد. از سواری با RAV4 انتظار نرمی برادران بزرگ ترش نظیر پرادو و لندکروزر را نداشته باشید. سواری خشک و پرتکان RAV4 در مسیرهای ناهموار بیشتر خودش را نشان می دهد اما در مجموع می توان گفت در مسیرهای خارج جاده نمایش بهتری از سانتافه دارد و کف خودرو کمتر به پستی و بلندی ها برخورد می کند.
 
سیستم کنرتل گشتاور پویا، گشتاور تولید شده را میان چرخ های جلو و عقب را مدیریت می کند و تعادل مناسبی را برای RAV4 به ارمغان می آورد. RAV4 به سیستم فرمان پذیری الکترونیکی ACTIVE DRIVE و سامانه EPS مجهز شده و دقت فرمانش دلچسب است. همچنین اگر هوس کردید با RAV4 به تپه نوردی و آفرود بروید، سامانه های بالا رفتن از تپه HILL START و پایین آمدن از تپه DOWNHILL ASSIST به کنترل راحت تر کمک شایانی می کنند.
 
 جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک نیز با پیشرانه هماهنگ است اما در حالت تیپ ترونیک و تعویض توسط اهرم قرار گرفته در کنسول میانی، سفتی دنده در تعویض ها تا حدودی به اصطلاح توی ذوق می زند. تویوتا RAV4 خودرویی کم استهلاک و با دوام است اما برای خریداران آپشن زده جذابیتی ندارد. اگر به نرمی سواری اهمیت می دهید، کلا RAV4 را فراموش کنید اما اگر به دنبال شاسی بلندی مطمئن هستید، RAV4 انتخاب مناسبی است.
 
 
مشخصات فنی RAV4
 
تعداد سیلندر: 4 سیلندر
حجم پیشرانه: 2.5 لیتر
قدرت: 177 اسب بخار
گشتاور: 233 نیوتن متر
گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک
وزن: 1780 کیلوگرم
 
 
 
 

منبع

ایران جیب


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بررسی و مقایسه , هیونای سانتافه , کیا سورنتو , تویوتا rav4






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

علی
0

سلام فقط سمندef7
15:33  1396/04/29
گزارش
پاسخ دادن
نادری
6

عاشق سانتافه ام... خدایا نظری بنما ...هرچند جز محالاته...
راستی معنی ساننافه چی میشه؟ باتشکر
10:15  1396/04/28
گزارش
پاسخ دادن
سپهر
3

من هم همینطور
11:26  1396/04/28

گزارش
کاربر: سناتور سرعت
3

سانتافه نام تعداد زیادی از شهرها در قاره امریکاست که یقینا هیوندایی به علت ایجاد محبوبیت این مدل نزد مردم این شهرها اقدام به نام گذاری مدلی به نام سانتا فه کرده است
Santa Fe مرکز ایالت نیومکزیکو کشور ایلات متحده امریکاست، این شهر سومین شهر بزرگ این ایالت است.این نام در زبان اسپانیایی به معنای ایمان مقدس است.
سانتافه نام دهستانی است در استان گرانادای کشور اسپانیا.
سانتافه نام یکی از 23 ایالت کشور آرژانتین است.
20:29  1396/04/28

گزارش
بهرام
1

ال نود چی شد؟
10:12  1396/04/28
گزارش
پاسخ دادن
رضا
1

فقط x33
10:11  1396/04/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین بدبخت : باید تجمع کنیم دیگه هیچ کاری فایده نداره اینا راحت دارن پولای مارو بالا میکشن
اردیبهشت : سلام وارد سایت سایپا بشید قسمت پنل کاربری وارد گزینه تغییر رنگ و مدل خودرو بشید
اردیبهشت : سلام منم چند روز پیش خودم را راحت کردم
امیر : والا من دارم هر روز زنگ میزنم دیگه کاری از دستمون بر نمیاد
وحید : سلام دوستان ۲۰ مرداد مرحله دوم تکمیل وجه کردم هنوز ماشین پلاک نشده تحویل ندادن الان ۳۸ روز کسی هم جوابگو نیس رنگ مشکی نمایندگی تلاش خودرو تبریز ثبت نام کردم بنظرتون کی تحویل میدن؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : واقعا خیلی بی عرضه ایم پولمونو ک با بدبختی و هزار جور گرفتاری دادیم دست اینا نه پولمونو میتونیم بگیریم نه ماشینمونو حالم دیگه از خودم بهم میخوره
تارا v1p مشکی : فروش فوری بادموعد تحویل ۴ شهریور ۲۲ شهریور فاکتور شده ولی هنوز تخصیص پلاک نشده
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : اون چیزی که موقع ثبت نام بهتون اعلام کردن تقریبی هست ممکنه زودتر دعوتنامه بیاد و ممکنه خیلی دیرتر چاره ای جز اینکه صبر کنید نیست.
207 فرسوده تحویل آذر ماه : سلام دوستان که ثبت نام نام طرح فرسوده 207 برنده شدند تحویل آذر ماه هستند اگر براتون پیامک اسقاط خودرو آمده خبر بدین ممنون
ساینا 24 بهمن ماه رو مخ : خبری شد به ما هم اطلاعی بده
مریم : سلام پیش فروش دهه فجر کسی دعوتنامه براش اومده شماره پزیرش من12 16تحویل مردادماه ساینا تک سوز
اطلس کجایی : برادران عزیز برای آخرین بار میگم تا اعتراض نکنیم سایپا به ما ماشین نمیده حالا هر کی دوست داشت و مالش براش ارزش داشت روز شنبه 29 شهریور ساعت 10 صبح جلو نمایندگی به خدا من از همدان می خوام بیام همراهی کنید تا نتیجه بگیریم
تحویل 31مرداد پیش فروش : عزیزی. که ماشینش 19تبدیل زد مثل من سایت کرمانشاه بود تحویل گرفت چند روز بعد از حمل باربری ماشینشو تحویل گرفتن میشه لطف کنید جواب بدی
فرسوده اردیبهشت 1404 : دوستان پذیرش اردیبهشت طرح فرسوده بازم کسی هست 26تیر تکمیل وجه کرده باشه؟ بنظرتون 27تیر که تعطیل بوده کسی تکمیل وجه کرده؟
تحویل 13مرداد : 15شهریور فاکتور شده. هنوز رو صدور اسناد می چرخه تابستون تموم شد ما هنوز. معطل مسخره بازی ایران خودرو ایم
سمند جدید : سلام اگر سیمی می خوای تبدیل نزن اگر مهم نیست سیمی یا برقی تبدیل بزن
سید مصطفی : داداش یعنی میشه چند صد تا شماره بعد شماره پذیرش من باشه از ما بپره بفیه رو فاکتور کنن مگه له ترتیب نیست من دیروز زنگ زدم نمایندگی گفت تا 12 بهمن فاکتور شده بلاخره یکی این وسط دروغ میگه 😂😂