انحصار و سهم‌خواهی عامل عقب ماندگی صنعت خودرو

 

شورای رقابت

با اعمال مجوز افزایش قیمت خودرو از سوی شرکت سایپا، بار دیگر نوک پیکان انتقادات به سمت شورای رقابت نشانه رفت؛ به‌طوری‌که برخی رسانه‌ها روز گذشته با زیر سوال بردن عملکرد این شورا در ارائه مجوز افزایش قیمت آن را نوعی خوش خدمتی در حق تولیدکنندگان کشور خواندند. هرچند این شورا نیز بر حسب وظیفه قانونی خود اقدام به قیمت‌گذاری خودرو می‌کند، اما آنچه متقاضیان خودروهای داخلی نسبت به آن گلایه دارند، افزایش قیمت‌ها در نبود ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و همچنین عدم ارائه خدمات فروش و پس از فروش مطلوب از سوی خودروسازان است.
 
با این حال شورای رقابت هر سال در حین بررسی وضعیت تولید خودرو در کشور، درصدی به قیمت‌ها اضافه می‌کند این در شرایطی است که با وجود کاهش تورم کلی، عدم افزایش قیمت ارز و همچنین بهبود نسبی وضعیت کسب‌و‌کار در سال 95 شورای رقابت باز هم به تغییر قیمت‌ها به نفع تولیدکنندگان در سال 96 رای داد.این شورا که همچنان معتقد به انحصار در بازار خودرو است، تعیین قیمت تک‌تک محصولات تولیدی خودروسازان را در حیطه وظایف قانونی خود می‌داند این در شرایطی است که انحصار در برخی از بازارهای جهان نه تنها به الزام قیمت‌گذاری منجر نشده بلکه توانسته ارتقاء و توانمندی خودروسازان را نیز در پی داشته باشد. در حال حاضر با توجه به میزان سرمایه‌گذاری، برندسازی و تولید در صرفه اقتصادی، تعداد تولیدکنندگان خودرو جهان بسیار محدود شده است به‌عنوان مثال در ژاپن تویوتا،هوندا و نیسان، در کره جنوبی هیوندا، کیا ودر فرانسه نیز رنو و پژو سیتروئن با توانمندی خود توانسته‌اند رقبا را حذف و در بسیاری از بازارهای خودرو جهان یکه تازی کنند. انحصار این خودروسازان منجر به الزام قیمت‌گذاری نشده و آنها با توجه به عرضه و تقاضا نسبت به قیمت‌گذاری محصولات خود اقدام می‌کنند؛ بنابراین آنچه انحصار در بازار خودرو ایران را متمایز از انحصار دیگر بازار‌های بزرگ می‌کند نوع سهم‌گیری از بازار‌های خودرو است؛ به‌طوری‌که در ایران سهم‌گیری براساس حمایت‌های تعرفه‌ای دولت به دلیل چرخه معیوب تولید خودرو در کشور صورت می‌گیرد، اما در دیگر کشورها سهمگیری با رقابت و توانمندی شرکت‌های خودروساز شکل گرفته است؛ بنابراین با توجه به تفاوت در انحصار به‌وجود آمده به نظر می‌رسد که شورای رقابت به جای قیمت‌گذاری باید به‌طور اصولی به جریان انحصار در بازار خودرو کشور ورود کند که از آن جمله می‌توان به تغییر تعرفه‌ها و ایجاد رقابت در بازار خودرو اشاره کرد.
 

منبع

دنیای اقتصاد


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , انحصار , سهم خواهی , شورای رقابت , عقب ماندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: m&z
0

دولتی بودن صنایع و قطب های اقتصادی عامل اصلی عقب ماندگی ماست. هیچ راه دیگه ای نیست جز خصوصی سازی واقعی
15:10  1396/05/21
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
10

فکر میکنید اعضای شورای رقابت چه کسانی هستند؟ تمام کسانی که در صنعت خودروسازی ذینفع هستند درباره افزایش قیمت خودرو تصمیم میگیرند . فقط جلوی مردم جنگ زرگری برای ..... کردن ما راه میندازند
13:56  1396/05/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یوسف : شما میگید شهریور تکمیل وجه کردم مگه تا ۲۱ مرداد محلت نداشته شما چطور شهریور تکمیل وجه هستید؟
مریم : دوستان تو سایت نیسان واطلس نوشته بودن قراره همه شون صبح ساعت 9 صبح درب سایپا تجمع کنن. و گزارشگر صداسیما هم میاد. کاش خودمونم میرفتیم لااقل جمعیت به چشم بیاد. من خودم از هرمزگان برای کاری آمدم تهران. اما صبح طرف صبح حتما میام درب این خراب شده
محمد j7 اردیبهشت : سلام زحمت کشیدن 30 تومن 260 تومن بالا بردن این ماه 30 تومن کم کردن خداقوت
V4 سفید : سلام پیش فروش بودین؟ دو مرحله واریز داشتین؟
مهتاب : آقا حمید زنگ بزنید به 162 صدا سیما تا رسانه ای بشه
عادل j7 : سلام بر دوستان دعوتنامه های j7 چقدر کاهش قیمت داشته؟
مهتاب : فقط به 162 زنگ بزنید و اطلاع بدید تا رسانه ای بشه
شاهد : سلام به همه دوستان.. همگی یه زحمت بکشید با هر شماره ای که تو خونه موجود دارید به شماره 162 روابط عمومی صدا و سیما زنگ بزنید و بگید یه گزارش از نحوه تحویل شاهین به مردم و تاخیرهای زیاد سایپا انجام بدند اگه رسانه ای بشه مدیران بی لیاقت سایپا باید جوابگو باشند ایشالا که فرجی بشه
چشم انتظاران شاهین G : سلام این که دوستان میگن سامانه املاک و اسکان حتما تایید کدپستی و ادرس انجام بدین برای چی هست ؟ چه موقعه باید انجام بدیم قبل از آمدن دعوت نامه برای تکمیل وجه ؟
رضا : پدر بیامرز هنوز بااین وضعیت دارن تکمیل وجه میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زامیاد : منم هستم تحویل نکردم شنبه هفته پیش پلاک شدم ولی امروز شنبه نمایندگی قره چماقلو 3تا نیسان اومده من برم گفت اینا ثبت نامی قبل شما هستن گفت احتمال داره مال منم فردا بیاد نیسان رو رفتم دیدم کیفیت به شدت پایینی داره فرمانش انگار از پلاستیک باز یافتی هست
پارسا : سلام جناب تحویل دی ماه هستی الان فاکتورشدی?واریزی تکمیل وجه کی بوده
کوییک gxrl20اسفند : سلام خدمت همه..ثبت نامی 20اسفند 1403،پذیرش27اسفند تحویل 90روزه بالاخره همین الان فاکتور شد،صبر برای ادامه ی ماجرا،انشاالله به زودی همه فاکتور میشن..من 3روز پیش سامانه 136ثبت شکایت کردم واسم کد رهگیری اومد همگی شکایت کنید ده دیقه هم وقت نمیبره
علی : اکستند پلاک نمیشه تا اخر آذر وقتتونو تلف نکنید ایشالله دی میگیرید
محدثه : سلام الان تاخیر تحویل ساینا اس تک حدودا چقدره؟
سجاد : دوستان من امروز ماشینم تک سوز بود تحویل گرفتم
gxl24 : تکمیل وجهت کی بوده
*تجمع اطلس 18 آبان* : قراره یه تجمع بزاریم یکشنبه 18 آبان ساعت 9 الی 9ونیم جلوی درب دفتر فروش سایپا کیلومتر 11 جاده مخصوص( شهید لشکری) حواله داران آذر و دی و بهمن و اسفند 1403
تبدیلی مهر : سلام موعد چه ماهی بود دوگانه که بودین
کوییک RS تحویل مرداد : دوستان من با سامانه 124 تماس گرفتم میگن بایستی از طریق شورای حل اختلاف شکایت کنین . باید برین دفتر قضایی