آمار تأسف‌بار خودروسازی ایران

 

آمار تأسف‌بار خودروسازی ایران

 
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در چهل‌ و دومین نشست مشترک رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی، آمارهای خیره‌کننده و عجیبی در زمینه مقایسه صنایع مختلف ایران از جمله حوزه خودروسازی با دیگر کشورهای جهان اعلام کرده است.
 
شافعی در این نشست که روز جمعه و در سالن همایش اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار داشت:
 
جهت پیشرفت و خروج از وضعیت فعلی حاکم برای صنایع کشور، دو راه بیشتر برای انتخاب پیش رو نداریم. یا باید روش‌های گذشته که توسعه پایدار را برای ما به ارمغان نیاورده است؛ ادامه دهیم یا راه دیگری را انتخاب کنیم. راه دوم به معنای تغییر بنیادین برای یک شروع جدید و البته دشوار است. باید اول از تحلیل‌های مرسوم دست برداریم و برای اولین بار یک ارزیابی واقع‌بینانه از نقاط قوت‌ و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت و تولید کشور ارائه دهیم. انتخاب راهی جدید برای بقای اقتصاد کشور ضروری است و باید آماده باشیم تا روشی جدید و متفاوت را در این حوزه به کار گیریم.
وی با اشاره به آمارهای موجود در ارتباط با تعداد پروانه‌ی واحدهای صنعتی و تولیدی و تعداد پروانه‌های در حال ساخت و مقایسه آن‌ها با دیگر کشورها، اذعان داشت:
 
به‌عنوان مثال اگر بخواهیم ایران را با کشورهای دیگری که در این شرایط محدودیت منابع قرار دارند مقایسه کنیم، آمارهای جالبی به دست می‌آید. مثلا در صنعت خودرو ما ۴۹ پروانه خودرو به همراه ۳۲ پروانه در دست ساخت داریم. بدین ترتیب و در مجموع ۸۱ واحد تولید خودرو در کشورمان وجود دارند که در حال شکل‌گیری یا فعالیت هستند. این در حالی است که تعداد واحدهای صنعت خودروسازی در آلمان ۱۲، ایالات متحده آمریکا ۲۹، فرانسه ۸، ژاپن ۱۱ و کره جنوبی تنها ۵ واحد است.
 
ایران با داشتن ده‌ها برابر واحد تولید خودرو در مقایسه با ژاپن، یک دهم این کشور هم خودرو نمی‌سازد. 
 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه افزود:
 
کشوری مانند ژاپن با داشتن تنها ۱۱ واحد خودروسازی، به‌تنهایی حدود ۱۰ میلیون وسیله نقلیه در سال تولید می‌کند که بخش اعظم آن نیز به کشورهای مختلف صادر می‌شود. این در حالی است که ایران با داشتن ده‌ها برابر واحد فعال خودروسازی، حتی قادر به تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو نیست و تمام خودروهای تولیدی نیز با هدف مصرف داخلی تولید می‌شوند.
شافعی با بیان این مطلب که شماری از صنایع ایران واحدهایی هستند که به دولت و نهادهای اجرایی تعلق دارد و تنها در ظاهر به بخش خصوصی واگذار شده است؛ از صوری بودن این واگذاری‌ها و عدم تحقق خصوصی‌سازی واقعی انتقاد کرد و ایجاد شرکت‌های «خصولتی» را عامل مهمی در عدم پیشرفت صنایع ایران از جمله خودروسازی دانست.
 
وی در ادامه از نمایندگان مجلس درخواست کرد با پیگیری وعده‌های وزرا، به تحقق واقعی خصوصی‌سازی در کشور کمک کنند تا همه خود را متعهد به اجرای وعده‌های خود بدانند.
 

منبع

اقتصاد آنلاین


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازی , مقایسه , ژاپن , رکود , آمار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

19 نظر

علیرضا
2

رانت و پست‌های مدیریتی عقیدتی و غیر تخصصی، مشکلات با کشور‌های متمدن و پیشرفته‌ی دنیا، باز هم به دلایل عقیدتی و ضعف فرهنگی مسئولین کشور و هزینه‌ی درامد‌های کشور روی مواردی که ارزشی برای کشور ندارن، همه و همه باعث شده کشورمون فقط تو دنیای رقابتی امروز عقب بمونه، فرهنگ پیشرفت خواهی مردم از بین بره و فقط به فکر گذران روزمره شون باشن. اینطوری و با این سطح تفکر و حکومت‌داری، کشور ما هرگز خودروساز نخواهد شد. هرگز.
خانه از پایبست ویران است دوستان.
18:57  1396/06/21
پاسخ دادن
رضا
0

خانه از پای بست ویران است.
تو تمام صفحات این سایت یک اظهار نظر از مردم نمیبینی که در اون متلک انداختن به دیگران و توهین و تحقیر توی اون نباشه مردم ما اصلا حرف زدن و رفتار درست با هم دیگه را بلد نیستن اون وقت انتظار داریم کارها درست انجام بشه.
اول نحوه حرف زدن و رفتار باهم دیگه را چه در کوچه و خیابان چه در رانندگی و پیاده درست کنیم و بعد کم کم بقیه مسائل را.
البته همه اینها تقصیر حکومت است، حکومت برای مردم مثل پدر مادر در خانواده میمونه اگر پدر و مادر درست رفتار کنند و مودبانه مشکلات را حل کنند بچه ها هم یاد میگیرند و ادامه میدن اگر حکومت جلو دزدی بانکها و یه عده معلوم الحال که شدن مدیران صنعتی و بانکی و اقتصادی جلو گیری کنه حداقل مردم هم میفهمند باید درست رفتار کنند کمترین منفعت این کار اینست که وجدان کاری به خط تولید ها برمیگرده و لااقل کیفیت اجناس تا حد دانش موجود بالا میره نه الان که به کارگر خط میگی آقا کارت را درست انجام بده جواب میده بالائی ها کارشون را درست انجام میدن که من کارم را درست انجام بدم.
14:18  1396/06/21
پاسخ دادن
حسن
2

اما دوستان گرامی

باید بگویم جا دارد قیمت خودروی پراید به بیش از پنجاه میلیون تومان برسد ...

و خودروی پژو 206 تیپ دو ملی به بیش از هفتاد میلیون تومان ...

و باز هم ملت همیشه در صحنه ثبت نام برای پیش فروش و تحویل سال دیگر خواهند کرد
08:10  1396/06/21
پاسخ دادن
حمید
4

داداش یا دلالی یا کارمند ایران خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ باید از رده خارج بشه خخخخخ

قیمت ۳۴ میلیون بدیم برا تیپ که موتورش ۱۳۰۰ سی سی اندازه پرایده حتی آینه برقی شیشه بالابر برقی هم نداره

تیپ ۲ هم رده پیکان باید تولیدش متوقف بشه

کجاش ملی ؟ قطعات و موتور از چین میارن مونتاژ میکنن یه آرم پژو چینی میزنن جلوش بدون نظارت فرانسه این میشه خودرو ملی؟؟

تیپ ۲ حتی از نظر موتور و امکانات و سرعت و قدرت از تیبا۲ که ۲۸ میلیون خیلی کمتر و عقبتره
10:31  1396/06/21

Ali
3

سلام واقعا یکم غکر کنید پیش خودتون این تیپ ۲ چینی الان چی داره که بخوایم براش ۳۴ میلیون هزینه کنیم
اسباب بازی از رده خارج با اون ظاهر خز و تکراریش
هیچ بووی ام از مدل فرانسویش نبرده
ایران خودرو گنجشک رنگ میکنه جا قناری میده مردم
10:34  1396/06/21

77
0

206 حداقل سواری و اتاق خوبی داره و طراحیش هم فرانسوی هست . در بدترین حالتش هم از اسباب بازی های چینی و ماشین های من درآرودی مثل تیبا و ساینا خیلی خیلی بهتر هست
11:48  1396/06/21

حمید
1

۲۰۶ قبل سال ۹۰ خوب بود الان مفتشم گرونه
راسنی مگه پژو نیست چرا فرانسه نمیاد روی خط تولید پژو ۲۰۶ های چینی ایرانخودرو نظارت کنه؟
طراحیشم برا ۲۰ سال پیش
همین تیبا و ساینا شرف داره به تیپ ۲ که ۳۴ میلیون میدی برا تنظیم آینه سمت شاگرد باید تا کمر خم بشی
۲۰۶ که ایرانیزه و چینی شد دیگه فاتحش خوندس
انقدر ۲۰۶ تو خیابان هست خز و قدیمی شده فقط داره چهره شعر خراب میکنن
کسی که انفدر تعریف میکنه از ۲۰۶ های چینی دلال هست
12:24  1396/06/21

رامین
1

داداش موتور تیبا و تیبا۲ و ساینا ۱۵۰۰ سی سی مگاموتور میارزه به کل خط تولید ۲۰۶ مخصوصا تیپ ۲ تو چین و ایران
12:26  1396/06/21

آرش
1

طراحی سی سال پیش خخخخ الان دیگه اسباب بازی این ۲۰۶ ها

206 آمریکام بزنه مزخرفه بدرد نمیخوره این که دیگه تولید و مونتاژ ایرانه
12:28  1396/06/21

جليل
3

فقط واسه خودم به عنوان يه ايراني متاسفم كه مردم كشورم مجبورن اين چهار چرخ ها رو به اسم ماشين سوار بشن و سالانه بيش از ١٥٠٠٠ نفرشون توي اين ارابه هاي مرگ تلف بشن😔
20:12  1396/06/20
پاسخ دادن
محمد
6

فساد و رانت داره مملکتا نابود میکنه
13:42  1396/06/20
پاسخ دادن
اکبر
15

سلام تا وقتی ماشین های سی سال پیش پژو چینی هستن دیگه چی تولید کنن

قطعات بی کیفیت از هند و چین بر میدارن میارن تو کارخونشون بدون نظارت فرانسه سر هم بند میکنن یه آرم پژو میزنن جلوش میشه ماشین 206 پارس یا 405

انقدر این ماشین های رو دیدیم خسته شدیم ظاهر شهر خراب کردن این پژو چینی های ایران خودرو که فقط بلدن واشر سر سیلندر مبزنن

گنچشک رنگ میکنن جایی قناری میدن ملت

این پژوهای الان ایران خودرو فقط شده نون دونی دلال جماعت و مکانیکی ها هر کی پژو داشته باشه میدونه من چی میگم

والا ماشین چینی میخریم میدونم آگاهی داریم ماشین چینی ولی میریم پول میدم 40 میلیون 206 تیپ 5 میخریم بعد میفهمییم تمام قطعاتش چینی هندی هیچ بویی از مدل فرانسوییش نبربده این میشه تولید داخلی ما انقدر بخرید از این بیشتر خز بشه .
13:33  1396/06/20
پاسخ دادن
محسن
3

احسنت درود به شرفت کاملا درسته و قبول دارم نظرت
23:18  1396/06/20

محمد
2

ماشین های چینی هم ماشین های بی ارزش با موتورهای ضعیفی هستند . داداش خودم برلیانس خریده تو سربالایی ها در حد rd هم نیست . موتور ضعیف روی بدنه ای به این وزن خریده بعد دلش خوشه میگه آپشن زیاد داره !!
09:32  1396/06/21

اکبر
4

ماشین چینی شرف داره به این تولیدات ایران خودرو با این قطعات بی کیفیت

فکر کردی تولید داخل قطعاتش از کجا میارن ؟ پژو میخری فکر کردی قطعاتش از کجا میاد؟ تمام قطعاتشون چینی درجه دوم و سوم میارن سر هم میکنن میدن مردم
برلیانس ماشین خوبیه
دیگه دوره ماشین های سی سال پیش مثل ۲۰۶ و پارس تموم شد فقط نون دونی برا دلال جماعت و مکانیکی
10:37  1396/06/21

سعادتی
0

ماشین چینی راه نمیره موتور ضعیف داره و فقط بزک شده است واسه گول زدن مشتری
10:47  1396/06/21

میلاد
5

خودرو سازی ایران خخخخخخخخخخ
آخ که چقدر خندیدم جک سال رو گفتی
13:19  1396/06/20
پاسخ دادن
مجید
3

به نظر من تنها راه چاره کوچک سازی دولت و خارج کردن صنایع از حالت انحصاری و حرکت به سمت رقابتی شدن است
13:06  1396/06/20
پاسخ دادن
آقا مجید
6

اینها خودرو ساز نیستن بلکه دلال خودرو هستند. خودروهای چینی و کره ای وارد می کنند و قطعات بی کیفیت ایرانی و چینی و کره ای روش سوار می کنند. و در نهایت یک طرح ایرانی روش پیاده می کنند تا تبدیل به خودروی شترگاوپلنگ ایرانی بشه مثل تیبا ساینا رانا و... حتی خود ایران خودرو اصالت ساخت اتومبیل نداره.
11:57  1396/06/20
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید : مهندس شاهین gl برای تبدیل میده 424تومن فقط 15تومن گذاشته روش شاهین g با یه سانروف اضافه 20تومن پول سانروفش هست میشه نهایت 450تومن تو پرفسور در آوردی 560تومن عجب
جک اس فایو جدید : بله بنده ثبت نام کردم و حتی شاسی هم نشده معلوم نیست می‌خوان چیکار کنن ظاهراً دیگه ای فایو تولید نمیشه و از طرح جایگزینی استفاده کنند . ایکس فایو و یا ای فایو
جک اس فایو جدید : دوستان ظاهراً کی ام سی A5 با قیمتی تقریباً مشابه با جک اس فایو قرار شده از روز شنبه ثبت نام کنند و گفتن ممکن ماهایی که اس‌ فایو نوشتیم را اول خرداد به صورت سراسری بخشنامه بدن که بین A5 و X5 انتخاب کنیم . ظاهراً به صورت قطعی دیگه ظرفیت جدید تولید برای اس5 در نظر نگرفتن. بنده خودم مهر ماه اس فایو ثبت نام کردم و 15 خرداد ماه چک دوم هم باید پاس کنم و هنوز شاسی هم نشده. لذا اول خرداد ماه شاید شاید تکلیف مشخص شه. امیدوارم البته
یوسف : خب داداش راست میگه، خیلی از ما پول این ماشین کل داراییمونه، به خاطر این ماشین همه‌شو فروختیم
S new : بله بنده ۲۲ مهر ثبت نام کردم چک اول پاس شده چک دوم هم ۳۰ روز دیگس هنوز تکمیل وجه زرده شاسی نشده
اس ۵ مهر : دوستانی که اینستاگرام فعالیت دارند لطفا اطلاع رسانی کنند تا بقیه مردم گول این حرومزاده ها رو نخورن
محمد s5 : دوستان کسی هست ثبت نام برج 7 باشه ولی تو سیستم در انتظار تکمیل وجه باشه؟ چک قسط اولشم پاس شد ولی زده در حال تکمیل وجه
محمد : سلام آقا نادر الان ازسه ماه پیش تا حالا همه چیز چند برابر شده پس فکر کنم تا آخر سال نه ماه وقت داشته باشی پولت بشه ۱۰برابر برو بخر آخه برادر من یعنی چی که همه چیزم فروختم این داستانا چیه مینویسی بگو قیمتش توبازار فرق داره منم طمع دارم میخام سود کنم همه دنبال همینیم پس ادا در نیاریم شد شد .نشد فدا سرمون
s5 : شما برو دعاکن تحویلت بدن بعد دغدغه s5یا x5 داشته باش
Ali : سلام وقت بخیر ، من تازه ی چندماهی رانا پلاس ۴۰۲ گرفتم تو شهر که باهاش حرکت میکنم گهگاهی آمپر آبش از وسط ی خونه میره بالاتر. من تاحالا محصولات ایرانخودرو استفاده نکردم. اگه کسی از دوستان علتشو میدونه کمکم کنه ، متشکرم🙏
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
4823 : کسی هست براش پیامک واریز نیومده باشه4723?
نیلی : سلام پول تاخیر ماهی چقد میدن
تحویلی بهمن 1402 : برگه چاپی سخا را تحویل نمایندگی بده
به پرهام : دوست عزیز خبر از دعوتنامه بده اسفندی مارومسخره کردی رفتی خدابهت کمک کنه خیلی مردی اماتو...
سمانه : سلام دنا 6 دنده ef7p امروز فاکتور داشتیم؟
دنا : تحویل خود من دیماه بود دی پول واریز کردم هنوز هم فاکتور نشده
پارس : سلام دوستان.چند روز پیش پیامک واریز اومد برام بعد رفتم اشتباهی گزینه پارس با 100میلیون انتخاب کردم .الان وقتی میرم تو سایت همین گزینه میاد میخام نقدی کامل بدم باید چکار کنم.اگه کسی اطلاعاتی داره بگه ممنون میشم
هفته چهارم بهمن ماه - یکپارچه : سلام. هفته چهرم بهمن ماه . تجمیل وجه 6 اردیبهشت - 19.900 سود مشارکت - 3.300 سود تاخیر در مجموع بدون کارت طلایی 126 پرداخت کردم
استاندارد 85 : شماره پذیرش شما چنده داداش من 11634570
یوسف : دوستانی که سورن دوگانه هستن بهتره تبدیل نزنن چون ماشین خیلی خوبی هست موتورشم ef7 هستن ولی دوستانی که سورن با موتوxupvهستن تبدیل بزنن بهتره چون این نوع سمندها موتوروش خیلی ضعیف هست و به درد نمیخوره بعد از تبدیل میتونن ماشین و که دریافت کردن بفروشن و هرچی دوس دارن با موتورtu5یا ef7 بخرن اینو میددنن که موتور جدیدها برای 60 یا 70 سال پیش به درد میخوردند این نظر بنده و تجربه بنده هست