وقتی ماشین جوش می‌آورد، چه کار کنیم؟

 

وقتی ماشین جوش می‌آورد، چه کار کنیم؟

 
ما آدم‌ها ممکن است روزی چند بار از روی خشم و ناراحتی جوش بیاوریم و به اصطلاح آمپر بچسبانیم، پس ماشین‌ها جای خودشان را دارند! یک تفاوت بزرگ بین ما و ماشین‌ها هم وجود دارد؛ این که جوش آوردن ماشین‌ها برعکس ما از روی هیجان و احساس نیست بلکه از شدت گرمای زیاد این روزهای تابستان و فشار زیاد روی موتور است که کاملا با منطق جور در می‌آید. امروز می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین باید و نباید انجام دهیم.
 
در روزهای گرم تابستان بعضا افرادی را در اتوبان‌ یا کوچه‌خیابان‌های شهر می‌بینیم که بغل ماشین پارک شده‌ی خود ایستاده‌اند، کاپوت را بالا زده‌اند و با سردرگمی به موتور داغی نگاه می‌کنند که غرق در بخار و دود شده است. این که خوب است، بعضا افرادی پیدا می‌شوند که چند لیتر آب روی موتور خالی می‌کنند، درحالی‌که این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که یک راننده می‌تواند مرتکب شود و به موتور خسارت مالی زیادی بزند! پس در این شرایط اضطراری بهتر است بجای استرس، احساس سردرگمی و انجام کارهایی که وضعیت را بدتر می‌کنند، خونسرد باشیم و روی راه‌حل‌های درست و منطقی متمرکز شویم.
 
 
 
وقتی ماشین جوش می‌آورد، چه کار کنیم؟
 
 
 
کارهایی که نباید انجام دهید
 
اگر هنگام رانندگی متوجه بالا رفتن غیرعادی آمپر آب شدید، کنار بزنید و صبر کنید تا آمپر بیفتد. با این حال اگر کار از کار گذشته باشد، نباید این کارها را انجام دهید:
 
ماشین را خاموش نکنید!
سریعا در جای مناسب کنار بزنید و ماشین را خاموش نکنید. خاموش کردن ماشین یعنی حرکت نکردن پروانه، آب داخلی رادیاتور که این‌ها یعنی بجای کمک به خنک کردن موتور، شانس خنک‌ کردن را هم از آن هم گرفته‌اید! چراکه موتور داغ است و باید بدون کمک رادیاتور و پروانه خنک شود. داغ بودن موتور قفل شده هم سبب می‌شود تا احتمال آسیب‌دیدگی به قطعات پیشرانه بیشتر شود. این خطر ممکن است تا حدی پیش برود که واشر سرسیلندر بسوزد، سرسیلندر و بلوک موتور بر اثر شدت گرما ترک بردارند و صدمه ببینند.
 
درب رادیاتور را باز نکنید
درب رادیاتور را به هیچ وجه باز نکنید، جبران صدمه‌ی مالی مقدور است اما خسارت جانی چطور؟ وقتی که آب داغ است، تحت فشار زیاد و دمای بالا می‌جوشد و قطرات آن درصورت باز شدن کوچک‌ترین فضا به بیرون پرتاب می‌شود. برای همین است که اگر درب رادیاتور را باز کنید، به احتمال قوی بخار و آب بسیار داغی است که به بیرون پرتاب می‌شوند و خطر سوختگی و خسارت‌های جانی را به دنبال دارند. وقتی که چراغ پشت آمپر از بالا بودن دمای آب خبر می‌دهد، بهتر است فکر ریختن آب در داخل محفظه‌ی رادیاتور را فراموش کنید، چون همیشه جان مهم‌تر از مال است!
 
آب روی موتور نریزید
و سومین کاری که نباید انجام دهید، ریختن آب روی موتور است. ریختن آب روی موتور باعث می‌شود تا  از داخل و بیرون موتور اختلاف دمایی به وجود بیاید و از نظر فیزیکی، شانس ترک خوردن موتور هم بیشتر شود. شاید ریختن آب روی موتور در نگاه اول مفید به نظر برسد و به کاهش دمای آن کمک کند، اما در عوض صدمه‌ و خسارت‌های جدی‌تری را به دنبال دارد.
 
‌‌‌
 
کارهایی که باید انجام دهید
 
حالا احتمالا می‌خواهید بپرسید که اگر نباید این ۳ کار را انجام دهیم، چه کارهایی را باید انجام دهیم؟
 
درب موتور را باز کنید
اولین کار پس از خاموش نکردن ماشین، باز کردن درب موتور است. این کار بسیار ساده‌ و پیش‌وپا افتاده‌ای است که به کاهش دمای محفظه‌ی موتور می‌کند. البته برای باز کردن کاپوت باید مراقب باشید، چراکه ممکن است حجم بخار و گرمای زیادی در زیر درب موتور مخفی شده باشد. در لحظه‌ای که درب موتور با باز می‌کنیم، این بخار و گرما بیرون می‌زند و برای همین باید از این موضوع آگاه باشید و حواستان به دست و صورت‌ خود باشد. وقتی که درب موتور باز می‌شود، هوای بیشتری در مسیر مجاورت با موتور قرار می‌گیرد که باعث خنک شدن می‌شود. البته این روند آهسته انجام می‌شود اما انجام این اقدام جزو اولین‌ اولویت‌هاست که اهمیت بسیار زیادی دارد. هوا به عنوان سیال نقش مهمی را برای انتقال گرما از موتور به فضای بیرون بازی می‌کند.
 
روی رادیاتور آب بریزید
نباید این مورد با ریختن آب روی موتور اشتباه گرفته شود. باید تلاش کنید که در این شرایط دشوار، بطری آب گیر بیاورید و روی رادیاتور بریزید تا رادیات خنک شود. در این شرایط بعضی از کارشناسان خودرو باور دارند که پس از ریختن آب روی رادیات، سوار ماشین شوید و مسافتی را با آن طی کنید. با برخورد هوا به رادیاتور و آب ریخته شده روی آن، دمای موتور پایین می‌آید.
 
بخاری بزنید
استفاده از بخاری باعث می‌شود تا گرمای موتور گرفته شود. ترموستاتی که در سر راه آب رادیات قرار دارد، بعد از رسیدن دمای آب به درجه‌ی خاصی اجازه‌ی ورود را به آب می‌دهد. فن پشت لوله هم باعث می‌شود تا دمای گرم آب در لوله به کابین انتقال پیدا کند. درنظر داشته باشید که استفاده از بخاری، روی موتور بار اضافی وارد نمی‌کند. بخاری گرفتن از ماشین نه تنها باعث گرم‌شدن موتور نمی‌شود، بلکه گرمای به وجود آمده توسط پروانه به داخل کابین منتقل می‌شود. این یعنی استفاده از فرصت با راه‌حل مناسب تا هم گرما تا حدی کاسته شود و هم پروانه‌ها با چرخش هوا به جریان انداختن هوا و خنک‌شدن کمک کنند. این درحالی است که کمپرسورهای کولر برای کارکردن از موتور توان می‌گیرند. برای همین است که وقتی حین رانندگی، کولر می‌زنید، شتاب و قدرت ماشین تا حدی گرفته می‌شود.
 
تماس با امداد
یک سری اقداماتی هستند که یک راننده‌ی حرفه‌ای باید در این‌ گونه مشکلات انجام دهد و یک سری اقدامات هم باید به دست افراد حرفه‌ای و متخصص انجام شوند. مثال ساده وقتی است که ماشین پنچر می‌شود، تایر زاپاس را جای لاستیک پنچر شده می‌اندازید تا وقتی که ماشین را به نزدیک‌ترین مکانیکی محل می‌برید. در آنجا یا تایر را تعمیر می‌کنید یا لاستیک نو می‌خرید و آن را جای تایر زاپاس می‌اندازید. همین امر در مورد دیگر مشکلات خودرو مثل جوش آوردن صادق است. پیدا کردن عامل جوش آوردن خودرو در لحظات حساس کار سختی قلمداد می‌شود که حتی در صورت شناسایی مشکل ممکن است نتوانیم حل کنیم. بعضا ممکن است عامل خارجی مثل گرمای هوا باعث وجود این مشکل شده باشد. از عواملی که ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شده باشد، پارگی شیلنگ یا نشتی رادیاتور است. در این شرایط باید تلاش کرد که در عین دقت، با ابزار موجود جلوی نشتی آب را گرفت.
 
آیا شما تجربه جوش آوردن ماشین را داشته‌اید؟ نظرتان را در کامنت‌های به ما بگویید.
 
 
 
 

منبع

دیجیکالا


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فنی , جوش آوردن , رادیاتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

m.a
8

موردی رو هم من اضافه میکنم شاید مفید باشه: در دو حالت درب رادیاتور رو میتونید باز کنید
دستتون رو روی رادیاتور بزار ببینید خنکه یا داغه؟ اگه خنک بود دو احتمال داره یا ترموستات قفل کرده و اجازه گردش آب رو نمیده یا اصلا تو رادیاتور آب نیست
درب رو باز کنید اگه آب نبود با آب پر کنید
اگه آب بود پس ترموستات قفل کرده باید سریعا ترموستات تعویض بشه یا ترموستات رو دربیارید و جاش رو خالی بگذارید.
در آخر اضافه کنم بهتر ترموستات رو هر دوسال یکبار عوض کنید
19:38  1396/06/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سالار : منم فکر میکردم دروغ میگه تا پیامش رو دیدم من 6 شهریورم فاکتور نشدم ولی محمد 5 شهریور فاکتور شد
Nazi : خوش خبر باشید انشالله ما هم به زودی فاکتور شیم
فروردین : چرا فاکتور فروردین شروع نمیشه خوب اتومات بدن بجای دنده دارن که ...
احمدوند t8 شهرری : سلام به من دیر تحویل دادن از طریق دفتر خدمات قضایی و در شورای حل اختلاف ۳۰ روزه خسارت گرفتم البته تا صدور فاکتور و هزینه دادرسی هم گرفتم
شاهین جی ۱۱ آذر : شماره پذیرش تون چنده؟؟
مهدی پلاس : گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها اعلام کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا حسینی مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. وی ادامه داد: برخی از آمارهای منتشر شده در فضای مجازی با واقعیت فاصله دارد و گروه خودروسازی سایپا از ابتدای امسال حدود 30 هزار دستگاه خودرو تولید و فاکتور کرده است و هیچ مشکلی بابت عرضه خودرو از سوی این گروه خودروسازی وجود ندارد. مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اخذ مجوزهای لازم برای ادامه تولید در شرکت بن رو گفت: با همراهی و درایت مسئولین مربوطه و اخذ مجوزهای لازم از فردا شرکت «بن رو» به مدار تولید برمیگردد و با اضافه شدن تولید در این شرکت، تولید گروه سایپا به مرز 1900 تا 2 هزار دستگاه در روز می رسد. وی تاکید کر
شاهین : من پذیرش 14 آذر هستم ان شاالله ک فاکتور بشیم هر چ زودتر
مهدی شاهین پلاس اسفندی : منظورش روزی1900 الی 2000 می باشد
حسن : شمابین تاراودناانتخابتون کدوم هست داداش؟؟
متخصص : سلام بله ۱۱ آذر فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : شماره رو بزارید زنگ بزنیم
GXR-L - هفته چهارم اسفند : من پنج شنبه تحویل گرفتم از کارخونه سفید مشکی- تکمیل وجه 29 بهمن
دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند : دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند موعد تحویل 31رفروردین بود که در زمان تکمیل وجه گفتند 3 ماه تحویل میدن میشه 5 خرداد تحویل اما 10 اردیبهشت فاکتور شد و 11 اردیبهشت پلاک و الان توی،صدور اسناد
اطلس دی : غلط کردید شما که نمیتونید ماشین بدید ثبت نام کردید پول مردمو خوابوندید تو حساب شرکتسودشو میبرید حرومزادها اگر راست میگید شاهین بدید اطلس ندارید.کوئیک خر سوار میشه؟ باید ماشین مردمو بدید تبدیل هایی که فرستادید به درد عمه تون مبخوره.
کیوان : سلام دوستان ما هفته قبل تجمع کردیم خیلی خوب بود فقط تعدادمان کم بود این بار با نفرات بیشتری اعتراض می‌کنیم وحق خودمون رو میگیریم
حسن دوگانه : حودروی من فکر کنم از سایت تبریز بیاد .خودم سرخس هستم اول میاد تهران بعد مشهد و در نهایت سرخس .فکر کنم بعد از فاکتور دو ماه طول بکشه برسه به دستم کجا برم تو نیمه راه تحویل بگیرم به نظرتون
تبریزی : آره با سود مشارکت میتونی خانه بخری
نیلوفر : دوستان عزیز..کوییک جی اکس ال از تحویلی خرداد کسی دعوتنامه براش صادرشده....؟؟؟؟؟
حمید رضا : سلام می خواستم بدونم 6بهمن تکمیل وجه کردم موعد تحویل خودرو 14اردیبهشت هستش مثل اینکه تاخیر داره وهنوز هم فاکتور نشده چطور کسانی که دیرتر تکمیل وجه کردن فاکتور شدن اگه به ترتیب هستش این چه ترتیبیه لطفاً راهنمایی کنید چکار باید انجام بدیم
نویان : درود دوست گرامی چقد کاشان علافی داره تا ماشین تحویل بگیری؟