حمایت از تولید داخل یا جلوگیری از واردات؟

 

واردات خودرو

از روزی که سایت ثبت سفارش خودرو بسته شد،قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش گذاشته؛هرچند واردکنندگان خودرو بسته شدن سایت و افزایش نرخ ارز را از دلایل اصلی افزایش قیمت ها در بازار عنوان می کنند،اما کماکان اعتراض ها به این تصمیم ادامه دارد.
 
متین‌دخت والی‌نژاد: ساماندهی بازار خودرو، در دولت یازدهم کلید خورد.زمانی که مسعودکرباسیان رییس وقت گمرک تصمیم گرفت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی را متوقف کند،خیلی از واردکننده ها به جمع منتقدان او پیوستند،با این حال این تصمیم تا به امروز ادامه داشته است.
 
تصمیم به توقف سامانه ثبت نام خودروهای وارداتی دوماهی است که اجرا شده است.تصمیم دولت برای توقف این سایت،البته براساس دو اخطاری است که طی دو مرحله در چهارسال گذشته به واردکنندگان خودرو ابلاغ شد و بر مبنای آن از واردکننده ها خواسته شده بود که در صورتی می توانند به فعالیت خود ادامه بدهند که دارای نمایندگی از کشور واردکننده و داشتن تعمیرگاه تخصصی و خدمات پس از فروش باشند.با وجودی که برخی واردکنندگان این دستورالعمل را رعایت کرده بودند اما کماکان برخی ها نیز تلاش می کردند که با درخواست های متعدد از دولت مبنی بر تاخیر در اجرای این مصوبه از زمان برای واردات بیشتر استفاده کنند. با این حال محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای حضور در این وزارتخانه این مصوبه را نهایتا اجرایی کرد و  پس از او محمدشریعتمداری که به عنوان وزیر صنعت،معدن و تجارت از مجلس رای اعتماد گرفت هم این مصوبه با قاطعیت بیشتری دنبال کرد.
 
به دنبال بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو،اعتراض ها از سوی واردکننده ها بالا گرفت.همزمان شایعاتی در فضای مجازی مطرح  شد که حکایت از آن داشت،مناطق آزاد این مصوبه را دور می زنند.به دنبال این طرح این شایعه علی معقولی مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک اعلام کرد:«عدم امكان ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی مشمول مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم می شود. همچنان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی همچنان ادامه دارد.» (اینجا)
 
در همین رابطه علی علی آبادی فراهانی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت،معدن و تجارت هم گفت: «وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ برنامه ای برای تغییر معیار لوکس بودن خودروها از حجم موتور بالای 2500 سی سی نیز ندارد.»
 
بنا به گفته علی آبادی فراهانی از چند ماه پیش دستور العملی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارائه شده که دو هدف اصلی توسعه صادرات خودروهای ساخت داخل و حمایت از صنایع داخلی را دنبال می کند.
 
در سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشت؛ رشد شدید واردات خودرو موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح "ساماندهی واردات خودرو" در هیات دولت، متوقف کند هرچند که واردات خودرو براساس ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد. (اینجا)
 
بخش خصوصی،معترض!
 
به دنبال تصمیم های اخیر وزارت صنعت،معدن و تجارت بیشترین اعتراض ها را بخش خصوصی و واردکننده ها مطرح کردند.آنطور که رییس انجمن واردکنندگان خودرو می گوید این کار غیرقانونی است.مهدی دادفر دبیر این انجمن هم معتقد است که این تصمیم دولت سبب نابود شدن بازار واردکننده ها می شود.
 
در همین حال مسعود خوانساری در نامه ای به محمدشریعتمداری؛ به موضوع تصمیم اخیر وزارت صنعت در ممنوعیت ثبت سفارش خودرو اشاره کرده و این عمل را از مصادیق برهم زدن نظم بازار و دخالت ناگهانی و بدون برنامه دولت در روند کاری بخش خصوصی ارزیابی کرده است.
 
رئیس اتاق تهران در این نامه نوشته است:«از حدود یک ماه قبل به صورت ناگهانی و بدون ارائه هیچ دلیلی، ثبت سفارش برای واردکنندگان خودرو غیرفعال شده است. این اقدام در بازار اثرات مشخصی دارد. اولین موضوع این است که بازار با تلاطم و تنش مواجه می‌شود و در حاشیه آن امتیازات ویژه هم برای واردکنندگانی که تا قبل از تاریخ ممنوعیت اقدام به ثبت سفارش کرده بودند، ایجاد می‌شود. به همین دلیل از وزیر صنعت خواستیم دستور توقف ثبت سفارش واردات خودرو را لغو کند و صدور ثبت سفارش به روال عادی بازگردد.» 
 
واکنش مردم
 
 رویدادهای اخیر، البته بر بازار هم اثر گذاشته؛قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش گذاشته و این افزایش البته بازار خودروهای تولید داخل را هم رونق بخشید است. فعالان بازار معاملات خودرو البته شرایط را مبهم ارزیابی می کنند.
 
خبرآنلاین با طرح این سوال مطرح است که با توجه به این‌که حداقل قیمت خودروهای وارداتی بالاتر از 50 میلیون تومان است، آیا ادامه روند افزایشی واردات خودرو اقدام درستی استاین موضوع را با کاربران در میان گذاشت.
 
 «سعید» یکی از کاربران خبرآنلاین در این باره نوشت: «خودروهای خارجی نباید اجازه ورود پیدا کنند.»
 
یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین که نام خود را عنوان نکرده، تصریح کرد: «نه‌تنها واردات خودرو باید ادامه داشته باشد، بلکه باید تعرفه واردات صفر شود. در کنار آن، تولید خودرو در داخل کاملا متوقف شود تا مردم جان و مالشان در امنیت باشد.»
 
کاربر دیگری متذکر شد: «واردات خودرو باید افزایش داده شود، ولی نه با نرخ و قیمت چند صد برابری قیمت جهانی، بلکه برابر با همان قیمت واقعی.»
 
«آزیتا» عنوان کرد: «مگه خودروهای داخلی وارداتی نیست، اگه نیست، چرا وقتی دلار گرون میشه، قیمت خودروهای داخلی هم افزایش پیدا می‌کنه. نتیجه اخلاقی اینکه ما چیزی به نام صنعت خودرو نداریم.» 
 

منبع

خبر آنلاین


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات , تولید داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

مهران
22

حمایت از دلالان حمایت از رانت خواران حمایت از امضاهای طلای...حمایت از مافیاهای خودروی...کدام تولید ...تولید مدتهاست که به خواب زمستانی فروع رفته....همش بهانه...هر وقت خودروهای که وارد کردن با قیمت دلخواهشون فروختن دومرتبه واردات ازاد میکنن....
09:45  1396/07/23
گزارش
پاسخ دادن
محمد
24

حمایت از تولید داخل یا جلوگیری از واردات؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
حمایت از تولید داخل یا حمایت از قاتلان خودرویی ملت ایران ؟؟!!
حمایت از تولید داخل یا حمایت از مافیای دزد و بی رحم خودرو ؟؟؟!!
آیا 30 سال برای حمایت و رساندن خودرو به سطح جهانی کافی نیست ؟؟؟؟؟!!!
ایا توی این حکومت که دم از عدل و عدالت علی (ع) می زنند کسی نیست که حامی جان و مال مردم در برابر این مافیای دزد و بی رحم خودرو باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
13:26  1396/07/22
گزارش
پاسخ دادن
هادی
11

30 سال که سهله اگه 300 سالم طول بکشه وضعیت بهتر که نمیشه بماند از این بدتر هم میشه فقط ما باید به فکر خودمون باشیم و تا جایی که میتونیم جیب این فرقون سازا یا به قول شما قاتل ها رو پر نکنیم.
13:52  1396/07/23

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم شاهین جی : سلام دوستان چی شد من ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله دارم
شاهین جی : شفاف سازی کنن تکلیفمون مشخص شه
حسین : سلام.کسی هست ک ۱۲ مهر ۴۰۲ واریز اولیه پرداخت کرده باشه و براش دعوتنامه ارسال شده باشه؟ دوسال گذشت همچنان در انتظار دعوتنامه😞
شاهین جی : نباید با اونا مثل آدم حرف زد که یکم سروصدا کنین حساب دستشون میاد
Vt9 : کسی تی۹ گرفته،لطفا تاریخ ثبت نام رو هم بگه
شاهین G : دوستان، تبدیل نزنید که هم 100م ضرر می‌کنید تازه همونم فاکتور نمیشه وظیفه دارن همین G رو تحویل بدن
Vt9 : بله باید حضوری بری
مهدی شاهین پلاس : خب معلومه حرف مفت میزنه از اسفندیا فقط یه مقدار از 25 و26 مونده
شاهینg : اونایی که تجمع رفتین از شاهین جی آذر چه خبر ؟؟اگه نمیدن تبدیل بزنیم؟
شاهین اتومات cvt : تکمیل وجه چه تاریخی بودید؟؟ آیا شاهین cvt هستین؟؟ تاریخ سخا چه روزی بوده؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سهراب : اگر اینطور باشه شما فردا فاکتورید
حسین پانا تبدیل تیرمشکی : دوستان من مشهدم امروز خیلی ماشین صفر اومده بود از دناپلاس وسورن و207 فکر کنم گفتن17تا که 3تاش فکر کنم 207سقف فلزو یکی پانا بود پرسیدم گفتن اینا واسه تبدیل رانا بوده خودمم فاکتور نشدم 31تیرتبدیل 8مرداد دوستان اگر خیلی میخوان زود بگیرن فکر کنم رنگ تیتانیوم بزنید از قبل داشته باشن باتوجه به نظر دوستان
واریزی اول 11/24 : دوستان کسی هست که انصراف داده باشه؟ میخوام بدونم چند ماهه پول برمیگرده به حساب؟دیگه بسه با این وضعیت اصلا اشتباهه به اینا پول بدی 1 سال طول میکشه ماشین بهت بدن
مهدی : از وقتی پلاک بشی چقدر طول میکشه خودرو بیاد نمایندگی ؟
تبدیل،فوری : چرا مردم را می ترسانی،دولت جلو افزایش قیمت را گرفته ایران خودرو هم شکایت کرده ،نگفته از مردم بگیرم ،گفته مابه التفاوت که دولت اجازه افزایش نداده را طبق قانون باید سازمان حمایت بده
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : پیش فروش هزینه اش کمتره نه طرح مادران
فاکتور شدم : شرمنده ماشینم کوییک بوده اشتباه توی صفحه ساینا نوشتم🙏
تبدیل : من تحویل 13 تیر هستم ،تبدیل 18تیر ولی هنوز خبری نیس،میگن ماشین نیست باید نچتولید بشه ،آخه بگو آزار دارید ،تمام تعهدات تو تاخیر هستن ،چرا پشت سر هم طرح میزارید تازه تحویل فوری هم گذاشتن ،شارلاتان بازیه
3تیر : بچه ها سایت تبریز سیمی تولید می کنه یا برقی ؟
دنا 6 دنده 31 خرداد طرح مادران فولادی : چون طرح مادران هزینه تاخیرش کمه دیرتر فاکتور میکنن اونا که هزینه تاخیرشون بیشتر دارن فاکتور میکنن