چرا نمایشگاه خودروی تهران جهانی نیست؟

 

نمایشگاه خودرو تهران

 
نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در حالی روز گذشته پس از گذشت ۱۱ سال برای دومین بار در «شهر آفتاب» آغاز به کار کرد که به اعتقاد برخی کارشناسان به‌دلیل ماهیت صنعت و بازار خودرو ایران، نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرویی کشورمان، فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد.
چرا نمایشگاه خودروی تهران جهانی نیست؟
آنچه مشخص است در نمایشگاه‌های بین‌المللی، طبق روالی معمول آخرین دستاوردها و تکنولوژی مربوط به صنعت خودرو در معرض دید جهانیان قرار می‌گیرد حال آنکه در ایران به‌دلیل عدم حضور خودروسازان جهانی و همچنین انحصاری که زنجیره خودروسازی ایران را اسیر خود کرده، نمایشگاه بین‌المللی نه‌تنها قادر به نمایش دستاوردهای جهانی نیست؛ بلکه با نمایش خودروهای کنونی خودروسازان و وارد‌کنندگان به محلی برای خرید و فروش خودرو تبدیل شده است. در این بین به‌نظر می‌رسد که بیشتر بازدید‌کنندگان نمایشگاه خودرو تهران را متقاضیان خرید خودرو تشکیل می‌دهد تا بلکه بتوانند از میان خودروهای موجود در بازار انتخابی با رضایتمندی انجام دهند. هرچند برخی از وارد‌کنندگان و یا خودروسازان حاضر در نمایشگاه محصولات آینده خود را نیز در معرض دید قرار داده بودند، اما این خودروها نیز به‌نوعی برای بازاریابی به جمع محصولات نمایشگاهی پیوسته بود. در هر صورت برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران با تمام کم و کاستی هایش پس از گذشت ۱۱ سال می‌توان اتفاق خوبی در این حوزه دانست این در شرایطی است که در نمایشگاه مذکور باز هم حضور چینی‌ها پررنگ‌تر از دیگر شرکت‌های مطرح خودروساز به چشم می‌آمد. چینی‌هایی که هم قصد صادرات خودرو به ایران را  دارند و هم به‌نوعی برای حضور در حوزه تولید اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
اما در شرایطی کارشناسان به نمایشگاه‌های خودرویی معتبر دنیا اشاره کرده و استقبال گرم مشتریان از این نمایشگاه‌ها را علاقه‌مندی به دیدار آخرین دستاوردهای خودرویی تعبیر می‌کنند که مشتریان ایرانی به‌نوعی از این گزینه محروم هستند در این مورد یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که عدم توسعه محصول در شرکت‌های خودروساز منجر به آن شده که خودروسازان تنها به نمایش خودروهای قدیمی خود اکتفا کنند و در این زمینه حرفی برای گفتن نداشته باشند. وی همچنین تاکید می‌کند که هم‌اکنون به‌دلیل توقف سایت ثبت‌سفارش، وارد‌کنندگان و مشتریان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و محصولات ارائه شده در نمایشگاه نیز قیمت و زمان مشخصی برای تحویل ندارند. در هر صورت برخی دیگر از کارشناسان نمایشگاه خودروی تهران را عاملی برای تحرک بازار خودرو عنوان می‌کنند و اینکه این رویداد می‌تواند جانی تازه به بازار پاییزی خودرو دهد.
 
استانداردهای نمایشگاه‌های جهانی خودرو
برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو در دنیا با اهداف مشخصی سازماندهی می‌شود و شرکت‌کنندگان نیز طبق همین اهداف در نمایشگاه حضور می‌یابند. ویژگی منحصر‌به‌فرد اینگونه نمایشگاه‌ها حضور تمامی تامین‌‌کنندگان زنجیره‌ صنعت خودرو است. بر همین اساس معمولا شرکت‌‌کنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو در جهان با حضور نزدیک به ۴۰۰ شرکت‌کننده برگزار می‌شود که همگی تلاش می‌کنند محصولات خود را در معرض دید عموم قرار دهند.بر این اساس در این نمایشگاه‌ها شرکت‌ها در بخش‌های مختلفی چون خودروهای سواری، سنگین وسایل نقلیه موتوری، خودروهای بدون سرنشین، قطعات و لوازم یدکی، خودروهای مفهومی، شرکت و تلاش می‌کنند با اجرای برنامه‌هایی خاص و ایجاد بخش‌هایی مثل تیونینگ، روکش‌های محافظتی و راندن خودروهای آزمایشی، به جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر کردن نمایشگاه‌ها کمک کنند.با وجود این عمده برندهای معتبر جهان با حضور در نمایشگاه‌های خودرو تلاش می‌کنند آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار دهند. این شرکت‌ها ضمن رونمایی از جدیدترین خودروهای خود از محصولات آینده‌شان در قالب کانسپت نیز پرده‌برداری می‌کنند. اهمیت این موضوع از آن رو است که بازدید‌کنندگان از این نمایشگاه به‌دنبال محصولات باکیفیت، ایمن، راحت و دارای طراحی منحصر‌به‌فرد هستند.در عین حال، موضوع مهم دیگر این است که تولید‌کنندگان خودرو در رویدادهای خودرویی با جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های حاصل از مراجعه مشتریان و بازدید‌کنندگان، افق‌های تازه‌ای پیش‌روی خود ایجاد کرده و طراحی محصولات خود را بر اساس نیاز و علاقه مشتری قرار می‌دهند. کمپانی‌های مطرح خودروسازی دنیا با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف ضمن رونمایی از محصولات جدید خود پیش چشم میلیون‌ها بازدیدکننده تلاش می‌کنند، سهم بیشتری از بازار جهانی صادرات خودرو را از آن خود کنند.
 
در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه در نمایشگاه‌های بین‌المللی خودروسازان و شرکت‌های مرتبط با صنعت خودرو آخرین دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند، می‌گوید: این شرکت‌ها آخرین دستاوردهای خود درخصوص دانش فنی، مدلینگ و پلت فرم که با آخرین تکنیک‌ها تولید شده است را معرفی می‌کنند.  وی با اشاره به اینکه تبادل اطلاعات به‌منظور هم‌افزایی با سایر شرکت‌ها نیز در نمایشگاه‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد، می‌افزاید: در حاشیه این نمایشگاه‌ها جلسات مهمی درخصوص آخرین مدل‌ها و تکنولوژی‌ها در حوزه تولید و طراحی خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد که این هم‌افزایی در راستای به روز کردن خودروها و ارتقای دانش تولید است.این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه برندهای معتبر جهانی تلاش می‌کنند در این رویداد از مشتریان و متخصصان ایده بگیرند، می‌گوید: در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا یکی از مهم‌ترین‌ها فعالیت‌ها بحث کلینیک خودرو است. بر این اساس شرکت‌هایی که مدل جدیدی را طراحی کردند و آن را به بازار عرضه نکردند سعی می‌کنند درباره بحث طراحی، تولید و به‌خصوص قیمت‌ به ارزیابی محصول جدید خود بپردازند.
 
مقایسه نمایشگاه خودرو تهران با نمونه‌های جهانی
به‌رغم آنکه در نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو در جهان تاکید جدی بر جلب رضایت مشتری، عرضه محصولات جدید و نمایش دستاورد شرکت‌ها در دانش، طراحی و تبادل اطلاعات و ارزیابی محصولات جدید صورت می‌گیرد، اما به‌نظر می‌رسد نمایشگاه خودرو تهران فاقد تمامی اهداف مدنظر در نمایشگاه‌های بین‌المللی جهانی باشد.در حال حاضر نمایشگاه خودرو تهران محدود به حضور تولید‌کنندگان خودرو، شرکای داخلی خودروسازان کشور و چینی‌ها و از سوی دیگر تعدادی از وارد‌کنندگان کشور شده است. در این بین به‌نظر می‌رسد که بحث حضور شرکت‌های مرتبط با صنعت خودرو، تبادل اطلاعات میان شرکت‌های مختلف، ارزیابی محصولات از سوی مشتریان نیز از سوی عرضه‌‌کنندگان خودرو در نمایشگاه صورت نمی‌گیرد. موضوعی که نشان از فاصله عمیق برگزاری این رویداد با استانداردهای جهانی دارد. به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین دلیل ضعف نمایشگاه خودرو تهران به وضعیت بازار خودروی کشور و سیاست‌های دولت بازمی‌گردد. به‌عبارت بهتر نمایشگاه خودرویی که هم‌اکنون برگزار شده نشان از وضعیت و ظرفیت کنونی بازار خودروکشور دارد. از آنجا که سهم واردات خودرو در بازار کشور با سیاست‌گذاری دولت رو به کاهش است؛ بنابراین برندهای معتبر خارجی تمایلی به حضور مستقیم در نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران ندارند و تنها برخی از نمایندگی‌های این شرکت‌ها در ایران به‌منظور حفظ برندینگ و مارکتینگ خود در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. اما موضوع مهم دیگر درباره وضعیت نمایشگاه خودرو تهران به بازار نسبتا انحصاری خودرو در کشور بازمی‌گردد. از آنجا که دو خودروساز بزرگ کشور در بحث طراحی خودرو سابقه چندانی ندارند، به همین دلیل خودروی جدیدی برای عرضه ورقابت با سایر خودروسازان جهانی ندارند و همین موضوع اثر جدی در برگزاری نمایشگاه دارد.
 
موضوع جالب توجه دیگر اینکه در شرایطی که خودروسازان جهانی در نمایشگاه‌های مختلف صرفا بر معرفی محصولات جدید خود تاکید دارند، اما در نمایشگاه خودروی تهران شاهد فروش و پیش‌فروش خودرو از سوی برخی از عرضه‌کنندگان خودرو بودیم که این اتفاق نادر نیز بر نقاط ضعف نمایشگاه و عدم انطباق آن با استانداردهای جهانی اضافه می‌کند. در این مورد یکی از کارشناسان صنعت خودرو با بیان اینکه مهم‌ترین ضعف نمایشگاه تهران از وضعیت بازار خودروی کشور نشات می‌گیرد، می‌گوید: در این رویداد تنها شرکت‌هایی حضور دارند که می‌توانند از بازار خودروی کشورمان سهم داشته باشند.وی اضافه می‌کند: از آنجا که فعالان بازار خودروی کشور ما محدود هستند؛ بنابراین برندهای جهانی تمایلی به حضور مستقیم در این نمایشگاه‌ ندارند و تعداد شرکت‌‌کنندگان در این اتفاق زیاد نیستند. بر همین اساس نمایشگاه خودروی ما نمی‌تواند با استانداردهای جهانی همسو باشد. وی معتقد است؛ زمانی نمایشگاه خودروی تهران می‌تواند محلی برای نمایش خودروهای روز جهان شود که ارتباط ایران با جهان تغییر کند و وضعیت بازار خودروی کشور نیز دچار تحولی اساسی شود.
 

منبع

دنیای اقتصاد


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کاوه
7

وقتی بعد از هر نماز به همه جهان فحش می هیم و برای خیلی از کشورها آرزوی مرگ می کنیم، می خواهید نمایشگاه و سایر کارهامون جهانی باشد!؟
19:18  1396/09/07
گزارش
پاسخ دادن
قدیر
2

چون بیشترش چینی هستش
18:48  1396/09/07
گزارش
پاسخ دادن
اریابهمن
11

تا زمانیکه دیپلماسی و دکترین سیاست خارجی ما حول محور دشمنی با تمام دنیا باشد،نتنها خودروسازی بلکه تمام صنایع کشور روز به روز بسمت پسرفت و عقب مادگی خواهند رفت.اینچنین وضعیت اسفباری باب میل کسانیست که با جان و مال این مردم زحمت کشیده و مظلوم تا دندان در فساد و رانت در حال پر کردن جیب خود هستند.
18:20  1396/09/07
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
11

گذشته از دلایلی که ذکر شد تمام دنیا در تلاش برای بهبود هرچه بهتر کیفیت و احترام به سلیقه و آسایش مشتری هستند که با قانون و قاموس تولید کنندگان (دزدان قاتل) ایرانی همخوانی ندارد به همین دلیل امکان همکاری بجز همفکرانشان (فرانسویها) با کسی دیگه امکان پذیر نیست
18:19  1396/09/07
گزارش
پاسخ دادن
محمد
9

هر که پارتی داشته رفته ۴ تا بنجل چینی وارد کرده تبلیغ هم میکنه که خودروسازم
11:22  1396/09/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد تقی افشاری : سلام آقا سیامک شماتوقراردادتون سودمشارکتتون چقدربوده؟+12درصدسودتاخیرکلا چنددرصدمیشه
سایپا و مسولین دزد : استقلال 7تا از الوصل خورد روزهای روشنی در راه است به امید اینکه سایپا ساینا را تحویل بدهد و دست از جیب من گردن شکسته بردارد،یا الله ای بت بزرگ خودت این افرینندهای فانی را مورد خشم و غصب خودت قرار بده تا دیگر دروغ های گنده نگویند ای الله راضی نیستم که این ها را به سرنوشت استقلال دچار کنی...
مصطفی : سلام دوستان من هفته چهارم شهریور باید پیام بیاد برا تکمیل وجه هنوز پیام نیومده کسی هست هفته چهارم باشه برا تکمیل وجه تو رو خدا جواب بدید ؟
تجمع : دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اخرتیری : خدالعنت کنه سایپا رو اون مدیر و مسئولش و
امین ساینادوگانه27اسفند : سلام آدینه صبح قشنگه دوستان وعزیزان بخیر.ساینادوگانه تواین یکی دو روزه تاچه تاریخی فاکتورشده..کیا فاکتورشدن؟تاریخ تکمیل وجه شون اعلام کنن ممنونم
محمد : الکی چرت پرت نگو لطفا وقتی نمی دونی من دیروز قرداد سایپا رو میخوندم برو تو هم بخون کم مونده تو قرداد بنویسه مصرف کننده باید بره بمیره وقتی فاکتور میشه سود تاخیر نمیدن اگه شماره گذاری پول بیشتر بخواد باید مصرف کننده بده و.... چیزای دیگه اول مطالعه کنید بعد نظر بدید
کامران : سلام دوستان من پیش فروش دی هستم یه سوال، من 304میلیون واریز کردم اگر افزایش قیمت نداشته باشیم تا موقع دعوت نامه اونوقت چقد دیگه باید واریز کنم؟
یه دوست : سلام دوستان احتمالا یه چند وقتی است برای فاکتور کردن دست نگه داشتن بخاطر نتیجه دعوای بین تعزیرات و ایرانخودرو واحتمالش است یه تخفیفی در فاکتورها بشه و مبلغی عودت داده بشه بخاطر 7 درصدی که بیشتر پول ورداشتن
امیر : سلام دوستان من دیروز رفتم سایپا ظاهرا اونایی که 16 و 17 اسفند تکمیل وجه کردن رو دارن فاکتور میکنن روزی 30 تا 35 تا فاکتور میشه فعلا هم فقط رو سفید هستن،به همین دلیل هست که تو بازار اطلس سفید از باقی رنگها حدود 15 تومن ارزون تر هست
اکبر : بله،درسته
صالح : سیستم کروز هست سواری عالی هست روکش صندلی ها چرم و مخمل هست تودوزی ماشین مخمل هست دکمه مات کننده اینه داره هردو ریموت قفل مرکزی داره فقط صدای فنش بالاس اونم به خاطر قدرت فن هستش
صالح : 14روز داداش
تحویل 31مرداد پیش فروش : محمد رضا شماره قرداد15198944 تکمیل وجه 26/3/1404