حقه هایی برای سرکیسه کردن مشتریان خودرو

 

حقه هایی برای سرکیسه کردن مشتریان خودرو

 
بازار خودرو از نمونه عرصه‌های اقتصادی به شمار می‌رود که همواره از گردش مالی بالایی برخوردار بوده است. 
 
اگرچه رکود حاکم بر بازار، رونق این حوزه را نیز تحت تاثیر قرار داده، اما بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند با چنین اوصافی در تنگناهای اقتصادی کشور، بازار خودرو در مقایسه با دیگر بازارها و فعالیت های اقتصادی از شرایط مطلوب تری برخوردار است.
 
البته حمایت دولت از این حوزه نیز ، مولفه ای است که نمی توان و نباید آن را نادیده انگاشت و به هر ترتیب امر مذکور در متمایز شدن وضعیت بازار خودرو در مقایسه با دیگر عرصه ها تاثیرگذار بوده است. 
 
با همه این اوصاف و با وجود حمایت ها و پشتیبانی هایی که از این عرصه می شود، نفوذ دلالها و واسطه ها در بازار مذکور بسیار مشهود به نظر می رسد و با یک بررسی ساده و میدانی در این حوزه، به سادگی می توان تا حدودی ابعاد و زوایای این واسطه گری و دلال بازی را رصد و مورد بررسی قرار داد. 
 
در این میان، دلال ها هر آنچه افراد بر چَم و خَم بازار خودرو اشراف بیشتری پیدا می‌کنند، سود بیشتری را نیز به جیب می زنند و البته گاهی این کسب سود و درآمد چندان سالم به نظر نمی رسد و در این میان با دستاویز قرار دادن برخی ترفندها و به عبارت دیگر فریفتن مشتریان، اتومبیل های مشتریان، خریداری یا فروخته می شود و این همان موضوعی است که در دلال بازی و واسطه گری ریشه دارد. 
 
محمد علی اسلامی،کارشناس بازار با اشاره به افزایش دلالی در طول سالیان اخیر در اقتصاد کشور، اظهار کرد: با نیم نگاهی به فعالیت های متعدد اقتصادی، به این واقعیت پی می بریم که متاسفانه کمتر حوزه و عرصه اقتصادی، از دلالی و واسطه گری مصون مانده است. 
 
وی افزود: در بازار ملک، حوزه های ورزشی همچون جابجایی و انتقال بازیکنان و حتی میوه و خودرو و بسیاری از عرصه های دیگر، رگه هایی از دلالی و واسطه گری با شدت و ضعف هایی مشاهده می شود. 
 
اسلامی تصریح کرد: دلالی بازار خودرو در مقایسه با دیگر حوزه های اقتصادی عیان تر است و اگر در عرصه های دیگر شاهد پشت پرده های آن‌چنانی از دلالی و واسطه‌گری هستیم اما در بازار خودرو تا حدود بسیاری، پرده های مذکور کنار رفته و برای همه، وجود دلالی در این بخش به اثبات رسیده است. 
 
این کارشناس بازار گفت: اساس دلالی برای اقتصاد مخرب است، زیرا فعالیت در این عرصه منتج به تولید و خدمات خاصی نمی شود و افراد با واسطه گری و برخی زد و بندها اقدام به خرید و فروش می‌کنند و در این میان برخی حتی کالا و محصول مورد نظر را خریداری نیز نمی‌کنند و تنها با ارتباطاتی که دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، اقدام به انتقال مال، ملک یا محصولی از فردی به فرد دیگر کرده و از این به اصطلاح فعالیت کاذب ،کسب سود می‌کنند. 
 
وی افزود: دلالی و واسطه‌گری از نمونه مشاغل زاید و کاذب است که برای کشور و اقتصاد آن، منفعت و مصلحتی ندارد اما فعالان این عرصه سودهای کلانی به جیب می زنند که متاسفانه چنین فعالیت هایی در ایران بیش از پیش بروز پیدا کرده است. 
 
اسلامی گفت: با توجه به رابطه مستقیم تورم و دلالی، می توان این‌چنین اظهار کرد که هر آنچه ضریب تورم کاهش یابد به همان میزان از شدت دلالی و واسطه گری نیز کاسته خواهد شد و بالعکس در فضای افزایش تورم، بازار دلالی و واسطه گری نیز داغ شده و اوج می‌گیرد.
 
عمر بالای خودرو در ایران، عاملی که دلالی و واسطه گری را تشدید می‌کند
علی اکبر خزایی، یکی از نمایشگاه داران خودرو در غرب استان تهران، اظهار کرد: میان افراد وگروه هایی که بصورت قانونمند اقدام به خرید و فروش خودرو کرده و عوارض و مالیات این کسب و کار را پرداخت می‌کنند با دلال هایی که در سطح بازار بصورت زیر پوستی به این فعالیت مشغول هستند، تفاوت زیادی وجود دارد. 
 
وی در ادامه افزود: یکی از دلایل دلال بازی و واسطه گری در ایران به عمر بالای خودرو در کشور معطوف می شود که از میانگین جهانی بسیار بالاتر است. 
 
وی افزود:در کشورها و جوامع پیشرفته،عموما عمر خودور 5 سال می باشد،اما متاسفانه در ایران به این اصل و قاعده توجه چندانی نمی شود و همین پدیده باعث بوجود آمدن حلقه های واسطه گری و دلالی در بازار خودرو می شود. 
 
خزایی گفت: البته باید به موضوع قدرت خرید مردم و معذوریاتی که در این ارتباط وجود دارد نیز توجه شود، زیرا به هر ترتیب در شرایطی که توان خرید خودروی صفر کیلومتر برای بسیاری از افراد و خانوارها هر 5 سال یکبار وجود ندارد،. چنین انتظارتی راه به جایی نمی برد و در نتیجه شاهد وجود و گسترش دلال بازی در بازار مذکور خواهیم بود که البته با در نظر گرفتن پیامدهای زیست محیطی این عارضه، بیش از پیش به خسارات این نقیصه پی خواهیم برد.
 
ترفندهایی که دلال ها به کار می‌گیرند
امید فروردین پور، یکی از فعالان حوزه خرید و فروش خودرو در غرب استان تهران با اشاره به مستمسک قرار دادن برخی از ترفندها از سوی دلالان و واسطه ها در بازار خودرو برای خرید یا فروش خودرو به حداقل یا حداکثر قیمت،گفت: در صورت عدم آشنایی به ظرایف بازار خودرو، احتمال متضرر شدن در بازار مذکور بسیار بالا خواهد بود و این نکته ای است که خریداران یا فروشندگان خودرو باید آن را با دقت بسیار، مد نظر قرار دهند. 
 
وی افزود: یکی از مواردی که خریداران خودرو باید به آن توجه کنند به تعداد بنچاق های اتومبیل معطوف می شود و هر آنچه بر تعدد و تکثر این بنچاق ها افزوده شود، باید وسواس بیشتری در خرید خودرو به خرج داده شود. 
 
فروردین پور تصریح کرد: تعدد بنچاق ها به معنای دست به دست شدن بالا و بسیار خودرو است و در ارتباط با چنین خودروهایی، بنچاق می تواند به دلیل ایراد خودرو و عدم تمایل مالکان و صاحبان آن برای نگهداری و استفاده از آن باشد. 
 
این فعال در حوزه خرید و فروش خودرو گفت: نکته بعدی به تصادفاتی که پیش از خرید و فروش خودرو داشته باز می‌گردد و این نکته ای است که از سوی بسیاری از دلالان به عنوان دستاویزی برای سوء استفاده قرار می گیرد. 
 
وی افزود: به هر ترتیب، عدم وجود تصادف برای یک خودرو، مزیت ویژه و قابل توجهی است اما گاهی شاهدیم برخی تصادفات کوچک، بهانه ای می شود تا برخی دلالان و واسطه ها افت قیمت بسیاری را برای فروشنده در نظر بگیرند و به واقع دلال ها در نظر دارند، سود خود را با افزایش اُفتِ قیمت خودرو از فروشنده بالا ببرند. 
 
فروردین پور گفت: این موضوع در ارتباط با خریدار نیز مصداق پیدا می‌کند و خریداران باید به این نکته توجه کنند که خودرو تصادف شدید را در گذشته تجربه نکرده باشد، زیرا گاهی پس از تصادفات، خودرو به اصطلاح خوب جمع می شود و در ظاهر و برای عوام این موضوع قابل تشخیص نیست اما هنگام فروش به عاملی برای زیان و خسارت بسیار تبدیل می شود. 
 
وی در خاتمه یادآور شد: نکته بعدی به انصاف و سلامت کاری فرد باز می‌گردد و در صورت شناسایی افراد منصف و مراجعه به آنها برای خرید یا فروش خودرو، به تبع ضریب متحمل شدن ضرر و زیان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و این موضوعی است که باید با دقت نظر بسیار مورد توجه قرار گیرد.
 
 
 
 

منبع

yjc.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ماشین , بازار , دلال , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

دان
1

حفه بازتر از دولت ایران وجودنداره
17:43  1396/10/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید شاهین پلاس ۱۵ اردیبهشت : نصف ۱۲۲۲
حامد x3 : با سلام ماشینا رو دارن نمایندگی‌ها به قیمت آزاد می فروشن. گرانی در کار نیست طبق قرداد تا آخر سال هم وقت دارن بدن.
Hx5 : وام بگیر قرض کن، نزول نه، قرض عزیزم، بگیر ماشین رو یا بعدش حواله رو بفروش ی سبک تر بگیر و قرض رو پس بده ولی طلا نفروش
Hx5 : به نظرت آدم کالای سرمایه ای را تبدیل به کالای مصرفی میکنه؟ شما اهرم هم نزدی اگر میتونی وام بگیر اگر هم نمیتونی به نظرم تبدیل به ی ماشین مثلا ایکس 5 کارکرده بکن یا یک ماشین صفر ارزون تر اما طلا رو نده طلا شاید 7 هزار دلار رو هم ببینه، قطعا دلار هم با وضعیت فعلی همیشه رو به بالاست، تهش چند ماه تموم نخوره ماشینی که میگیری الان 21 هزار دلاره، چند ماه بعد میشه 20 هزار دلار و ی استفاده هم کنی میشه 19 هزار دلار حالا خودت حساب کن می ارزه طلایی که هر روز با دلار بالا و پایین میشه رو بفروشی چون مثلا میخوای لذت شاسی بلند داشته باشی
عباس : سلام ثبتبت نام مردادی هستم ماشین دوهفته پیش تحویل گرفتم ماشین بی ایراد خدارو شکر توی ایران ماشین بگیری بی ایراد باورکردنی نیست ممنون آزارمان خودرو
شاهین مشکی : سلام من تبدیل زدم از دیروز هنوز فاکتور نشدم
ارمان بک x3 : ببخشید من اشتباه نوشته بودم تحویل ۱۵ ادر بود ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده
ترکاشوند ۲۵خردادم : من شاهین سفید فاکتور و پلاک شدم ولی دوست داشتم مشکی میشد مشکی شاهین خیلی قشنگه
رضا شاهین مشکی : سلام من دیروز تبدیل زدم مشکی ولی فاکتور نشده دوستان اطلاعات غلط ندهند
آرش : سلام دوستانی که فاکتور میشن توروخدا اینجا اعلام کنن لطف کنید بگید پیش فروش چه ماهی بودی و کی تکمیل وجه کردی ممنون عزیزان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل 12 مرداد اطلس جی : سلام باید همان موقع که در مورد تبدیل جی به جی ال گفتند تبدیل میزدید خدا رو شکر از برج 7 که تبدیل زدم یک روز بعد فاکتور شد یه هفته بعد پلاک و یه هفته و یه هفته بعد تحویل دادند 5 روز بعدش فروختم یه مبلغی را روش گذاشتم و پژو 207 گرفتم چون میخواستم از شر سایپا راحت بشم خدا را صد هزار مرتبه شد که الان ماشین دارم ان شاءالله همه شما مشکل ماشین براتون حل بشه
علیرضا GX L : سلام من تکمیل وجه 1 شهریورم بنظرتون کی فاکتور میشم؟
سالارم : منم دقیقا 26 برج یک پول ریختم حدودا 245 ملیون پول باید بریزیم دعوتنامه هم نهایتا تا دهم دی میاد حدودا 15 روز هم وقت میدن لازمه بگم اینجا همه فقط سوال میپرسن کسی جوابگو نیست اکثرا دلال هستن فقط دوس دارن گرونی بشه دولت و حکومت بهونه س ماها چند نفر که فقط یه دونه داریم اسیر حاشیه و حرف و حدیثیم زیاد اهمیت نده
رضا : قطعات مشترک با سایر خودروها لنت جلو: ال 90 فیلتر روغن: ماتیز وmvm110 بقیه لیفانها، فیلتر سرکان با کد 7133 کمک فنر جلو:پژو 405 (بلند است) 405، پژو 206 (کوتاه است ) و اچ سی کراس فیلتر هوا:فیلتر هوای پراید را می توان جا کرد با نصب پلاستیک اضافه فیلتر بنزین پژو405 آفتابگیر سمند سورن سیبک طبق: اچ سی کراس بوش طبق کوچک لبه دار: اچ سی کراس بوش طبق بزرگ: اچ سی کراس موتور پمپ بنزین: پراید لنت ترمز عقب کفشکی:206 تیپ 3،ال 90 e1 کمک فنر عقب: اچ سی کراس قرقری فرمان از داخل (سیبک مفصل فرمان) : 206 بلبرینگ چرخاش عقب 206 تیپ 2 و اچ سی کراس بلبرینگ 445539 چرخ عقب پژو 206 تیپ2 MVM110 لیفان520 برند S2B بلبرینگ چرخاش جلو مزدا 323 برلیانس 320 ترموستات پژو 405 با کمی تراشکاری میل موج گیر اچ سی کراس کف پوش :ام وی ام 530 تاییدنشده: رادیاتور بخاری زانتیا دسته موتور بالا: پژو 405 سنسور دور موتور 405 پایه کوتاه دسته موتور کرولا سگدست 206 کمک عقب 405 دیسک و صفحه زانتیا اکسل عقب: 206 تیپ 3 لاستیک چاکدار لیفان 520: اچ سی کراس، برف پاکن: نیسان آبی
کوییکs : دعوتنامه بهمن کی میاد
ساینا دوگانا : خب حتما براتون فعال شده... تکمیل وجه کردین؟؟
رضا : ممنونم سفید
علیرضا : تعهدات کارت طلایی بیشتره و قیمتش مناسب تره از بدنه،مخصوصا تعویض خودرو که اگر بالای 60 درصد باشه اسیب،خودرو تعویض میشه کامل،یدک کش و ... ولی خب مشکلش اینه که معمولا مشکل تو نمایندگی حل میشه و مثلا اگر گلگیر با پی دی ار در بیاد،ازین کارا نمیکنن یا رنگ میکنن یا تعویض گلگیر
Shayan : آقا برای من نوشته ارسال دعوتنامه خرداد ماه . ساینا تک گانه بوده . الان با این کامنتایی که میبینم از ثبت نامم پشیمونم ... میشه بگید واقعا امیدی هست یا نه؟ و اینکه شما از کجا دارید وضعیت تحویل رو میبینید ؟ از سایت ساپیا ؟
منتظر بیچاره : در زمان تسویه یک هفته مهلت داشتم___ پول نقد و قرض و وام و هر چه بود برداشتم ___ وعده داد سایپا به من 30 روزه ماشین را ببر ___ فصل ها بگذشت و آمد یک خبر ___ SBR را زود زنی فاکتور شوی ، یاللعجب ___ چون که تاییدش زدم چند مرحله رفتم عقب___ حال من ماندم و این ایام سخت روزگار ___ تحویل ساینا چه وقته ؟ یا زمستان یا بهار ___