کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 

شش ماه است که سایت ثبت سفارش خودرو در خواب به سر می برد. در این راستا آخرین دلیلی که برای بسته بودن آن اعلام شد حمایت از تولید داخلی بود. مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت در این باره به صراحت اعلام کرد که بازار خودرو کشور مفت به دست نمی آید و به این راحتی ها در اختیار محصولات خارجی قرار نمی گیرد چرا که صنعت خودرو کشور باید ارتقا یابد و تقویت شود. از این رو حالا با افزایش چشمگیر تعرفه واردات خودرو اینطور به نظر می رسد که بازار خودرو کشور در سیطره خودروهای چینی و داخلی قرار بگیرد.

 

نیم نگاهی به محدودیت های مشابه در دهه 70 شمسی که با نیتی تقریبا مشابه انجام شده بود نشان می دهد که خودروسازان داخلی کشور پیشتر نیز با چنین شرایطی مواجه شده بودند. آن ها ثابت کردند که فرصت های طلایی را به سادگی از دست می دهند و حتی با ایجاد انحصار در بازار فروش به نفع آن ها نیز نتوانسته اند مسیر توسعه را در پی گیرند چراکه این رقابت است که موجب ارتقا و پیشرفت می شود و نه انحصار.

 

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با محدودیت واردات خودرو به کشور در دهه 70 شمسی می گوید: "محدودیت های واردات خودرو که در دهه 70 اتفاق افتاد به منظور اعمال تغییرات زیر ساختی، افزایش تیراژ تولید، ارائه مدل های جدید، ایجاد زنجیره تولید و قطعه سازی و ایجاد شبکه گسترده خدمات پس از فروش و مقوله هایی مشابه بود که تا حد قابل توجهی به وقوع پیوست و تیراژ تولید خودرو در کشور از رقم حدودی 80 هزار دستگاه در سال به حدود 900 هزار دستگاه در سال 84 رسید."

 

او ادامه می دهد: در این راستا تنوع مدل از حدود سه دستگاه به حدود  10تا 12 دستگاه ارتقا یافت و قطعه سازی و شبکه خدمات پس از فروش نیز به خوبی راه اندازی شد. از آن پس صنعت خودرو کشور برنامه صادرات محصولات خود را نیز آغاز کرد که قدم بزرگی به شمار می آمد اما متاسفانه با تغییر دولت این سیاست ها نیز رفته رفته تغییر جهت داد و نه تنها نظام کاهش تعرفه های خودروهای وارداتی به منظور ایجاد بازار رقابتی اجرا نشد، بلکه کم کم عوارض های جانبی نیز به قیمت آن ها افزوده شد.

 

زاوه می افزاید: اجرای طرح این چنین در حدود 10 سال اول اجرا آن تقریبا موثر واقع شد و رشد همه جانبه و قابل توجه صنعت خودرو کشور را به همراه داشت. اما تغییر جهت دولت به بهانه حفظ و حمایت از صنعت تولید داخلی و در پس آن تحریم ها باعث شد که صنعت خودرو کشور بسیار درجا زده و حتی با از دست دادن کیفیت، رکورد تیراژ تولید و ثبات قیمت، پس رفت شدیدی کند و با سرکوب نرخ ارز، تولید از داخل کشور به سمت چین و واردات به اسم تولید داخل پیش رفته و در کل همه دستاوردهای این طرح بر باد رود.

 

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص بی اثر شدن این طرح در طی سال های بعدی اجرا می گوید: هر جای دنیا اگر صنایع را در دراز مدت در فضای بسته نگهدارید، انگیزه خود برای صادرات  و در پس آن انگیزه حفظ کیفیت و نوآوری را از دست می دهند. زمانی که دولت با وجود این کاهش انگیزه همچنان حمایت های کامل خود را ابراز می کند  نتیجه آن می شود که سرعت افول کیفی در همه زمینه ها تشدید می شود.

 

او می افزاید: خودروسازان دریافتند که هرچه انجام دهند، دولت به منظور حفظ صنعت داخلی مجبور به حمایت از آن ها است. از این رو زمانی که تولید از چرخه عرضه و تقاضا خارج می شود، تنها تامین و جلب رضایت عوامل بالا دستی در اولویت قرار می گیرند و حلقه آخر این زنجیره بزرگ که همان مصرف کننده باشد دیگر اهمیتی ندارد چرا که مجبور است به هر آنچه که خودروساز به بازار تزریق می کند بسنده کند.

 

فربد زاوه در رابطه با تغییرات اخیر در زمینه واردات خودرو، از بسته شدن ثبتارش تا افزایش تعرفه واردات خودرو می گوید: این تغییرات به هیچ وجه جدید نیستند و سخنانی که در این رابطه زده می شود بیش از چهل سال است که تکرار می شوند. ذات اقتصاد کشور چهل سال است که دولتی است و اقتصاد دولتی نیز نتیجه ای جز این به همراه ندارد. زمانی که یک راه حل پاسخ مطلوب در پی نداشت هیچ دلیلی برای تکرار آن وجود ندارد چرا که پاسخ جدیدی به ارمغان نخواهد آورد. اگر دولت به رفتار فعلی خود ادامه دهد بدون شک موجب بالندگی و پیشرفت صنعت نخواهد شد همانطور که تا کنون نیز چنین نتیجه ای را به تصویر نکشیده است.

 

پرواضح است که محدودیت های گذشته و حال هواره به نفع خودروسازها است چرا که بازار فروش را به صورت انحصاری در اختیار آن ها قرار می دهد. تجربه خودروسازی پیشرفته جهانی به وضوح نشان می دهد که پیشرفت و توسعه تنها در بازار رقابتی حاصل می شود و نه در بازار انحصاری.

 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت , ماشین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
0

ن فقط خودرو، که کل اقتصاد بیماره و وضعش بحرانیه. اگه با همین فرمون بریم جلو خدایی نکرده به سرنوشت شوروی محکوم میشیم.
20:10  1396/10/07
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : دیگه فاکتور شدم راحت شدم گفتم یه حلالیت بگیرم اگه دیر به دیر چک کردم یادم نره😅😂
تارا : مبارک باشه چه رنگی بودی؟
سوم بهمن : سلام جناب x5 که۱۸ بهمن قراردادتون هست و ۱۳ خرداد پلاک شدید شما ثبت نام سازمانی هستید (سندرهنی)یا آزاد؟
اطلس مادران : منم که ۲۰ فاکتور شدم ۲۳ پلاک امروز ساعت ۱۳ چک کردم نوشته بود تحویل شد ولی گویا اومده نمایندگی چون پنجشنبه بود زنگ زدم نمایندگی تعطیل بود فکر کنم رفت شنبه تحویل بگیرم
تارا وی ۴ : سلام . ۳۱ فروردین ماه فاکتور شد.
مسعود : سلام دوستانی که اطلس قطعی فروش سه ماه پذیرش اسفند تحویل گرفتن اعلام کنند
تارا V1پللس : سلام دوستان تارا V1امرروز تکمیل وجه کردم احتمال داره که تا پایان برج بعدی تیر بهم ماشین رو بدن
x5 : ۱۸ بهمن قرار داد 13 خرداد پلاک شده و رو ارسال مدارک گیر کرده
TOYOTA : لندکروزر شاه خودرو ها
چانگان ۵۵ : آقا محمد حق با شماست چون پیامک سایپا هم گفته ۲۰۲۴ ولی بقول شما احتمالا یه عده که زودتر گرفتن با مدل ۲۳ و میخوان بفروشن تا بازار برای مدل اونا نیاد پایین شدیدا مخالف ورود چانگان مدل بالاتر هستن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اتومات تیر : مشکلی نداره ،نگران نباش،واسه همه اینجوریه ،شما دنده ای هستین یااتومات؟
ماهان خ : سلام ایکس 22 نقدی 16 اسفند تخصص 10 فروردین فعلا خبری از فاکتو نیست به نظر شما دیر نشده
علی : سلام گلستان اققلا کسی هست تازه پلاکشده باشه منتظر تحویل باشه لطفا تیکبزنه
X22 : ایکس22 پرو مشهد 2 ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تحویل بدین.ایکس 22 ها رو هم تح
محمد x55 : قرارداد 21 دی تایید لیزینگ بهمن همه مدارک ماشین اسفند اومد... تحویل سیستمی3 خرداد گفتن
سورن جدید : تحویلی 14فروردین امروز فاکتور شد از تو سایت ایران خودرو فهمیدم پیامک نیومد
علی جانو : دقیقا از منم دوباره بروز شد امروز به بیست چهارم دو روز پیش هم بروز شد بیست دوم
شایان بهاری : به خاطر یه دمپایی 310 تومنی کارخونه والا ارزششو نداره اینطوری ادب و شخصیت خانوادگی تون رو به رخ بکشید . شما ادعا دانایی دارید شما ملتو راهنمایی کن . والا
207 پاناما تحویل 31اردیبهشت : دوستان بنده بیستم خرداد فاکتورشدولی درقسمت سایت ایران خودروایرادات پلاک..نوشته درانتظارتایید ستادماده10 کسی اطلاعی داره دراین مورد.لطفا راهنمایی کنید13
Amir : کوییک سواریش مثل پرایده