خودروهای آینده چگونه خواهند بود؟

 

خودروهای آینده چگونه خواهند بود؟

با اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا در اروپا، چین و هند روند افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و هیبرید به سرعت رو به افزایش است. فروش خودروهای هیبریدی و الکتریکی در سال ۲۰۱۷ از مرز سه میلیون دستگاه گذشت و پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۸ این تعداد به حدود پنج میلیون دستگاه برسد.

برای پاسخ به این تقاضا، خودروسازان در تلاشند هر چه سریع تر مدل های الکتریکی خود را به بازار عرضه کنند. برای دیدن نتیجه باید دو سالی صبر کرد، چون تعداد کمی از این ماشین ها در سال ۲۰۱۸ به بازار می آید. اما سال آینده، سال آغاز نبرد خودروسازان باسابقه با تسلا، کارخانه تازه واردی است که تاکنون بازار خودروهای لوکس الکتریکی را بی رقیب در اختیار داشت.

در سال ۲۰۱۸ آئودی، جگوار و پورشه مدل های الکتریکی خود را به بازار عرضه می کنند که همه رقیبی جدی برای تسلا مدل S هستند. اولین مدل الکتریکی تولید انبوه آئودی یک شاسی بلند است که دو سال پیش این کارخانه کانسپتی از آن را نمایش داد. جگوار هم حضور در بازار خودروهای الکتریکی را با یک شاسی بلند آغاز می کند. کارخانه انگلیسی مدل iPace را امسال نمایش داده و قرار است تولید آن در چند ماه اول سال ۲۰۱۸ آغاز شود.

اولین پورشه الکتریکی براساس کانسپت Mission E که سه سال پیش نمایش داده شد، ساخته می شود. انتظار می رود قیمت این ماشین از تسلا مدل S گران تر باشد و امکانات لوکس بیشتری در اختیار راننده قرار دهد.

مدیران این خودروسازان باسابقه امیدوارند در سال ۲۰۱۸ با مدل های جدیدشان به یکه تازی تسلا پایان دهند، اما یک کارخانه تازه وارد چینی ممکن است کارشان را سخت کند. نیو اولین شاسی بلند الکتریکی چینی را سال آینده در بازار چین عرضه می کند. قیمت مدل ES8 با امکاناتی مشابه، نصف قیمت شاسی بلند تسلا مدل X است. نیو می خواهد بعد از فتح بازار چین، ماشین هایش را به اروپا و آمریکا بیاورد.

در سال آینده، در سوی دیگر بازار هم تحول مهمی رخ خواهد داد. نسل جدید نیسان لیف، پرفروش ترین خودروی الکتریکی جهان، از اوایل سال ۲۰۱۸ به بازار می آید و انتظار می رود بتواند خریداران زیادی را به سوی ماشین های الکتریکی جلب کند. هم زمان تسلا هم امیدوار است با برطرف کردن مشکلات تولید مدل ۳، این ماشین را به صورت انبوه به بازار عرضه کند. هیوندای و کیا هم دو مدل جدید الکتریکی به بازار عرضه می کنند.

 حرکت به سمت ماشین های هوشمند

ایده خودروهایی که بدون نیاز به راننده، سرنشینان خود را به مقصد می رسانند و با حذف اشتباه های انسانی تلفات جاده ای را به حداقل می رسانند، بعد از چند سال آزمایش به واقعیتی در دسترس نزدیک می شود.

آزمایش این خودروها که امسال در جاده های شهری آغاز شد، سال آینده گسترده تر می شود و در فضاهای شلوغ تر شهری انجام خواهد شد. جنرال موتور از اوایل سال ۲۰۱۸، آزمایش خودروهای خودران خود را در نیویورک آغاز می کند. فورد هم که می خواهد اولین ماشین های خودران خود را در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کند، آزمایش این خودروها را در سال جدید شروع می کند.

آنچه سال ۲۰۱۸ را برای این خودروها مهم تر می کند، آغاز بحث درباره چگونگی استفاده از آنها در سطح گسترده است. سال آینده بیشتر درباره قوانین استفاده از این خودروها، بیمه آن ها و کاهش هزینه تولید ماشین های خودران خواهیم شنید.

ساخت خودروهای خودران با مجموعه رادارها و حسگرها و دوربین های شان بسیار گران تمام می شود و خودروسازان باید راهی برای کاهش هزینه های تولید پیدا کنند. همینطور بیمه کردن این خودروها هم با خودروهای کنونی بسیار متفاوت است. برای مثال معلوم نیست هنگام تصادف ماشینی که کسی آن را نمی راند، چه کسی مسوول است.

دایملر، بزرگ ترین تولیدکننده کامیون در جهان هم در سال ۲۰۱۸ استراتژی ساخت محصولات خودران خود را دقیق تر مشخص خواهد کرد.

 اشتراک به جای خرید

سال آینده، سال آزمون روش فروش اشتراکی خودرو است. در این روش خریدار به جای خریدن یک ماشین، با پرداخت مبلغی ماهانه مشترک خودروساز می شود و می تواند مدل های مختلف کارخانه را سوار شوند. مبلغ اشتراک هزینه بیمه و تعمیر ماشین را هم شامل می شود. خریداران مجبور نیستند قراردادی بلندمدت با کارخانه ببندند و هر وقت بخواهند می توانند اشتراک خود را لغو کنند. در حال حاضر ولوو، پورشه، کادیلاک و لینکلن فروش با این روش را آغاز کرده اند.

این خودروسازان می گویند نگاه خریداران به ماشین تغییر کرده است و نسل جوان تر انگیزه کمتری برای خرید ماشین دارد. به همین دلیل خودروسازان باید خود را با این نگاه جدید تطبیق دهند و به جای فروختن ماشین، این خدمات را هر زمان که خریدار به آن نیاز داشت، در اختیارش بگذارند یا درباره خودروسازان لوکس، به جای یک ماشین، طیف گسترده ای از محصولات کارخانه را در اختیار مشتریان شان قرار دهند.

هزینه اشتراک کم نیست. مشترکان پورشه در آمریکا برای راندن تا ۲۲ مدل مختلف در یک سال، باید ماهانه 3000 دلار پرداخت کنند و حق اشتراک کادیلاک ۱۸۰۰ دلار است. این رقم گران تر از روش های دیگر خرید ماشین است.

ولوو پیش بینی کرده است که تا پنج سال آینده، 20 درصد ماشین هایش را با این روش بفروشد. سال ۲۰۱۸ مشخص خواهد کرد که این پیش بینی تا چه حد به واقعیت تبدیل خواهد شد.

 به هوشمندی تلفن همراه

ماشین های امروزی بسیار به تلفن هوشمند شبیهند. هر دو نمایشگرهایی لمسی دارند، هر دو به اینترنت وصل هستند، دوربین دارند و امکان استفاده از برنامه های سرگرمی مثل پخش موسیقی یا برنامه های کاربردی مثل نقشه در هر دو وجود دارد. تنها تفاوت اینجاست که خودروها هنوز به سطح هوشمندی تلفن های همراه نرسیده اند. مثلا برخلاف تلفن های هوشمند، ماشین ها هنوز نمی فهمند صبح ها راننده در حال حرکت به سمت محل کار است تا راه یاب ماهواره ای را از قبل برایش تنظیم کنند.

در سال آینده خودروسازان با همکاری شرکت های بزرگ فناوری نظیر آمازون، اپل و گوگل گام مهمی در هوشمند کردن خودروها برخواهند داشت. الکسا، هوش مصنوعی شرکت آمازون و سرویس مشابه گوگل به نام Google Home در مدل های بیشتری نصب خواهد شد و به این ترتیب این شرکت ها به اطلاعات ماشین ها و رانندگان دسترسی پیدا خواهند کرد.

دسترسی به اطلاعات تولید شده به وسیله ماشین ها، بازار تازه ای ایجاد می کند که پیش بینی می شود ارزش آن تا سال ۲۰۳۰ به ۷۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

 
 

منبع

آی تی من

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , آینده , کانسپت , مفهومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آرش : سلام دوستانی که فاکتور میشن توروخدا اینجا اعلام کنن لطف کنید بگید پیش فروش چه ماهی بودی و کی تکمیل وجه کردی ممنون عزیزان
X5 : چرا ثبت نامی های فروردین رو تحویل نمی‌دن توروخدا تحویل بدید بد جور به پولش نیاز دارم
احلام : فعلا که پیام تغییر رنگ برای 26 خرداد آمده
هادی : من تکمیل وجه ۲۴ اردیبهشت هستم ولی هنوز خبری نیست به نظرتون چقدر طول میکشه فاکتور بشه؟
دلارام : فرقی نداره رنگش با هم شاهین بدن قرمز بدن آبی بدن زرد بدن
احلام : شما هنوز خیلی راه داری. به این زودی منتظر فاکتور نباش. هنوز امروز تاریخ 26 خرداد فاکتور شده. و این قدر سرعت فاکتور کند هست بعید میدونم قبل از سال نوبتتون بشه. البته از صمیم قلبم ارزو میکنم هر چه زودتر فاکتور بشی ولی چیزی که تجربه بهم ثابت کرده خرداد به بعد فاکتور میشی
احلام : منم تبدیل زدم به رنگ مشکی. و سریع فاکتور شدم
شاهین GL 26 خرداد مشکی : فاکتور شد تبدیلی مشکی
J4 مرداد90 روزه : منم 11 مرداد ثبت نام کردم ولی هنوز هیچ خبری نیست
محمد ابراهیمی : اسفند 1403، مرحله اول 420میلیون واریز کردم بعد مرحله دوم 1404 دی ماه واریز میکنیم کسی می‌دونه مرحله دوم چقدر واریز میکنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : ممنونم سفید
آر اس دی ماه : سلام دوستان اگر اطلاع داربد میشه بفرمایید هفته چهارم دی ماه که ما هستیم کی میاد دعوتنامه ؟و مبلغش چقدره کوییک آر اس سپاس
خوشا به سعادت شما : خوشا به سعادتت یک قربانی حتما بکن از شر سایپا راحت شدی تکمیل وجه 25تیر هستم یک آذرفاکتورشدم و 10آذر پلاک خورده ماشین ولی ازاون تاریخ تا الان ماشین رو تحویل ندادن شما از کدوم شهری بهت تحویل دادن؟؟؟
عرفان : مال منم انوطوری زده
قباد : گفتم این نیسان ابی ها تعدادی مال قبل بوده و شرکت اون وقت مجوز پلاک نداشته الان مجوز پلاک گرفته و زیاد هم نیستند کلا فکر کنم 500 دستگاه یا 1000 دستگاه باشه . کجای این حرف بده دارم مردم را راهنمایی میکنم خبر داشته باشند . اخه عده ای گفتن دوباره تولید میکنه شرکت . زمانه خراب شده با مردم راست حرف بزنی باورت ندارند .
207 پانا اتومات تحویل 30 دی : سلام واریز اول 31 تیر واریز دوم 2 آبان امروز تحویل گرفتم.
شیده : دوستان راهنمایی کنید کارت طلایی بگیرم یا نه ؟
مسعود : داخل وضعیت پلاک زده درانتظار ثبت اصالت خودرو توسط پلیس ؟ این یعنی چی کسی میدونه
مسعود : برادر سامانه سخا امور راهور برای ثبت پلاک و سامانه املاک و اسکان برای احراز محل سکونت هردو را ثبت نام کن تا پلاک بهت تخصیص بدن
میثم : کوییک ار اس تحویل آخر آذر ماه بود. من دعوتنامه واسم 21 آبان اومد اما 28 آبان تکمیل وجه کردم طرح پیش فروش هنوزم منتظرم فاکتور بشه