سیستم روغن کاری موتور و خرابی آن

 

سیستم روغن کاری موتور و خرابی آن

 
وظیفه موتور ماشین در خودروهای بنزینی سبک (مانند پژو (206 تیپ 2،3،5، SD، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پراید) تبدیل انرژی شیمیایی بنزین به نیروی محرکه ماشین است. سیستمهای زیر با همکاری یکدیگر، موتور را قادر به انجام وظیفه خود می کنند:
 
سیستم سوخت رسانی، سیستم تامین هوا، سیستم خنک کننده موتور، سیستم روغنکاری موتور، سیستم جرقه زنی شمع، سیستم خروج دود از محفظه احتراق.
 
در این مقاله وظیفه قسمتهای مختلف سیستم روغن کاری موتور و علائم خرابی آنها آورده شده است.
 
سیستم روغن کاری موتور و خرابی آن
 
سیستم روغن کاری موتور مهمترین و حساسترین قسمت آن است، بطوریکه اگر فقط چند ثانیه روغنکاری موتور دچار اشکال شود، صدمات شدیدی (خرابی میل لنگ، یاتاقانها و قفل شدن موتور) به آن وارد می گردد.
 
سیستم روغن کاری موتور از قسمتهای زیر تشکیل شده است:
 
– روغن موتور: نقش روانکننده و انتقال دهنده حرارت را در این سیستم ایفا می کند.
 
– اویل پمپ (Oil Pomp): به محض استارت خوردن موتور، اویل پمپ شروع به کار کرده و روغن را در موتور به گردش در می آورد.
 
– فیلتر روغن: در مسیر گردش روغن موتور قرار دارد و ذررات معلق روغن را صاف می کند.
 
– سوئیچ فشار روغن: فشار روغن را در سیستم اندازه گیری می کند و در صورت افت فشار از مقدار استاندارد، چراغ هشدار فشار روغن روشن می شود تا راننده قبل از آسیب رسیدن به موتور، خودرو را خاموش کند.
 
– کانالهای روغن: مسیری هستند که روغن در آنها گردش می کند، این کانالها روغن را به قسمتهای حساس موتور می رسانند. روغن نباید مستقیما با انفجار مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور در تماس باشد، زیرا در اینصورت موتور دچار روغن سوزی می شود.
 
– مخزن کارتل: مخزنی است که روغن پس از گردش کامل در سیستم وارد آن می شود و دوباره مسیر را شروع می کند.
 
به محض استارت خوردن موتور، پمپ روغن (اویل پمپ) نیروی خود را از طریق زنجیر یا چرخدنده از میل لنگ موتور دریافت می کند و روغن را در کانالهای موتور پمپ می کند.
 
مهمترین قسمتهایی که باید روغنکاری شوند، یاتاقان، میل لنگ، شاطون، پیستون و میل سوپاپ و سوپاپ هستند.
 
قطر کانال و مسیر حرکت روغن بسیار مهندسی و محاسبه شده است، و کوچکترین تغییری در قطر کانال، منجر به روشن شدن چراغ اخطار فشار روغن خواهد شد.
 
خرابی های سیستم روغن رسانی (روشن شدن چراغ اخطار فشار روغن)
در صورتیکه چراغ اخطار فشار روغن روشن شود، به ترتیب زیر باید عمل کرد:
 
1. سطح روغن موتور را از طریق سیخ گیج کنترل می کنیم (باید موتور 10 دقیقه خاموش باشد تا گیج مقدار درستی را نشان بدهد) و از مقدار کافی روغن مطمئن می شویم. ممکن است در اثر روغن ریزی موتور، سطح روغن کم شده باشد.
 
2. زمان تعویض روغن موتور را کنترل می کنیم، هر روغن برای هر خودرو مقدار کارکرد مشخصی دارد و نباید بیشتر از آن استفاده شود.
 
3. فیلتر روغن را تعویض می کنیم، اغلب (در پژو 206) کیپ شدن یا نامرغوب بودن این قطعه باعث روشن شدن چراغ اخطار فشار روغن می شود. اگر مشکل حل شد، می توان گفت که ایراد از فیلتر روغن بوده.
 
4. از سالم بودن فشنگی روغن (سوئیچ فشار روغن) مطمئن می شویم. آسانترین روش برای این کار، تعویض فشنگی قبلی با یک فشنگی نو است. اگر مشکل حل شد، می توان گفت که ایراد از سوئیچ فشار روغن بوده.
 
5. در صورتیکه همچنان چراغ اخطار فشار روغن روشن باشد، باید اویل پمپ و مجاری ورودی آن تمیز شود. حتی می توانیم موقتا یک اویل پمپ دیگر جایگزین کنیم و ببینیم که آیا مشکل حل می شود یا خیر؟
 
6. در صورتیکه همچنان چراغ اخطار روشن باشد، باید مسیر کانال گردش روغن و فاصله بین قطعات ثابت و متحرک که روغن بین آنها جریان دارد، چک شود. (بعنوان مثال، لقی مجاز بین میل سوپاپ و نشیمن گاه آن روی سر سیلندر).
 
 
 
 

منبع

ویکی راهنما

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , روغن کاری موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی شاهین cvt : سلام دوست عزیز پلاک شدن رو تو سایت میزنه؟
+Sadegh : به هیچ جا، اصلا انقدر جمعیت نداشتیم که بخواهیم کاری کنیم، همینهایی هم که بودند بعضی هاشون یکدفعه غیب میشدند، از ساعت ۱۱.۵ رفتیم داخل تا ۳ موندیم، شرکت رو تعطیل کردند و در رو بستند، یک رئیس فروش درپیت هم داشتند اومد فقط گفت قطعه نداریم، ماشین نیست، صبر کنید کنید بالاخره یک روزی بهتون میدیم
محمد : دوست عزیز نسخه کامپیوتر ماشین ببر نمایندگی با اپدیت درست میشه کاملا. منم همین مشکل داشتم. به محض اینکه کمی کلاچ ول میکنی دنده یک خاموش میشه. این مشکل نرم افزاری هست نه خود ماشین
محمد : دوست عزیز نسخه کامپیوتر ماشین ببر نمایندگی با اپدیت درست میشه کاملا. منم همین مشکل داشتم. به محض اینکه کمی کلاچ ول میکنی دنده یک خاموش میشه. این مشکل نرم افزاری هست نه خود ماشین
شاهینg : چی گفتن حالا دردغشون چی بوده
شاهین جی : سلام نترسید کسی فاکتور نشد من خودم تا آخرین لحظه اونجا بودم .یه مشت دروغ بارمون کردن بعدشم گفتن خوشگلدی
شاهین اتومات : با سلام دوستانی که تکمیل وجه 12 اسفند هستن و فاکتور نشدن اعلام کنن ببینیم همه فاکتور شدن یا نه؟
وحید : باسلام.چن‌دقیقه پیش ی‌پلاک دیدم رو‌پراید بود 66ق166ایران 66جالب بود
حسن شاهبازی : مبارک باشه انشاالله
حمید دیلمی : آره جان خودشون ، آذر 1403 تکمیل وجه کردیم هنوز خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
6 تیر تبدیل به 207 : من فاکتور نشدم هنوز، قرارداد 154167
فاطمه : تحویل 19خرداد با 27میلیون تاخیر فاکتورنشده خدا لعنتشون کنه.
6 تیر تبدیل 207 : از منم فاکتورنشده هنوز
اپشنال اتومات : ما شهریوری ها حالا حالاها مونده تا فاکتوربشیم
سورن پلاس 13تیر : چند روز بعد از فاکتور شدن تحویل گرفتی
سورن پلاس 13تیر : درود برادر ماشین شما چه رنگیه مگه؟؟؟اخه من 13تیر بودم دیروز فاکتور شد
چین : چرا این مدل کوییک دیر فاکتور میشه خب نخرید محبور نیسید که مدلهای دسگه که سریع تحویل میدن بخرید
اطلس مشکی 28مهر : سلام دوستان این که دادستان گفته تا 15 شهریور باید تحویل بدید اصلا چیز خاصی نیست الان اگه تحویل ندن میخوان چیکارش کنن الان 10 ماه تاخیر داره بعدهم میگن شرکت ورشکست نمیتونه تحویل بده تمام الکی دلخوش به دادستان و دولت نباشید
پانا فولاد مادران : سلام پانا فولاد طرح مادران فروش فوری موعد تحویل 17خرداد فورش فوری واریزی 20اسفند با 27میلیون سود تاخیر هنوز فاکتور نشدم
6 tir : بله فوق العاده،15414465