10 دلیل رایج روشن شدن چراغ چک؛ تفاوت یک هشدار ساده و یک مشکل جدی

 

10 دلیل رایج روشن شدن چراغ چک؛ تفاوت یک هشدار ساده و یک مشکل جدی

 
روشن شدن چراغ چک می تواند پدیده نگران کننده ای برای مالکان خودرو باشد، چرا که این اخطار کمی کلی تر از آنچه که باید باشد است.  ولی اگر از تعدد عوامل و دلایل روشن شدن آن بگذریم، خبر خوش آن است که لازم نیست به محض مشاهده آن، خودرو را متوقف و به یک مکانیکی نشان دهید. قطعا متعجب خواهید شد اگر ببینید چه دلایل رایج بی ربط و غیر معقولی از عوامل این اخطار هستند.
 
با همه این اوصاف اگر بیش از 5 سال از عمر خودروتان می گذرد، بهتر است محافظه کارانه برخورد کنید و کمی اخطار را جدی بگیرید. CarMD، ده دلیل رایج روشن شدن چراغ چک موتور را منتشر کرده که به ترتیب متداول بودنشان  باهم آنهارا مرور می کنیم تا به چشم اندازی از خسارات و هزینه های وارده برسیم.
 
10- انژکتور سوخت
 
 
جایگاه دهم به انژکتور سوخت تعلق دارد. مشکلی که تقریبا هزینه آور خواهد بود. بنا بر گزارش CarMD ، تعویض انژکتور سوخت تنها 2 درصد از کل تعمیرات فنی خودروها در سال 2015 را شامل می شود و تقریبا می توان گفت مشکل رایجی به حساب نمی آید.
 
جلوگیری از آن هم ساده است ولی همچنان بی توجهی به بعضی نکات مانند رانندگی طولانی با سوخت کم (بخصوص وقتی که بیش از سه چهارم باک خالی است) یا تعویض دیر به دیر صافی بنزین، همچنین  سوخت بی کیفیت، می تواند انژکتور را به دردسر بیندازد و شما را هم جزو آن دو درصد کند!
 
9- سیستم چرخش گاز اگزوز (ٍEGR)
 
 
مشکلات ERG معمولا هزینه قابل توجهی خواهند داشت بخصوص اگر علاوه بر تعویض شیر ERG تمام پورت های آن را تمیز کنید (اقدامی که بسیار توصیه می کنیم چرا که می تواند تا مدتی طولانی خیالتان را راحت کند). درست است با همه این اقدامات هنوز هم تعویض انژکتور سوخت برای جیبتان خسارت بیشتری دارد ولی مشکلات ERG حداقل برای چراغ چک متداول تر هستند.
 
8- ترموستات
 
 
عامل رایج تری که توجه بیشتری  می طلبد، خرابی ترموستات است. قطعه ای که از بسیاری از قطعات خودرو پرکار تر است و بخصوص در نواحی گرمسیر دائما درگیر می شود. در نتیجه  تعجبی ندارد اگر ترموستات را یکی از عوامل رایج  روشن شدن چراغ چک بدانیم.
 
7- وایر شمع خودرو
 
 
 
خرابی وایرِ شمع و حتی خود شمع، چراغ چک را روشن خواهد کرد. البته خیلی باید خودروتان کم اهمیت باشد برایتان که آنقدر تعویض وایر و شمع ها را به تعویق بیاندازید که چراغ چک پشت آمپرتان روشن شود! در هر لحظه ای، هر مکانی و هر شرایطی، نوع سوخت و ساز و عملکرد خودرو به شمع وابسته است.
 
لازم به یادآوری مشکلات ناشی از خرابی وایر و شمع نیست، فقط همین قدر بدانید که اگر طبق بروشور و در مدت لازم تعویض نشوند، به زودی کاتالیزور و کوئل احتراق خودروتان هم دچار مشکل می شوند که اتفاقا هر دو این موارد از عوامل روشن شدن چراغ چک هستند که در ادامه خواهید دید!
 
6- سنسور دبی جرمی هوا (MAF)
 
 
در ایالات متحده ششمین عامل رایج روشن شدن چراغ چک خراب شدن سنسور MAF است و در کلِ غرب حتی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.  این اختلاف به دلیل آسیب پذیر تر بودن سنسور MAF در گرد و خاک، هوای خشک، تابستان های  گرم، و حتی زمستان های خیلی سرد است. پیشنهاد می کنیم فیلتر هوای خودروتان را (بخصوص ساکنین تهران) مرتب تعویض کنید چرا که به طور موثری از خرابی این سنسور جلوگیری می کند.
 
5- کوئل
 
 
پیش تر اشاره کردیم که بی توجهی به تعویض به موقع شمع و وایرِ شمع ها، به کوئل آسیب خواهد زد، مشکلی که برایتان هزینه ای مضاعف خواهد آورد. تعویض کوئل به تنهایی بیش از 3.5 درصد تعمیرات خودرو را در بر می گیرد.
 
4- شمع و کوئل
 
 
تعجبی ندارد اگر تعویض همزمان  شمع و کوئل را یک عامل جدا بدانیم چرا که در اکثر موارد مکانیک پس از تعویض کوئل شمع ها را نیز تعویض می کند. به عبارت دیگر با روشن شدن چراغ چک، احتمال خرابی همزمان کوئل و شمع بیشتر از خرابی هریک از آن ها جدا از هم است.
 
3- درپوش باک
 
 
عامل سوم شاید کمی بی ارتباط به نظر برسد ولی جالب است بدانید درپوش باک اگر محکم بسته نشود می تواند چراغ چک را روشن کند. ممکن است برایتان پیش آمده باشد که پس از سوختگیری و پر کردن باک، متوجه روشن شدن چراغ چک شده اید، که در این شرایط کافی است درب باک را سفت کنید. اگر مشکل همچنان باقی ماند، درپوش را تعویض نمایید.
 
2- کاتالیزر
 
 
تعویض کاتالیزر، علی رغم هزینه قابل توجه آن، بسیار رایج است. مشکل متداولی که بیشتر شامل خودروهای فرسوده می شود. گذشته از این، هزینه تعویض کاتالیزر بخصوص برای خودروهای گران قیمت ، تکان دهنده است. در نتیجه صرف نظر از خودرویی که دارید، تاکید می کنیم که تعویض به موقع شمع ها را جدی بگیرید چرا که در غیر این صورت به خرابی کاتالیزر خود نیز سرعت می بخشید.
 
1-سنسور اکسیژن
 
 
رایج ترین دلیل روشن شدن چراغ چک ، سنسور اکسیژن است. خوشبختانه در مقایسه با سایر موارد، مشکل سنسور اکسیژن با هزینه کمی برطرف می شود. اما از طرف دیگر خرابی سنسور اکسیژن، ECU خودرو را به هم میریزد. به شکلی که می تواند تا 40 درصد هم مصرف سوخت را افزایش دهد! تعویض سنسور اکسیژن به تنهایی 7.2 درصد تعمیرات خودرو را در بر می گیرد.
 
 
 
 

source

digiato.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چراغ چک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد تقی افشاری : سلام آقا سیامک شماتوقراردادتون سودمشارکتتون چقدربوده؟+12درصدسودتاخیرکلا چنددرصدمیشه
سایپا و مسولین دزد : استقلال 7تا از الوصل خورد روزهای روشنی در راه است به امید اینکه سایپا ساینا را تحویل بدهد و دست از جیب من گردن شکسته بردارد،یا الله ای بت بزرگ خودت این افرینندهای فانی را مورد خشم و غصب خودت قرار بده تا دیگر دروغ های گنده نگویند ای الله راضی نیستم که این ها را به سرنوشت استقلال دچار کنی...
مصطفی : سلام دوستان من هفته چهارم شهریور باید پیام بیاد برا تکمیل وجه هنوز پیام نیومده کسی هست هفته چهارم باشه برا تکمیل وجه تو رو خدا جواب بدید ؟
تجمع : دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اکبر : بله،درسته
صالح : سیستم کروز هست سواری عالی هست روکش صندلی ها چرم و مخمل هست تودوزی ماشین مخمل هست دکمه مات کننده اینه داره هردو ریموت قفل مرکزی داره فقط صدای فنش بالاس اونم به خاطر قدرت فن هستش
صالح : 14روز داداش
تحویل 31مرداد پیش فروش : محمد رضا شماره قرداد15198944 تکمیل وجه 26/3/1404
محمدرضا تحویل 31 مرداد : سلام دوست عزیز،مبارک باشه،شماره قرارداد و تاریخ تکمیل وجه رو می‌نویسید،ممنون میشم
ساینا اس بهمن : تبدیلی ها حالتان چونه کیف تان کوکه
فوق العاده پذیرش 23 بهمن : مال من امروز پلاک هم شد ، پیامک پیشنهاد تحویل حضوریش هم اومد تو پارکینگ کاشان، پذیرش 23 ام بهمن هم بودم ، یا خودت داری دروغ میگی ، یا کارشناسش تورو گذاشته سرکار
مسعود : این که زنگ زدید گفتن 21 تیر تاریخ فاکتورها نیست تاریخ ارسال دعوتنامه شهریور هست
مسعود : نه آقا همون کوییک اس هم الان بیشتر از 50 روز کاری گذشته و فاکتور نکردن
شهریوری31 : سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید، برای تبدیل اقدام کردم روی سایت می نویسه کلاس خودرو 2. همین 58402 هست؟