چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟

 

چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟

 
صحت عملکرد سیستم خنک کاری پیشرانه خودروها و موتورسیکلت های آب خنک، در گرو جایگزینی کل آب درون رادیات و پیشرانه حداقل یک بار در هر دو سال است.
 
به دلیل گردش طولانی مدت آب در سیستم خنک کاری پیشرانه، ایجاد رسوب و گرفتگی لوله ها در دراز مدت موضوعی شایع و طبیعی است مگر آن که طی دوره های مشخص اقدام به شست و شو سیستم خنک کاری پیشرانه کنید.
 
فلاش رادیاتور، چرا؟
 
شاید به نظر برسد که نظافت سیستم خنک کاری پیشرانه در خودروهای قدیمی معقول تر و منطقی تر است تا محصولات پیشرفته امروزه. اما واقعیت آن جا است که در خودروهای امروزی حجم گسترده ای از فلز آلومینیم در جای جای پیشرانه، از خود رادیاتور گرفته تا سرسیلندر و حتی بلوک سیلندر استفاده شده است. آلومینیوم نسبت به خوردگی حساسیت بالایی دارد و در نتیجه دوام پیشرانه در دراز مدت در گرو میزان توجه مالک به نحوه نگهداری از آن و سایر قسمت های مربوط به آن است.
 
 
چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟
 
پیش از چگونگی کار، ابتدا بررسی کنیم منظور از فلاش کردن رادیاتور چیست؟ فلاش کردن رادیاتور همانطور که از نامش پیدا است به معنای تخلیه کامل آب موجود در رادیاتور و پیشرانه خودرو است. خارج کردن آبی که مدت ها در پیشرانه گردش کرده است این اجازه را می دهد تا با پرکردن مجدد سیستم خنک کاری پیشرانه با آب و مایع ضد یخ/جوش اقدام به نظافت کنیم.
 
به یاد داشته باشید که با تغییر رنگ مایع ضد یخ/جوش سبز رنگ به قهوه ای تیره و یا نمونه های قرمز رنگ به نارنجی باید صرف نظر از قدیمی یا نو بودن خودرو، به سرعت نسبت به تعویض آب و مایع ضد یخ/جوش اقدام کنید. تغییر رنگ مایع ضد یخ/جوش به معنای حل کرد.
 
1- ابتدا از خنک بودن پیشرانه و آب رادیاتور اطمینان حاصل کنید. سپس در رادیاتور را بردارید.
 
2- در این مرحله پیچ خروج آب رادیاتور را باز کنید. تقریبا همه خودروها به این پیچ مجهز هستند. اگر رادیاتور خودرو شما پیچ خروج آب ندارد، برای تخلیه آب رادیاتور نسبت به باز کردن لوله پایینی رادیاتور اقدام کنید.
 
چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟
 
3- پس از تخلیه کامل آب رادیاتور، به منظور تخلیه آب باقی مانده در بلوک پیشرانه خودرو را استارت زده و پس از 15 ثانیه  خاموش کنید. پمپ آب در این مدت باقی مانده آب موجود در پیشرانه را نیز تخلیه می کند.
 
4- پس از تخلیه کامل آب، پیچ تخلیه یا لوله پایین را دیاتور را ببندید و میزان مناسب آب و ضد یخ/جوش را داخل رادیاتور بریزید.
 
5- پس از پر شدن آب رادیاتور پیشرانه را روشن کنید تا پمپ آب، مایع خنک کننده را به همه جای پیشرانه برساند.
 
6- در این مرحله در رادیاتور را ببندید و از خودرو خود بصورت عادی استفاده کنید.
 
چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟
 
نکات مهم:
 
1- پس از روشن کردن خودرو و اولین باری که پیشرانه به دمای استاندارد رسید، حتما بار دیگر سطح مایع خنک کننده را چک کنید. درصورت کم شدن سطح، مایع به آن اضافه کنید.
 
2- پس از گرم شدن پیشرانه تا یک هفته محل پیچ تخلیه یا لوله پایین رادیاتور را که برای تخلیه آب باز کرده بودید را برای هر نوع نشتی بررسی کنید. درصورت بروز نشتی با محکم تر کردن بست لوله یا استفاده از چسب آب بندی اقدام به نشتی گیری کرده و سطح آب رادیاتور را مجدد چک کنید.
 
3- به منظور حفظ سلامتی سیستم خنک کاری و پیشرانه حداقل هر سال یک بار نسبت به تعویض آب رادیاتور و مایع ضد یخ/جوش اقدام کنید.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , رادیاتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

اسی
0

سلام دوستان من ماشینم پراید ندل۸۹هست رادیاتش گیر بود سیخ زدم الان با کولر هم روز هم شب آمپر وصته یکمم میاد بالا دیگه میاد رو وست هرکجا هم رفتم ی ایراد الکی گذاشتن تعویض کردم بازم همونجوره ترموسات برداشتم آب رادیاتور ضد یخ ریختم ژنت بالا پایین عوض کردم دستگاه زدم فن ها سالم واترپمپ سالم موندم دلیل آمپر کشیدنش چیه موقعی هم میخوام خاموش کنم فنش دیر خاموش میشه در صورتی ک آب رادیتاتور و قم قمه هم پره
21:41  1403/03/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم شاهین جی : سلام دوستان چی شد من ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله دارم
شاهین جی : شفاف سازی کنن تکلیفمون مشخص شه
حسین : سلام.کسی هست ک ۱۲ مهر ۴۰۲ واریز اولیه پرداخت کرده باشه و براش دعوتنامه ارسال شده باشه؟ دوسال گذشت همچنان در انتظار دعوتنامه😞
شاهین جی : نباید با اونا مثل آدم حرف زد که یکم سروصدا کنین حساب دستشون میاد
Vt9 : کسی تی۹ گرفته،لطفا تاریخ ثبت نام رو هم بگه
شاهین G : دوستان، تبدیل نزنید که هم 100م ضرر می‌کنید تازه همونم فاکتور نمیشه وظیفه دارن همین G رو تحویل بدن
Vt9 : بله باید حضوری بری
مهدی شاهین پلاس : خب معلومه حرف مفت میزنه از اسفندیا فقط یه مقدار از 25 و26 مونده
شاهینg : اونایی که تجمع رفتین از شاهین جی آذر چه خبر ؟؟اگه نمیدن تبدیل بزنیم؟
شاهین اتومات cvt : تکمیل وجه چه تاریخی بودید؟؟ آیا شاهین cvt هستین؟؟ تاریخ سخا چه روزی بوده؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سهراب : اگر اینطور باشه شما فردا فاکتورید
حسین پانا تبدیل تیرمشکی : دوستان من مشهدم امروز خیلی ماشین صفر اومده بود از دناپلاس وسورن و207 فکر کنم گفتن17تا که 3تاش فکر کنم 207سقف فلزو یکی پانا بود پرسیدم گفتن اینا واسه تبدیل رانا بوده خودمم فاکتور نشدم 31تیرتبدیل 8مرداد دوستان اگر خیلی میخوان زود بگیرن فکر کنم رنگ تیتانیوم بزنید از قبل داشته باشن باتوجه به نظر دوستان
واریزی اول 11/24 : دوستان کسی هست که انصراف داده باشه؟ میخوام بدونم چند ماهه پول برمیگرده به حساب؟دیگه بسه با این وضعیت اصلا اشتباهه به اینا پول بدی 1 سال طول میکشه ماشین بهت بدن
مهدی : از وقتی پلاک بشی چقدر طول میکشه خودرو بیاد نمایندگی ؟
تبدیل،فوری : چرا مردم را می ترسانی،دولت جلو افزایش قیمت را گرفته ایران خودرو هم شکایت کرده ،نگفته از مردم بگیرم ،گفته مابه التفاوت که دولت اجازه افزایش نداده را طبق قانون باید سازمان حمایت بده
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : پیش فروش هزینه اش کمتره نه طرح مادران
فاکتور شدم : شرمنده ماشینم کوییک بوده اشتباه توی صفحه ساینا نوشتم🙏
تبدیل : من تحویل 13 تیر هستم ،تبدیل 18تیر ولی هنوز خبری نیس،میگن ماشین نیست باید نچتولید بشه ،آخه بگو آزار دارید ،تمام تعهدات تو تاخیر هستن ،چرا پشت سر هم طرح میزارید تازه تحویل فوری هم گذاشتن ،شارلاتان بازیه
3تیر : بچه ها سایت تبریز سیمی تولید می کنه یا برقی ؟
دنا 6 دنده 31 خرداد طرح مادران فولادی : چون طرح مادران هزینه تاخیرش کمه دیرتر فاکتور میکنن اونا که هزینه تاخیرشون بیشتر دارن فاکتور میکنن