ارتفاع سواری چه دردسرهایی دارد

 

ارتفاع سواری چه دردسرهایی دارد

 
کاهش ارتفاع خودرو یا به اصطلاح رایج “ارتفاع زدن” چند سالی است که در بین جوانان ایرانی حسابی طرفدار پیدا کرده، این افراد تمام سختی‌های کاهش ارتفاع را به جان می‌خرند و دست به این کار می‌زنند. بنده دو سال است با ماشین ارتفاع زده در سطح شهر تردد می‌کنم و چشیدن سختی‌های ارتفاع سواری بهانه‌ای برای نگارش این مطلب شد. با کارنوتر همراه باشید.
 
چرا ارتفاع سواری را انتخاب می‌کنیم؟
 
۱. برای بهبود هندلینگ
 
کاهش ارتفاع به روش اصولی باعث خوش دستی و افزایش هندلینگ ماشین می‌شود، یعنی در سرعت‌های بالا بدون احساس غوطه‌وری با خیال راحت‌تری می‌توان پیچید؛ برای این منظور کاهش ارتفاع تا ۲ انگشت بالای لاستیک کافی است. روش دیگر برای افزایش پایداری خودرو نصب استرات‌ بار است، در این زمینه مطالعه‌ی این نوشته را از دست ندهید: استرات‌ بار چیست و چه تاثیری دارد
 
۲. برای خوش رخ شدن ماشین و چشم و هم چشمی
 
بعضی از خودروها با قابلیت پیمایش مسیرهای خاکی و کمی ناهموار طراحی می‌شوند، که مهمترین تفاوت آنها ارتفاع بالاتر از سطح زمین نسبت به مدلهای استاندارد است که نمونه‌اش همین رنو ساندرو استپ‌وی خودمان است.
 
نکته قابل تامل اینجاست که خودروهای جاده‌ای داخلی، تا چندی قبل با ارتفاع یک شاسی بلند تولید می‌شدند و همین موضوع باعث ترغیب مالکان به کاهش ارتفاع می‌شد و این حکایت تا آنجایی پیش رفت که اصطلاح کف خواب به مُد روز  و جارو کردن خیابان‌ها با کف ماشین، تبدیل به یک ارزش شد.
 
روش‌های کاهش ارتفاع 
 
۱. تیونینگ شوشی
 
ساده است، کمک فنر‌های استاندارد را باز کنید و تا حدی که عشقتان می‌کشد ببُرید، یا آنقدر حرارت بدهید تا فاصله‌ گام‌های فنر کاهش پیدا کند. مجموعه فنر و کمک‌فنر رو دوباره سوار کنید و از کاهش ارتفاع و کوبش شدید و به صدا افتادن ادوات داخلی ماشین لذت ببرید!
 
۲. تیونینگ اصولی
 
یک) کیت‌ کمک‌فنر پروفیل کوتاه و فنر‌های اسپرت
 
من از فنر اسپرت امید و کمک فنر پروفیل کوتاه KDS گازی برای هاچ‌بکم استفاده کردم و باید بگویم خوش فرمانی افزایش یافته و چیزی از کیفیت سواری کاسته نشده. این کیت‌ها برای بیشتر خودروهای داخلی موجود هستند و هزینه‌ آن با تعویض از ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.
 
دو) کیت‌ کویل‌اور
 
کویل‌اورها قابلیت تنظیم ارتفاع و خشکی و سفتی دارند و از این جهت برای استفاده در شهر و جاده و حتی پیست، بهترین هستند. این کیت‌ها برای بیشتر خودروهای وارداتی قابل سفارش هستند و تنها ایراد بهای نسبتا بالای آنهاست. قیمت ساده‌ترین نمونه‌ی کویل‌اور از ۴ میلیون تومان شروع می‌شود.
 
سه) کیت‌ پنوماتیک
 
در این کیت‌ مانند تعلیق زانتیا، خبری از فنر و کمک‌فنر نیست و به جایشان از بالشتک‌های هوا استفاده می‌شود که با افزایش فشار هوا در مجموعه، ارتفاع بیشتر می‌شود و بلعکس. پنوماتیک کردن ماشین‌های داخلی از ۴ میلیون شروع می‌شود و برای خودروهای خارجی، در صورت سفارش کیت کامل اصلی هزینه‌‌ای به مراتب بیشتر می‌طلبد.
 
ارتفاع سواری چه دردسرهایی دارد؟
 
۱. بعد از کاهش ارتفاع حواستان باشد با فاصله از جدول‌ها پارک کنید، چرا که احتمالا در زمان گشودن درب‌ها با جدول برخورد خواهند کرد.
 
۲. باید تمرکزتان بیشتر از هر زمان دیگری معطوف به شناسایی خرابی‌های مسیر باشد. همیشه ضربه‌های وارده به کف ماشین ختم به خیر نمی‌شوند و ممکن است مانند من، پوسته‌ی گیربکس‌تان متلاشی شود!
 
۳. برای عبور از هر سرعت‌گیر و دست‌اندازی نیاز به کاهش قابل ملاحظه‌ی سرعت دارید، که علاوه بر ایجاد ترافیک، ریسک برخورد از پشت محتمل است. راستی این مقاله هم جالب است: بهترین روش عبور از سرعت‌گیرها
 
۴. هر چقدر شهرتان کوچکتر باشد بیشتر باعث جلب توجه اطرافیان و بخصوص پلیس می‌شوید!
 
۵. اگر از روش‌های نادرست برای انجام این کار اقدام کرده باشید، احتمالا در هنگام معاینه‌ی فنی و فروش خودرو به مشکل می‌خورید.
 
۶. کاهش ارتفاع خشکی عملکرد سیستم تعلیق را در پی دارد و مناسب افرادی که به سواری نرم و راحت علاقه‌مند هستند نیست.
 
۷. در بعضی از ماشین‌ها، لاستیک با لبه‌ی گلگیر برخورد می‌کند که مستلزم برش لبه‌ی گلگیر است.
 
۸. ماشین ارتفاع خورده، عملا قابلیت استفاده در جاده‌های غیر آسفالته را از دست می‌دهد.
 
۹. اگر در کاهش ارتفاع زیاده روی کرده باشید، حتی در هنگام پیچیدن با کمترین سرعت لاستیک جلو با گلگیر برخورد می‌کند و علاوه بر ایجاد آوایی گوش خراش، احتمال قر شدگی گلگیر را مهیا می‌کند.
 
۱۰. دیگر خودروی شما قابلیت حمل بار و سرنشین استاندارد را ندارد!
 
۱۱. لاستیک در دست‌اندازها با قسمت داخلی گلگیر برخورد می‌کند و به شل‌گیرها و احتمالا شلنگ‌های شیشه‌شور آسیب وارد می‌کند.
 
۱۲. فشار بیشتری بر روی مجموعه‌ی تعلیق وارد می‌شود و خرابی‌ها زودتر از موعد پدیدار می‌شوند.
 
۱۳. سپر در موقعیت پایین‌تری نسبت به ماشین‌های استاندارد قرار می‌گیرد و در برخوردها، ضربه به جای سپرها به چراغ یا جلو‌پنجره‌اتان وارد می‌شود!
 
 
 
 
 

منبع (source)

carnoter

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ارتفاع سواری , تیونیگ , تونینگ , تون آپ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام من واریز ۱۱ آذر و پذیرش ۱۲ آذر هستم و همچنان فاکتور نشده شماره پذیرش *1205657
شاهین آبان : من شاهین پلاس با موعد دعوتنامه هفته آخر آبان ۱۴۰۴ هستم. میخواستم بدونم ماه های قلی براشون دعوتنامه اومده؟
شاهین q اردیبهشت : سلام مبارکتون باشه میشه لطف کنید شماره پذیرشتون رو بذارید بدونم چند نفر جلو من هست
شاهین پلاس 14اردیبهشت : ساعت 21:30
شاهین پلاس 14اردیبهشت : انشاءالله از شما هم تو همین یکی دو روز آینده فاکتور میشه
شاهین GL هفته چهارم مهر : دوستان من از اول جی ال بودم مهر ماه و افزایش شامل من نشد یعنی تا سال آینده برای تکمیل وجه دوم همون 330بام حساب میکنن ؟ این الان بازار کارخانه نزدیک 600 میلیون اختلاف داره
محسن : سلام دوستان امروز شروع کردن فاکتور کردن شاهین جی پذیرش ۱۲ آذر ماه ۴۰۳ امروز فاکتور شده ب امید خدا بزودی همه فاکتور میشن و مزد این همه صبر رو میگیریم و خداوند دشمنان این ملت و شرکت سایپا و عاملان گرانی را نابود کند
شاهین GL : مملکت بی صاحب شاهین GLبازار شده13000
خودم : واقعا اعصاب خوردی داره...
محمد جواد j4 شصت روزه : شماها تحویل گرفتین؟ برای من دو روزه پلاک شده و هنوز ارسال پلاک و مدارک زرده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : برادر من هم هفته چهارم دی هستم واسه منم نیومده برای آذر ماهی ها هم هنوز نیومده
اطلس دی ماه 403 : سلام به همه دوستان من الان اخبار که دیدم قطعاتی که سایپا برا تولید اطلس توشون مشکل داشته بود وارداتی بوده والان توی گمرک برا ترخیصشون دولت داره اقدام میکنه مثل پلیر وسانروف
حمید : تبریک میگم برادر ، انشاالله که خیر ببینی .امکان صلح داره یا نه ؟ یعنی با 200 300 مالیات حل میشه ؟ یعنی هر خودرو 50تومان مالیات ؟
ساینا : 4 ماه بعد بهمن فاکتور میشی
ساینا اس1404 : ماشینو ساینا اس SBR دار را با یه برگ کاغذ تحویل دادند هیچی نه برگ سبز و نه فاکتور و نه کارت ماشین و نه کارت سوخت فقط خود ماشینو با یه برگ کاغذ تحویلم دادند
ساینا اس1404 : پیش فروش عادی ساینا تکسوز استاندارد 85گانه وSBR ثبت نام اسفند ماه 1403 موعد تحویل شهریور ماه1404 تکمیل وجه 30تیر ماه 1404وفاکتور 29یا 30ابان ماه 1404وپلاک انلاین 1404/09/09و امروز عصر1404/09/24 از نمایندگی ارومیه تحویل گرفتم انشاالله همتون از شر این اشغالهای سایپا نجات یابید
اراس : سلام دوستان امروز بعدمدتهازنگ زدم سایپا گفتن ماشین شما فاکتور شده پلاک هم شده تحویل پیمانکار ترخیص شده چقدرطول میکشه ماشین دستم بگیره بابت تاخیر هم کجا باید برم شکایت کنم
207 پانا رینگ اسفند : سلام وقت بخیر مبلغ تکمیل وجه 207 های تحویلی اسفند1404 ، کسی میدونه چقدر باید پرداخت بشه ؟
کوییک اس : دعوتنامه با موعد تحویل دی هم اومده
مهران : سلام آقا سعید شما فاکتور شدی؟