رکود بازار خودرو در شب عید، بی‌سابقه است

 

رکود بازار خودرو در شب عید، بی‌سابقه است

 
بی‌تردید، اسفند امسال یکی از راکدترین پایان سال‌های بازار خودرو در ۲۰ سال اخیر است. این رکود در تمامی سطوح، از خودروهای ارزان‌قیمت داخلی تا نمونه‌های وارداتی دیده می‌شود.
 
آن طور که فعالان بازار می‌گویند، با وجود سپری شدن هفته‌های پایانی سال، هنوز هم رونق چندانی در خرید و فروش خودرو شکل نگرفته است و نه خودروهای داخلی مانند شب عید سال‌های قبل، خواهان دارند و نه وارداتی‌ها. در این بین، بازار خودروهای وارداتی اوضاعی به‌مراتب راکدتر از داخلی‌ها دارد؛ به نحوی که بسیاری از مشتریان عملا خرید را تحریم کرده‌اند. بر این اساس و طبق اخبار رسیده از بازار، مشتریان ترجیح می‌دهند خرید را به ماه‌های آینده موکول کنند و این موضوع دقیقا با اتفاقات رخ‌داده درباره تعرفه و قیمت خودروهای وارداتی (به‌خصوص حکم دیوان عدالت اداری در مورد کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور) مرتبط است.
 
سال آشفته بازار وارداتی‌ها
 
بازار وارداتی‌ها تا اوایل تابستان امسال روزهایی آرام سپری می‌کرد؛ با این حال درست پس از بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو از سوی دولت، در مسیر نابسامانی و افزایش شدید قیمت‌ها و در نتیجه نارضایتی مشتریان قرار گرفت. در آن مقطع، دولت به دلایلی از جمله کنترل ورود خودرو به کشور و کاهش خروج ارز، سایت ثبت سفارش خودرو را در اقدامی ناگهانی بست و تا ۶ ماه آن را باز نکرد. در این مدت، واردات خودروهای ثبت سفارش‌شده قبلی انجام شد؛ اما اثرات روانی ناشی از بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو، قیمت خودروها را به‌شدت بالا برد تا تورمی بی‌سابقه گریبان بازار وارداتی‌ها را بگیرد. جدای از ماجرای بسته شدن سایت ثبت سفارش، اثرات افزایشی نرخ ارز نیز به نوبه خود سبب بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی شد تا بازار از دو ناحیه تحت تأثیر قیمتی قرار گیرد. اما در نهایت تیر خلاص را دولت با ابلاغ ضوابط جدید واردات خودرو وارد کرد و آن، افزایش تعرفه بود. اوایل دی‌ماه امسال، دولت همزمان با باز کردن سایت ثبت سفارش، ضوابط جدید را که بر افزایش تعرفه واردات خودرو به کشور تأکید داشت، اعلام و در نتیجه شوکی دیگر به بازار وارد کرد و سبب شد قیمت‌ها باز هم بالا بروند.
 
واردات خودرو
 
در نتیجه تمامی این اتفاقات، قیمت خودروهای وارداتی به حدی بالا رفت که دست خیلی‌ها از بازار این خودروها کوتاه ماند و حتی وارداتی‌های دست دوم نیز متأثر از این ماجرا، برای بسیاری از مشتریان دست‌نیافتنی شدند. طبق اخبار رسیده از بازار، بخشی از مشتریان عملا قدرت خرید خود را در این بازار از دست داده‌اند و توان جبران مابه‌التفاوت چند ده میلیونی قیمت وارداتی‌ها را در مقایسه با هفت ماه پیش ندارند. نمایندگی‌های واردکننده نیز قیمت خودروهای پیش‌فروش‌شده در گذشته را با توجه به نرخ جدید تعرفه و همچنین افزایش قیمت ارز، تعیین کردند و این موضوع نارضایتی و بلاتکلیفی مشتریان را در پی داشت و دارد. این اتفاقات در حالی رخ داد که در ادامه و در شرایطی که مشتریان چاره‌ای جز کنار آمدن با شرایط جدید در بازار خودروهای وارداتی نداشتند، ماجرایی جدید به وجود آمد تا بار دیگر این بازار با شوکی ناگهانی مواجه شود. شوک جدید، مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو ضوابط جدید خودرو بود؛ به‌نحوی که طبق آن، تعرفه‌ها باید به حالت قبل برمی‌گشت. وزارت صنعت، معدن و تجارت عملا زیر بار حکم دیوان عدالت اداری نرفت و به تعرفه واردات خودرو دست نزد؛ با این حال این حکم اثر رکودی خود را بر بازار گذاشت و کاری کرد که مشتریان بازار را به‌نوعی تحریم کردند. بنا به گفته فعالان بازار، طی چند هفته گذشته و پس از اعلام حکم دیوان عدالت اداری، قیمت خودروهای وارداتی رو به نزول رفت؛ با این حال مشتریان میلی به خرید از خود نشان نمی‌دهند و بسیار بعید است به این زودی‌ بازار را از تحریم خارج کنند.
 
در واقع جو روان حاصل از حکم دیوان مبنی بر لغو ضوابط جدید واردات خودرو و به تبع آن، بازگشت تعرفه به حالت قبل، سبب توقف روند افزایش قیمت خودروهای وارداتی شد؛ اما مشتریان را نیز به‌نوعی دلسرد کرد. در حال حاضر بسیاری از مشتریان خودروهای وارداتی از بیم آنکه مطابق با حکم دیوان عدالت اداری، تعرفه‌ها پایین بیاید و قیمت خودروها نزولی شود، میلی به خرید ندارند و منتظر تعیین تکلیف نهایی این ماجرا هستند. این بلاتکلیفی از آن جهت است که حکم مورد نظر فعلا موقتی است و حدود ۵ ماه دیگر، رأی نهایی در مورد ضوابط واردات خودرو و تعرفه اعلام خواهد شد. بنابراین مشتریان از بیم آنکه خرید خودرو در مقطع فعلی، آن‌ها را متضرر کند، فعلا دست نگه داشته و خرید را به آینده (زمانی که حکم دیوان عدالت اداری نهایی و قطعی شود) موکول کرده‌اند.
 
احتمال افزایش قیمت خودروهای داخلی در سال آینده
اما بازار خودروهای داخلی به نابسامانی و آشفتگی وارداتی‌ها نیست؛ با این حال اخبار رسیده از آن نیز گویای رکود هستند. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت انتظار داشتند در هفته‌های پایانی سال با رونق خرید و فروش مواجه شوند؛ اما مشتریان چندان میلی به خرید نشان ندادند و شب عید پر رونقی را نساختند. همین چند هفته پیش و متأثر از صعود نرخ ارز، قیمت خودروهای داخلی در بازار بالا رفت و این در حالی است که قطعه سازان و خودروسازان نیز به دنبال کسب مجوز افزایش قیمت محصولات خود (با توجه صعود نرخ ارز و سایر شاخص‌های اثرگذار بر هزینه تولید خودرو) هستند. کسب این مجوز طی روزهای باقیمانده از سال، منتفی است؛ با این حال به احتمال فراوان طی ماه‌های ابتدایی سال ۹۷ و مطابق روال چند سال گذشته، شورای رقابت اجازه افزایش قیمت به خودروسازان خواهد داد. از همین رو بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی طی سال آینده، قطعی به نظر می‌رسد و باید منتظر ماند و دید شورای رقابت پس از بررسی مدارک و آنالیز قیمتی خودروسازان، چند درصد به قیمت محصولات آن‌ها خواهد افزود.
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهمن تکمیل ۱۹ مرداد : خب به سلامتی آذر ماه هم تموم شد و فاکتور نشدیم درود بر موشعلی
j7تیر۴۰۴ : ای سایت مسئول ندارع که اینجا شده جای لودگی و مسخره بازی؟
X5تیر : کسی ماشین تحویل نگرفته؟باید نگران ماشینامونم باشیم که تو جاده و این هوا اتفاقی براش نیافته خدا نکرده موقع ارسال خدا کنه ماشینهای همه رو بخوبی تحویل بدن دیگه خستمون کردن ذوقمون کور شد والا
گدا x5 : شب یلدا نزدیکه چطوری دلتون میاد جلوی من گدا که از داردنیا یک x5 دارم برین اجیل و پسته بخرین هعی
امیر : مبارکت باشه همشهری. امیدوارم به شادی و خوشی استفاده کنی. از ما هنوز زنگ نزدن. ممنون که اطلاع دادی.
شاهین جی هفته چهارم شهریور : بستگی به پرداخت اولیه داره..طبق پرداخت دوستان مهر ماهیی که تبدیل به جی ال زدن قیمت تمام شده ماشین 611 ملیون میشه مثلاً خود من 297 ملیون پرداخت کردم با توجه به اینکه الان یک ماه از مرداد ماهی ها میگذره به نظر من برای جی ال حدود 310 ملیون باید پرداخت کنم البته اگه تو این ماه پیامک بیلد
محمد : سلام الان تماس گرفتن براتحویل ماشین انشالله از همه زودتر تحویل بشه
شاهین مهر تبریز : باسلام، خانم شاهین مهر نسرین دعوتنامه شما که اومده چقدر باید واریز کنید؟ منم برا مهر هستم ولی دعوتنامه من هنوز نیومده؟
شاهین مهر تبریز : باسلام، خانم شاهین مهر نسرین دعوتنامه شما که اومده چقدر باید واریز کنید؟
َASHK : با عرض پوزش اصلاح میشود: 21 آذر 1403 مبلغ 297 میلیون تومان واریز شد. به اشتباه 1402 تایپ شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پروانه : 207 پانا مشکی واریزی اول 05/21 واریزی دوم 08/12 فاکتور نشدم
دوگانه 2 : هرچی هست به خودش مربوطه پول ما رو گرفته ماشین نمیده اگه برلش نمیصرفه جمع کنه نه پول مردم بگیره وهیچی تحویل نمیده
استپ دستی : استپ دستی حواله کسی خریدار هست ؟
پانا سفید دی : واریزی دوم 14 ابان دوستان فاکتور نشدم هنوز
سعید : به امید خدا به این زودی فاکتور میشی
مراد بیگ : چی کشیده ساقی تو عوض کن
مسعود : سلام ثبت نام 20 آبان پذیرش 13 آذر فاکتور 18 آذر العان پلاک انلاین شد اکستند دوگانه
Rs : داره حقیقت رو میگه چه استرسی،تکمیل وجه های تیر هنوز تموم نشده که وارد تکمیل وجه های مرداد بشه بعد چطوری تکمیل مهر می خواد اسفند فاکتور بشه،تازه اونم با این فاکتور کردن پارس خودرو
علیرضا : سلام دوستان برای کوییک s تا چه تاریخی توی شهریور واریزی داشتن؟
نیسان : سلام احتمالا برای احراز سکونت هست