بازار خودرو ایران به کدام سو می‌رود؟

 

 بازار خودرو ایران به کدام سو می‌رود؟

 
خودرو به عنوان دومین صنعت مهم ایران بعد از نفت و گاز، دارای ظرفیت های بسیاری است به طوری که ظرفیت بالفعل تولید سالانه حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو و تولید روزانه بالغ بر۱۰میلیون قطعه را داراست.
 
به طور مسلم این پتانسیل زمانی محقق می گردد که سیاست گذاری درست جامع توسط مسئولان صنعتی کشور صورت گیرد. این در حالی است که شرایط حاکم و سیاست های دولت در صنعت خودرو حاکی از یک مهندسی معنادار در این صنعت است. عملکرد دولت طی یک و نیم سال اخیر به نفع استقرار و حاکمیت شرکت رنو در بازار بوده است. این مدعا براساس چهار واقعیت حاکم بر در بازار قابل اثبات است که در ادامه به آن اشاره می شود:
 
۱-    القای دوقطبی در بازار خودرو؛
 
۲-     بی ثبات سازی بازار خودروهای وارداتی؛
 
۳-     استمرار کیفیت پایین خودروهای تولید داخل؛
 
۴-     تمرکز دولت بر قرارداد ایدرو با شرکت رنو.
 
۱-  القای دو قطبی در بازار خودرو: یکی از اقدامات مسئولان خودرویی کشور از سال ۱۳۹۵ تاکنون ایجاد فضای دوقطبی در صنعت خودرو است. برخی با استفاده از ایجاد دوقطبی «تولید ملی» و «واردات مضر» سعی در القای این تفکر در جامعه داشته اند که واردات خودرو ضد منافع ملی و اقتصاد مقاومتی است و لذا بایستی آن را محدود نمود. استفاده از عنوان حمایت تولید ملی در اتخاذ سیاست‌های ضد واردات خودرو بسیار شنیده می‌شود. گویا که واردات خودرو مانع از رشد تولید ملی، استفاده از تکنولوژی داخلی در تولیدات داخلی است. در صورتی که سهم خودروهای وارداتی در بازار حدود ۵ درصد است. هرچند که کیفیت پایین محصولات تولید داخل سبب شده تا سهم خودروهای وارداتی رو به افزایش باشد.
 
۲-    بی ثبات سازی بازار خودروهای وارداتی: عملکرد دولت طی یک و نیم سال اخیر در بازار خودرو، ثبات در بازار خودروهای وارداتی را به طور کل از بین برده است به طوری که فعالان و خریداران خودروهای وارداتی در بلاتکلیفی به سر می برند. بستن یکباره سامانه ثبت سفارش خودرو در اواخر بهار ۱۳۹۶، افزایش تعرفه های خودرو در اوایل زمستان، بازنگری در مصوبه جدید تعرفه واردات خودرو و .... از جمله اقدامات دولت در حوزه خودروهای وارداتی است که شرایط را برای فعالان این بخش سخت کرده است.
 
۳-    استمرار کیفیت پایین خودروهای تولید داخل: علی رغم تلاش خودروسازان در متنوع سازی محصولات خود، ولی نارضایتی عمومی نسبت به محصولات تولید داخل همچنان مشهود است. هم نظرسنجی ها و هم آمار نشان می دهد که خودروهای مورد استفاده طبقه متوسط و ضعیف جامعه عموما فاقد کیفیت های لازم است. این در حالی است که هیئت مدیره دو شرکت ایران خودرو و سایپا غالبا دولتی هستند و سایه دولت بر سر این دو خودروساز سنگین است. ثمره مدیریت دولتی صنعت خودرو هیچگاه ارتقای بهره وری و کیفیت را به همراه نداشته است و به نظر می رسد که کسی هم راغب به تغییر ساختار نیست. به همین علت است که وزیر صنعت دولت دوازدهم موضوع ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور را مطرح نمود. ایجاد قطب سوم به معنای آن است که در شرایط کنونی دو خودروساز داخلی قادر به عرضه محصولات با کیفیت نیستند و از طرف دیگر دولت نیز توان اصلاح ساختار این دو شرکت را ندارد و لذا ظهور جریان سوم در صنعت خودرو منجر به عرضه محصول با کیفیت و ایجاد انگیزه در دو شرکت ایران خودرو و سایپا می شود.
 
۴-    تمرکز دولت بر قرارداد ایدرو با شرکت رنو: یکی از اصلی ترین برنامه های دولت در صنعت خودرو عقد قرارداد ایدرو با شرکت رنو بوده است. اهمیت این قرارداد برای دولت به حدی بوده که ایدرو حاضر به واگذاری شرکت «بن رو» به شرکت رنو شد. این موضوع بیانگر آن است که دولت بر روی فرانسوی ها با محوریت شرکت رنو حساب ویژه ای باز کرده است. مسئله ای که تا پیش از این بر عهده شرکت پژو بوده است. البته اگر بخواهیم قدری عمیق تر مسئله را مورد ارزیابی قرار دهیم، علت تغییر گرایش از شرکت پژو به شرکت رنو را بایستی در تغییرات کلان جریان های غالب در صنعت قطعه سازی جستجو کرد. چرا که قطعه سازان گردانندگان اصلی صنعت خودروسازی هستند.
 
از چهار واقعیت مذکور این گونه به نظر می رسد که دولت به دنبال استقرار حاکمیت مجدد فرانسوی ها در صنعت خودرو، این بار با چهره جدید و با محوریت شرکت رنو است. برای نقش آفرینی و یکه تازی شرکت رنو در بازار خودرو ایران، دو موضوع ضرورت دارد اول حمایت دولت است. بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ایران و حدود ۹۵ درصد بازار خودرو در اختیار دولت است لذا حمایت دولت، در موفقیت یک برند در بازار خودرو تعیین کننده است. دوم حذف و یا تضعیف رقبای دیگر در بازار است. دو رقیب جدی در بازار خودرو در مقابل شرکت رنو وجود دارد. اولین رقیب تولیدات دو شرکت ایران خودرو و سایپا است و دومین رقیب برندهای غیرفرانسوی فعال در بازار خودرو می باشد. با توجه به سیاست های اخیر دولت، بسیاری از محصولات ایران خودرو و سایپا قدیمی محسوب می شود و باید خط تولید آن متوقف شود لذا همین مسئله تا حدی برای محصولات به روز و با کیفیت رنو در بازار ظرفیت سازی می کند. از طرف دیگر دولت با استفاده از ابزار سامانه ثبت سفارش، قیمت خودروهای وارداتی را به شدت افزایش داده است. بسته و باز کردن سامانه ثبت سفارش و همچنین تعرفه های جدید خودرو، قیمت خودروهای وارداتی را در بازار افزایش داده که با توجه به امتیازهای ویژه رنو در تولید مشترک محصولات خود در ایران، محصولات این شرکت در مقایسه با محصولات وارداتی غیرفرانسوی از مزیت نسبی قیمتی برخوردار هستند. در نتیجه آنچه که مشخص است، رویکرد کلان دولت در بسترسازی و ظرفیت سازی در بازار برای عرضه پرقدرت محصولات شرکت رنو در بازار خودرو ایران است. اینکه که بعد از گذشت چند دهه از حضور فرانسوی ها با محوریت شرکت پژو، مجددا بازار خودرو ایران براساس حضور فرانسوی ها با محوریت شرکت رنو در حال تغییر ساختار است، سوال جدی و قابل تاملی است. این در حالی است که عملکرد پژو در ایران نه تنها ناموفق بوده بلکه کاملا سیاسی نیز بوده است. در سال ۱۳۹۱ با اعمال تحریم های علیه ایران، شرکت پژو رسما ایران را تحریم نمود. از طرف دیگر عملکرد رنو در ایران طی سال های گذشته به هیچ وجه مثبت نبوده به طوری که رئیس ایدرو رسما اذعان نمود این شرکت در قراردادهای دهه ۸۰ سر ایران کلاه گذاشته است.
 
 
 
 

source

mehr

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آریا شاهین cvt : منم تکمیل وجه ۱۲اسفند هستم امروز فاکتور وپلاک شدم
صالح : سلام دوستان امروز کسی فاکتور شده؟
احسان : اینا به ترتیب قرارداد که پول اول واریز کردیم فاکتور میکنن درسته تکمیل وجه اردیبهشت بوده ولی تو قردادمون تا ۲۹ اسفند تحویل بوده گفت الان ۲۵ فاکتور شده
شاهین پلاس : به جز پیش پرداخت و دعوتنامه طرح های دیگه هم دارند مثل فروش فوق العاده و سهمیه ها مثل جانبازان و شهدا و ادارات من خودم تکمیل وجه یکم خرداد هستم فروش سه ماهه سهمیه شهدا
احسان : اینا به ترتیب قرارداد که پول اول واریز کردیم فاکتور میکنن درسته تکمیل وجه اردیبهشت بوده ولی تو قردادمون تا ۲۹ اسفند تحویل بوده گفت الان ۲۵ فاکتور شده
احسان : سلام دوستان من زنگ زدم اصلا اینجوری نگفت گفت اردیبهشت در کار نیست اینا به ترتیب ۲۶ ۲۷ ۲۸ ۲۹ فاکتور میشه من خودم ۲۹ اسفندماه هستم ولی اردیبهشت تکمیل کردم گفت باید صبر کنی تا ۲۹ برسه گفت الان ۲۵و ۲۶ فاکتور میشه هرکسی یه حرفی میزنه
علیرضا صالحی : چه تاریخی واریز کردی
علی : ببخشید واریز اولیه تون کی بود و چقدر زمان برد تا اس ام اس تکمیل وجه اومد و بعد چقدر تاخیر دادن. ممنون در ضمن مبارکتون باشه
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام مبارک باشه بسلامتی و دلخوشی جهت اطمینان پرینت مجدد ببر نمایندگی اسکن بشه و تخصیص پلاک بشه
میثم : سلام اتومات خودش درست میشه مشکلی نیس سیستم هاشون انلاین شده مال منم همینجور شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریامهر : مال منم تحویل 31تیر ولی هنوز خبری نیس پیش فروش طرح مادرانه فاکتور نشده هنوز
سورن موتور جدید 11 تیر : سلام رنگیارو کدوم سایت میزنه خاکستری؟ و معمولاچقدر تاخیر داره؟
دنا 6دنده 31تیر : دوستان تحویل مرداد هم فا کتور شدن حتی بعضیا تحویل هم گرفتن فقط ما موندیم بنظرم میخوان تمام رینگ المینومی هارو بدن بعدش برن سراغ فولادی
تبدیل6تیر : من 8ونیم صبح فاکتور شد
تبدیل6تیر : دروغ میگن به من هم گفتن آخر مرداد ولی دیروز فاکتور شد اینا هم مث ما سیستم نگاه میکنن از هیچی خبر ندارن
اطلس جی اسفند1403 : هرکی حقش میخاد موظفه بیاد و الا منتظر بمونن تا سال آینده همانند مهر ماهی های پارسال هرکی دنبال حقشه باید بیاد چون اگر کار به فاکتور شدن بکشه همه اونا که میان تجمع میمونیم تا موقعی که فاکتور بشیم اونوقت اونها بمونن چشم انتظار ماشینی که تحویل گرفتنش سال دیگه است
الینا : یعنی بشین باد بزن تا هوا گرم نشه افتابه هم بخر تا اب قطع نشه
قابلمه : به نظر میرسه از اینا پول میگیرند تا خودروهای مارو تحویل بدهند پول اینا رفت تا یکسال دیگه ......
خرزوخاک سایپا : لگن منو میدین یا لگنتون بشکنم پدرسوخته بازیا چیه 6 ماه گذشته فروش فوق العاده فاکتور نکردید کثافت بزنن به ..
اطلس آذر : سلام دوستان من از این سایت خیلی استفاده کردم صلاح بود به اطلاعتان برسانم 21/12/402ثبتنام موعد تحویل هفته 4 آذربودکه 12 اسفند تکمیل وجه کردم امروز فاکتورشدم اطلس جی سفید مشکی معلوم نیست پول تاخیرمون و چه جوری خواهیم گرفت