صادرات تایر نیازمند ثبات نرخ ارز است

 

صادرات تایر نیازمند ثبات نرخ ارز است

 
سال 97 و شروع آن برای بخش های اقتصادی و صنعتی با سالیان گذشته کمی متفاوت تر بود، نوسان های عجیب و غیر عادی ارز در طول یک هفته بخش های مختلف صنعت را با یک چالش عظیم رو به رو کرد. اگرچه دولت در هفته گذشته تصمیم گرفت تا نرخ ارز را تک نرخی و بر پایه 4200 تومان تعیین کند اما بازار غیررسمی همچنان با نرخ های بالاتر از پنج هزار تومان فعال است. و به نظر نمی رسد تاثیرات این نوسانات بر بخش های مختلف تولیدی با این تک نرخی شدن تقلیق یابد.
 
بسیاری از کارشناسان دلار 4200 تومانی را تورم زا می خوانند و از آنجایی که بخشنامه های بانک مرکزی بر بازارهایی مثل بورس،سکه  و ارز مشخص نیست سایر بازار ها وبخش های صنعتی هم منتظر آثار این بخشنامه دولت باقی مانده اند.
 
نوسانات نرخ ارز بر تایر سازی تاثیرگذار است
 
در حالی که زمزمه تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار خودرو و افزایش قیمت ها به خصوص  در بخش واردات به گوش می رسد، قطع به یقین در بازار ها و صنایع مرتبط با بخش خودروسازی هم این موضوع دیده خواهد شد. بی شک یکی از بخش ها، صعنت تایر سازی در کشور است.
 
در همین رابطه محمدرضا گنجی- رییس انجمن صنعت تایر می گوید: «قسمتی از ارز ما ارز مبادله ای به قیمت 3700 تومان بوده و اکنون این ارز مبادله ای پس از نوساناتی که در بازار به وجود آمد به 4200 تومان تک نرخی تبدیل شده است. به همین میزان رشد نرخ ارز در صنعت تایر سازی هم تاثیر گذار خواهد بود، شاید تاثیر زیادی نداشته نباشد اما به هر حال این اتفاق رخ خواهد داد.»
 
واحد های در حال احداث تنها نیاز آینده را تامین می کنند
 
او در ادامه در خصوص  تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای راه‌اندازی چهار شرکت تایرسازی با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع(ایدرو) و بخش خصوصی برای جبران کمبود تولید تایر در کشور که  از 3 سال پیش در دستور کار قرار گرفته است می گوید: «در آینده تقاضا در بازار بیشتر خواهد شد بنابراین عرضه هم به همان نسبت باید بیشتر شود، اگر این واحد های تولیدی در چهار و پنج سال آینده راه اندازی شوند تقاضا برای آن ها هم ایجاد خواهد شد اما این گونه نیست که سهم بازار تایر های داخلی نسبت به وارداتی ها تغییر چندانی پیدا کند و همان حدود ۷0درصد نیاز کشور به تایر توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود  و 30درصد باقیمانده نیاز کشور به تایر توسط تجاری که پروانه واردات دارند انجام می‌شود و این واحد های تولیدی تنها پاسخگوی نیاز تقاضا در آینده خواهند بود».
 
گنجی در خصوص تامین نیاز مواد اولیه در صنعت تایر سازی معتقد است که این صنعت با چالش خاصی روبه رو نیست و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
 
داخلی سازی همه محصولات به صرفه نیست
 
رییس انجمن صنعت تایر در پاسخ به این سوال که چگونه می شود 30 درصد سهم بازار وارداتی ها  را هم در خدمت داخلی ها قرار دهیم عنوان کرد: «گاهی لازم است بعضی محصولات به کشور وارد شوند، و نمی شود ما آن ها را بسازیم، به طور مثال تایر های معدنی و تایر های خاص، این ها محصولاتی هستند که در طول سال مصرف زیادی ندارند اما باید وارد شوند. ما توان و فناوری تولید این گونه تایر ها را در کشور داریم اما  تولید آن ها به صرفه نیست. کارخانه هایی در دنیا وجود داد که این ها را برای همه کشور ها صادر می کنند».
 
صادرات و صنعت تایر نیازمند ثبات وضعیت است
 
او در رابطه با جایگاه صنعت تایر در کشور و صادرات اش به خارج از کشور می گوید: «ما همیشه در صنعت تایر نگاه تجاری داشته ایم و به کشور های همجوار صادرات داریم. یکی از واحد های تولیدی به نام یزد تایر با توجه به اینکه لایسنس آن  با  وردشتاین هلند است به رومانی صادرات دارد. این بدان معناست با برند اروپا توانسته به خود اروپا  تایر صادر کند».
 
دولت باید حمایت های تشویقی را جایگزین کارهای ترغیبی کند
 
گنجی در پاسخ به این سوال که تایر سازان چه مطالباتی از دولت دارند عنوان کرد: «ما همانند همه صنعتگران دیگر نیازمند ثبات هستیم. اگر قرار است دلار 4200 تومان باشد پس ثباتی هم وجود داشته باشد تا بتوانیم برای آینده برنامه ریزی کنیم. در زمینه صادرات هم زمانی که بستر صادرات را فراهم کرده ایم با کاهش و افزایش قیمت از آنجایی که صادرات شکننده است زمینه آن از بین می رود. برای این امر باید تهمیداتی اندیشید این گونه نیست که قیمت دلار بالا برود صادرات ما هم بیشتر می شود، این یک صادرات مصنوعی است چرا که زمانی که دلار پایین بیاید فعالیت تجاری در عرصه بین المللی هم کاهش پیدا می کند.»
 
رییس انجمن صنعت تایر درادامه افزود: «اینکه ارز را از تولید کنندگان گران تر بخرند کار  خوبی نیست همانند این است که کمک اضافه ای به آن ها شده است و این اتفاق صادرکننده را تنبل می کند. اگر به تولید کنندگان وام و یا تخفیف و معافیت های مالیاتی بدهند و کارهای تشویقی انجام شود به جای کار های ترغیبی قطعا خیلی بهتر است.»
 
در سالی که  به دستور رهبر معظم انقلاب سال حمایت از کالای ایرانی نامیده شده است به نظر می رسد دولت باید اهتمام ویژه ای برای حمایت از صنتعگران و تولید داخلی باید بیاندیشد تا صنعت هایی همانند تایر سازی که بخش تولید داخلی و صادرات آن به خوبی در حال فعالیت هستند به سبب نوسانات ارزی و  عدم ثبات وضعیت اقتصادی متحمل ضرر و افول و رکود نشوند و صنایع دیگر نیز همانند این صنعت بتوانند توان تولید داخل خود را افزایش دهند و هم کالای با کیفیت خود را هم در جامعه تزریق کنند و هم بازار های جهانی را مورد هدف قرار دهند.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
شهروز : امروز تبدیل به کوییک اس زدم دیگه واقعا خسته شده بودم و افسرده اصلا برام مهم نبود چی بگيرم فقط میخواستم از شر این فرغون ساز راحت بشم تحویلش هم یک ماهه هست ۱۳۸ واریز کردم
T9 : سلام دوستان من ۳۱ تیر ثبت نام تی ۹ ۳ ماهه گذشته هنوز از فاکتور خبری نیست شاسی نخورده کاش کرمان متور بیشتر به فکر مشتری هاش باشه
T8 pro : تا یک ماه دیگه تحویل میگیری انشالله
حامد : دوستان من شاهین cvt رو به دنده ای تبدیل کردم 20 مهر فاکتور شده ولی هنوز خبری نیست زنگ میزنم نمایندگی میگه هنور پلاک نشده خدا لعنتشون کنه معلوم نیست چه غلطی میکنن کسی نمیدونه چرا پلاک نمیشه
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : خوب به سلامتی داری فاکتور میش فردا ان شاالله مبارکه
رویا : اگر اشتباه نکرده باشم فردا متقاضیان کوییک تجمع دارن کاش میشد شاهینی ها هم شرکت میکردیم جمعیت زیاد میشد
رویا : دوستان بخاطره خودمون و خانواده هامون که شده اینبار باید با قاطعیت یه تجمع بزرگ برگزار کنیم به هر طریقی سازمان بازرسی چه دادستانی باید سفت و سخت وایسیم آبروی نداشته ی این شرکت رو ببریم بیخود کرده بی عرضه نمیتونست به تعهداتش عمل کنه ماشین ثبت کرد،حق گرفتنیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سحر : زمان و مکان تجمع اعتراض به عدم فاکتور کوییک علیرغم پر بودن پارکینگ ها📆• تاریخ: یکشنبه 11 آبان 🕒• ساعت: 9 صبح 📍• مکان: کیلومتر 9 جاده مخصوص مقابل واحد فروش سایپا 💥 حضور بهم برسانیم ✊ یک دست صدا
شکارچی : منتظر بودم عوامل سایپا مثل تو پیداشون بشه افتادی تو تله😉
نیسان تک : پدیرشت کی بوده
مریم : انشالا بدون مشکل مال همروروتحویل بدن انقد ک بد گفتن درموردش ادم میترسه مشکل داشته باشه
طرح فرسوده اردیبهشت : بالاغیرتا یکی از فرسوده ها بگه تا کی فاکتور شدن
سلام : سلام و عرض ادب اقایان کسی هست که تحویل حضوری گرفته باشد عرض کردم حضوری نه تحویل نمایند گی اگه بزرگواری هست اعلام بفرماید
بیات : سلام دوستان واقعا قراره تبدیل بیاد اما کلاس خودرو عوض میشه فقط یعنی تو انبار رانا دارن اما سنسور کمربند که پولشو از ما گرفتن ندارن و اگر تبدیل کنی پول کمربند رو پس میدن و سریع فاکتور میشه
نازی : سلام دوستان من پدرم چند وقت منتظره تحویل کوییک جی ایکس ال تکمیل وج 23 خرداد خبری نیس باید همه فردا بریم یکبارم که شده جلوی ظلم این سایپا رو بگیریم من خودم با چندتا از دوستانم میام شما هم بیاید تروخدااا
منتظر نیسان دوگانه : دوستان موقع تحویل خودرو چه مدارکی تحویل میدن.
نادرسوری از کوهدشت : سلام دوستان. نیسان تک سوز. 15/5پذیرش شدم.15/6فاکتور شدم.امروز هم 10/8/1404.هست پلاک شدم. بخدا خیلی اذیت شدم کلی قرض کردم اینا گفتن 30 روزه تحویل. الان که شده 4 ماه بخدا 20 روز دیگه باید 75 تومن اولین قسط پرداخت کنم هیچی ندارم.تازه باید 25 تومن بدم باربند اونم ندارم خداشاهده.بی زحمت بگین بعد از پلاک شدن چند روزه تحویل میدن