روش های کاربردی برای جلوگیری از سرقت خودرو

 

روش های کاربردی برای جلوگیری از سرقت خودرو

 
برای آشنایی با راه‌حل‌های ساده و کاربردی برای مقابله با جدیدترین و متدوال‌ترین روش‌های سرقت خودرو، همراه زومیت باشید.
 
تقریباً می‌توان مطمئن بود که در عصر مدرن، خودرو جزو جدانشدنی جوامع مختلف است. افراد با اهداف مختلف برای خرید خودرو اقدام می‌کنند. با اینکه روز‌به‌روز سیستم‌های امنیتی و تجهیزات ضد سرقت پیشرفت می‌کنند، ولی همیشه سارقانی وجود دارند که با ترفندهای مختلف به خواسته‌ی خود می‌رسند.
 
سرقت خودرو در تمام کشورهای جهان وجود دارد. به عنوان مثال در کشور توسعه یافته‌ی آمریکا، سالانه حدود یک میلیون گزارش سرقت خودرو ثبت می‌شود. باتوجه به آمار موجود، معمولاً خودروهایی که با سیستم‌های محافظتی ضعیف‌تر همراه هستند و البته بازار قطعات مختلف آن‌ها مشتری بیشتری دارد، در اولویت سارقان قرار دارند. برای نمونه بخش زیادی از خودروهای سرقتی ایالات متحده‌ی آمریکا را مدل‌های مختلف برندهای تویوتا، هوندا و جنرال موتورز تشکیل می‌دهند.
 
همانطور که ذکر شد، باوجود پیشرفت قابل توجه سیستم‌های محافظتی خودروها، بازهم سرقت مدرن‌ترین خودروهای جهان انجام می‌گیرد. اما شاید بخشی از آمار خودروهای سرقتی متوجه اعمال خاص و بی‌توجهی مالکان باشد، نه کامل نبودن سیستم‌های اصطلاحاً دزدگیر.  در این مقاله قصد داریم تا به معرفی ۷ مورد از روش‌های معمول سرقت خودرو و البته روش‌های جلوگیری از آن‌ها بپردازیم.
 
زورگیری مستقیم سارقان در همایش‌ها و جشن‌ها
 
یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی که سارقان از آن استفاده می‌کنند، زورگیری مستقیم در شرایط شلوغی است. منظور ما از شلوغی، گردهمایی‌های بزرگ در یک منطقه‌ی خاص، مثلاً جشن‌های ازدواج یا افتتاحیه‌های مجتمع‌های فروشگاهی در سطح شهر است. سارقان در این مناسبت‌ها، معمولاً در پارکینگ حاضر می‌شوند و ازبین انبوه خودروها، مدل خاص خود را انتخاب می‌کنند. اقدام بعدی سارق، مراجعه به مسئولین برگزاری و ارائه مشکل پارک خودرو است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در همایش‌های عمومی، از طریق بلندگو با اشاره‌ی شماره پلاک خودرو، مناسب نبودن جایگاه پارک را اعلام کرده‌اند. در این گونه همایش‌ یا گردهمایی‌ها خودروهای زیای در پارکینگ هستند و مناسب نبودن یا مشکل بودن خروج چند خودرو طبیعی است. سارقان از این فرصت استفاده می‌کنند و با اعلام شماره پلاک خودروی موردنظر خود، مالک را به پارکینگ سوت‌وکور می‌کشانند. در این لحظه، مالک خودرو با چند فرد مسطلح به سلاح گرم یا سرد و تهدید آن‌ها مواجه می‌شود. معمولاً سارقان با تهدید به همراه مالک سوار خودرو می‌شوند و پس از فاصله گرفتن از پارکینگ، مالک را پیاده کرده و خودرو را به سرقت می‌برند.
 
برای جلوگیری از این شرایط، چند عمل ساده پیشنهاد می‌شود. ابتدا باید از صحت مناسب نبودن جای پارک خودرو اطمینان حاصل کنید. به‌همین منظور به فردی که شماره پلاک خودرو را اعلام کرده است مراجعه کنید. این اقدام، معمولاً زمان‌گیر است و احتمال فرار کردن سارقان را بیشتر می‌کند. پیشنهاد می‌شود در صورت امکان تنها به پارکینگ نروید و البته قبل از نزدیک شدن به خودروی خود، به اطراف و حضور افراد توجه کنید. اگر از فاصله‌ی دور، متوجه جایگاه مناسب پارک خودروی خود شدید، به داخل ساختمان برگردید. اگر واقعاً خودروی شما مانع خروج خودروی دیگر بود، دقت کنید که آیا خودروی دیگر راننده دارد یا نه. با حفظ تمام جوانب ذکر شده، نزدیک شوید و راه را برای خودروی دیگر باز کنید.
 
استفاده از فرستنده‌ها
 
صنعت خودرو در مقایسه با ۵۰ سال پیش پیشرفت قابل‌توجهی کرده است و خودروهای مدرن به انواع گجت‌ها و فناوری‌های کاربردی مجهز هستند. در کنار پیشرفت تجهیزات الکترونیکی خودروها، سارقان نیز روش‌های جدیدی به‌کار می‌برند و حتی خودروهای مجهز به سیستم ورود بدون کلید (Keyless entry) نیز از دست افراد سودجو در امان نخواهند بود.برای سرقت خودروهای مجهز به این سیستم، سارقان چند فرستنده‌‌ی رادیویی ویژه در اطراف درها، پنجره‌ها و دیوارهای خانه‌ی مالک نصب می‌کنند. این فرستنده‌ها سیگنال‌های ارسالی از سوئیچ را شدیدتر می‌کنند. فرستنده‌های سارقان در هنگام فعال کردن سوئیچ، عملکرد اصلی سیستم حفاظتی خودرو را تقلید می‌کنند و به سیستم مرکزی پینگ می‌شوند. روش کار به‌این صورت است که یک سارق با فرستنده در نزدیک خودرو و دیگری در نزدیک سوئیچ (احتمالا در کنار در ورودی ساختمان) قرار می‌گیرند.
 
پس از فرستادن سیگنال از سوئیچ به خودرو، سیستم محافظتی خودرو به‌صورت خودکار به فرستنده پاسخ می‌دهد. در این هنگام سارقی که در نزدیک خودرو ایستاده است، فرستنده‌ی خود را فعال می‌کند. پس از پینگ شدن این فرستنده‌ و دور شدن مالک با سوئیچ، فرستنده‌های سارقان سیگنال رفت و برگشتی می‌فرستند (ارسال سیگنال سیستم دزدگیر خودرو به فرستنده‌ی نزدیک ساختمان) و سپس سارق و فرستنده‌ای که در نزدیکی ساختمان قرار دارد، به سوئیچ سیگنال می‌فرستد. سوئیچ پاسخ فرستنده‌ را می‌دهد که نتیجه‌ی آن  تقویت سیگنال و ارسال به فرستنده‌ی سارق نزدیک خودرو است. در این زمان فرستنده‌ی نزدیک خودرو به راحتی درهای خودرو را  باز می‌کند و دو سارق بدون مشکل به هدف خود می‌رسند.
 
برای جلوگیری از سرقت خودروهای مجهز به سیستم ورود بدون کلید، باید از تنظیمات غیرفعال سازی اختصاصی سیگنال استفاده کرد تا اختلال سیگنال فرستنده‌های دیگر به‌وجود نیاید. برای حفاظت بیشتر، می‌توان از دستگاه‌های خاموش‌کننده‌ی فوری یا کیل سوئیچ (Kill Switch) استفاده کرد. درصورت نصب این سیستم که معمولاً نیازمند متخصص است، خودرو بدون اجازه‌‌ی دسترسی مالک روشن نخواهد شد. روش پیشنهادی دیگر که شاید قدری عجیب باشد، استفاده از فرمان‌های جداشونده است و البته استفاده از قفل‌ پدال‌ها و فرمان بسیار کمک کننده خواهد بود.
 
کپی کردن شماره‌ی شناسایی خودرو
 
کد شناسایی ۱۷ رقمی خودرو (VIN) به‌عنوان اثر انگشت هر خودرو شناخته می‌شود. کپی کردن کد شناسایی خودرو، روش جدیدی است که سارقان از آن استفاده می‌کنند. همانطور که می‌دانیم کد شناسایی خودرو در هر مدل منحصربه‌فرد است؛ سارقان با به‌دست آوردن کدهای مختلف از خودروهای اوراقی یا خودروهای پارک شده، خودروهای موجود در تعمیرگاه‌ها یا حتی استفاده از داده‌های موجود در اینترنت به جعل مدارک قانونی و ایجاد یک پلاک کپی  می‌پردازند. پس از ساخت پلاک مخصوص VIN، خودرویی مشابه مشخصات کد شناسایی کپی‌شده را به سرقت می‌برند. با جایگزین کردن کد شناسایی کپی‌شده با کد شناسایی واقعی خودروی سرقتی، درواقع این خودرو اصلا در آمار خودروهای سرقتی قرار نمی‌گیرد.
 
روش دوم سوءاستفاده از کد شناسایی خودرو از طریق خودروهای اجاره‌ای انجام می‌شود. سارق با در نظر گرفتن خودروی هدف آن را اجاره می‌کند و سپس مدلی مشابه آن را در سطح شهر پیدا می‌کند. کد شناسایی این خودرو کپی و جایگزین کد شناسایی خودروی اجاره‌ای می‌شود. در مرحله‌ی بعد سارق اقدام به فروش خودروی اجاره‌ای که حالا با کدشناسایی کپی شده شناخته می‌شود، می‌کند. پس از فروش خودروی اجاره‌ای، سارق دوباره به سراغ این خودرو می‌رود و با تعویض کد شناسایی کپی شده با کد شناسایی اصلی، خودرو را به دفتر اجاره‌دهنده بازمی‌گرداند. در این هنگام، فردی که خودروی اجاره‌ای را خریداری کرده بود گزارش سرقت خودرو می‌دهد و درواقع خودرویی که کدشناسایی آن کپی شده بود به‌عنوان خودروی سرقتی شناخته می‌شود. در پایان سارق به پول نقد و مالک خودرویی که کد شناسایی آن کپی شده بود به زندان می‌رسد.
 
برای جلوگیری از کپی شدن کد شناسایی خودرو، در صورتی که پلاک مخصوص VIN در بخشی از بدنه نصب شده است، روی آن را بپوشانید و این کد را در اختیار هر فردی قرار ندهید.
 
سارق در هویت مکانیک، فروشنده یا کارگر کارواش
 
سارقانی که در هویت‌های خاص ظاهر می‌شوند معمولا در سطح کشور رفت‌وآمد دارند. در این روش سارق پس از فعالیتی کوتاه در کارواش، تعمیرگاه یا حتی نمایندگی فروش رسمی با پیدا کردن خودروی مورد هدف به‌راحتی آن‌ را به‌چنگ می‌آورد. تنها راه‌ جلوگیری از این عمل، مراجعه به کارواش‌ها، تعمیرگاه‌ها و نمایندگی مجاز و معتبر است و توصیه می‌شود به‌منظور صرفه‌جویی مبلغی کم به تعمیرگاه‌های ناشناخته مراجعه نکنید.
 
فعال کردن دزدگیر در پارکینگ‌های آپارتمانی
 
اگر جزو افرادی هستید که در آپارتمان سکونت دارید، حتماً تجربه‌ی صدای آزاردهنده‌ی دزدگیر خودروی خود یا همسایه‌ها را در دل شب داشته‌اید. معمولاً اولین عکس‌العمل افراد پس از فعال شدن دزدگیر جهت جلوگیری از مزاحمت ساکنان آپارتمان، قرار دادن سیستم روی حالت بی‌صدا است؛ دقیقاً خواسته‌ی دزد نیز همین است. از آنجایی که چند ساعت تا صبح زمان مانده است، سارق در کمال آرامش از تمام ابزار خود استفاده می‌کند و با طلوع صبح، خبری از خودرو نخواهد بود.
 
در این شرایط سه راهکار وجود دارد؛ استفاده از سیستم کیل سوئیچ (برق قطع‌کن مخفی)، فرمان جداشونده یا بازدید همراه با کمین برای بررسی شرایط عملکرد دزدگیر.
 
زورگیری‌های شبانه
 
یکی از متداول‌ترین روش‌های سرقت خودرو، زورگیری مستقیم در شب و ساعات کم رفت‌و‌آمد است. معمولاً دزدهای این روش شب هنگام و نزدیک به آخرین ساعات کاری فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، در پارکینگ منتظر قربانی هستند. به محض نزدیک شدن مالک به خودرو، زورگیرها با تهدید به استقابل او می‌روند. پیشنهاد می‌شود در آخرین ساعات شب به فروشگاه‌های مراجعه نکنید و یا حداقل تنها به فروشگاه نروید. حتماً در نزدیکی ورودی اصلی فروشگاه و روشنایی خودروی خود را پارک کنید.
 
استفاده از سکه در دستگیر‌ه
 
هدف اصلی یکی از جدیدترین روش‌های سرقت خودرو، متوجه رانندگان پرمشغله است. در این روش راننده پس از پارک و دور شدن از خودرو با استفاده از ریموت کنترل، قفل مرکزی خودرو را فعال می‌کند؛ غافل از اینکه پس از پیاده شدن او، سارق با سرعت هرچه تمام یک سکه بین دستگیره‌ی در قرار داده است. بدیهی است که سکه مانع قفل شدن در می‌شود و سارق پس از دور شدن راننده به‌راحتی خودرو را در اختیار می‌گیرد. همانطور که ذکر شد این روش بیشتر در مورد رانندگان پرمشغله صدق می‌کند و برای جلوگیری از سرقت به این شیوه، کافی است که هنگام استفاده از ریموت به قفل شدن درهای خودرو توجه کنید.
سرقت خودرو واقعیت انکارناپذیری بوده که راه‌حل جلوگیری از آن توجه بیشتر راننده به خودرو است. بااستفاده از راه‌حل‌های ارائه شده در این مقاله و البته روش‌های قدیمی و مطمئن قفل پدال، فرمان و چرخ احتمال سرقت خودروی خود را به پایین‌ترین حد ممکن برسانید. امیدواریم هیچوقت چنین اتفاقی را تجربه نکنید؛ اگر با روش‌های دیگر جلوگیری از سرقت خودرو (بدون توجه به مدل خودرو) آشنایی دارید، حتماً در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.
 
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سرقت خودرو , ایمنی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

سمیرمی
1

دزدی نکنیم چی بخوریم
11:57  1397/02/11
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارااتومات : سلام دوستان از وقتی ماشین فاکتور میشه چقد زمان میبره تا تحویل بدن ماشین من از دیروز توی مرحله ی تخصیص پلاک هست چقد طول میکشه تا پلاک بشه؟؟؟
S3 : من که دیگه صبرم سر اومده فردا ساعت ۱۲ سنگم از آسمون بباره اونجام
۵ : دوستان خواهش میکنم برای احترام به حقوق خودتون هم که شده فردا ساعت ۱۲ در تجمع حضور پیدا کنید اگر هر کدام ما بگیم بقیه میرن ولش کن و... بخدا هیچ کاری پیش نمیره و این شرکت دزد با تجمع پنج نفر ده نفر هیچ ترسی نداره اگه تعدادمون حداقل به ۵۰ نفر برسه سریعا اقدام میکنن امیدوارم فردا ساعت ۱۲ حداکثر تجمع رو داشته باشیم یکی از کار های مهم که باید کنیم وردی دفتر مروزی جمع میشیم و اجازه تردد به کارکنان رو نمیدیم ایشالله ناهارشون رو زهر مارشون کنیم و در نهایت باید صورتجلسه کنن و تاریخ دقیق بدن که چه روزی ماشین به دستمون میرسه اینکه کی فاکتور میشه و این چرت و پرتا به درد ما نمیخوره مهم اینه سوئیچ ماشینمون چه روزی دستمون میرسه
مسعود : سلام . اطلس خیلی گرونه اصلا خریدش منطقی نیست .برای اینکه به کسی جسارتی نشه من خودم کوییک اس صفر خریدم بخدا اگه تیبا 2 تولید میشد قطعا میرفتم همون تیبا2 را میگرفتم چون همشون یکیند فقط با یه مقدار کم هزینه بابت آرایشش با قیمتی نجومی و غیر منطقی ! دوستانی که قصد خرید از بازار آزاد دارند پیشنهاد میدم اولا اگه امکان مالیش هست قید سایپا را بزنن چون من هم کوییک ساده 1400 صفر (دریچه گاز سیمی با موتور یورو 4 ) داشتم و الان کوییک اس 1402 (دریچه برقی با موتور یورو 5 ) صفر ، مصرف سوخت این موتور وحشتناک بالاست و در شهر صدی 11 الی 12 مصرفش هست ! دوستم هم کوییک جی ایکس ال با موتور ارتقا یافته گرفته اونم میگه مصرفش خیلی بالاست . ثانیا اگه توان خرید ایرانخودرو را ندارید برید یه تیبا2 تر و تمیز کم کار بگیرید و الکی پول اضافه بخاطر چندتا آپشن چینی و تبلیغات الکی ندید ! من یه نخ رنگی دور خودکار بیک میپیچم بعد میگم یک میلیون قیمتش هست شما میخرید !؟
S5۲۷مهر : وعده دیدار یکشنبه ۱۲ظهر جلوی ساختمان مرکزی کرمان موتور
اس تری : این اس تری با این قیافه زشت و کریهش دیگه چیه که باید این همه انتظار بکشیم
اس تری : تو یا به حرف ما گوش بده یا امور مشتریان که سرتاپاشون دروغه
اس تری : من که دارم از شهرستان میام فقط کسایی میتونن نمیان خدا لعنتشون کنه
تارااتومات : سلام دوستان کسی میدونه تخصیص پلاک تقریبی چند روز زمان میبره؟؟
مسعود زمستان : آقا غلط کردن .به شایعات دامن نزنیم .دارندبه ترتیب اولویت می‌دهند.ضمنا تبدیل به اتو مات اختیاری بوده .انشاالله زمستان این موقع مال همه مون فاکتوره .ضمنا ما بچه های زمستان 9هزارنفریم چنین کاری سایپا وصمت جرات ندارن انجام بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : خواهشا جای پرهام پیام ندید مردم ازاری خوب نیست تاوان داره
اسفند : شما که گفتین فردا حالا شد 15 خرداد
G.b : سلام دوستان من پارسال تابستون100ملیون یک ماهه تو حساب گذاشتم و برای کوییک Gx گفتن که پاییز 403برات در اومده ولی تو زمستون دو بار برام پیام اومد که میتونی 90روزه پرداخت کنی منم شرایطم جوری بود نتونستم جورش کنم چون من برای پاییز خودمو آماده کرده بودم الان زنگ زدم شرکت یکی میگه سوخته یکی میگه پنجاه پنجاهه نمیدونم چکار کنم به نظر شما چکار کنم حوالم سوخته یا نه
محمدجواد : سلام اقاپرهام ،ولی خدایی حسابداری سایپادرست حساب نمیکنه،درسته اسفندماه 16درصدسودبوده ولی دی ماه 3ماه بعددعوتنامه اومدولی اسفندفقط یک ماه ونیم دیرتردعوتنامه میاد.اذرماه بهمن براشون دعوتنامه اومد138بااضافه4تومن142،خوب پس دی باید138میومد.حالادیرفرستادن پس زودتحویل بدن من27تکمیل وجه بوده هنوزفاکتورنشدم.
راضیه کوییک اتومات R : کوییک دنده چشه حالا سهند همون سایناس
احمد : مشتری های مدیران خودرو هم مثل کرمان موتور بیاید تجمع بزاریم جلو اداره تحویل مدیران خودرو و رسانه آیی ش کنیم تو شبکه های اجتماعی و صدا و سیما خودم از دی ماه منتظرم و مدارک هم اومده ماشینم33کراس cvt
رضا مشهد کارگر ایران خودرو : مقصر شما پژو پارس ها دولت هست تا زمانی که این دولت هست نمی‌تونید حق تان را بگیرید تنها راه تان اینه که جلوی گلوله واستید و اگه کس دیگه ای جای اینها اومد تمام حق و حقوق پژو پارسی ها داده خواهد شد
پارس سفارشی : چرا دیر به دیر فراخوان میده هر ماه یه بار اون هم یه تعداد دو و سه هزار نفری فرا میخونه ماهی دو بار فراخوان بده تا زمستانی ها تموم بشه نوبت به بهار و تابستان برسه .لعنت خدا بر شما مدیران ویران خودرو
علی : این همه گرونی همش زیر سر رییس‌جمهور هست بدون دستور رییس جمهور ایران‌خودرو جرأت گران کردن نداشت لعنت کنید بر این دولت دزد هیچ وقت نه پای صندوقهای رأی میریم نه به رییسی رأی میدیم این ظلم رییس‌جمهور درحقمون کرد
راضیه کوییک اتومات R : کوییک دنده چشه حالا سهند همون سایناس