هجوم دلالان به بازار خودرو؛ سرمایه گذاری برای بازی دو سر باخت

 

هجوم دلالان به بازار خودرو؛ سرمایه گذاری برای بازی دو سر باخت

 
با گذشت ۹ ماه از قرارداد رنو، این خودروساز فرانسوی هنوز فعالیت خاصی در صنعت کشورمان ندارد. هرچند که تولید سیتروئن و پژو هم، چندان پرتیراژ نیست، اما خبر خاصی از احداث کارخانه‌ی رنو در ایران به گوش نمی‌رسد.
 
تابستان سال گذشته بود که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو پس از ماه‌ها مذاکره، سرانجام قرارداد همکاری مشترک خود را امضا کردند. طبق این قرارداد، رنو عملا حکم حضور مستقل در خودروسازی ایران را گرفت و بنا شد با فراهم کردن مقدمات ازسوی هر دو طرف، این خودروساز فرانسوی فعالیت جدید و متفاوت خود را در کشور آغاز کند. با این حال، در شرایطی که حدود ۹ ماه از امضای قرارداد موردنظر می‌گذرد، فعلا هیچ خبری از حضور مستقل رنو در ایران نیست و هیچ مقام مسئولی نیز نه در ایران و نه در فرانسه، از تاریخ دقیق اجرای قرارداد رنو صحبتی به میان نمی‌آورد.شرایط به‌شکلی است که هم‌اکنون حضور مستقل رنو در ایران در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و دلایل مختلفی نیز درباره تاخیر در اجرای قرارداد مربوطه، مطرح می‌شود.
 
یکی از دلایلی که این روزها بر سر زبان افتاده، انتظار رنو برای تعیین تکلیف برجام از سوی ایالات‌متحده است. دونالد ترامپ ریاست‌جمهوری آمریکا بارها ضمن حمله به برجام، از احتمال لغو این سند بین‌المللی و خروج آمریکا از آن صحبت به میان آورده است. برخی کارشناسان بر این باورند که هرچند ترامپ با واکنش‌هایی منفی در این مورد روبه‌رو شده و اتحادیه اروپا تا این لحظه خود را پایبند به برجام می‌دانند، اما به هر حال نمی‌توان از اثرات منفی خروج احتمالی آمریکا از برجام، بر قراردادهای خارجی خودروسازی ایران غافل شد. به عبارت بهتر، بلاتکلیفی ترامپ در مورد برجام، به نوعی سبب شده خودروسازان خارجی به خصوص رنویی‌ها ظاهرا رفتاری دوپهلو را در پیش بگیرند.
 
شرایط به‌شکلی است که مسئولان رنو، از اجرای قرارداد و فعالیت در ایران صحبت به‌میان می‌آورند، اما صحبت از پایبندی به قوانین بین‌المللی می‌کنند. در واقع رنو اگرچه قصد ماندن در ایران و گسترش فعالیت دارد، با این حال مسئولان این شرکت، تاکید می‌کنند که قوانین بین‌المللی را مراعات خواهند کرد. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند دلیل تاخیر در اجرای قرارداد رنو، تردید این خودروساز فرانسوی نسبت به آینده برجام است. به اعتقاد آنها، حتی احتمال اینکه رنو در صورت تحت فشار قرار گرفتن از سوی آمریکایی‌ها، تغییر و تحولاتی را در روند اجرایی قرارداد خود با ایدرو ایجاد کند، منتفی نیست.اما دلیل دیگری که در مورد اجرا نشدن قرارداد رنو تا به امروز، عنوان می‌شود، به مخالفت زیرپوستی خودروسازان داخلی و شرکای خارجی‌شان با حضور مستقل این خودروساز در ایران مربوط می‌شود.
 
رنو در گذشته به‌واسطه همکاری مشترک با خودروسازان داخلی، در ایران حضور پیدا کرد و بنابراین هیچ‌گاه نتوانست لباس یک رقیب سرسخت را در بازار خودرو کشور بر تن کند. حالا اما صحبت از حضور مستقل این خودروساز است، موضوعی که خودروسازان داخلی و حتی شرکای خارجی‌شان آن را برنمی‌تابند. به اعتقاد دسته‌ای از کارشناسان، «رنوی مستقل» به معنای ظهور رقیبی جدی در خودروسازی و بازار خودرو ایران است و این یعنی به‌خطر افتادن قلمرو آنها. به‌عبارت بهتر، خودروسازان داخلی و شرکایشان نمی‌خواهند ریسک بزرگ «رنوی مستقل» را به جان خریده و به چشم خود شاهد از دست رفتن بازار بزرگ و انحصاری‌شان باشند و از همین رو تلاش می‌کنند مانع شکل‌گیری این اتفاق (حضور مستقل رنو در ایران) شوند.
 
هرچند این روزها دلایل مذکور (مواضع ضد برجامی ترامپ و مخالفت زیرپوستی خودروسازان داخلی و شرکایشان با حضور مستقل رنو در ایران) به‌عنوان موانع اصلی اجرای قرارداد جدید رنو عنوان می‌شوند، با این حال یک منبع آگاه عنوان می‌کند بلاتکلیفی سایت تولیدی رنو در ایران، عامل اصلی این ماجراست.طبق یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد رنو، بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، باید به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد موردنظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود.
 
این در حالی است که سایپایی‌ها در آن مقطع زیربار انتقال بن‌رو به رنو نرفته و با مخالفت مهدی جمالی مدیرعامل و سهامداران این شرکت، پرونده موردنظر در مقطعی حتی بایگانی و مسئولان ایدرو به نوعی قید آن را زدند. هرچند در ادامه، جمالی به‌عنوان مخالف سرسخت انتقال بن‌رو به رنو، از سایپا رفت و محسن قاسم جهرودی جای وی را گرفت، با این حال این جابه‌جایی نیز در آن دوران تغییر محسوسی در پرونده بن‌رو ایجاد نکرد. در ادامه شرایط به شکلی پیش رفت که رئیس سازمان گسترش اعلام کرد سایت‌های تولیدی دیگری به منظور جایگزینی بن‌رو، تحت مطالعه قرار گرفته و یکی از آنها در اختیار رنو قرار خواهد گرفت. با این حال درست در زمانی که گمان می‌رفت پرونده انتقال بن‌رو به رنو مختومه شده، خبر رسید خودروساز فرانسوی بر در اختیار گرفتن این سایت اصرار دارد و از همین رو پرونده موردنظر دوباره به جریان افتاد.
 
گویا رنویی‌ها به مسئولان سازمان گسترش پیغام داده بودند که تحت هر شرایطی بن‌رو باید طبق آنچه در قرارداد ذکر شده، در اختیار این شرکت گذاشته شود و در غیر این صورت، اجرایی شدن قرارداد موردنظر، چالش‌هایی جدی را به خود خواهد دید. در پی اصرار رنو، سازمان گسترش تصمیم گرفت مذاکراتی دوباره را با سایپایی‌ها آغاز و این بار هرطور شده، موافقت آنها را برای واگذاری بن‌رو به خودروساز فرانسوی جلب کنند. این در شرایطی است که یک مانع بزرگ بر سر راه انتقال قطعی بن رو به رنو به‌وجود آمده است. بنا به گفته یک منبع آگاه در ایدرو، سایپایی‌ها اعلام کرده‌اند بن رو را با تمام بدهی‌هایش واگذار می‌کنند و مسئولیت پرداخت آنها بر عهده سازمان گسترش و رنو خواهد بود. هرچند ایدرو و رنو این شرط را پذیرفته‌اند، اما مشکل اینجاست که سایپا می‌گوید بدهی‌های بن‌رو باید تا لحظه انتقال نهایی این سایت، تسویه شود. این در حالی است که ایدرو و رنو اعلام کرده‌اند بدهی بن‌رو را تنها تا تاریخی که پیش‌تر مورد توافق قرار گرفته، می‌پذیرند و تسویه بدهی‌ها از آن تاریخ به بعد، بر عهده خود سایپایی‌ها است.در این شرایط، باید منتظر ماند و دید سرنوشت بن‌رو و به تبع آن، قرارداد رنو چه خواهد شد و آیا ایدرو و رنو و سایپا بالاخره بر سر این مساله توافق خواهند کرد یا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرتضی کشاورز : سلام این 50تومان برای چی بوده
مالباختگان ایران : سلام مال باخته های عزیز اگر حتی خودتون هم نیازی به ایم ماشین ها ندارید واسه شرافت خودتون و واسه دفاع از حق مظلومانی که طلا فروختن و الانم اعصاب و روان و زندگیشون رو با این شرکت دزد باختن تو تجمع فردا شرکت کنید تا بفهمن اگه مردم بخوان باید مدیر عامل بیشرف اخراج بشه و خط تولید ۳ شیفت کار کنن و دزدا رو معرفی کنن ببینیم این پولای ما که یکسال جلوتر گرفتن کجاها رفته غیرتتون رو نشون بدید مردم علی یارتون سلام
cvt مهر 1402 : سلام تکمیل وجه شده های 17 اسفند تموم شده. تکمیل وجه شده های 18 اسفند شروع شده و در دست اقدام برای فاکتور هستش.
ایگل کرمان : سلام دوستانی که تحویل گرفتن یا پیامک تحویل براتون اومده یا باهاتون تماس گرفتن برای تحویل بیزحمت شماره قرارداد بگید همه ما بفهمیم تا چه شماره ای و تاچه ماهی تحویل دادند تشکر
امیر‌شاهین‌البرز : سایپای‌‌صهیونیسم دروغگوی‌ور‌شکست‌ با‌‌اون‌مدیران‌مفت‌خور‌کاملا‌نا‌‌کارامد‌توخالی اگه‌نمیتونید‌‌جمع‌کنید‌ حداقل‌خودتونو‌مسخره‌عالم‌نکنید اقا‌ما‌این‌صنعت‌ونخاستیم بایک‌چهارم‌قیمت‌ماشین‌‌اوروپایی‌وارد‌کنید این‌چینیارو‌ول‌کنید‌اینا‌از‌زالو‌هم‌بدترن از سال1402منتظر‌یه فورقون خاک‌عالم‌بر‌سرتون
مینا تارا دستی : تیتانیوم ها منتظر نباشید برای تمامی خودروهای رنگ تیتانیوم سیاست تغییر رنگ ارسال شده، رنگ رو تغییر بدید فورا فاکتور میشید، هم برای ریرا و هم برای تارا پیام و داخل میز مشتری تغییر رنگ اومده
J7 سفید : سلام j7 تحویل 30 روز کاری رو معمولاً چند روزه تحویل می‌دهند
ALI : سلام. ظاهرا از ۲ و ۳و۴ شهریور رد شدند. از ما ۳ شهریورماه هستیم فاکتور نشده. تارا دستی تیتانیوم
بختیاری : دوستان مدیر عامل سایپا ظاهرا انقدر خودش رو گنده گرفته که مردم رو به هیچ گرفته باید کاری کنیم پرتش کنن بیرون اونم نه همینطوری با ذلت و خواری
آزاده : سلام. دوست عزیز من شاهین جی ال ثبت نام داشتم هفته اول شهریور باید میومده پیامک ولی همچنان چیزی ارسال نشده. نمایندگی مراجعه کردم جواب درستی نمیدن. :/
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 مرداد : هرکی وجود داشت میااااد شنبه 9 صبح جلوی شرکت ایرانخودرو درب اصلی
سارا : کارت سوختم چرا نمیدن
وحید ازنا لرستان : سلام..منم دیروزتبدیل زدم ولی فاکتور نشده هنوز؟؟؟
19 مرداد : سلام. چه طرحی هستین .و شماره قرارداد چنده
علی پانا فوق العاده 8مرداد تبدیل 18 : سلام همین الان به نمایندگی زنگ زدم انگار طلب کار هستن میگه که ما وقت نداریم هر روز با شما سر و کله بزنیم .خداوکیلی کسانی که براشون مقدوره و توانایی دارن برن شرکت یا وزارت سمت اعتراض کنن شاید به نتیجه ای برسیم
سجاد بختیاری : برو نمایندگی شهرتون بپرس میزنن تو سیستم اگه آماده باشه بهت میگن
سعید : سلام دوستان اونایی که تحویل شهریور هستن و هنوز فاکتور نشدن اعلام کنن واریز دوم چه تاریخی بوده
دوگانه : سلام بنده تکمیل وجه26 اسفند بودم فاکتور و پلاک شدم
محسن : سلام هم دردیم تکمیل وجه چه تاریخی انجام دادید
207 مرداد : شنبه 9 صبح بریم یا جلوی شرکت،یا وزارت صمت