استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 

استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 
با نگاهی مختصر به کشورهای پیشرو و توانا در زمینه ساخت و تولید خودرو به سادگی در می یابیم که مجموع تعداد برندهای خودروساز آن ها از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. حتی اگر زیرمجموعه های خودرویی آن ها را نیز در شمارش خود به حساب آوریم تعداد مجموع آن ها به 20 برند نمی رسد.
 
برای مثال آمریکای شمالی، غول خودروساز جهانی تنها چهار برند اصلی خودروساز جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و تسلا و کشور پیشرو آلمان سه برند اصلی فولکی واگن، ب ام و و دایملر AG را در اختیار دارد. اما با نگاهی به آمار خودروسازان چینی می توان به سادگی بیش از 40 برند خودروساز را برشمرد که این تعداد منحصر از برندهای زیرمجموعه آن ها است. 
 
این تعدد برند در صنعت خودرو چین به چه معنا است و چینی ها با این استراتژی چه هدفی را دنبال می کنند؟ 
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید: «خودروسازان کشور چین در دو سطح محلی یا کلان شکل می گرفتند که در این میان خودروسازان محلی تحت حمایت دولت محلی  فعالیت می کردند. از اواسط دهه 90 میلادی دولت چین به منظور ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و افزایش رقابت در هر منطقه اقدام به ایجاد تعداد بسیار زیادی خودروساز محلی کرد.»
 
او ادامه می دهد: «خودروسازی صنعتی بزرگ دارای پتانسیل بالای اشتغال زایی است از این رو دولت چین تعدد و افزایش شرکت های خودروساز را در برنامه قرار داد. اما با گذر زمان و گسترش این صنعت در ابعاد جهانی ممکن است برخی از این خودروسازها نابود  یا در ساختار خودروسازان بزرگ تر خود ادغام شوند.»
 
صدرایی در پاسخ به این که چینی ها چه مقدار از این استراتژی پاسخ گرفتند می گوید:« چینی ها در زمینه صنعت خودرو هم دروازه های واردات و مونتاژ را باز کردند هم با ایجاد تعداد بسیار زیادی از برندهای خودرویی، بازاری به شدت رقابتی و متنوع را ایجاد کردند. حال این بازار رقابتی بر اساس مولفه های مختص به خود، در طی زمان بهترین و بدترین را انتخاب می کند. درنتیجه این همه برند خودروساز در گذر زمان به خودی خود در بازار رقابتی غربال می شوند.»
 
این کارشناس خودرو در پاسخ این پرسش که آیا این استراتژی خوب است یا بد ادامه می دهد: « خوب یا بد دانستن یک استراتژی به تنهایی کار درستی نیست بلکه باید دید کجا مفید عمل می کند. ، استراتژی داشتن بیش از 40 برند خودروساز محلی که تنها برای آن محل بخصوص خودرو تولید می کنند در کشور چین با جمعیت 1.5 میلیارد نفری و بازار مصرف 28 میلیونی، جواب می دهد اما همین استراتژی در بازار کشور ایران با 80 میلیون نفر هرگز جواب نمی دهد.»
 
او ادامه داد: «خوب یا بد بودن استراتژی کاملا نسبی و وابسته به عوامل بسیاری است. به عنوان مثال بستن دروازه واردات خودرو به کشور برای حمایت از تولید داخل استراتژی خوبی قلمداد می شود یا بد؟ پاسخ آن است که این استراتژی سی سال پیش استراتژی خوبی بود اما امروز تاثیر منفی به همراه دارد. از این رو تاثیر استراتژی را باید با توجه به عوامل محیطی مورد بررسی قرار داد.»
 
آن طور که به نظر می آید استراتژی عجیب و غریب و شاید از نظر ما اشتباه، در کشور چین به خوبی پاسخ داده است. مهم تر از آن این که این کشور با توجه به نیازهای روز و به صورت مداوم متناسب با شرایط تغییر کرده است و امروز به یکی از بزرگ ترین و موثر ترین خودروسازان جهان بدل شده است. صنعت خودرو ایران اما در فازهای ابتدایی بلوغ خود وامانده و بحث خوب و بد بودن تاثیر آزادی واردات خودرو بر صنعت خودرو داخلی نقطه ای گنگ و حل نشده باقی مانده است تا همچنان در سربالایی تند خودروساز شدن درجا بزنیم.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
2

وضع مردم خوب نیست و نمیتونن هزینه تکنولوژی های پیشرفته رو بپردازن و برای همین ماشین خیلی گرون تموم میشه قیمت ساختش.... در نتیجه یک سیکل منفی و.... تنها راهش هم چند برابر شدن قدرت خرید مردمه!!! که در وضع کنونی تمام بخشهای تولیدی از بین خواهند رفت...وسلام
17:44  1397/02/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهمن ۱۹ : من ۱۹ ام هستم هنوز فاکتور نشده رنگ مشکی
شاهین جی : سلام احترام کسی هست که تکمیل وجه دوم شهریور یا مهرماه شاهین براش اومده باش بنده قراربودتکمیل وجه دوم مهر انجام بدم فعلا خبری نیست چون وجه اول سال 1403به مبلغ 291 آذر انجام دادم کسی
جی ال 27خرداد : سلام اولویت بر اساس تکمیل وجه هستش یا سخا زنگ زدم میگه شما 26تکمیل وجه کردی 27ثبت شده سخات 29ثبت شده من 25سخامو به نمایندگی دادم چخبره تو این شرکت دزد
21بهمن : نوبت 20 مرداد نشد؟؟ 19 تمام نشده آیا کسی اینجا هست 19 فاکتور نشده باشه؟؟؟
قاسمی : سلام بنده سال گذشته ۱۴۰۴ ساینا دوگانه ثبت نام کردم الان ۲ ماه از تحویل خودرو میگذارد حتی دعوت نامه واریز وجه دوم هم نیامده اگر مشکلی است چرا برای سال ۱۴۰۵خودرو دوگانه بار دیگر ثبت‌نام گرداند چرا این قدر مردم را ادیت میکنند و متاسفانه هیچ نهاد نظارتی که برخوردی با این شرکت سایپا داشته باشد مثل اینکه وجود ندارد
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : نمیدونم چرا شرکت ماشین ها رو اینقدر دیر تحویل میده
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : فقط بارکد زده شده ،به پست چیزی تحویل داده نشده
x5 تبریز : سلام نه هنوز منتظریم هنوز
x5 مشکی : احمد تیر منظورم اینه ک بارکد میزنی ارسال شده یا ن،، ب ما فقط بارکد میده، انگار ارسال نشده هنوز
شاهین پلاس ۱۳ اردیبهشت : سلام دوستان ۲۱ آذر فاکتور شدم .امروز26 آذر پلاک شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس 11 : سلام من 11اسفند1403تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
محمد : سلام دوستان کوییک اس تا چندم فاکتور شده
کوییک اس : سلام علی کوییک اس فاکتور شد شما کی تکمیل وجه کردین عکس بگیر بفرست امید وار بشیم
عرفان : داداش چطوری رفتی کجا رفتی توضیح بده چند روز پیش از تحویل درخواست داده بودی
عرفان : خودرو شما با ما فرق داره
کوییک اس : اسکرین بگیر از فاکتورت
مصی : من تحویل 21دی بودم فوق العاده مادران چطور هنوز فاکتور نشدم
207پانا آذرماه : آقا رضا شمام مشهدی داداش؟
اطلس : جمعیت اینقد زیاده ولی اتحاد نیست پویش مطالبه تو فارس خبر درست کردیم چرا شرکت نکردید وقتی نمیتونید با گوشی یه دکمه بزنید انتظار تجمع دارید
دنا 6دنده پیش فروش تحویل دی : سلام رینگ آلومینیومی