استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 

استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 
با نگاهی مختصر به کشورهای پیشرو و توانا در زمینه ساخت و تولید خودرو به سادگی در می یابیم که مجموع تعداد برندهای خودروساز آن ها از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. حتی اگر زیرمجموعه های خودرویی آن ها را نیز در شمارش خود به حساب آوریم تعداد مجموع آن ها به 20 برند نمی رسد.
 
برای مثال آمریکای شمالی، غول خودروساز جهانی تنها چهار برند اصلی خودروساز جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و تسلا و کشور پیشرو آلمان سه برند اصلی فولکی واگن، ب ام و و دایملر AG را در اختیار دارد. اما با نگاهی به آمار خودروسازان چینی می توان به سادگی بیش از 40 برند خودروساز را برشمرد که این تعداد منحصر از برندهای زیرمجموعه آن ها است. 
 
این تعدد برند در صنعت خودرو چین به چه معنا است و چینی ها با این استراتژی چه هدفی را دنبال می کنند؟ 
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید: «خودروسازان کشور چین در دو سطح محلی یا کلان شکل می گرفتند که در این میان خودروسازان محلی تحت حمایت دولت محلی  فعالیت می کردند. از اواسط دهه 90 میلادی دولت چین به منظور ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و افزایش رقابت در هر منطقه اقدام به ایجاد تعداد بسیار زیادی خودروساز محلی کرد.»
 
او ادامه می دهد: «خودروسازی صنعتی بزرگ دارای پتانسیل بالای اشتغال زایی است از این رو دولت چین تعدد و افزایش شرکت های خودروساز را در برنامه قرار داد. اما با گذر زمان و گسترش این صنعت در ابعاد جهانی ممکن است برخی از این خودروسازها نابود  یا در ساختار خودروسازان بزرگ تر خود ادغام شوند.»
 
صدرایی در پاسخ به این که چینی ها چه مقدار از این استراتژی پاسخ گرفتند می گوید:« چینی ها در زمینه صنعت خودرو هم دروازه های واردات و مونتاژ را باز کردند هم با ایجاد تعداد بسیار زیادی از برندهای خودرویی، بازاری به شدت رقابتی و متنوع را ایجاد کردند. حال این بازار رقابتی بر اساس مولفه های مختص به خود، در طی زمان بهترین و بدترین را انتخاب می کند. درنتیجه این همه برند خودروساز در گذر زمان به خودی خود در بازار رقابتی غربال می شوند.»
 
این کارشناس خودرو در پاسخ این پرسش که آیا این استراتژی خوب است یا بد ادامه می دهد: « خوب یا بد دانستن یک استراتژی به تنهایی کار درستی نیست بلکه باید دید کجا مفید عمل می کند. ، استراتژی داشتن بیش از 40 برند خودروساز محلی که تنها برای آن محل بخصوص خودرو تولید می کنند در کشور چین با جمعیت 1.5 میلیارد نفری و بازار مصرف 28 میلیونی، جواب می دهد اما همین استراتژی در بازار کشور ایران با 80 میلیون نفر هرگز جواب نمی دهد.»
 
او ادامه داد: «خوب یا بد بودن استراتژی کاملا نسبی و وابسته به عوامل بسیاری است. به عنوان مثال بستن دروازه واردات خودرو به کشور برای حمایت از تولید داخل استراتژی خوبی قلمداد می شود یا بد؟ پاسخ آن است که این استراتژی سی سال پیش استراتژی خوبی بود اما امروز تاثیر منفی به همراه دارد. از این رو تاثیر استراتژی را باید با توجه به عوامل محیطی مورد بررسی قرار داد.»
 
آن طور که به نظر می آید استراتژی عجیب و غریب و شاید از نظر ما اشتباه، در کشور چین به خوبی پاسخ داده است. مهم تر از آن این که این کشور با توجه به نیازهای روز و به صورت مداوم متناسب با شرایط تغییر کرده است و امروز به یکی از بزرگ ترین و موثر ترین خودروسازان جهان بدل شده است. صنعت خودرو ایران اما در فازهای ابتدایی بلوغ خود وامانده و بحث خوب و بد بودن تاثیر آزادی واردات خودرو بر صنعت خودرو داخلی نقطه ای گنگ و حل نشده باقی مانده است تا همچنان در سربالایی تند خودروساز شدن درجا بزنیم.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
2

وضع مردم خوب نیست و نمیتونن هزینه تکنولوژی های پیشرفته رو بپردازن و برای همین ماشین خیلی گرون تموم میشه قیمت ساختش.... در نتیجه یک سیکل منفی و.... تنها راهش هم چند برابر شدن قدرت خرید مردمه!!! که در وضع کنونی تمام بخشهای تولیدی از بین خواهند رفت...وسلام
17:44  1397/02/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میثم : سلام دوستان کسی خبر داره چرا واسه خرداد پیام ندادن ولی واسه تیر و مرداد پیام دادن من هفته ۴ خردادم تبدیل نکردم لطفا راهنمای کنی
آریا رضایی تارا دستی : دوستان خداوکیلی یکی جواب بده الان اگه تارا tpms یا سنجش باد لاستیک داره ، چرا مثل سورن روی مانیتور ماشین میزان باد هر چهار تا لاستیک نمیگه
cvt : واریز اولیه 4 مهر 1402 تکمیل وجه اسفند 1403 7 ماه و 18 روزه از فاکتور هیچ خبری نیست. هیچکس جوابگو نیس. یه تجمعی یه اعتراضی یه حرکتی. انگار همه مرده هستن.
X5 فروردین : من هم ثبت نام دومرحله ای فروردین هستم رنگ خاکستری تکمیل وجه ۱۱ شهریور شاسی ۱۵ مهر پلاک ۲۱ مهر سند سبز هم از پست گرفتم تو نوبت تحویل هستم
سعیده : از این تبدیلی های Sbrبودین یا ن؟؟؟؟؟ لطفا جواب بدین؟؟
نیما : این قطار پنچرشده بنزین ندارن اگه از تهران تا مشهد چند روز طول می‌کشه الان 12روز شده هنوز نیامده
شاهین خرداد : شما چطوری فاکتور شدین در حالی که هنوز 25 خرداد فاکتور نشده
جواد : با سلام خدمت همه دوستان آقایون من و خانما امروز من به سلامتی فاکتور شدم مشکی وی 4 تحویل 30 مهر ولی یه چیز تو فاکتور ذهنمو مشغول کرده این تاثیر مصوبه شورای رقابت چیه تو فاکتور قیدش کردن شرممده کسی می تونه کمکم کنه. یه مبلغ قرمز رنگ داخل فاکتور خودرو است این یعنی چه ممنون میشم از همتون...
شاهین : هرچی ماشین توجاده میبینم ازکارخانه ارسال میشه ایرانخودروهستش سایپاداره چه غلطی میکنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل مهر : سلام نه من هم تحویلی 31شهریورم 6دنده الو منیم فقط 20روزه نوشته اماده برا فاکتور
اباذر : سلام حسین آق من خودم نیسان ثبت نام کردم رفتم برای ثبت نام پایه دو گواهینامه رانندگی آینامه ندارم هشت جلسه کلاس داره بعدن هشت جلسه آموزش خاور دارد هشت جلسه هم می نبوی هست جلسه ها تمام شد اول خاور امتحان میگیرند شهری منظورم هفته بعد هم می نبوی امتحان می گیرم تمام من خودم چهل روز تمام کردم قبول شدم تا امروز گواهینامه رانندگی هنوز نیامده ولی تا یک ماه می آید من پانزده روز قبول شدم البته زنجان شش ماه وقت دادن برای ثبت نام من رفتم خرمدره زنجان ثبت نام کردم سری راه می اندازند برای نیسان زامیاد باید پایه دو داشته باشی انشالله موفق باشید
Gxl : اینابخاطرتجمع یکشنبه برداشتن فاکتورفیک می کنن از15مهرماه فاکتورکردن .نهایت پلاک 48ساعت توقانون هستش پس نشون میده کلاسیک هستش خودرویی درکارنیست وسایپاکلاتقصرپلاک هارومیندازه گردن ناجا.واین بهانه ی جدید برای دروغ و اعتراض نکردن مردم هست وگرنه آخرین کوییک تولیدی سایپا14مهربوده وبعدازآن کوییکgxl ندادن
کوییک SR مرداد1404 : قابل توجه دوستانی که میگن برین سامانه بازرسی شکایت کنین . رد شکایت میزنن میگن قابل پیگیری نیست .دستمون به هیچ جا بند نیست
مریم : سلام من همسرم سال گذشته یه کوییک ثبت نام کرده گفتن اول شهریور امسال یعنی 1404 تحویل میدن ولی الان آبان هم میگذره خبری نیست ..آخه چرا ما با بدبختی پول جور کردیم چرا پول مردم نگه میدارین ما بدونه ماشین خیلی سخت برام چون راه سر کار همسرم ومن خیلی دور .شما رو به خدا قسم حق مردم ضایع نکنید بخدا باید جواب بدین چون هیچ کس راضی نیست مگه شما نمیخواین نان حلال سر سفری زنو بچه اتون ببرین از خدا بترسین چقدر آخه حق مردم ضایع میکنید
ساینا پیش8دی دوگانه : سلام ایاازاول سال تاالان که ابان هست .هرماه تکمیل وجه برای ساینادوگانه داشتیم؟منظورم اینه که بهاروتابستان کدوم ماهها فرصت تکمیل وجه بوده؟
زهرا : سلام متقاضیان محترم لطفا اطلاعاتی که اعلام می فرمائید به صورت کامل اعلام کنید که چه نوع سورن هست با نوع موتور یا تک و دوگانه وچه طرحی و رنگی و تبدیلی از چی به چی و واریزی ها که ما هم از نظرات شما استفاده کنیم سپاسگزارم از شما🙏
علی رضا : چجور پایه یکی هستی نمیدونی ،چی سوار بشی یا نشی
Gxrl سفید مشکی : با سلام خواهشا همه بیایم تا بدونن که تحت فشاریم، نیاز داریم و اگر مشکلی هم دارن، روی سر مردم نباید باشه و از جیب مردم نزنن. الان هم نگاه کنید همین نفراتی که توی این سایت همدیگرو پیدا کردن، رقم مالی پولها چندین میلیارد میشه. ما نباید تاوان سؤ مدیریت افراد رو بدیم
زامیاد ex : هیچ اکستند تا حالا پلاک نشده،به مردم وعده الکی ندین.