استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 

استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 
با نگاهی مختصر به کشورهای پیشرو و توانا در زمینه ساخت و تولید خودرو به سادگی در می یابیم که مجموع تعداد برندهای خودروساز آن ها از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. حتی اگر زیرمجموعه های خودرویی آن ها را نیز در شمارش خود به حساب آوریم تعداد مجموع آن ها به 20 برند نمی رسد.
 
برای مثال آمریکای شمالی، غول خودروساز جهانی تنها چهار برند اصلی خودروساز جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و تسلا و کشور پیشرو آلمان سه برند اصلی فولکی واگن، ب ام و و دایملر AG را در اختیار دارد. اما با نگاهی به آمار خودروسازان چینی می توان به سادگی بیش از 40 برند خودروساز را برشمرد که این تعداد منحصر از برندهای زیرمجموعه آن ها است. 
 
این تعدد برند در صنعت خودرو چین به چه معنا است و چینی ها با این استراتژی چه هدفی را دنبال می کنند؟ 
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید: «خودروسازان کشور چین در دو سطح محلی یا کلان شکل می گرفتند که در این میان خودروسازان محلی تحت حمایت دولت محلی  فعالیت می کردند. از اواسط دهه 90 میلادی دولت چین به منظور ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و افزایش رقابت در هر منطقه اقدام به ایجاد تعداد بسیار زیادی خودروساز محلی کرد.»
 
او ادامه می دهد: «خودروسازی صنعتی بزرگ دارای پتانسیل بالای اشتغال زایی است از این رو دولت چین تعدد و افزایش شرکت های خودروساز را در برنامه قرار داد. اما با گذر زمان و گسترش این صنعت در ابعاد جهانی ممکن است برخی از این خودروسازها نابود  یا در ساختار خودروسازان بزرگ تر خود ادغام شوند.»
 
صدرایی در پاسخ به این که چینی ها چه مقدار از این استراتژی پاسخ گرفتند می گوید:« چینی ها در زمینه صنعت خودرو هم دروازه های واردات و مونتاژ را باز کردند هم با ایجاد تعداد بسیار زیادی از برندهای خودرویی، بازاری به شدت رقابتی و متنوع را ایجاد کردند. حال این بازار رقابتی بر اساس مولفه های مختص به خود، در طی زمان بهترین و بدترین را انتخاب می کند. درنتیجه این همه برند خودروساز در گذر زمان به خودی خود در بازار رقابتی غربال می شوند.»
 
این کارشناس خودرو در پاسخ این پرسش که آیا این استراتژی خوب است یا بد ادامه می دهد: « خوب یا بد دانستن یک استراتژی به تنهایی کار درستی نیست بلکه باید دید کجا مفید عمل می کند. ، استراتژی داشتن بیش از 40 برند خودروساز محلی که تنها برای آن محل بخصوص خودرو تولید می کنند در کشور چین با جمعیت 1.5 میلیارد نفری و بازار مصرف 28 میلیونی، جواب می دهد اما همین استراتژی در بازار کشور ایران با 80 میلیون نفر هرگز جواب نمی دهد.»
 
او ادامه داد: «خوب یا بد بودن استراتژی کاملا نسبی و وابسته به عوامل بسیاری است. به عنوان مثال بستن دروازه واردات خودرو به کشور برای حمایت از تولید داخل استراتژی خوبی قلمداد می شود یا بد؟ پاسخ آن است که این استراتژی سی سال پیش استراتژی خوبی بود اما امروز تاثیر منفی به همراه دارد. از این رو تاثیر استراتژی را باید با توجه به عوامل محیطی مورد بررسی قرار داد.»
 
آن طور که به نظر می آید استراتژی عجیب و غریب و شاید از نظر ما اشتباه، در کشور چین به خوبی پاسخ داده است. مهم تر از آن این که این کشور با توجه به نیازهای روز و به صورت مداوم متناسب با شرایط تغییر کرده است و امروز به یکی از بزرگ ترین و موثر ترین خودروسازان جهان بدل شده است. صنعت خودرو ایران اما در فازهای ابتدایی بلوغ خود وامانده و بحث خوب و بد بودن تاثیر آزادی واردات خودرو بر صنعت خودرو داخلی نقطه ای گنگ و حل نشده باقی مانده است تا همچنان در سربالایی تند خودروساز شدن درجا بزنیم.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
2

وضع مردم خوب نیست و نمیتونن هزینه تکنولوژی های پیشرفته رو بپردازن و برای همین ماشین خیلی گرون تموم میشه قیمت ساختش.... در نتیجه یک سیکل منفی و.... تنها راهش هم چند برابر شدن قدرت خرید مردمه!!! که در وضع کنونی تمام بخشهای تولیدی از بین خواهند رفت...وسلام
17:44  1397/02/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
M : سلام مبارک باشه کی ثبت نام کرده بودید؟ چه رنگی؟
تارا v4 : سلام، ماشین ما امروز رسید نمایندگی و گفتن بیاین تحویل؛ پیش فروش تارا اتومات تحویل ۳۰مهرماه بودیم و خودمونم باورمون نمیشد زودتر بدن
ایگل مشکی : چندم اردیبهشت ثبت نام کردید که تا پلاک جلو رفته برای من هنوز شاسی نشده
سهند بهمن : خیلی جالبه اومدم اینترنتی به بازرسی کل کشور شکایت سایپا را ثبت کنم اسم ایران خودرو بالا میاد ولی اسم سایپا نمیاد
شاهین G : درود دوستان من تو دی ماه 1403 حدود 290 میلیون واریز کردم برا من تکمیل وجه زده هفته چهارم مرداد که فعلا خبری نیست الان با این شرایط من چقدر دیگه باید واریز کنم
تارا v4 شیراز : بچه ها تیتانیوم موجود نداره‌تبدیل رنگ اومده
سجاد : به جز تجمع بزرگ و بی آبرو کردن سایپا ... هیچ راهی نداریم. تمام
فربد : منم تارا دستی تیتانیوم 4 شهریور هنوز فاکتور نشده. منتظرم 3 شهریوریها بیان بگن فاکتور شدیم که بدونیم بعدش نوبت ماست 😉😁😁
شاهین g : سلام من موندم این سایپا اینهمه پوله مردم و نگه داشته چرا نمیاد یه شفاف سازی بکنه اینا دیگه دارن شورشو در میارن دوستان میگن تبدیل خوب معمولا تبدیل به ماشین بهتر میزنن که خریدار هم متضرر نشه نه اینکه یه ماشین پائین تر این اسمش کلاه برداری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده آلومینیم تیتانیوم31مرداد : کسی هست واریز وجه پنجم تیر به بعد باشه؟؟؟
اطلس : دوستان گل مشکی تحویل داده نمیشه فقط سفید مشکی و کرم مشکی دیگه حالا هر کی میخاد منتظر بمونه
مهدی : سلام داداش تو رو خدا واقعا فاکتور شدی .ممنون داداش گلم اگر فاکتور شدی جواب بدی دل ما هم خوش بشه
مازیار : دوستان من نمیدونم این اخبارها روازکجامیارین انبارسایپا که فقط تهران نیست که امارشوبگیرید تااخرابان کل معوقات تحویل داده میشه ماکه ضررکردیم ولی شما میتونی تغییر رنگ بدی ولی نوع ماشینونمیتونی عوض کنی
علی پانا فوق العاده مرداد : سلام آقا پیام ان شاالله مبارکتون باشه ببخشید برگه سبز ماشین کی اومد در منزل؟
فراهانی : سلام شماره پذیرش 12161113 الان نگاه کردم فاکتورشده پذیرش 23بهمن
سورن سفید 31 شهریور : سلام، برای منم همین پیغام رو می ده، زنگ زدم نمایندگی ، گفتند هفته دیگه فاکتور می شی. مبلغ لغو سنسور هم به حساب اومده و باید نمایندگی بعدا بده
محمد : من 19 مرداد پول ریختم 3 شهریور پذیرش شده 5 شهریور فاکتور شده
23بهمن : معلوم نیس آخر امروز چ کسانی فاکتور شدن یکی نوشته پذیرش 20بهمن یکی هم پذیرش23بهمن نوشته فاکتور شدیم
جمشید : فعلا خیز