استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 

استراتژی متفاوت چینی ها در صنعت خودرو/برند بازی هایی که جواب داد

 
با نگاهی مختصر به کشورهای پیشرو و توانا در زمینه ساخت و تولید خودرو به سادگی در می یابیم که مجموع تعداد برندهای خودروساز آن ها از انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. حتی اگر زیرمجموعه های خودرویی آن ها را نیز در شمارش خود به حساب آوریم تعداد مجموع آن ها به 20 برند نمی رسد.
 
برای مثال آمریکای شمالی، غول خودروساز جهانی تنها چهار برند اصلی خودروساز جنرال موتورز، فورد، کرایسلر و تسلا و کشور پیشرو آلمان سه برند اصلی فولکی واگن، ب ام و و دایملر AG را در اختیار دارد. اما با نگاهی به آمار خودروسازان چینی می توان به سادگی بیش از 40 برند خودروساز را برشمرد که این تعداد منحصر از برندهای زیرمجموعه آن ها است. 
 
این تعدد برند در صنعت خودرو چین به چه معنا است و چینی ها با این استراتژی چه هدفی را دنبال می کنند؟ 
 
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این باره می گوید: «خودروسازان کشور چین در دو سطح محلی یا کلان شکل می گرفتند که در این میان خودروسازان محلی تحت حمایت دولت محلی  فعالیت می کردند. از اواسط دهه 90 میلادی دولت چین به منظور ایجاد اشتغال، جذب سرمایه و افزایش رقابت در هر منطقه اقدام به ایجاد تعداد بسیار زیادی خودروساز محلی کرد.»
 
او ادامه می دهد: «خودروسازی صنعتی بزرگ دارای پتانسیل بالای اشتغال زایی است از این رو دولت چین تعدد و افزایش شرکت های خودروساز را در برنامه قرار داد. اما با گذر زمان و گسترش این صنعت در ابعاد جهانی ممکن است برخی از این خودروسازها نابود  یا در ساختار خودروسازان بزرگ تر خود ادغام شوند.»
 
صدرایی در پاسخ به این که چینی ها چه مقدار از این استراتژی پاسخ گرفتند می گوید:« چینی ها در زمینه صنعت خودرو هم دروازه های واردات و مونتاژ را باز کردند هم با ایجاد تعداد بسیار زیادی از برندهای خودرویی، بازاری به شدت رقابتی و متنوع را ایجاد کردند. حال این بازار رقابتی بر اساس مولفه های مختص به خود، در طی زمان بهترین و بدترین را انتخاب می کند. درنتیجه این همه برند خودروساز در گذر زمان به خودی خود در بازار رقابتی غربال می شوند.»
 
این کارشناس خودرو در پاسخ این پرسش که آیا این استراتژی خوب است یا بد ادامه می دهد: « خوب یا بد دانستن یک استراتژی به تنهایی کار درستی نیست بلکه باید دید کجا مفید عمل می کند. ، استراتژی داشتن بیش از 40 برند خودروساز محلی که تنها برای آن محل بخصوص خودرو تولید می کنند در کشور چین با جمعیت 1.5 میلیارد نفری و بازار مصرف 28 میلیونی، جواب می دهد اما همین استراتژی در بازار کشور ایران با 80 میلیون نفر هرگز جواب نمی دهد.»
 
او ادامه داد: «خوب یا بد بودن استراتژی کاملا نسبی و وابسته به عوامل بسیاری است. به عنوان مثال بستن دروازه واردات خودرو به کشور برای حمایت از تولید داخل استراتژی خوبی قلمداد می شود یا بد؟ پاسخ آن است که این استراتژی سی سال پیش استراتژی خوبی بود اما امروز تاثیر منفی به همراه دارد. از این رو تاثیر استراتژی را باید با توجه به عوامل محیطی مورد بررسی قرار داد.»
 
آن طور که به نظر می آید استراتژی عجیب و غریب و شاید از نظر ما اشتباه، در کشور چین به خوبی پاسخ داده است. مهم تر از آن این که این کشور با توجه به نیازهای روز و به صورت مداوم متناسب با شرایط تغییر کرده است و امروز به یکی از بزرگ ترین و موثر ترین خودروسازان جهان بدل شده است. صنعت خودرو ایران اما در فازهای ابتدایی بلوغ خود وامانده و بحث خوب و بد بودن تاثیر آزادی واردات خودرو بر صنعت خودرو داخلی نقطه ای گنگ و حل نشده باقی مانده است تا همچنان در سربالایی تند خودروساز شدن درجا بزنیم.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
2

وضع مردم خوب نیست و نمیتونن هزینه تکنولوژی های پیشرفته رو بپردازن و برای همین ماشین خیلی گرون تموم میشه قیمت ساختش.... در نتیجه یک سیکل منفی و.... تنها راهش هم چند برابر شدن قدرت خرید مردمه!!! که در وضع کنونی تمام بخشهای تولیدی از بین خواهند رفت...وسلام
17:44  1397/02/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش : خدا بزرگه من سپردم به اون شما هم بسپار به خدا
J4 : واسه من شاسی شماره خورده و تو مرحله پلاک هست معمولن تحویل خودرو کی میتونه باشه؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
علی : به سوم بهمن ببخشید شما پیش فروش عادی بودی یا جایگزین فرسوده؟
طهورا : سلام خدا مرگ شون بده الهی ما هم شاهین g خرداد ماه بودیم اما از بس گفتن قراره گرون بشه و البته همین طورم شد ما تبدیل به gl زدیم بعدش که گرون کردن گفتیم حتما دیگه تکمیل وجه ش زود میاد می تونید تماس بگیرین با نمایندگی که ثبت نام کردین ، بهتون میگن
ستار : هعی خر ما از کرگی دم نداشت خدا کنه ای هفته بقیه فاکتور بشن
شاهین+۱۳ : کنار باتری رو پوسته گیربکس حک شده.
عرفان ۱ اردیبهشت : چی بگم اقا داریوش هر روز ی بازی در میارن اینا ایشالا ک نویت ما هم برسه خسته شدیم از انتظار بسه دیگه اعصاب و روانمون به هم ریخته
شاهین اتومات : متاسفانه با فساد سیستماتیک مواجه هستیم . و عده ای که با تمام وجود سعی میکنن مردم را با حکومت در بیاندازند
امید : دوستان عزیز منم شاهین g ثبت نام کردم از اردیبهشت همینطور سنگ پلخمونمون کردن خدا شاهده راننده بودم دم هتل الان از اول برج دو بی وسیله ام و لنگ در هوا اونم با این وضعیت گرونی ترو خدا صدای ماهم باشین تو اعتراض فرداتون. با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس 14 : سلام من امروز مرخصی گرفتم و ساعت 5 راه افتادم از آمل ساعت 9 کیلومتر 11جاده مخصوص
رضایی : صفارزاده خفه لطفا
اطلس بهمن : سلام.آذر ماهی تا چندم هستن؟
مهدی کوییک اس : چه خبرشونه اینا کی میخوان فاکتور کنن کشتن مارو اینا کوییک ار اس تا 16خرداد فاکتور شدن
کوییک اس : من 4 خرداد تکمیل وجه 10 خرداد سخا هنوز فاکتور نشدم. رفتم نمایندگی، گفتن آخرین تاریخ 1 خرداد بوده که فاکتور شده
کوییک : من 4 خردادم هنوز نشده
مهدی کوییک اس : کسی خبر داره کوییک اس تا چه تاریخی فاکتور شده من 21خرداد تکمیل کردم هنوز فاکتور نشده؟
کوییک آر اس : سلام من 28 اردیبهشت تکمیل وجه کردم دیشب فاکتور شدم ب امید فاکتورشدن همه عزیزان
فوق العاده بهمن : لطفا هرکس فوق العاده فاکتور شد خبر بده
دنا 5دنده14مرداد تحویل سفید : رنگ سفیدی ؟؟