بازخوانی زخم های کاری دولت به خودرو/ تابلو ایست پیش روی واردکنندگان

 

بازخوانی زخم های کاری دولت به خودرو/ تابلو ایست پیش روی واردکنندگان

 
پس از برجام و درست در زمانی که نمایندگان غول های خودروسازی، ایران را بازار واردات و همکاری های مشترک خودروسازی نشانه گرفته بودند، ورق خوش شانسی صنعت خودرو برگشت. 
 
از تیرماه سال گذشته سایت ثبتارش برای شش ماه بسته شد و وارد کنندگان در بلاتکلیفی چگونگی واردات خودرو ماندند. گرچه پس از شش ماه سایت ثبتارش برای ثبت نام خودروها آن هم با چند ماده و تبصره باز شد؛ اما این سایت در زمانی آغاز به کار کرد که دیگر فرصتی برای وارد کنندگان و نمایندگی ها باقی نمانده بود و همگی در انتظار تعرفه های جدید واردات خودرو بودند. در همین آشوب بازار، ناگهان دیوان عدالت ادارای با اعلام حکمی اعلام کرد که به زودی تعرفه های جدید اعلام می شود. اما نه تنها از بهمن ماه 96 تا پایان سال، بلکه حتی با گذشت دوماه از سال 97 نیز هنوز خبری از حکم دیوان عدالت اداری به گوش نرسیده است و وارد کنندگان و نمایندگی ها در حجمی از ابهام دست از معامله کشیده اند. 
 
با این حال اما برخی وارد کنندگان بیکار ننشسته  و بازار خود را با خودروهای ثبت سفارش شده و از قبل مانده در بازار گرم نگه داشته بودند که ناگهان تیر خلاص به بازار خودروهای وارداتی زده شد؛ تب و تاب ارز بالا گرفت و دست وارد کنندگان در حنا ماند. 
 
حالا اما این روزها که نرخ ارز به واسطه حکم دولتی بر سکوی تک نرخی نشسته است، این پرسش مطرح است که کدام یک از ضلع های مثلث ترسیم شده، بیشترین ضربه را به وارد کنندگان زده اند؟ 
 
کوروش مرشد سلوک- رییس انجمن وارد کنندگان- در همین زمینه می گوید: « ممکن است در طول ماه های گذشته و در جریان اتفاقات رخ داده برای وارد کنندگان، هر شرکتی بسته به بازار و نوع فعالیتش متحمل ضرر شده باشد».
 
او می افزاید: « شاید برخی نمایندگی ها یا وارد کنندگان تحت تاثیر بسته شدن ثبتارش، برخی تحت تاثیر حکم دیوان و برخی دیگر به واسطه نوسانات نرخ ارز ضررهای متعددی را تحمل کرده باشند».
 
رییس انجمن وارد کنندگان ادامه می دهد: « به طور کلی، هر دلیلی که بازار را از ثبات خارج کند و دغدغه و نگرانی را در ذهن مصرف کننده ایجاد کند، ضررش نیز به صورت مستقیم ابتدا به وارد کننده و به تبع آن به مصرف کننده بر می گردد».
 
او اظهار می کند: « هنگامی که ثبتارش بسته شد، بسیاری از وارد کنندگان و نمایندگی ها به مصرف کنندگان تعهد داشتند، اما نتوانستند به تعهدات خود پایبند بمانند و در مقابل متحمل ضررهایی شدند».
 
مرشد سلوک تاکید می کند: « وقتی بدون اطلاع و هیچ زمینه ای سایت ثبتارش بسته شد، بحران قابل توجهی برای وارد کنندگان رسمی و غیر رسمی ایجاد شد که در مقابل نیز  درگیری های متعددی برای مصرف کنندگان در بر داشت که در نهایت دولت مجبور به ورود شد. 
 
او می افزاید: « در نهایت بسته شدن ثبتارش نه تنها ضرر مادی به به وارد کنندگان و بازار زد، بلکه  دیدگاه مشتری نسبت به برند را ابین برد و احساس بی اعتمادی را افزایش داد».
 
رییس انجمن وارد کنندگان با اشاره به سایر مشکلاتی که پیش روی وارد کنندگان قرار گرفت و هنوز هم آثار آن مشهود است، اظهار می کند: « در بازار پر تلاطم بسته و باز شدن ثبتارش، اما حکم دیوان عدالت اداری نگرانی ها را برای وارد کنندگان بیشتر کرد. تا جایی که حتی کاهش یا افزایش تعرفه ها برای وارد کنندگان اضطراب به همراه دارد».
 
او تصریح می کند: «پس از حکم دیوان، فراز و فرود نرخ ارز و به عبارتی نوسانات شدید ارزی وارد کنندگان را با شوک دیگری همراه کرد. به گونه ای که در شرایط فعلی حتی کاهش نرخ ارز نیز باز وارد کنندگان را درگیر مشکلاتی می کند. از این رو تنها راه تثبیت بازار، ثبات نرخ ارز برای وارد کنندگان و فعالان اقتصادی است».
 
مرشد سلوک با بیان اینکه گرچه خودرو همواره مشتری خود را دارد و افزایش و کاهش ارز بازار را تا حدی تحت تاثیر قرار می دهد، بیان می کند: « شاید در شرایط افزایش نرخ ارز برخی مشتریان توان خرید خودرو با افزایش قیمت را نداشته باشند، اما با تغییر سگمنت بازهم خریدار بازار هستند».
 
به گفته رییس انجمن وارد کنندگان، در حال حاضر تلاطم های در بازار همچون نوسانات نرخ ارز، باز و بسته شدن سایت ثبتارش، حکم دیوان و حتی تصمیمات اخیر ترامپ بیشتر بار روانی و التهاب جامعه را افزایش داده که نه تنها وارد کنندگان، بلکه نمایندگان رسمی و غیر رسمی را درگیر اشوب کرده  و د مقابل بازار را به کما برده است. 
 
کمتر از یکسال است که التهابات و شوک های خبری دست از سر وارد کنندگان و بازار خودروهای وارداتی بر نمی دارد، بازاری که در روزهای پیش از این التهابات از جمله بازارهای با پتانسیل بالا محسوب می شد تا مسیر هموار ورود خودروهای خارجی با نمایندگان قدرشان، صنعت ایران را به تکاپو بیاندازد. اما حالا باید دید آخرین تصمیمات دولتی برای ترمیم این بازار زخم خورده چه خواهد بود؟
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردکنندگان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
شهروز : امروز تبدیل به کوییک اس زدم دیگه واقعا خسته شده بودم و افسرده اصلا برام مهم نبود چی بگيرم فقط میخواستم از شر این فرغون ساز راحت بشم تحویلش هم یک ماهه هست ۱۳۸ واریز کردم
T9 : سلام دوستان من ۳۱ تیر ثبت نام تی ۹ ۳ ماهه گذشته هنوز از فاکتور خبری نیست شاسی نخورده کاش کرمان متور بیشتر به فکر مشتری هاش باشه
T8 pro : تا یک ماه دیگه تحویل میگیری انشالله
حامد : دوستان من شاهین cvt رو به دنده ای تبدیل کردم 20 مهر فاکتور شده ولی هنوز خبری نیست زنگ میزنم نمایندگی میگه هنور پلاک نشده خدا لعنتشون کنه معلوم نیست چه غلطی میکنن کسی نمیدونه چرا پلاک نمیشه
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : خوب به سلامتی داری فاکتور میش فردا ان شاالله مبارکه
رویا : اگر اشتباه نکرده باشم فردا متقاضیان کوییک تجمع دارن کاش میشد شاهینی ها هم شرکت میکردیم جمعیت زیاد میشد
رویا : دوستان بخاطره خودمون و خانواده هامون که شده اینبار باید با قاطعیت یه تجمع بزرگ برگزار کنیم به هر طریقی سازمان بازرسی چه دادستانی باید سفت و سخت وایسیم آبروی نداشته ی این شرکت رو ببریم بیخود کرده بی عرضه نمیتونست به تعهداتش عمل کنه ماشین ثبت کرد،حق گرفتنیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سحر : زمان و مکان تجمع اعتراض به عدم فاکتور کوییک علیرغم پر بودن پارکینگ ها📆• تاریخ: یکشنبه 11 آبان 🕒• ساعت: 9 صبح 📍• مکان: کیلومتر 9 جاده مخصوص مقابل واحد فروش سایپا 💥 حضور بهم برسانیم ✊ یک دست صدا
شکارچی : منتظر بودم عوامل سایپا مثل تو پیداشون بشه افتادی تو تله😉
نیسان تک : پدیرشت کی بوده
مریم : انشالا بدون مشکل مال همروروتحویل بدن انقد ک بد گفتن درموردش ادم میترسه مشکل داشته باشه
طرح فرسوده اردیبهشت : بالاغیرتا یکی از فرسوده ها بگه تا کی فاکتور شدن
سلام : سلام و عرض ادب اقایان کسی هست که تحویل حضوری گرفته باشد عرض کردم حضوری نه تحویل نمایند گی اگه بزرگواری هست اعلام بفرماید
بیات : سلام دوستان واقعا قراره تبدیل بیاد اما کلاس خودرو عوض میشه فقط یعنی تو انبار رانا دارن اما سنسور کمربند که پولشو از ما گرفتن ندارن و اگر تبدیل کنی پول کمربند رو پس میدن و سریع فاکتور میشه
نازی : سلام دوستان من پدرم چند وقت منتظره تحویل کوییک جی ایکس ال تکمیل وج 23 خرداد خبری نیس باید همه فردا بریم یکبارم که شده جلوی ظلم این سایپا رو بگیریم من خودم با چندتا از دوستانم میام شما هم بیاید تروخدااا
منتظر نیسان دوگانه : دوستان موقع تحویل خودرو چه مدارکی تحویل میدن.
نادرسوری از کوهدشت : سلام دوستان. نیسان تک سوز. 15/5پذیرش شدم.15/6فاکتور شدم.امروز هم 10/8/1404.هست پلاک شدم. بخدا خیلی اذیت شدم کلی قرض کردم اینا گفتن 30 روزه تحویل. الان که شده 4 ماه بخدا 20 روز دیگه باید 75 تومن اولین قسط پرداخت کنم هیچی ندارم.تازه باید 25 تومن بدم باربند اونم ندارم خداشاهده.بی زحمت بگین بعد از پلاک شدن چند روزه تحویل میدن