تیر ترامپ به چرخ صنعت خودروسازی

 

تیر ترامپ به چرخ صنعت خودروسازی

 
گرچه درست از ماه های ابتدای حضور ترامپ در دولت امریکا، صدای ساز ناکوکش بر سر برجام با ایران به گوش جهانیان رسید، اما طی هفته های گذشته و همزمان با جدی تر شدن مواضعش و تاکید بر خروج امریکا از برجام، نه تنها واکنش های بین المللی شدت گرفت، بلکه حتی فعالان بازار و اقتصاد دادنان داخلی نیز تا حدی ابراز نگرانی می کنند. 
 
با این حال اما گفته می شود حتی با خروج امریکا از برجام هم به صنایع تولیدی لطمه ای وارد نمی شود؛ اما به طور طبیعی در صورتی که تحریم های اصلی هرچند با وجود قطعی نشدنش، از مرداد و پس از آن از آبان ماه کلید بخورد، دیگر نمی توان بی تاثیری این تصمیم بر روابط ایران و امریکا و بازارهای جانبی را انکار کرد. چرا که اگر حتی ایران و امریکا به دلیل سابقه درگیری هایشان ارتباط اقتصادی مستقیمی هم نداشته باشند، به عنوان دو کشور دارای اقتصاد فعال و به عبارتی وجود بازارهای جانبی و رابط میان سایر کشورها در ارتباط خواهند بود. 
 
حال این پرسش مطرح است که با اجرای تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، صنعت خودروسازی ایران که طی سال های اخیر جانی دوباره گرفته و این روزها شاهد بلوغ و نبوغ آن هستیم، چه حالی و روزی را تجربه خواهد کرد و صنایع پرسودی همچون خودروسازی و پس از آن وارد کنندگان تا چه میزان با ریسک از دست دادن بازرشان مواجه خواهند بود؟
 
مهدی دادفر- دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو- می گوید: « به طور طبیعی بازار، نوع رفتار و در نهایت نوع قانون گذاری و میزان پیچ و خم های عملیات اجرایی،  رانت و فساد موجود در  این بخش، میزان تعامل و ورود سرمایه گذار خارجی به کشور را خواهد داد و سرمایه گذاران خارجی عطای حضور در بازار ایران را به لقایش می بخشند». 
 
او ادامه می دهد: « البته طی سال های اخیر نیز ما نه توانسته ایم و نه خواسته ایم و نه میخواهیم که با امریکا همکاری کنیم، از این رو سایر کشورهای در ارتباط با این کشور نیز تبعیت می کنند».
 
دادفر اظهار می کند:« در دوره های گذشته تحریم های اقتصادی علیه ایران، خودروسازی ایران در ردیف های نهم و دهم قرارداشت. اما در آخرین دور تحریم ها، خودروسازی ایران از جمله اولویت های تحریم علیه ایران و با ضرب العجل سه ماهه در نظر گرفته شده است».
 
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با اشاره به رتبه جهانی ایران در فضای کسب و کار جهانی، بیان می کند: « با اشاره به رتبه جهانی ایران در فضای کسب و کار، خروج سرمایه گذار بیشتر از ورود سرمایه گذارجدید به کشور پیش بینی می شود». 
 
او در پاسخ به اینکه آیا با ادامه تصمیم ترامپ، خروج سرمایه گذاران خارجی و ارتباط خودروسازان خارجی با ایران کمرنگ خواهد شد یا خیر، می افزاید: « پیش تر نیز این امر پیش بینی و بیان شده بود، اما هر مشکلی راهکاری دارد که البته اقدامات دولتمردان در نحوه مدیریت خوردوسازی کشور مشخص است. به گونه ای که  برخورد یا رفتار دولتمردان در انتهای سال 96 با فعالان اقتصادی و بازرگانان اعم از نمایندگی و غیر نمایندگی مشاهده شد، طوری که شاهد قلع و قمع و یا نسل کشی وارد کنندگان بودیم». 
 
دادفر تاکید می کند: « با این حال وارد کنندگان همواره در سختی ها و بحران در کنار خودروسازان داخلی و دولت بوده اند و بازار دوباره به دی ماه سال 95 تغییر خواهد کرد».
 
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با اشاره به احتمال کناره گیری خودروسازان خارجی از بازار ایران اظهار می کند: « حتما این اتفاق می افتد. چرا که سرمایه گذارانی که بازار ایران را اینگونه مشاهده می کنند، برای ورود به ایران سر باز می زنند».
 
شاید  صنعت خودرو ایران هیچ گاه روزهای به این سختی را به خود ندیده بود، روزهایی که علاوه بر تصمیمات دولتی و فشارهای ارزی، تصمیمات جهانی و عواقب آن بر اقتصاد ایران صنعت خودروسازی و واردات خودر را نیز  تحت الشعاع قرار داده است. حال به نظر می رسد باید منتظر جدید ترین تصمیمات دولتی یا بخش خصوصی حول صنعت پر سود خودروسازی و ادامه همکاری با شرکای خارجی باشیم تا بلکه صنعت خودرو ایران از این روزگار آشفته نجات یابد. 
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: امین شیرازی
1

تنها راه نجات کشور
اهمیت دادن به دانشمندان و نخبگان هست
.
.
اقتصاد فقط با تولید و کار سامان پیدا میکنه
وگرنه
این دولت نماینده تفکرات امثال شماست مه رفتین با کدخدا ببندین و حالا هم هسته ای رو باخت دادین هم متخصصان کشور رو فرستادین اداره فاضلاب و اوقاف و هم تحریم ها رو چند برابر کردین
20:50  1397/02/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امین شیرازی
2

فعلا تو همین برجامی که رفتید با دنیا مذاکره کردید و کنار اومدین با چند کشور که بهشون میگید دنیا... زاییدین⛔
نجات کشور در کار و تولید و اهمیت دادن به نخبگانه☝
نه
گدایی از این و اون🔥

.
.
.
.



خیلی ها نمیفهمن، یا نمیخان بفهمن
چون هنر و اختراع و تولیداتی نداشتن که با واردات همون کشورهای زورگو نابود بشه و برای چند غاز پول مغز متفکر جوان ایرانی برده و غلام پیشرفت زورگویان بین المللی شده
.
.
.
راه پیشرفت کشورهای پیشرفته هم همین بوده و میبینید البته اگر بخاین ببینید
کار
تولید
اهمیت به نخبگان
20:45  1397/02/24
گزارش
پاسخ دادن
بدبخت و بیچاره
7

حرفهای کاسپر که حرف دل تقریبا 90 درصد ایرانیها هست کاملا تایید میکنم و ما راهی به جز تامل با دنیا نداریم و باید دست دوستی به سوی تمام کشورها دراز کنیم ولی افسوس که عده ای سودشان در جنگ با دنیاست و تمام ملت به پای هن 1 درصد بسوزن و بسازند
13:17  1397/02/24
گزارش
پاسخ دادن
محسن2
4

چرخی که بعد از 40 سال هنوز لنگ میزنه و یک خودروی ایرانی نتونسته بسازه همون بهتر که اصلا نچرخه به درکککککک ککک ک ک ک کک
08:01  1397/02/24
گزارش
پاسخ دادن
کاسپر
12

نجات کشور فقط یه راه داره اونم کنار اومدن باکل دنیا


هر هفته برایه نصف مردم دنیا آرزویه مرگ میکنیم
توقع داریم که اونا مارو دوست داشته باشن


اگه خودمون ببینیم پرچم کشورمون رو یه جایه دیگه دنیا لگد میکنن عکس العملمون چیه؟؟


یعنی واقعا فرهنگ ایران وایرانی اینه

اعراب در 50 سال پیش جرات چپ نگاه کردن به ایرانی رو نداشتن
ولی الان هم خودش وهم ناموسش رو مورد بدترین اهانات قرار میدن
چرا؟


هزینه هایی که ما بابت انواع درگیریها در کشورهایی مثل سوریه،فلسطین ،یمن و...
میکنیم رو اگه تمومش کنیم میشه کل کشور رو بازسازی ومدرنیته کرد ولی...


شک نکنید وقتی که صلح در این کشورها برقرار شه باعث وبانی جنگ وبدبختیشون رو ایرانیها میدونن


امیدوارم روزی برسه که هرهفته برایه کل دنیا آرزویه خوشبختی وسلامتی کنیم
تا اثرات خوبش رو تویه زندگیمون ببینیم


دشمنی کردن تویه خون ما نیس ولی الان دیگه بهمون القا شده که کل دنیا به جزء چین و روسیه با ما دشمنن..................................................................................................................................... ...
17:06  1397/02/23
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند403 : سلام دوستان ،بله به من گفتن 1400نفر جلو شما هستن وتقریبا سه ماه دیگه بهتون میدیم ماشین ،ماهم تصمیم گرفتیم تبدیل کنیم به جی ال ولی اونایی که نوبتشون نزدیکه صبر کنید ،ما 17 آذر پذیرش شدیم
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : شما فروش فوری بوده ؟؟؟؟؟؟مدل ماشینتون چی بود؟؟؟
آریزو 5 : سلام در پنل کاربری سایت مدیران خودرو تیک تحویل خودرو زده میشه
اطلس جی دی : روند فاکتور خوابید ، باز مردن
اطلس جی : سلام یعنی ممکنه تا شهریور تحویل بدن ماشین رو به خدا من که یه افسرده بدبخت شدم نه پول دارم نه ماشین نه طلا نه هیج انگیزه ای برای ادامه زندگی ...خدا مسئولین سایپا رو به سزای اعمالشون برسونه بگید آمییین
کوییک : واقعااااا چطور دلتون میاد با اعصاب مردم بازی کنید وبیای دروغ بنویسی چطور 28 اردیبهشت فاکتور شدی من 27 اردیبهشتم فاکتور نشده شرکتم هم زنگ زدم میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده
اطلس سواران : لعنت بر سایپا چقدر باید صبر کنیم تاخیر 1 یا 2 ماه کجای دنیا دیدید 8 ماه تاخیر در تحویل ماشین این تاخیر نیست یه جور دزدی و فریب مردم
یاغی : دوستان عزیزم،دیدن این پیج برای امشب کافیه،با اجازتون میرم بخوابم،شب بخیر
کوییک آ ر اس : بله منم دقیقا وضع شما رو دارم 30 روزه ثبتنام کردم 27 اردیبهشت پول ریختم و28 برام ثبت شده وتا امروز که زنگ زدم یکیش گفت تا 15 اردیبهشت فاکتور شده وتا روز چهارشنبه هفته پیش بهم گفتن تا 25 فاکتور شده
کوییک آر اس : باید صبر کنید تا چراغ تحویلتون هم روشن بشه بعد از اینکه چراغ تحویلتون روشن شد 5 روز الی دو هفته طول می کشه تا ماشین به دستتون برسه
دنا شش دنده المینیوم : واسه منم اسناد تیک نخورده ولی ارسال به نمایندگی تیکش خورده