متخصصان بازاریابی صنعت خودرو کشور، کمتر از انگشتان یک دست

 

متخصصان بازاریابی صنعت خودرو کشور، کمتر از انگشتان یک دست

 
افزایش تیراژ تولید در تناسب مستقیم با افزایش آمار فروش است و این مهم خود در گرو روش و نحوه بازاریابی یا مارکتینگی است که شرکت مادر انجام می دهد.کاملا واضح است که هرچه ابعاد و آمار فروش یک شرکت بیشتر باشد باید از روش بازاریابی متفاوت تری بهره گیرد. تفاوت روش های بازار یابی شرکت های خودروساز ایرانی در مقایسه با خودروسازان مطرح اروپایی چیست؟
بازاریابی یکی از مهمترین فرایندهای فروش محصول است و هرگونه خلل در انجام این فرایند با تغییر در آمار فروش و حتی تغییر تصویر برند در بازار همراه خواهد بود. خودروسازان ایرانی چند سالی است که دم از حضور در بازارهای فروش کشورهای خارجی می زنند اما سهم آن ها از بازارهای خارجی نشان از عدم موفقیت آن ها در عرصه فروش بین الملل دارد.
 
گروه خودروسازی بزرگ فولکس واگن با داشتن زیر مجموعه هایی چون فولکس واگن، بنتلی، آئودی، بوگاتی، پورشه، سئات، اشکودا، MAN، اسکانیا و خودروهای تجاری فولکس واگن از بزرگ ترین خودروسازان جهان به شمار می رود. این برند با در اختیار داشتن چندین برند مختلف در سگمنت های متفاوت فروش، سهم بازار مختص به خود را به دست آورده است. اما این شرکت با اینچنین تنوع گسترده ای در سگمنت های مختلف از چه روش بازاریابی بهره می برد؟ تفاوت روش های بازاریابی خودروسازان بین المللی و خودروسازان ایرانی در چیست؟
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه ماهیت بازاریابی در صنعت خودرو ایران به خبرنگار خودروکار می گوید: «مبحث بازاریابی در صنعت خودرو ایران را باید از زاویه ای متفاوت با خودروسازان بین المللی نگاه کرد چرا که نوع و مناسبات بازار خودرو کشور ما بسیار متفاوت است. عدم وجود رقابت در میان خودروسازان داخلی در کنار بازار تقاضایی که همواره از بازار عرضه بزرگ تر است موجب می شود که همیشه و تحت هر شرایطی خودروهای تولیدی مشتری خود را داشته باشند.»
 
او ادامه می دهد: «به همین دلیل تبلیغات خودروسازان داخلی تنها محدود به معرفی محصول و شرایط فروش در راستای عرضه محصول است و هرگز خلاقیتی در کار تبلیغات دیده نمی شود چراکه بازار بدون رقابت نیازی به بازاریابی ندارد. این تفاوت اساسی میان بازاریابی میان بازار خودرو ایران و بازار خودرو بین المللی است.»
 
این کارشناس درباره نحوه بازاریابی شرکت های خودروساز بین المللی می گوید: «شرکت های خودروساز مادر در برنامه بازاریابی شرکت های زیرمجموعه دخالتی نمی کند. هر برند به تناسب محصول تولیدی، بازار فروش و سطح مشتریان که از طریق تحقیق بازار به دست می آید، استراتژی بازاریابی و پیام مربوط به هر محصول را تنظیم کرده و بر اساس آن رسانه مورد نظر برای انجام کار بازاریابی را تعیین می کنند.»
 
شکوهی با اشاره به ناپایداری های اقتصادی کشور می افزاید: «کشورهای خارجی با تکیه بر پایداری اقتصادی به صورت سالیانه برنامه های بازاریابی خود را بر اساس استراتژی های کاری خود چیده و به آن عمل می کنند اما در ایران به دلیل عدم ثبات بازار و اقتصاد، ریسک سرمایه گذاری و تغییرات ناگهانی قوانین در کنار بازی های سیاسی پشت پرده، شرکت ها هرگز نمی توانند در بخش بازاریابی برنامه ریزی بلند مدت کنند و از این رو بازاریابی آن ها به فعالیت های کوتاه مدت و غیر حرفه ای بدل می شود.»
 
این کارشناس خودرو در رابطه با نقش دانش بازاریابی و ناپایداری های اقتصادی در اجرای ناصحیح فعالیت های بازاریابی در صنعت خودرو ایران می گوید: «به جرات می توان گفت بیش از 90 درصد ضعف بازاریابی در صنعت خودرو کشور در گرو نبود دانش تخصصی این رشته است. اگرچه وجود ثبات در بازار به تدوین استراتژی صحیح در بازاریابی می انجامد اما به این معنا نیست که ثبات در ایران نیز می تواند به چیدمان استراتژی صحیح در مارکتینگ ختم شود چرا که دانش آن در کشور وجود ندارد.»
 
او ادامه می دهد: «زمانی بود که پایداری نسبی در بازار برقرار بود اما همچنان روش بازاریابی شرکت های خودرویی کشور بسیار اشتباه بود و حالا که شرایط اقتصادی نامناسب است تقصیر را گردن شرایط ناپایدار می اندازند. اما واقعیت آن جا است که متاسفانه تعداد متخصصان بازاریابی در صنعت خودرو کشور به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد که همین مهم نشان دهنده کمبود دانش در این زمینه است.»
 
با توجه به نبود دانش مناسب در زمینه بازاریابی در صنعت خودرو شاید بتوان گفت دست یکی از بزرگ ترین عوامل شکست صنعت خودروسازی کشور رو شده است. شایسته است که مسئولان این صنعت در راستای تقویت زیرساخت های علمی صنعت خودرو گام بردارند تا حداقل در سال های آتی شاهد رشد و پیشرفت چشمگیر تر این صنعت در بازارهای جهانی باشیم چراکه بدون داشتن دانش و استراتژی صحیح بازاریابی صنعت خودرو ایران هرگز نمی تواند به بازارهای فروش بین المللی حقیقی وارد شود.
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازاریابی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 مهر : ۲۹ مهر ثبت نام چک ها ۲ آبان تایید شدند . ۱۴۰۳.۰۲.۲۷ پنج شنبه عصر ساعت ۱۵:۳۰ پیامک شاسی اومد.
مهرداد۷۵ : دوستانی که بعد چند ماه تاخیر تحویل گرفتید مبارک باشه فقط ممکنه بگید جریمه تاخیر برای وی فور هر ماه چقدر شد و کی میدن
مجید : الان شاهین دستی تکلیفش چی شده ؟باید جاش اطلس بگیریم حتما؟؟!!
تیتانیوم ۲ بهمن : چقدر زمان می بره تا جریمه تاخیر پرداخت بشه؟
دوگانه اسفند : تازمانی شکایت کنیم این شرکت به کسی جوابگو نیست
تیتا ۴ بهمن۴۶۱۵ : سلام مبارک باشه خداروشکر من ۴بهمن تیتانیوم هستم میشه شماره قرار داد بگید من هنوز فاکتور نشدم
مجتبی : سلام دوستان تبدیل بزنید پشیمون نمیشید سورن دوگانه به مشکل برخورده.مخزنش رو نمیتونن تهیه کنند تبدیل بزنید 207هم 30میلون ما به تفاوت برمیگردونن و هم بیست میلیون تو بازار گرون تر هست و بازار فروش بهتری داره 26تبدیل زدمو الان 28فاکتور شده
اطلس ۲۸ بهمن : سلام نه ۹۰ روز معمولی هست. منم پذیرش ۲۸ بهمن هستم هنوز فاکتور نشدم
سمند سورن پلاس دوگانه : سلام دوستان من سمند سورن پلاس دوگانه با الویت بهار 403 هستم بهار هم تمام شد متاسفانه خبری نشد اگر اطلاعاتی در این خصوص دارید لطفاً اشتراک بگذارید ممنون و سپاسگزارم
امینی : نه هنوز دعوتنامه صادر نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام زنگ زدم شرکت گفت 5خرداد به بعد منتظر باشید مشکل تولید داشتیم که حل شده
م : سلام یعنی الان مشخص نیست که کی دعوت نامه میاداقا پرهام
مهدی : مابقی کی فراخوان میشن میشه بگی؟
امیرعلی دوگانه اسفند : اگر دروغ گفته باشی تا یکشنبه دعوتنامه اسفند نیومد خدا از وسط نصفت کنه
رانا : تکمیل وجه 18 دی 25 فاکتور دیروز پلاک شد نمیدونم کی تحویل میدن
سلام : باید بری کاشان
سلام : سکوت علامت دادنه
60019تحویل 29اسفند : داداش اون موقع که ثبت نام طرح یکپارچه بود مگه امکان داره😐
مجید : دعوتنامه اسفند ماه کی میاد
یه روز انتقام این ظلم را میگیرم : دوستان ارجمند یه چیزی بهتان میگم قبول کنید از بین این متقاضیان پارس زمستان فقط اونایی که رفتن از حق مظلوم دفاع کردند شاید نتیجه نداده ولی وجدانشون راحته اینو میخوام بگم این آخرین پیاممه فقط اونا بچه باباشونن بقیتون که سکوت کردیدبه خدا حرامی هستید میسپارمتان به خاک