مشکل خودروسازان ژاپنی با خانم‌ها چیست؟!

 

مشکل خودروسازان ژاپنی با خانم‌ها چیست؟!

 
صنعت خودروی جهانی هنوز هم فضای مردانه‌ای دارد. تغییر این وضعیت مخصوصاً در ژاپن یکی از مأموریت‌های مهم به شمار می‌رود.
 
 
خودروسازان ژاپنی در یک دهه اخیر با بدترین بحران کمبود نیروی کار مواجه شده‌اند و خانم‌های بیشتری را استخدام می‌کنند. مشکل این است که همه آن‌ها یک رفتار را نشان داده و با کوچک‌ترین گروه مهندسان خانم سرشاخ شده‌اند.
 
 
در اینجا حتماً باید به داستان یوئی میتسوهاشی اشاره کنیم. کاپیتان تیمی که خودروهای مسابقه‌ای را در دانشگاه اوزاکا می‌ساخت یک مهندس 24 ساله بود که اگر می‌خواست فقط برای تویوتا یا نیسان کار کند یکی از بهترین نیروهای این دو شرکت می‌شد؛ اما از آنجایی که او علاقه مفرطی به خودروها داشت از حضور تمام وقت خود در صنعت خودرو مطمئن نبود. صنعتی که به خاطر ساعت‌های کاری زیاد و عدم تساوی حقوق زن و مرد شناخته می‌شود.
 
 
میتسوهاشی که درست در وسط یکی از کارگاه‌های دانشگاه ایستاده می‌گوید:
 
مردم همیشه به من می‌گویند تو می‌توانی به هر شرکتی که می‌خواهی بروی. من می‌خواهم بچه داشته باشم اما الآن از نگهداری آن‌ها در زمان کار کردن مطمئن نیستم؛ بنابراین می‌خواهم یک مستخدم داشته باشم تا گزینه‌های بیشتری را بررسی کنم.
 
کمبود نیروی جوان باعث شده ژاپن تشنه نیروی کار جوان باشد. این وضعیت در دو دهه آینده وخیم‌تر خواهد شد زیرا گفته شده نیروی کار جوان این کشور کاهش 8 میلیون نفری را شاهد خواهد بود. به همین ترتیب صنعت خودرو نیز برخی جذابیت‌های خود برای دانشجویان را از دست داده است، دانشجوهایی که می‌خواهند در بخش‌های مالی و طراحی نرم‌افزار مشغول شوند. 10 سال پیش کمپانی تویوتا بهترین شرکت برای دانشجویان ریاضی و علوم محسوب می‌شد؛ اما هم‌اکنون رتبه تویوتا به شش رسیده و حتی هوندا و نیسان از نظر جذابیت شغلی در رده‌های پایین‌تر قرار دارند.
 
تاتسو یوشیدا یکی از کارکنان باسابقه نیسان می‌گوید:
 
یکی از دلایلی که آن‌ها می‌خواهند کارمندان زن بیشتری را استخدام کنند همین است؛ اما موضوع این است که فارغ‌التحصیلان مهندسی انتخاب‌های زیادی دارند.
 
از سال 2013 و زمانی که شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن تلاش‌های خود برای آوردن نیروی کاری خانم بیشتر به محیط‌های کاری را اعلام کرد، کمپانی‌های ژاپنی نیز تلاش داشته‌اند همین کار را دنبال کنند.
 
اما در بخش دیگر ماجرا شرکت‌هایی همچون کالبی قرار دارند که تولید کننده چیپس بوده و مدیرعامل آن آکیرا ماتسوموتو با گفتن این جملات تفاوت جنسیتی را رد کرده است: “اگر شما تنوع را دوست ندارید می‌توانید ساکت باشید.”
 
اما تلاش‌های غیرمستقیم‌تری در صنعت ساخت‌وساز صورت گرفته است، جایی که کارگران زن گاهی اوقات توانایی‌های خود را با رنگ صورتی و الگوهای گل مانند نشان داده‌اند.
 
صنعت خودرو به نوبه خود در تلاش است تنوع جنسیتی را اعمال کند. تویوتا در سال 2014 شروع به پرداخت وام‌های دانشگاهی برای دانشجویان مهندسی‌ای همچون میتسوهاشی کرده است. تویوتا و هوندا ماه پیش مراکز مراقبت روزانه بیشتری را نزدیک تأسیسات خود افتتاح کرده‌اند و تویوتا حتی پیشنهاد کرده والدینی که در شیفت‌های اواخر شب کار می‌کنند می‌توانند بچه‌های خود را در این مراکز ثبت‌نام کنند. البته همین روش بجای اینکه نشان دهنده یک‌ راه‌حل باشد به نوعی علامت یک مشکل را نشان می‌دهد. کمپانی‌ها می‌گویند همچنین ساعات کاری منعطفی را برای مادران ایجاد کرده و دستشویی‌های زنانه بیشتری را در نظر گرفته‌اند.
 
نیسان که از سال 2004 اقدام به تعریف برنامه تساوی جنسیتی کرده می‌گوید هم‌اکنون 10 درصد مدیران ژاپنی‌اش را بانوان تشکیل می‌دهند. بنا به گفته مقامات ژاپنی، میزان متوسط مدیران خانم ژاپنی در صنایع بزرگ حدود 4 درصد است.
 
 
رنا نگای، مهندس ارشد 48 ساله نیسان است که مسئول هدایت تیمی که روی راحتی سواری خودروها کار می‌کند را بر عهده داشته و در چند سال اخیر شاهد اضافه شدن نیروی کاری خانم بیشتری به کمپانی بوده است. او می‌گوید: “واقعاً امیدوارم بتوانم آن‌ها را راهنمایی کنم.”
 
اما در کمپانی‌های دیگر اعداد خیلی احساس‌برانگیز نیستند. کمتر از 2 درصد 9977 مدیر تویوتا خانم هستند. این خودروساز در ماه ژانویه اولین مهندس خانم لکسس را معرفی کرد.
 
در هوندا کمتر از 1 درصد مدیران از بانوان هستند. یکی از آن‌ها مهندس ناتسوکو ایواساکی است که گفته تبعیض جنسیتی این روزها کمتر دیده می‌شود.
 
 
در سال 2013، انجمن مهندسان خودروی ژاپن شروع به برگزاری یک سری مراسم جالب به منظور تلاش برای افزایش مشارکت بانوان کرد. در اولین رویدادهای برگزار شده، بانوان داستان‌های گوناگونی را بازگو کردند. یکی از آن‌ها می‌گوید:
 
بغض برخی بانوان ترکید و گریه کردند. داستان‌های زیادی درباره تنها بودن در اداره و یا برکنار شدن به خاطر عدم حضور اضافی در شرکت گفته شد.
 
یکی از دست‌اندرکاران این میتینگ‌ها می‌گوید:
 
هم‌اکنون من از زبان افراد بیشتری می‌شنوم که می‌گویند تنها به کار خود ادامه دهید.
 
اما یک‌چیز تغییر نکرده است: عضویت بانوان در انجمن هنوز هم در حد 2 درصد باقی مانده است. تویوتا، نیسان و هوندا از بازگوی کردن اینکه چه تعدادی از مهندسان شرکت خانم هستند سر باز زده‌اند.
 
صنعت خودروی خارج از ژاپن نیز اکثراً مردانه است. در سال 2014 بود که اولین مدیرعامل یک برند خودرویی آمریکایی معرفی شد. در آن سال خانم ماری بارا به عنوان رئیس جنرال موتورز انتخاب شد. همچنین سرجیو مارکیونه مدیرعامل فیات-کرایسلر گرفته تمامی گزینه‌های احتمالی برای کسب این سمت در سال آینده مرد هستند.
 
اما سهم کمتر زنان در رشته‌های علوم، مهندسی و ریاضیات نیز بخشی از مشکل است. در آمریکا، آلمان، فرانسه و کره جنوبی زنان تنها 21 تا 25 درصد سهم فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این عدد در ژاپن به 15 درصد می‌رسد.
 
میتسوهاشی می‌گوید علاقه به خودروها را از پدر خود به ارث برده، پدری که یک مزراتی داشت. او می‌گوید:
 
بخشی از من نمی‌خواهد از خودروها جدا شود. من می‌خواهم مردم بدانند که خودروها چقدر جذاب هستند!
 
 
 
 

منبع (source)

www.pedal.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان ژاپنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
شاهین جی : چرا کسی چیزی نمیگه😮‍💨😮‍💨😮‍💨
۱۲۳۴۵۶۷۸۹ : الان‌جریان‌چی‌شد‌چی‌گفتن‌ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۲۳۴۵۶۷۸۹ : الان‌‌جریان‌چیه‌ چی‌گفتن‌ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
ابوالفضل ۱۳۷۰ : شاهین cvt مهر 1402 مبلغ 290 تومن واریز کردم تاریخ 1404/05/07 برام دعوت نامه اومد مبلغ 399 تومن واریز کنم شنبه رفتم نمایندگی 11 /05 رفتم نمایندگی با پول بیمه بدنه 408 میلیون جدا ازم گرفتن و برا آپشن هم ۶ میلیون جدا ازم گرفتن مجموعا 414 میلیون واریز کردم
صالح : خسته نباشید، دمتون گرم که رفتین خدا لعنتشون کنه به نظر درست میگن، چون بیشترین تعداد ثبت نام ها تو این 2 روز آخر بوده گرفتار شدیم بخدا الان که دیگه قیمت کارخونه و بازار به حداقل رسیده برا چی باید صبر کنیم آخه شانس نداریم بخدا
ابراهیم شاهین جی : سلام دوستان چی شد من ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله دارم
شاهین جی : شفاف سازی کنن تکلیفمون مشخص شه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاکتور : الهی به امید پروردگار شرکت سایپا فراموش نکنید فقط تا 15 شهریور وقت دارید لطفا زودتر فاکتور کنید
هادی : داداش گلم سفید شیری زده .تهران
اس : سلام دوستان من الان زنگ زدم فوق العاده 7 بهمنم گفتن آخر مرداد فاکتور میشی خد لعنتشون کنه
تبدیل به 207 : 6 تیر رو چرا فاکتور نمیکنن؟؟؟؟
امیر : اقا هادی اخوی رنگ ماشین چی زده سفید یا سفید شیری بعد تحویل کاشان بودی یا تهران ممنونم جواب بدی
مهدی : ایرانخودرو خیلی حرومی تر از این حرفاس منم 4 شهریور بودم شدم 31 شهریور
سهراب : اگر اینطور باشه شما فردا فاکتورید
حسین پانا تبدیل تیرمشکی : دوستان من مشهدم امروز خیلی ماشین صفر اومده بود از دناپلاس وسورن و207 فکر کنم گفتن17تا که 3تاش فکر کنم 207سقف فلزو یکی پانا بود پرسیدم گفتن اینا واسه تبدیل رانا بوده خودمم فاکتور نشدم 31تیرتبدیل 8مرداد دوستان اگر خیلی میخوان زود بگیرن فکر کنم رنگ تیتانیوم بزنید از قبل داشته باشن باتوجه به نظر دوستان
واریزی اول 11/24 : دوستان کسی هست که انصراف داده باشه؟ میخوام بدونم چند ماهه پول برمیگرده به حساب؟دیگه بسه با این وضعیت اصلا اشتباهه به اینا پول بدی 1 سال طول میکشه ماشین بهت بدن
مهدی : از وقتی پلاک بشی چقدر طول میکشه خودرو بیاد نمایندگی ؟