موتور محرک صنعت خودرو دنده عقب گرفت

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
بیشترین میزان تولید ناخالص ملی ایران متکی به نفت است اما در بخش صنایع یکی از مهم ترین‌ها صنعت خودروسازی کشور است که طی چندین سال گذشته و به خصوص پس از رفع تحریم‌ها توانست رشد خوبی را تجربه کند. سرمایه گذاران خارجی به کشور آمدند و امضای قراردادهای خودرویی، هرچند که به تعداد انگشتان یک دست است، توانست موجب رشد این صنعت شود.
 
آمارها نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی سهم 21 درصدی در ایجاد ارزش افزوده و همچنین سهم 4 درصدی در تولید ناخالص داخلی طی سال‌های اخیر داشته است و به نوعی یک موتور محرک برای صنعت کشور محسوب می‌شود. سهم ارزش تولیدات خودرو از تولید صنعتی از 19.0 درصد در سال 83 به حدود 4 درصد در سال 92 کاهش‌یافت. همچنین سهم تولید قطعات و بدنه نیز از تولید صنعتی از 4 درصد در سال 83 به حدود 1.4 درصد در سال 92 کاهش‌ یافت. سهم ارزش تولیدات صنایع خودرو و قطعه‌سازی از کل ارزش تولیدات بخش صنعت از 23.4 درصد در سال 83 به حدود 5.4 درصد در سال 92 رسید و این امر دقیقا در زمانی بود که تحریم‌ها به بیشترین حد خود رسیده بود. اما از سال 1393، ورق برگشت و با رفع تحریم‌ها، نقش خودروسازی در رشد اقتصادی سالانه و تولید ناخالص داخلی پررنگ تر شد.
 
اما در تاریخ 18 اردیبهشت آمریکا رسما خروج خود را از برجام اعلام کرد. این به معنای بازگشت تحریم‌ها است و صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که این کشور مستقیما هدف قرار داده است. 
 
حال سوال این است که با خروج آمریکا از برجام، اگر اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکنند و ایران هم از این عهدنامه خارج شود، چه تبعاتی گریبان صنعت خودروسازی کشور را خواهد گرفت؟
 
شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه می‌گوید: «اگر طرف اروپایی به تعهداتش عمل نکند و همچنین ایران به برجام پایبند نماند، پیش بینی می‌شود که صنعت خودرو ایران مجددا به شرایط چندین سال قبل برگردد و رکود بر آن حکم فرما شود.»
 
این کارشناس تاکید می‌کند: «این بسیار غیر منطقی است که انتظار داشته باشیم که تمامی قطعات صنعت خودروسازی کشور از داخل کشور تامین شوند. حتی کشورهایی که دارای پیشرفته ترین تکنولوژی‌های تولید خودرو هستند مانند آلمان، فرانسه، ژاپن و آمریکا هم تمامی قطعات را در کشور تولید نمی‌کنند و آن‌ها را از طریق تولید کنندگان بین المللی تامین می‌کنند.»
 
شهرام آزادی باور دارد که با به هم خوردن برجام، هزینه‌های خودروسازان برای تامین قطعات بسیار افزایش می‌یابد و این امر صدمات جبران ناپذیری بر پیکره صنعت خودروسازی وارد می‌کند.
 
او همچنین بیان می‌کند: «نمی توان انکار کرد با شرایط جدید، سیر صنعت خودروسازی نزولی خواهد شد و دیگر نمی‌توان انتظار رشد سالیانه 20 تا 30 درصدی را برای آن داشت.»
 
این کارشناس صنعت خودرو باور دارد که اگر راه‌های گریزی برای این تحریم‌ها وجود داشته باشد و شرکت‌هایی باشند که با ایران منافع مشترک داشته باشند، می‌توان کمی شرایط را تسهیل کرد.
 
 
یکی از راه‌هایی که خودروسازان و کشورها از طریق آن برای صنعت خودرو درآمدزایی می‌کنند صادرات محصولات به کشورهای دیگر است اما آیا این امر برای صنعت خودرو ایران امکان پذیر است؟
 
شهرام آزادی همچنین در رابطه با امکان صادرات محصولات داخلی به سایر کشورها می‌گوید: «خودروهایی که دارای پلتفرم‌های قدیمی هستند تنها قابلیت صادرات به کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه را دارند آن هم به تعداد محدود، به این دلیل که این کشورها هم استاندارد‌های سفت و سختی برای خودروهای وارداتی دارند.»
 
او ادامه می‌دهد: «اگر محصولات جدید ایران خودرو و سایپا که در حال توسعه و ساخت در داخل کشور هستند، در سطح کیفی بالایی قرار بگیرند می‌توان امید داشت که با صادرات این خودروها در سطح منطقه، رقابت نسبتا خوبی ایجاد کنیم.»
 
به نظر می‌رسد که دولت آمریکا برای اجرای تحریم‌ها مصمم است و با این شرایط خودروسازی که به دلیل وابستگی بسیاری از صنایع به آن، صنعت مادر و چرح محرک صنعت ایران پس از نفت محسوب می‌شود، روند نزولی را پیش خواهد گرفت و در بدترین شرایط به شرایط وخیم پیش از رفع تحریم‌ها بر می‌گردد.
 
این امر علاوه بر تبعاتی مانند کاهش کیفیت و تیراژ خودروهای داخلی، در کاهش رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازاریابی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 تبریز : سلام نه هنوز منتظریم هنوز
x5 مشکی : احمد تیر منظورم اینه ک بارکد میزنی ارسال شده یا ن،، ب ما فقط بارکد میده، انگار ارسال نشده هنوز
شاهین پلاس ۱۳ اردیبهشت : سلام دوستان ۲۱ آذر فاکتور شدم .امروز26 آذر پلاک شد
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : واسی من ۱۸آذرماه بیمه، ۲۲ آذرماه پلاک شد و همون روز ارسال مدارک شد
سحر : علی مدبر خدا لعنتت کنه که فقط دروغ میگی خدا خاندانتو لعنت کنه
علی شاهینGl : سلام اومدم پیام های شمارو خوندم غمم گرفت من تحویل اسفند ۱۴۰۴ هستم پس به فکر ماشین نباشم تحویل حالا حالا ها نمیدن ما از سال ۱۴۰۲ هستیم 😑 نمیدونید افزایش قیمت به منم میخوره یا نه؟ نمیدونم چقدر باید بقیشو واریز کنم
شاهین cvt : الان ۲۳ اسفند داره فاکتور میشه
x5 مشکی : سلام احمد تیر مدارک شما ارسال شده،،،؟، تو چ مرحله ایه
آرش جی 4 : سلام به همه دوستان . پیش فروش دو مرحله اردیبهشت و تحویل ابان ماه کسی هست که پیامک شاسی براش اومده باشه .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرادی : سازمان املاک و اسکان ثبت نام کردم سخا هم گرفتم
اطلس : تعدادی موندن
رضا : چرا پرداخت نکنن . همین شماها این شرکت سایپا رو پررو کردین .فکر کنم پولمون دست این شرکت لعنتیه
19 اسفند : کسی مونده از 19 اسفند فاکتور نشده باشه؟ من که فاکتور نشدم.
اطلس اذر : 19 اسفندیا تکمیل وجه کسی هست که فاکتور نشده باشه
ساینا تک : عزیزان فقط تجمع مشکل رو حل میکنه تا حدی
ساینا اس 85گانه آذر : ,دوستان دعوتنامه هر ماه چندم ماه ارسال میشه
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : نه پیام نمیاد باید سایت رو چک کنی....
کوییک rs تحویل مرداد : در جواب به علیرضا.... من پونزده اسفند 1403 ثبت نام کردم و 25 اسفند پذیرش شدم و قرار بود و تکمیل وجه هم 25 تیر ماه انجام دادم و قرار بود هفته آخر مرداد تحویل بدن که 20 آذر فاکتور کردن و امروز تحویل
مانی کوییک GXRL : 141 روز گذشت ... زیبا نیست؟