تعویض اجباری پژو با رنو/ لوزی‌ها بزرگتر می‌شوند

 

تعویض اجباری پژو با رنو/ لوزی‌ها بزرگتر می‌شوند

 
در تعطیلات هفته گذشته ایران خبر آمد که پژو از ایران می رود، اما یک هفته پس از آن مزدا و دو شب گذشته نیز رنو خبر ماندنشان در ایران را اعلام کردند. دو خبر امیدوارکننده برای صنعت خودرو ایران که این روزها نمی داند نگران قطعات وارداتی و اوضاع نا به سامان قطعه سازان باشد یا نگران افزایش قیمت‌های چندین برابری بازارخودروهای داخلی و وارداتی! مشکلاتی که هر یک به نوبه خود می تواند بازار را با حجمی از نوسان قیمتی همراه کند، این روزها همچون زنجیر برگردن صنعت خودروسازی حلقه شده و توانش را کم کرده است. 
 
با این حال اما خبر امیدوارکننده رسید و شاید به میزان کافی فرصت نفس کشیدن به وارداتی ها داده شد. از طرفی دیگر به نظر می رسد  خبر ماندن مزدا و رنو در ایران بتواند تا حدی جای خالی پژو در ایران را که همواره از شرکای پرسود ایران در صنعت خودروسازی بوده را پر کند. چرا که دیگر بازار برای رنو تا حدی انحصاری می شود و دیگر رقیبی همچون پژو نخواهد داشت و باید از این پس با چینی ها به میدان رقابت برود. 
 
حالا رنو و قراردادش با ایدرو، مرحله بعدی است تا این خبر خوشحال کننده برای صنعت خودروسازی ایران را تکمیل کند و بازار وارداتی ها را زنده نگه دارد. البته، هنوز  در بازار وارداتی ها صدای چینی ها به گوش می رسد و خبری مبنی بر خروجشان از صنعت خودروسازی ایران نیست. گویی  هنوز پای فشارهای ترامپ به خودروسازی چینی ها باز نشده تا آن ها را هم مجبور به رفتن کند. 
 
وابستگی سرنوشت بن رو به تصمیمات جدید 
 
گرچه امضای قرارداد رنو در تابستان سال گذشته از جمله مهمترین اتفاقات خودرویی بود، اما حاشیه های متعددی به همراه داشت، حاشیه هایی همچون به سرانجام نرسیدن تصمیمات سایپا بر سر بن رو که هنوز هم مشخص نیست تصمیمات سایپا پس از مدیر عامل جدیدش به کجا رسید و از این پس با ماندن رنو در ایران سرنوشت سایت بن رو چه خواهد شد. 
 
بدون تردید اما، به زودی سرنوشت همه قراردادهایی که یک طرف آن رنو است، با این تصمیم مشخص خواهد شد.  چرا که این بار با اعلام تصمیم قطعی رنو مبنی بر حضورش در ایران و پافشاری اش در مقابل امریکا بر سر ادامه همکاری با ایران، او را مصمم خواهد کرد تا قراردادهای گذشته را قوت بخشد و در مقابل برنامه های جدی تری برای ایران در سر بپروراند.
 
اما پرسش اصلی اینجا است که در صورت خروج کامل پژو از ایران، آیا رنو توان پر کردن جای پژو در ایران را دارد یا خیر؟ 
 
فربد زاوه- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه می گوید: « در صورتی که پژو به صورت کامل از ایران برود و در صورتی که  شبکه خودروسازی و قطعه سازی ایران به درستی کار کند، بازه زمانی حداقل دوساله زمان لازم است تا رنو جایگزین پژو شود.»
 
او ادامه می دهد: « به نظر می‌رسد پژو هم به صورت کامل از ایران نمی رود و تنها  منتظر دریافت امتیاز بیشتر از ایران است و در همین زمان نیز با احتیاط بیشتر در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد. از این رو بعید است که تامین قطعات پژو با اختلال همراه شود. در مقابل نیز رنو هم بارها اعلام کرده که از ایران نمی رود. از این رو شاید تنها سطح فعالیت هایش در ایران را کاهش دهد».
 
زاوه می افزاید: « با اشاره به آمار تولیدات خودرو توسط پژو در سال گذشته، خروج کامل پژو از ایران بعید به نظر می رسد». 
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند:« به گفته اقای گون، ممکن است سطح فعالیت های این شرکت در ایران کاهش باید»
 
او ادامه می دهد:« از طرفی دیگر به نظر می رسد تفاهم داخلی هر دو شرکت این است که جای دیگری را در ایران نگیرند و تنها فعالیت هایشان را محدودتر یا گسترده تر کنند، شاید هم واقعا محدودیت های بین المللی آن ها را مجبور به رفتن از ایران کند».
 
زاوه اظهار می کند:« من معتقدم بیش از اینکه امریکا می تواند برای صنعت خودرو ایران اسیب زننده باشد، سیاست های داخلی ایران می تواند برای جذب شرکت های خارجی آسیب زننده باشد. از این رو باید استراتژی هایی در نظر گرفته شود تا ایران در این میان کمترین آسیب را متحمل شود، به گونه ای که در همین زمان نیز می توان صنعت خودرو و حضور شرکت های خارجی را با بهترین تصیمات مدیریت کنیم تا صنعت خودرو و اقتصاد کشور با کمترین آسیب همراه شوند». 
 
به نظر می رسد پس از اعلام ماندن رنو در ایران، پیش داوری ها مبنی بر قفل شدن قرارداد ایران با رنو پاپان یابد و به زودی قرارداد رنو ایدرو روی میز امضا بنشیند؛ تا تاخیر یکساله اجرایی نشدن این قرارداد جبران شود و وزارت صنعت و پس از آن معاونان وزیر صنعت معدن و تجارت در ایدرو سکوت خود درباره این قرارداد را بشکنند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پژو , رنو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : تازه نفس ی دلت خوشه
مریم : کم کمش 5ماه سایپا
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم