بوی بهبود به مشام وارداتی ها می رسد؟

 

بوی بهبود به مشام وارداتی ها می رسد؟

 
این روزها نه تنها بازار خودروهای وارداتی بلکه بازار داخلی ها نیز نابه سامان شده است، تا جایی که صدای ساز ناکوک قیمت ها از هر سو به گوش می رسد. این درحالی است که هنوز با گذشت سه ماه از ابتدای سال، مقصر اصلی این آشفته بازار مشخص نیست. 
 
 روزهایی که بازار خودرو با تلاطم و التهاب قیمتی مواجه است، برخی فعالان بازار کمبود و نبود عرضه خودرو گلایه دارند و از سویی دیگر خودروسازان داخلی دلیل اصلی آشفته بازار خودروهای داخلی عنوان می شوند. به گونه ای که گفته می شوند خودروسازان داخلی در حال احتکار خودرو به واسطه پیش فروش خودروهای داخلی هستند. 
 
حال صرف نظر از احتکار یا عدم احتکار از سوی خودروسازان داخلی، آنچه مسلم است، کمبود نظارت دولت بر این بازار است. بازاری که به واسطه وجود دو خودروساز داخلی کاملا دولتی است، پس قطعا نیازمند نظارت دولتی هم خواهد بود. از این رو از ابتدای امسال تاکنون نظارت دولت چه به عنوان طرح ساماندهی بازار خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی و چه به عنوان قیمت گذاری از سوی شورای رقابت برای خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان، با تعلل همراه شده و به گفته فعالان بازار دلیل اصلی نوسانات قیمتی خودروهای داخلی؛ کم کاری نهادهای نظارتی بر این بازار است.
 
این درحالی است که رضا شیوا- رییس شورای رقابت- دیرکرد این شورا در قیمت گذاری خودرو را نادیده گرفته و بیان می کند که از زمان صحبت ترامپ مبنی بر خروج امریکا از برجام، ناگهان بازار خودرو به هم ریخته است. 
 
 در همین آشفته بازار خودرو، واردکنندگان نیز ساکن ننشستند و دست یاری دولت را برای بهبود شرایط طلب کردند. در همین رابطه نیز بارها نامه نگاری هایی انجام و در نهایت جلسه ای با اعضای کمیسیون های دولت به ویژه کمیسیون زیر بنایی مجلس و البته با نظارت و اجازه معاون اول رییس جمهوری ترتیب داده شد که البته با گذشت حدود یک هفته؛ وارد کنندگان همچنان منتظر نتیجه این جلسه هستند. ناگفته نماند که در این جلسه نوید تشکیل کمیته ای برای رسیدگی به حال و روز واردکنندگان داده شد. 
 
اکنون با فرض اینکه کمبود عرضه خودرو از سوی شرکت های خودروسازی داخلی دلیل اصلی افزایش قیمت داخلی ها شده و تقاضای بازار همچنان رو به افزایش است، پرسش اینجاست که آیا بازار خودروهای وارداتی نیز همانند بازار داخلی ها و به واسطه بسته بودن ثبتارش به مدت شش ماه، با کمبود عرضه همراه شده اند؟ همچنین آیا کمبود این خودروها در بازار وارداتی ها دلیل افزایش بعضا 80درصدی قیمت این خودروها شده یا تصمیمات دولتی و نوسانات نرخ ارز مقصر اصلی التهاب های این بازار محسوب می شوند؟
 
 فرهاد احتشام زاد- نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو- در همین زمینه می گوید:« به طور معمول ارتباط میان بازار داخلی و خارجی  کمی دور از ذهن است. اما لازم به ذکر است که بسته بودن ثبتارش از تیرماه سال گذشته و پس از آن انتقال آن به سامانه جامع تجارت تا اردیبهشت ماه امسال، بسته بودن ثبتارش را تلقی می کند. از طرفی دیگر در صف ماندن وارد کنندگان برای تخصیص ارز 4200 تومانی، واردات خودرو را با مشکل کمبود عرضه همراه کرده است». 
 
او می افزاید: « به جرات می توان گفت که حدود یکسال است که واردات خودرو با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند که آمار واردات خودرو در دوماهه ابتدای امسال گویای این کاهش واردات است؛ این در حالی است که هیچ مشکلی در زمینه واردات قطعات خودرو مشاهده نشده و ثبت سفارش قطعات روی روال انجام شده است».
 
او تصریح می کند: « با توجه به اینکه واردات قطعات خودروسازان بدون تعلل اجرایی شده است، اکنون حجم موجودی انبار قطعه سازان بیش از نیاز روز است. به همین خاطر انتظار التهاب بازار از سوی خودروسازان آن هم بلافاصله توقع نمی رفت». 
 
به گفته احتشام زاد، در حال حاضر بخشی از افزایش قیمت ها ناشی از افزایش هزینه های واقعی و بخشی ناشی از تقاضای سر ریز از خودروهای وارداتی به بازار داخلی ها است. 
 
نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو اظهار می کند:« در حال حاضر شاهد بازاری هستیم که نه به نفع وارد کننده، نه به نفع مصرف کننده و نه به نفع دولت است، بلکه در این آشفته بازار تنها دلالانی سود می برند که برای خودروهای وارداتی بازار سیاه ترتیب داده اند».
 
او با تاکید بر بسته بودن کامل سایت ثبتارش به مدت شش ماه و ادامه مشکلات ثبت سفارش خودرو تا اردیبهشت ماه امسال می افزاید:« مشکلات یکسال اخیر باعث بر هم خوردن بازار امروز خودرو است. حال اگر بخواهیم بازار وارداتی ها با داخلی ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، قیاس صحیحی نخواهد بود».
 
به گفته نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو، با وجود همه مشکلات اما وارد کنندگان همواره به بهبود شرایط و خروج التهاب از بازار خودروهای وارداتی امیدوار هستند.
 
به نظر می رسد نه تنها از ابتدای 97، بلکه از اواسط سال 96 و پس از بازشدن ثبتارش، صنعت خودرو در مسیر رکود- تورمی قرار گرفت.  چرا که گویی سردرمدار قراردادهای جوینت ونچر، این روزها سر خورده تر از گذشته به نظر می رسد و دیگر شادی پس از انعقاد قراردادهای خودرویی در سال 94 و 95 در چشمان صنعت خودرو دیده نمی شود، با این حال اما هنوز وارد کنندگان به حمایت های دولتی امیدوارند. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
شاهین جی : چرا کسی چیزی نمیگه😮‍💨😮‍💨😮‍💨
۱۲۳۴۵۶۷۸۹ : الان‌جریان‌چی‌شد‌چی‌گفتن‌ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۲۳۴۵۶۷۸۹ : الان‌‌جریان‌چیه‌ چی‌گفتن‌ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
ابوالفضل ۱۳۷۰ : شاهین cvt مهر 1402 مبلغ 290 تومن واریز کردم تاریخ 1404/05/07 برام دعوت نامه اومد مبلغ 399 تومن واریز کنم شنبه رفتم نمایندگی 11 /05 رفتم نمایندگی با پول بیمه بدنه 408 میلیون جدا ازم گرفتن و برا آپشن هم ۶ میلیون جدا ازم گرفتن مجموعا 414 میلیون واریز کردم
صالح : خسته نباشید، دمتون گرم که رفتین خدا لعنتشون کنه به نظر درست میگن، چون بیشترین تعداد ثبت نام ها تو این 2 روز آخر بوده گرفتار شدیم بخدا الان که دیگه قیمت کارخونه و بازار به حداقل رسیده برا چی باید صبر کنیم آخه شانس نداریم بخدا
ابراهیم شاهین جی : سلام دوستان چی شد من ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله دارم
شاهین جی : شفاف سازی کنن تکلیفمون مشخص شه
حسین : سلام.کسی هست ک ۱۲ مهر ۴۰۲ واریز اولیه پرداخت کرده باشه و براش دعوتنامه ارسال شده باشه؟ دوسال گذشت همچنان در انتظار دعوتنامه😞
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاکتور : الهی به امید پروردگار شرکت سایپا فراموش نکنید فقط تا 15 شهریور وقت دارید لطفا زودتر فاکتور کنید
هادی : داداش گلم سفید شیری زده .تهران
اس : سلام دوستان من الان زنگ زدم فوق العاده 7 بهمنم گفتن آخر مرداد فاکتور میشی خد لعنتشون کنه
تبدیل به 207 : 6 تیر رو چرا فاکتور نمیکنن؟؟؟؟
امیر : اقا هادی اخوی رنگ ماشین چی زده سفید یا سفید شیری بعد تحویل کاشان بودی یا تهران ممنونم جواب بدی
مهدی : ایرانخودرو خیلی حرومی تر از این حرفاس منم 4 شهریور بودم شدم 31 شهریور
سهراب : اگر اینطور باشه شما فردا فاکتورید
حسین پانا تبدیل تیرمشکی : دوستان من مشهدم امروز خیلی ماشین صفر اومده بود از دناپلاس وسورن و207 فکر کنم گفتن17تا که 3تاش فکر کنم 207سقف فلزو یکی پانا بود پرسیدم گفتن اینا واسه تبدیل رانا بوده خودمم فاکتور نشدم 31تیرتبدیل 8مرداد دوستان اگر خیلی میخوان زود بگیرن فکر کنم رنگ تیتانیوم بزنید از قبل داشته باشن باتوجه به نظر دوستان
واریزی اول 11/24 : دوستان کسی هست که انصراف داده باشه؟ میخوام بدونم چند ماهه پول برمیگرده به حساب؟دیگه بسه با این وضعیت اصلا اشتباهه به اینا پول بدی 1 سال طول میکشه ماشین بهت بدن
مهدی : از وقتی پلاک بشی چقدر طول میکشه خودرو بیاد نمایندگی ؟