بوی بهبود به مشام وارداتی ها می رسد؟

 

بوی بهبود به مشام وارداتی ها می رسد؟

 
این روزها نه تنها بازار خودروهای وارداتی بلکه بازار داخلی ها نیز نابه سامان شده است، تا جایی که صدای ساز ناکوک قیمت ها از هر سو به گوش می رسد. این درحالی است که هنوز با گذشت سه ماه از ابتدای سال، مقصر اصلی این آشفته بازار مشخص نیست. 
 
 روزهایی که بازار خودرو با تلاطم و التهاب قیمتی مواجه است، برخی فعالان بازار کمبود و نبود عرضه خودرو گلایه دارند و از سویی دیگر خودروسازان داخلی دلیل اصلی آشفته بازار خودروهای داخلی عنوان می شوند. به گونه ای که گفته می شوند خودروسازان داخلی در حال احتکار خودرو به واسطه پیش فروش خودروهای داخلی هستند. 
 
حال صرف نظر از احتکار یا عدم احتکار از سوی خودروسازان داخلی، آنچه مسلم است، کمبود نظارت دولت بر این بازار است. بازاری که به واسطه وجود دو خودروساز داخلی کاملا دولتی است، پس قطعا نیازمند نظارت دولتی هم خواهد بود. از این رو از ابتدای امسال تاکنون نظارت دولت چه به عنوان طرح ساماندهی بازار خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی و چه به عنوان قیمت گذاری از سوی شورای رقابت برای خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان، با تعلل همراه شده و به گفته فعالان بازار دلیل اصلی نوسانات قیمتی خودروهای داخلی؛ کم کاری نهادهای نظارتی بر این بازار است.
 
این درحالی است که رضا شیوا- رییس شورای رقابت- دیرکرد این شورا در قیمت گذاری خودرو را نادیده گرفته و بیان می کند که از زمان صحبت ترامپ مبنی بر خروج امریکا از برجام، ناگهان بازار خودرو به هم ریخته است. 
 
 در همین آشفته بازار خودرو، واردکنندگان نیز ساکن ننشستند و دست یاری دولت را برای بهبود شرایط طلب کردند. در همین رابطه نیز بارها نامه نگاری هایی انجام و در نهایت جلسه ای با اعضای کمیسیون های دولت به ویژه کمیسیون زیر بنایی مجلس و البته با نظارت و اجازه معاون اول رییس جمهوری ترتیب داده شد که البته با گذشت حدود یک هفته؛ وارد کنندگان همچنان منتظر نتیجه این جلسه هستند. ناگفته نماند که در این جلسه نوید تشکیل کمیته ای برای رسیدگی به حال و روز واردکنندگان داده شد. 
 
اکنون با فرض اینکه کمبود عرضه خودرو از سوی شرکت های خودروسازی داخلی دلیل اصلی افزایش قیمت داخلی ها شده و تقاضای بازار همچنان رو به افزایش است، پرسش اینجاست که آیا بازار خودروهای وارداتی نیز همانند بازار داخلی ها و به واسطه بسته بودن ثبتارش به مدت شش ماه، با کمبود عرضه همراه شده اند؟ همچنین آیا کمبود این خودروها در بازار وارداتی ها دلیل افزایش بعضا 80درصدی قیمت این خودروها شده یا تصمیمات دولتی و نوسانات نرخ ارز مقصر اصلی التهاب های این بازار محسوب می شوند؟
 
 فرهاد احتشام زاد- نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو- در همین زمینه می گوید:« به طور معمول ارتباط میان بازار داخلی و خارجی  کمی دور از ذهن است. اما لازم به ذکر است که بسته بودن ثبتارش از تیرماه سال گذشته و پس از آن انتقال آن به سامانه جامع تجارت تا اردیبهشت ماه امسال، بسته بودن ثبتارش را تلقی می کند. از طرفی دیگر در صف ماندن وارد کنندگان برای تخصیص ارز 4200 تومانی، واردات خودرو را با مشکل کمبود عرضه همراه کرده است». 
 
او می افزاید: « به جرات می توان گفت که حدود یکسال است که واردات خودرو با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند که آمار واردات خودرو در دوماهه ابتدای امسال گویای این کاهش واردات است؛ این در حالی است که هیچ مشکلی در زمینه واردات قطعات خودرو مشاهده نشده و ثبت سفارش قطعات روی روال انجام شده است».
 
او تصریح می کند: « با توجه به اینکه واردات قطعات خودروسازان بدون تعلل اجرایی شده است، اکنون حجم موجودی انبار قطعه سازان بیش از نیاز روز است. به همین خاطر انتظار التهاب بازار از سوی خودروسازان آن هم بلافاصله توقع نمی رفت». 
 
به گفته احتشام زاد، در حال حاضر بخشی از افزایش قیمت ها ناشی از افزایش هزینه های واقعی و بخشی ناشی از تقاضای سر ریز از خودروهای وارداتی به بازار داخلی ها است. 
 
نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو اظهار می کند:« در حال حاضر شاهد بازاری هستیم که نه به نفع وارد کننده، نه به نفع مصرف کننده و نه به نفع دولت است، بلکه در این آشفته بازار تنها دلالانی سود می برند که برای خودروهای وارداتی بازار سیاه ترتیب داده اند».
 
او با تاکید بر بسته بودن کامل سایت ثبتارش به مدت شش ماه و ادامه مشکلات ثبت سفارش خودرو تا اردیبهشت ماه امسال می افزاید:« مشکلات یکسال اخیر باعث بر هم خوردن بازار امروز خودرو است. حال اگر بخواهیم بازار وارداتی ها با داخلی ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، قیاس صحیحی نخواهد بود».
 
به گفته نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو، با وجود همه مشکلات اما وارد کنندگان همواره به بهبود شرایط و خروج التهاب از بازار خودروهای وارداتی امیدوار هستند.
 
به نظر می رسد نه تنها از ابتدای 97، بلکه از اواسط سال 96 و پس از بازشدن ثبتارش، صنعت خودرو در مسیر رکود- تورمی قرار گرفت.  چرا که گویی سردرمدار قراردادهای جوینت ونچر، این روزها سر خورده تر از گذشته به نظر می رسد و دیگر شادی پس از انعقاد قراردادهای خودرویی در سال 94 و 95 در چشمان صنعت خودرو دیده نمی شود، با این حال اما هنوز وارد کنندگان به حمایت های دولتی امیدوارند. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین : نخ برای من پنجشنبه پیام امد شاهین جی مرداد بودم .تازه پیام امد تبدیل به کوییک ۳۲۰ تومن ریختم
حامد : عزیزان همه بریم جلو ساختمان قوه قضائیه تا تکلیفمان روشن بشه باید شهریور تحویل میدادن ولی فراخوان تکمیل وجه هم نیامده . اینها خیلی کثیف هستند
Cvt22اسفند : دوستان کسی اطلاع نداره که چرا پروسه پلاک شدن آنقدر طول میکشه؟20ام مهر تبدیل به جی ال فاکتور شد هنوز پلاک نشد.
x5 سفید : بیشتر از دو ماه که تکمیل وجه شده و هنوز مرحله تکمیل وجه زرده؟؟؟ حرف نمایندگی و یا امور مشتریان رو باور نکنید؟ حداقل سه ماه تاخیر تو تحویل دارند
x5 سفید فروردین : سلام. ثبت نام دو مرحله ای X5 فروردین ماه هستم. 18 شهریور تکمیل وجه شد. هنوز مرحله تکمیل وجه زرده (شاسی و فاکتور نشده)!!! با نمایندگی صحبت کردم گفتند هنوز خیلی ها تو این مرحله موندند. از امور مشتریان پیگیر شدم گفتند برای تعداد کمی شاسی شده و برای بیشتری ها این ماه شاسی می شه ( البته همین حرفو ماه گذشته هم زدند!!!؟؟؟) ؟ کسی تا بحال تحویل گرفته؟؟
x5 سفید فروردین : سلام. تکمیل وجه در شهریور انجام دادم. هنوز حتی شاسی نخورده!!؟ از امور مشتریان پیگیر شدم گفتند این ماه فاکتور می شه و احتمالا آذر تحویل. حداقل 3 ماه تاخیر !!!؟؟؟؟
شاهین : دوستان مگه قرار نشد تا اواخر مهر همه شاهین هارو تحویل بدن پس چشد
We : شاید دیگه نمیخوان اتومات تولید کنن. طرح تبدیل بزنن به دنا پلاس!!!!
تارا دستی تحویل 3 آبان : منم دیروز تحویل گرفتم ماشینو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی 31 شهریور : متشکرم.
بابا عینکی : سلام سلام سلام صدتا سلام فاکتورشدم بهمن. تکمیلی 8شهریور امیدوارم شماهام فکتورشین بریم برا خان بعدی محکم بشنید
مسعود : درود به شما.بله من هم تحویل 30مهر هستم.تبدیل به رینگ وپلاس کردم.تاامروز فاکتورنشدم.20مهرتبدیل کردم.تماس گرفتم گفتن تا 11آبان فاکتورمیشم ایشالا همه مون فاکتورشیم
اطلس دوران جنگ : 400ملیون دوسال پیش ارزش بیشتری دارد یا 780 ملیون حالا ...؟؟ خخخخ خدایی من کسی پیدا شده که مرزهای اقتصاد این مملکت جا به جا کرده
کوییک اس : ببخشید تکمیل وجه 25خرداد
حیدری : برای ما چیزی نیمد اماده ترخیص زدهماشین زیر پامون فروختیم پسرم از سروس جا موند پول اسنپ نداشتم بفرستم مدرسه امروز چکار به سر مردم میدن با این اوضاع اقتصادی بزور پولش قرض کریدم ریختیم حساب سه ماه بیشتر تاخیر خورده
امیرعباس : پیش فروش بهمن تکمیل وجه 8ام تیرماه تحویل مرداد در انتظار فاکتور چن روز دیگه فاکتور میشه
کوییک اس : سلام دوستان کوییک GXL پذیرش 18 دی 1403 تکمیل وجه 25 تیر 1404 فاکتور شد عکس تو کافه گذاشته جهت اطلاع
سجاد : بعد از فاکتور شدن خودرو تا تحویل چقدر تقریبا زمان می بره من هفته پیش چهارشنبه فاکتور شدم اما هنوز پلاک نشدم کسی اطلاع داره توضیح بده ممنون میشم.
آسیه : من الان رسیدم