بوی بهبود به مشام وارداتی ها می رسد؟

 

بوی بهبود به مشام وارداتی ها می رسد؟

 
این روزها نه تنها بازار خودروهای وارداتی بلکه بازار داخلی ها نیز نابه سامان شده است، تا جایی که صدای ساز ناکوک قیمت ها از هر سو به گوش می رسد. این درحالی است که هنوز با گذشت سه ماه از ابتدای سال، مقصر اصلی این آشفته بازار مشخص نیست. 
 
 روزهایی که بازار خودرو با تلاطم و التهاب قیمتی مواجه است، برخی فعالان بازار کمبود و نبود عرضه خودرو گلایه دارند و از سویی دیگر خودروسازان داخلی دلیل اصلی آشفته بازار خودروهای داخلی عنوان می شوند. به گونه ای که گفته می شوند خودروسازان داخلی در حال احتکار خودرو به واسطه پیش فروش خودروهای داخلی هستند. 
 
حال صرف نظر از احتکار یا عدم احتکار از سوی خودروسازان داخلی، آنچه مسلم است، کمبود نظارت دولت بر این بازار است. بازاری که به واسطه وجود دو خودروساز داخلی کاملا دولتی است، پس قطعا نیازمند نظارت دولتی هم خواهد بود. از این رو از ابتدای امسال تاکنون نظارت دولت چه به عنوان طرح ساماندهی بازار خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی و چه به عنوان قیمت گذاری از سوی شورای رقابت برای خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان، با تعلل همراه شده و به گفته فعالان بازار دلیل اصلی نوسانات قیمتی خودروهای داخلی؛ کم کاری نهادهای نظارتی بر این بازار است.
 
این درحالی است که رضا شیوا- رییس شورای رقابت- دیرکرد این شورا در قیمت گذاری خودرو را نادیده گرفته و بیان می کند که از زمان صحبت ترامپ مبنی بر خروج امریکا از برجام، ناگهان بازار خودرو به هم ریخته است. 
 
 در همین آشفته بازار خودرو، واردکنندگان نیز ساکن ننشستند و دست یاری دولت را برای بهبود شرایط طلب کردند. در همین رابطه نیز بارها نامه نگاری هایی انجام و در نهایت جلسه ای با اعضای کمیسیون های دولت به ویژه کمیسیون زیر بنایی مجلس و البته با نظارت و اجازه معاون اول رییس جمهوری ترتیب داده شد که البته با گذشت حدود یک هفته؛ وارد کنندگان همچنان منتظر نتیجه این جلسه هستند. ناگفته نماند که در این جلسه نوید تشکیل کمیته ای برای رسیدگی به حال و روز واردکنندگان داده شد. 
 
اکنون با فرض اینکه کمبود عرضه خودرو از سوی شرکت های خودروسازی داخلی دلیل اصلی افزایش قیمت داخلی ها شده و تقاضای بازار همچنان رو به افزایش است، پرسش اینجاست که آیا بازار خودروهای وارداتی نیز همانند بازار داخلی ها و به واسطه بسته بودن ثبتارش به مدت شش ماه، با کمبود عرضه همراه شده اند؟ همچنین آیا کمبود این خودروها در بازار وارداتی ها دلیل افزایش بعضا 80درصدی قیمت این خودروها شده یا تصمیمات دولتی و نوسانات نرخ ارز مقصر اصلی التهاب های این بازار محسوب می شوند؟
 
 فرهاد احتشام زاد- نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو- در همین زمینه می گوید:« به طور معمول ارتباط میان بازار داخلی و خارجی  کمی دور از ذهن است. اما لازم به ذکر است که بسته بودن ثبتارش از تیرماه سال گذشته و پس از آن انتقال آن به سامانه جامع تجارت تا اردیبهشت ماه امسال، بسته بودن ثبتارش را تلقی می کند. از طرفی دیگر در صف ماندن وارد کنندگان برای تخصیص ارز 4200 تومانی، واردات خودرو را با مشکل کمبود عرضه همراه کرده است». 
 
او می افزاید: « به جرات می توان گفت که حدود یکسال است که واردات خودرو با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند که آمار واردات خودرو در دوماهه ابتدای امسال گویای این کاهش واردات است؛ این در حالی است که هیچ مشکلی در زمینه واردات قطعات خودرو مشاهده نشده و ثبت سفارش قطعات روی روال انجام شده است».
 
او تصریح می کند: « با توجه به اینکه واردات قطعات خودروسازان بدون تعلل اجرایی شده است، اکنون حجم موجودی انبار قطعه سازان بیش از نیاز روز است. به همین خاطر انتظار التهاب بازار از سوی خودروسازان آن هم بلافاصله توقع نمی رفت». 
 
به گفته احتشام زاد، در حال حاضر بخشی از افزایش قیمت ها ناشی از افزایش هزینه های واقعی و بخشی ناشی از تقاضای سر ریز از خودروهای وارداتی به بازار داخلی ها است. 
 
نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو اظهار می کند:« در حال حاضر شاهد بازاری هستیم که نه به نفع وارد کننده، نه به نفع مصرف کننده و نه به نفع دولت است، بلکه در این آشفته بازار تنها دلالانی سود می برند که برای خودروهای وارداتی بازار سیاه ترتیب داده اند».
 
او با تاکید بر بسته بودن کامل سایت ثبتارش به مدت شش ماه و ادامه مشکلات ثبت سفارش خودرو تا اردیبهشت ماه امسال می افزاید:« مشکلات یکسال اخیر باعث بر هم خوردن بازار امروز خودرو است. حال اگر بخواهیم بازار وارداتی ها با داخلی ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، قیاس صحیحی نخواهد بود».
 
به گفته نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو، با وجود همه مشکلات اما وارد کنندگان همواره به بهبود شرایط و خروج التهاب از بازار خودروهای وارداتی امیدوار هستند.
 
به نظر می رسد نه تنها از ابتدای 97، بلکه از اواسط سال 96 و پس از بازشدن ثبتارش، صنعت خودرو در مسیر رکود- تورمی قرار گرفت.  چرا که گویی سردرمدار قراردادهای جوینت ونچر، این روزها سر خورده تر از گذشته به نظر می رسد و دیگر شادی پس از انعقاد قراردادهای خودرویی در سال 94 و 95 در چشمان صنعت خودرو دیده نمی شود، با این حال اما هنوز وارد کنندگان به حمایت های دولتی امیدوارند. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Bac : ای بابا، پس من نقدی اواخر شهریور ثبت نام کردم، هنوز تو مرحله تکمیل وجه هست، حالا حالتها باید منظر باشم
اهورا : من شاهین جی بودم مرحله اول 17 آذر. مرحله دوم و تکمیل وجه سوم اردیبهشت. تبدیل به جی ال 21 آبان
ناشناس : چرا از فاکتور و تحویل مایکه 12 مهر 404 که تکمیل خرید شاهین جی ال کردیم خبری نیست ایا کسی مثل من تکمیل خرید 12 مهر 404 هست
مهدی پلاس 14اردیبهشت : امروزم تمام شد و فاکتورنشدیم لعنت به سایپا از14اردیبهشت کسی مونده فاکتور نشده باشه؟؟؟؟
محمدی شاهین جی : سلام دوستان کسی میدونه ما شهریوری ها اگه دعوتنامه بیاد. چقد دیگه باید پرداخت کنیم؟؟ ممنون از شما
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد : با توجه به روند صعودی بی وقفه ی طلا ؛ پیشنهاد میکنم همون روزی که پیامک تکمیل وجه براتون اومد اقدام به فروش کنید ؛ ضمنا بمدت ۱۵ روز مهلت پرداخت دارید پس جای هیچ عجله ای نیست . ضمنا به دنباله اینکه اولین نفر باشید که پرداخت رو انجام میدید نباشید . من الله توفیق
.... : دیگه حالم از این شاهین بهم خورد باز ی پروژه ی جدید الهی ک خیر نبینید هر روز ی چیز میگن ی روز تبدیل به جی ال ی روز بنزین ی روز تبدیل به مشکی تا ما رو سکته ندن دست بردار نیستن چه غلطی کردیم به این سایپا اعتماد کردیم . یعنی بزا بدن این مشکی رو فقط بفروشمش دیگه غلط بکنم دور و بر محصولات سایپا برم .
شاهین مهر شیراز : سلام، منم مهر هستم ، امروز چند بار چک کردم فعلا خبری نیست !
X5 تیر : دوستان من حدود ۳۰۰ کم دارم برای دعوت نامه میخوام طلا بفروشم به نظرتون الان بفروشم یا صبر کنم دعوتنامه بیاد؟
امیرحسین : سلام دوست عزیز انشالا هرچه زودتر بهتون تحویل بدن.فقط یه سوال داشتم دوستان اگه کسی میدونه لطف کنه جواب بده ما شهریوری ها هم یه یکم آرامش بگیریم.اخه این شرکت لعنتی سایپا چه جوری حساب میکنه که ما پارسال 20 آذر 297 تومن واریز کردیم به حساب این سایپا خراب شده وتاالان هیچ خبری نیست نه تبدیل وپیشنهاد ونه تکمیل وجه؟؟ شما الان نوشتید واریز اولیه شما 29 اسفند بوده ما که چهار ماه قبل از شما بودیم هیچ خبری نیست اصلا یادشون رفته شهریور ماهی هم دارن ؟با خدا خسته شدیم از این شرکت لعنتی وبی صااااااحب شده!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : کدوم رنگ همه تاخیر دارن مال من سفید مشکی مگه نمیگن فقط سفید دارن پس کو
207 طرح فرسوده : دوستان مبلغ دعوتنامه فرسوده تحویل بهمن چقدر واستون آمده؟
خاکستری : سلام آقا کسی میدانه .احراز محل سکونت ثبت نشد یعنی چی.واسه من داخل وصعیت مشتری اینو نوشته
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : دوست عزیز میتونی عکس بفرستی؟
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : منم پذیرش29 اردیبهشتم و 15 ابان تکمیل وجه کردیم هنوز خبری نیست فعلا تکمیلی های شهریور رو دارن فاکتور میکنن فکرکنم شاید بهمن ماه فاکتوربشیم .
محمد : سلام دوستان من ثبت نام کوییک هستم ،وضعیت کوییک خیلی بدتر از ساینا هست.
اس : همچنان منتظرم
207 30 دی : واریزی دوم کی بود عزیزم
ار اس : سلام ار اس برای کسی دعوتنامه نیومده؟
تکمیل وجه 5 مرداد خبری نیست : دوستان واسه گرفتن جریمه تاخیر کاری نباید انجام بدیم