چرخ بازار تایر با کاهش واردات پنچر می شود

 

چرخ بازار تایر با کاهش واردات پنچر می شود

 
کاهش واردات تایر در دو ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته و صدور مجوز افزایش قیمت تایرهای تولید داخل ممکن است بازار این محصول را مخصوصا در بخش اتوبوسی و کامیونی رادیال تحت شعاع قرار دهد، اما مشخص نیست مسئولان ذی ربط برای آنکه بازار با کمبود عرضه در این بخش مواجه نشود چه چاره ای اندیشیده اند.
 
چندی پیش رانندگان کامیون ها در اعتراض به بر خی از مشکلات  دست از کار کشیدند، بخش عمده مطالبات این رانندگان مربوط به افزایش نرخ بیمه، افزایش قیمت لوازم و قطعات کامیون، افزایش عوارض جاده ای در برخی بخش ها و پایین بودن کرایه ها بود.
 
به همین سبب بخش های مختلف از جمله وزارت راه برای حل مشکل رانندگان کامیون ها ورود کردند و عنوان شد مشکلات رانندگان را باید دست در دست یکدیگر و با مشارکت و مشورت همدیگر رفع شود. یکی از مشکلاتی که کامیون داران و رانندگان آن ها همیشه با آن در چالش هستند  افزایش قیمت لوازم و قطعات کامیون است که تایر یکی از آن ها به شمار می آید.
 
در کشور ما اگرچه چیزی حدود 70 درصد از نیاز تایر در داخل تامین می شود و ظرفیت های بسیاری برای تولید تایر با انواع سایز ها وجود دارد اما در بخش تایر اتوبوسی کامیونی رادیال  به گفته واردکنندگان  80 درصد نیاز بازار از طریق واردات صورت می گیرد.
 
اما به گفته دبیر اجرایی انجمن وارد کنندگان لاستیک امسال  نه تنها تعرفه واردات تایر اتوبوسی کامیونی رادیال 6 درصد افزایش یافته است بلکه آمار ها نشان می دهد در دوماهه نخست امسال نسبت به سال 96  با کاهش چشمگیر واردات تایر رو به رو شده ایم. از سوی دیگر رییس انجمن تولید کنندگان تایر  هم خبر از صدور مجوز افزایش 9 درصدی محصولات داخلی از سوی سازمان حمایت را می دهد. با این اوصاف به نظر می رسد مشکل کامیون داران در بخش تامین تایر کامیون هایشان همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و شاید بتوان گفت حتی شدت هم خواهد گرفت.
 
محمد رضا تقی گنجی رییس انجمن صنعت تایر نیز در مورد مجوز افزایش قیمت تایر های تولید داخل به خبرنگار خودروکار گفت: «مجوز افزایش قیمت ها از سوی سازمان حمایت به ما ابلاغ شده است و  پس از سه سال از  شنبه قابل اجرا خواهد بود.»
 
او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کاهش آمار واردات و افزایش قیمت محصولات داخلی در بازار با مشکل مواجه نخواهیم شد؟ عنوان می کند: «خیر، کالایی که به صورت واردات وارد بازار می شود به نسبت کالای داخلی، بسیار گران تر است و با تفاوت بسیاری در بازار عرضه می شود. افزایش قیمتی که ما اکنون مجوز آن را دریافت کرده ایم بسیار کم  و تنها 9 درصد است در حالی که ما تا به امروز با قیمت سال 93 تایر های داخلی را می فروختیم. درخواستی که داشتیم برای تامین هزینه ها خیلی بیشتر از این بود اما به هرحال به خاطر همراهی با دولت و مردم  و درک مشکلات و گرانی هایی که وجود دارد حداقل افزایش قیمت را درخواست کردیم.»
 
رییس انجمن صنعت تایر در مورد تامین نیاز بازار بیان می افزاید: « تایر هایی که در داخل تولید می شود به غیر از تایر های کامیونی که در آن از سیم استفاده می شود کل نیاز مصرفی را تامین می کند. »
 
به گفته گنجی 50 درصد از تایر اتوبوسی کامیونی توسط تولید داخل و 50 درصد دیگر آن توسط واردات تامین می شود و تجار باید 50 درصد نیاز بازار در این بخش را تامین کنند و بخش تولید داخل کشور با صد درصد ظرفیت در حال کار کردن است.
 
او  در واکنش به این موضوع که واردات لاستیک کاهش یافته است می گوید: «چرا واردکنندگان با کاهش واردات رو به رو شده اند،اکنون زمانی است که باید بتوانند به داد راننده ها و مملکت برسند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.باید دید چه مشکلی وجود دارد که آن ها با کاهش واردات مواجه شده اند و مشکلات ان ها را حل کرد.»
 
رییس انجمن صنعت تایر  همچنین در مورد تامین نیاز ارز واردکنندگان از سوی دولت عنوان می کند: «دولت ارز 4200 تومانی را برای کالاهای گروه یک تامین می کند و تایر هم جزء کالاهای گوره یک است. هم به تولیدکنندگان برای  تامین مواد اولیه  ارز می دهند و هم به وارد کنندگان برای واردات ارز اختصاص داده خواهد شد.»
 
گنجی نیز در مورد تمدید نشدن مجوز برخی نمایندگان وارد کننده گفت: «مجوز نمایندگانی تمدید نمی شود که قوانین را رعایت نکرده اند و به لحاظ کمی یا کیفی وزرات صمت مجوز آن ها را تمدید نمی کند اما قسمت اعظم نمایندگی ها مجوزشان تمدید شده و می توانند تایر وارد کنند.»
 
 
با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه باید امیدوار بود تا تامین تایر مورد نیاز و مصرفی کشور با کاهش واردات در ماه های پیش رو  به مشکل نخورد و رانندگان اتوبوس  و کامیون ها  با افزایش قیمت تایر و کمبود عرضه محصولات در بازار مواجه نشوند چرا که تداوم مشکلات رانندگان قطعا پیش از هر اتفاق دیگری حمل و نقل و باربری کشور  را در همه زمینه ها از قبیل  انتقال محصولات کشاورزی و تامین سوخت جایگاه ها و غیره با مشکل مواجه خواهد کرد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تایر , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
شهروز : امروز تبدیل به کوییک اس زدم دیگه واقعا خسته شده بودم و افسرده اصلا برام مهم نبود چی بگيرم فقط میخواستم از شر این فرغون ساز راحت بشم تحویلش هم یک ماهه هست ۱۳۸ واریز کردم
T9 : سلام دوستان من ۳۱ تیر ثبت نام تی ۹ ۳ ماهه گذشته هنوز از فاکتور خبری نیست شاسی نخورده کاش کرمان متور بیشتر به فکر مشتری هاش باشه
T8 pro : تا یک ماه دیگه تحویل میگیری انشالله
حامد : دوستان من شاهین cvt رو به دنده ای تبدیل کردم 20 مهر فاکتور شده ولی هنوز خبری نیست زنگ میزنم نمایندگی میگه هنور پلاک نشده خدا لعنتشون کنه معلوم نیست چه غلطی میکنن کسی نمیدونه چرا پلاک نمیشه
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : خوب به سلامتی داری فاکتور میش فردا ان شاالله مبارکه
رویا : اگر اشتباه نکرده باشم فردا متقاضیان کوییک تجمع دارن کاش میشد شاهینی ها هم شرکت میکردیم جمعیت زیاد میشد
رویا : دوستان بخاطره خودمون و خانواده هامون که شده اینبار باید با قاطعیت یه تجمع بزرگ برگزار کنیم به هر طریقی سازمان بازرسی چه دادستانی باید سفت و سخت وایسیم آبروی نداشته ی این شرکت رو ببریم بیخود کرده بی عرضه نمیتونست به تعهداتش عمل کنه ماشین ثبت کرد،حق گرفتنیست
حیدر : سلام تارا دستی تحویل ۲۱ آبان فروش فوری امروز فاکتور شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شکارچی : منتظر بودم عوامل سایپا مثل تو پیداشون بشه افتادی تو تله😉
نیسان تک : پدیرشت کی بوده
مریم : انشالا بدون مشکل مال همروروتحویل بدن انقد ک بد گفتن درموردش ادم میترسه مشکل داشته باشه
طرح فرسوده اردیبهشت : بالاغیرتا یکی از فرسوده ها بگه تا کی فاکتور شدن
سلام : سلام و عرض ادب اقایان کسی هست که تحویل حضوری گرفته باشد عرض کردم حضوری نه تحویل نمایند گی اگه بزرگواری هست اعلام بفرماید
بیات : سلام دوستان واقعا قراره تبدیل بیاد اما کلاس خودرو عوض میشه فقط یعنی تو انبار رانا دارن اما سنسور کمربند که پولشو از ما گرفتن ندارن و اگر تبدیل کنی پول کمربند رو پس میدن و سریع فاکتور میشه
نازی : سلام دوستان من پدرم چند وقت منتظره تحویل کوییک جی ایکس ال تکمیل وج 23 خرداد خبری نیس باید همه فردا بریم یکبارم که شده جلوی ظلم این سایپا رو بگیریم من خودم با چندتا از دوستانم میام شما هم بیاید تروخدااا
منتظر نیسان دوگانه : دوستان موقع تحویل خودرو چه مدارکی تحویل میدن.
نادرسوری از کوهدشت : سلام دوستان. نیسان تک سوز. 15/5پذیرش شدم.15/6فاکتور شدم.امروز هم 10/8/1404.هست پلاک شدم. بخدا خیلی اذیت شدم کلی قرض کردم اینا گفتن 30 روزه تحویل. الان که شده 4 ماه بخدا 20 روز دیگه باید 75 تومن اولین قسط پرداخت کنم هیچی ندارم.تازه باید 25 تومن بدم باربند اونم ندارم خداشاهده.بی زحمت بگین بعد از پلاک شدن چند روزه تحویل میدن
دی : گذاشته تو سرما بیفته ما دووم نیاریم تبدیل بزنیم