چرخ بازار تایر با کاهش واردات پنچر می شود

 

چرخ بازار تایر با کاهش واردات پنچر می شود

 
کاهش واردات تایر در دو ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته و صدور مجوز افزایش قیمت تایرهای تولید داخل ممکن است بازار این محصول را مخصوصا در بخش اتوبوسی و کامیونی رادیال تحت شعاع قرار دهد، اما مشخص نیست مسئولان ذی ربط برای آنکه بازار با کمبود عرضه در این بخش مواجه نشود چه چاره ای اندیشیده اند.
 
چندی پیش رانندگان کامیون ها در اعتراض به بر خی از مشکلات  دست از کار کشیدند، بخش عمده مطالبات این رانندگان مربوط به افزایش نرخ بیمه، افزایش قیمت لوازم و قطعات کامیون، افزایش عوارض جاده ای در برخی بخش ها و پایین بودن کرایه ها بود.
 
به همین سبب بخش های مختلف از جمله وزارت راه برای حل مشکل رانندگان کامیون ها ورود کردند و عنوان شد مشکلات رانندگان را باید دست در دست یکدیگر و با مشارکت و مشورت همدیگر رفع شود. یکی از مشکلاتی که کامیون داران و رانندگان آن ها همیشه با آن در چالش هستند  افزایش قیمت لوازم و قطعات کامیون است که تایر یکی از آن ها به شمار می آید.
 
در کشور ما اگرچه چیزی حدود 70 درصد از نیاز تایر در داخل تامین می شود و ظرفیت های بسیاری برای تولید تایر با انواع سایز ها وجود دارد اما در بخش تایر اتوبوسی کامیونی رادیال  به گفته واردکنندگان  80 درصد نیاز بازار از طریق واردات صورت می گیرد.
 
اما به گفته دبیر اجرایی انجمن وارد کنندگان لاستیک امسال  نه تنها تعرفه واردات تایر اتوبوسی کامیونی رادیال 6 درصد افزایش یافته است بلکه آمار ها نشان می دهد در دوماهه نخست امسال نسبت به سال 96  با کاهش چشمگیر واردات تایر رو به رو شده ایم. از سوی دیگر رییس انجمن تولید کنندگان تایر  هم خبر از صدور مجوز افزایش 9 درصدی محصولات داخلی از سوی سازمان حمایت را می دهد. با این اوصاف به نظر می رسد مشکل کامیون داران در بخش تامین تایر کامیون هایشان همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و شاید بتوان گفت حتی شدت هم خواهد گرفت.
 
محمد رضا تقی گنجی رییس انجمن صنعت تایر نیز در مورد مجوز افزایش قیمت تایر های تولید داخل به خبرنگار خودروکار گفت: «مجوز افزایش قیمت ها از سوی سازمان حمایت به ما ابلاغ شده است و  پس از سه سال از  شنبه قابل اجرا خواهد بود.»
 
او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کاهش آمار واردات و افزایش قیمت محصولات داخلی در بازار با مشکل مواجه نخواهیم شد؟ عنوان می کند: «خیر، کالایی که به صورت واردات وارد بازار می شود به نسبت کالای داخلی، بسیار گران تر است و با تفاوت بسیاری در بازار عرضه می شود. افزایش قیمتی که ما اکنون مجوز آن را دریافت کرده ایم بسیار کم  و تنها 9 درصد است در حالی که ما تا به امروز با قیمت سال 93 تایر های داخلی را می فروختیم. درخواستی که داشتیم برای تامین هزینه ها خیلی بیشتر از این بود اما به هرحال به خاطر همراهی با دولت و مردم  و درک مشکلات و گرانی هایی که وجود دارد حداقل افزایش قیمت را درخواست کردیم.»
 
رییس انجمن صنعت تایر در مورد تامین نیاز بازار بیان می افزاید: « تایر هایی که در داخل تولید می شود به غیر از تایر های کامیونی که در آن از سیم استفاده می شود کل نیاز مصرفی را تامین می کند. »
 
به گفته گنجی 50 درصد از تایر اتوبوسی کامیونی توسط تولید داخل و 50 درصد دیگر آن توسط واردات تامین می شود و تجار باید 50 درصد نیاز بازار در این بخش را تامین کنند و بخش تولید داخل کشور با صد درصد ظرفیت در حال کار کردن است.
 
او  در واکنش به این موضوع که واردات لاستیک کاهش یافته است می گوید: «چرا واردکنندگان با کاهش واردات رو به رو شده اند،اکنون زمانی است که باید بتوانند به داد راننده ها و مملکت برسند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.باید دید چه مشکلی وجود دارد که آن ها با کاهش واردات مواجه شده اند و مشکلات ان ها را حل کرد.»
 
رییس انجمن صنعت تایر  همچنین در مورد تامین نیاز ارز واردکنندگان از سوی دولت عنوان می کند: «دولت ارز 4200 تومانی را برای کالاهای گروه یک تامین می کند و تایر هم جزء کالاهای گوره یک است. هم به تولیدکنندگان برای  تامین مواد اولیه  ارز می دهند و هم به وارد کنندگان برای واردات ارز اختصاص داده خواهد شد.»
 
گنجی نیز در مورد تمدید نشدن مجوز برخی نمایندگان وارد کننده گفت: «مجوز نمایندگانی تمدید نمی شود که قوانین را رعایت نکرده اند و به لحاظ کمی یا کیفی وزرات صمت مجوز آن ها را تمدید نمی کند اما قسمت اعظم نمایندگی ها مجوزشان تمدید شده و می توانند تایر وارد کنند.»
 
 
با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه باید امیدوار بود تا تامین تایر مورد نیاز و مصرفی کشور با کاهش واردات در ماه های پیش رو  به مشکل نخورد و رانندگان اتوبوس  و کامیون ها  با افزایش قیمت تایر و کمبود عرضه محصولات در بازار مواجه نشوند چرا که تداوم مشکلات رانندگان قطعا پیش از هر اتفاق دیگری حمل و نقل و باربری کشور  را در همه زمینه ها از قبیل  انتقال محصولات کشاورزی و تامین سوخت جایگاه ها و غیره با مشکل مواجه خواهد کرد.
 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تایر , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین بدبخت : باید تجمع کنیم دیگه هیچ کاری فایده نداره اینا راحت دارن پولای مارو بالا میکشن
اردیبهشت : سلام وارد سایت سایپا بشید قسمت پنل کاربری وارد گزینه تغییر رنگ و مدل خودرو بشید
اردیبهشت : سلام منم چند روز پیش خودم را راحت کردم
امیر : والا من دارم هر روز زنگ میزنم دیگه کاری از دستمون بر نمیاد
وحید : سلام دوستان ۲۰ مرداد مرحله دوم تکمیل وجه کردم هنوز ماشین پلاک نشده تحویل ندادن الان ۳۸ روز کسی هم جوابگو نیس رنگ مشکی نمایندگی تلاش خودرو تبریز ثبت نام کردم بنظرتون کی تحویل میدن؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : واقعا خیلی بی عرضه ایم پولمونو ک با بدبختی و هزار جور گرفتاری دادیم دست اینا نه پولمونو میتونیم بگیریم نه ماشینمونو حالم دیگه از خودم بهم میخوره
تارا v1p مشکی : فروش فوری بادموعد تحویل ۴ شهریور ۲۲ شهریور فاکتور شده ولی هنوز تخصیص پلاک نشده
v4 اتومات تیتانیوم : این بی وجود ها بالاخره برای ما روز 23 شهریور فاکتور کردند فروش فوری با موعد تحویل 3 شهریور بود !! الان که دوباره نگاه می کنم می بینم فاکتور رو تغییر دادند و حدود 8 میلیون گران تر فاکتور کردند !!!! عوضی ها الان 2 روزه منتظر تخصیص پلاک هستم و خبری نیست امروز با ویران خودرو تماس گرفتم گفت فراجا فیزیک پلاک تمام کرده باید یک هفته منتظر باشید تا پلاکش بیاد !!!!! دیگه اعصاب ندارم از دست اینها بی لیاقت ها !!! یادتون باشه بابت تاخیر در تحویل بعد از فاکتور شدن هم می تونید شکایت کنید و خسارت بگیرید . ضمنا تعزیرات گفته همه بران تو سامانه 135 نسبت به گران فروشی ایران خودرو شکایت ثبت کنند تا پول های اضافی رو برگردونند !! بعنی پولت زوری هم که ازت گرفتن رو می خوای بگیری باید 100 جا شکایت کنی و التماس کنی
شاهین اسفند : من تکمیل وجه ۱۶ اسفند بود تحویل گرفتم
محمد تقی افشاری : سلام مال شمابعدازفاکتور،چندروزه طول کشیدپلاک بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : اون چیزی که موقع ثبت نام بهتون اعلام کردن تقریبی هست ممکنه زودتر دعوتنامه بیاد و ممکنه خیلی دیرتر چاره ای جز اینکه صبر کنید نیست.
207 فرسوده تحویل آذر ماه : سلام دوستان که ثبت نام نام طرح فرسوده 207 برنده شدند تحویل آذر ماه هستند اگر براتون پیامک اسقاط خودرو آمده خبر بدین ممنون
ساینا 24 بهمن ماه رو مخ : خبری شد به ما هم اطلاعی بده
مریم : سلام پیش فروش دهه فجر کسی دعوتنامه براش اومده شماره پزیرش من12 16تحویل مردادماه ساینا تک سوز
اطلس کجایی : برادران عزیز برای آخرین بار میگم تا اعتراض نکنیم سایپا به ما ماشین نمیده حالا هر کی دوست داشت و مالش براش ارزش داشت روز شنبه 29 شهریور ساعت 10 صبح جلو نمایندگی به خدا من از همدان می خوام بیام همراهی کنید تا نتیجه بگیریم
تحویل 31مرداد پیش فروش : عزیزی. که ماشینش 19تبدیل زد مثل من سایت کرمانشاه بود تحویل گرفت چند روز بعد از حمل باربری ماشینشو تحویل گرفتن میشه لطف کنید جواب بدی
فرسوده اردیبهشت 1404 : دوستان پذیرش اردیبهشت طرح فرسوده بازم کسی هست 26تیر تکمیل وجه کرده باشه؟ بنظرتون 27تیر که تعطیل بوده کسی تکمیل وجه کرده؟
تحویل 13مرداد : 15شهریور فاکتور شده. هنوز رو صدور اسناد می چرخه تابستون تموم شد ما هنوز. معطل مسخره بازی ایران خودرو ایم
سمند جدید : سلام اگر سیمی می خوای تبدیل نزن اگر مهم نیست سیمی یا برقی تبدیل بزن
سید مصطفی : داداش یعنی میشه چند صد تا شماره بعد شماره پذیرش من باشه از ما بپره بفیه رو فاکتور کنن مگه له ترتیب نیست من دیروز زنگ زدم نمایندگی گفت تا 12 بهمن فاکتور شده بلاخره یکی این وسط دروغ میگه 😂😂