تولید خودروهای ناقص از شایعه تا واقعیت / چشم خودروسازان به وعده‌های دولتی

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
طی هفته‌های گذشته تولید خودرو به واسطه کمبود قطعات خودرویی علاوه بر کاهش با نقص در تولید همراه شده است. به گونه ای که گفته می‌شود درصد قابل توجهی از خودروها به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها خوابیده اند.
 
هفته گذشته نیز محمدرضا نجفی‌منش اعلام کرد که به دلیل ترخیص نشدن قطعات خودروها از گمرک، در حال حاضر خودرو در کارخانه به صورت ناقص تولید می شود و همین امر باعث می شود تا خودرو به کف کارخانه برود. همچنین این امر باعث می شود خودرو تجاری سازی نشود که در این میان خودروسازان  را متحمل ضرر و زیان می ‌کند. 
 
در همین زمینه نیز مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز اعلام کرد که در شرایطی که باید روال کار برای وارد کردن مواد مورد نیاز بخش تولید جهت ادامه حیات تسهیل شود، بانک مرکزی با عدم پاسخگویی شفاف و یا عدم همکاری با قطعه‌سازان خودرو چرخه تولید خودرو را معیوب کرده است. همچنین در موارد معدودی ما نیاز به نفوذ نهاد‌های دولتی در روابط مالی خارجی داریم که کمتر کمکی از سوی دولت می‌بینیم، اما حتی آنجا که ما مشکلات را به‌طور کامل در خارج از کشور حل کرده‌ایم متاسفانه عدم تخصیص به موقع ارز یا اعتبار به قطعه‌سازان موجب شده بسیاری از خطوط تولید با کاهش تولید و یا تعطیلی مواجه شوند.
 
حال این پرسش مطرح است، در زمانی که فشارهای آمریکا از یک سو بر صنعت خودروسازی بیش از پیش شده و از طرفی دیگر نوسانات نرخ ارز دلیل ترخیص نشدن تعداد زیادی قطعات خودرویی است، آیا قطعه سازان داخلی که خود این روزها با مشکلات متعدد مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، توان تولید حداکثر قطعات خودرویی را دارند و به عبارتی قدرت خودکفایی در تولید قطعات خودرو در صنعت استراتژیک قطعه سازی مشاهده می‌شود؟ چرا که بر اساس چشم انداز تولید خودرو کشور، باید امسال حداقل یک میلیون و 600 هزار خودرو در کشور تولید شود. پس آیا در این مسیر قطعه سازان توان تامین قطعات مورد نیاز کشور را دارند با باید به طور کلی تولید قطعات خودرو را  خاتمه دهند؟
 
محمدرضا نجفی منش- رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان در همین زمینه می‌گوید: « در حال حاضر اکثر قطعات خریداری شده در گمرک مانده اند و به موجب مقررات وضع شده، اکثر این قطعات با مشکل ترخیص مواجه اند، اما قول مساعدت و ترخیص به زودی این قطعات داده شده است».
 
او می افزاید: « وعده ترخیص این قطعات خودرویی با اسناد موجود داده شده است». 
 
به گفته نجفی منش، در حال حاضر شرایط خودروسازی در کشور به گونه ای شده که از طرفی فشار ترامپ و از طرفی دیگر فشارهای داخلی باعث شده تا صنعت خودروسازی را در وضعیت نا به سامانی قراردهد.
 
رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان در پاسخ به اینکه آیا نامه نگاری یا درخواستی از سوی مقامات بالاستی برای تسهیل در شرایط ترخیص قطعات خودرو صورت گرفته است، تاکید می‌کند: « در این باره با رییس کل گمرک، معاون ارزی بانک مرکزی و معاونت تولید وزارت صنعت معدن و تجارت جلساتی برگزار شده است و قول همکاری داده شده است تا به زودی به وضعیت قطعات در گمرک مانده رسیدگی شود». نجفی منش ادامه می‌دهد: « در حال حاضر مشکل قطعه سازان تنها گشایش اعتبار نیست، بلکه موضوع  ترخیص کالاها از گمرک است که باید در اولویت قرار گیرد.  چرا که از 15 مردادماه دیگر ارسال قطعات به ایران بسته می شود و باید در مقابل داخلی سازی قطعات افزایش یابد». 
 
او با بیان اینکه در حال حاضر برخی تولید کنندگان قطعات خودرو در حال داخلی سازی هستند، اظهار می کند: « باید این تولیدات ادامه دار باشد. چرا که هرچه تولیدات داخلی قطعه سازان افزایش یابد، به سمت داخلی سازی و خودکفایی بیشتری نزدیک می شویم. قطعه سازان داخلی هم توان و هم ظرفیت کافی برای داخلی سای قطعات خودرویی را در اختیار دارند». 
 
از اواسط خردادماه که خبر خروج امریکا از برجام اعلام و پس از آن تمرکز آمریکا بر تحریم صنعت خودروسازی ایران مطرح شد، صنعت قطعه سازی دوش به دوش صنعت خودروسازی در همه تنگناها و مشکلات همراه شد و اکنون نیز گفته می شود به دلیل کمبود قطعات خودرویی و در گمرک مانده صنعت خودروسازی دست تنها مانده و در انتظار گشایش های اعتباری و مجوز گمرک برای ترخصی کالاها و قطعات است. اما به نظر می‌رسد آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، تلاش مضاعف و استفاده از نیروهای فراموش شده در صنعت استراتژک قطعه سازی است؛ چرا که به گفته برخی فعالان بازار خودرو و صنعتگران، توان تولید داخل برای اکثر قطعات خودرویی وجود دارد و با حمایت دولت، خودکفایی در تولید قطعات خودرویی امکان پذیر خواهد بود. 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سایپا و مسولین دزد : استقلال 7تا از الوصل خورد روزهای روشنی در راه است به امید اینکه سایپا ساینا را تحویل بدهد و دست از جیب من گردن شکسته بردارد،یا الله ای بت بزرگ خودت این افرینندهای فانی را مورد خشم و غصب خودت قرار بده تا دیگر دروغ های گنده نگویند ای الله راضی نیستم که این ها را به سرنوشت استقلال دچار کنی...
مصطفی : سلام دوستان من هفته چهارم شهریور باید پیام بیاد برا تکمیل وجه هنوز پیام نیومده کسی هست هفته چهارم باشه برا تکمیل وجه تو رو خدا جواب بدید ؟
تجمع : دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
مهدی : اینهمه در انتظار بودیم دیگه ذوقی نمونده که هیچ موندیم بعد تحویل نگهداریم یا نه معلوم نیست چی از آب در بیاد 19اسفند تکمیل وجه در انتظار شاهین سی وی تی دوستانی که تحویل گرفتن آیا ارزش نگه داشتن داره ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهریوری31 : سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید، برای تبدیل اقدام کردم روی سایت می نویسه کلاس خودرو 2. همین 58402 هست؟
مسعود : واسه موتور پلاس 7800میگیرن واسه رینگ 24 میلیون در ضمن اگه سودتاخیر داشته باشی ازش کم میکنن باقیشو میدید
حمید شهریورواریزی 21تیر : رفقای که تحویل گرفتن راضی هستین از نظر رنگ موتوری .جان ما یکی یک توضیح سازنده بده . صدای موتور صداهای اضافی ریموتاش از سواریش ممنون میشیم
... : درسته،حدود 20 م میگیرن،،مگه این موتورا چشونه ک اومدن تغییرش دادن،شده مثل رینگا
اطلس gl : سلام دوستانی که تغییر رنگ دادن لطفا عجله نکنید مثل ما هر روز چک میکردیم حالمون بد بود دقیقا همون حرفی که نمایندگی گفت بعد یه هفته فاکتور وپلاک میشی گفت تا تایید بشه یه هفته طول می کشه
حمید شهریورواریزی 21تیر : داداش نگو متوجه نشدم مگه میشه متوجه نباشی از نمایندگی بهت زنگ میزنن اعلام میکنن که دعوتنامه اومده.کاستومر داری بری داخلش تو پیشخوان نوشته شده 2مرتبه پیامک میاد تبدیل رنگ پیامک میاد.حیفه مواظب باش و پیگیر.ولی شده دیگه واسه منقضی ها دوباره پیامک واریز میاد .مشکلی نیست.
قاسم میلانی : سلام الان کوییک s تا چه تاریخی فاکتور شده زنگ زدم میگن 21 تیر خب من 22 هستم پس چرا انجام نمیشه یعنی اینقدر یک روز فرق می کنه بنظرتون سر کاری نیست؟؟؟؟
وحید ازنا لرستان : سلام علی آقا.. بسلامتی فاکتورشدی؟؟منم امروزظهرتبدیل زدم ولی فاکتور نشد،احتمالش هست فردا فاکتوربشه به نظرت؟؟؟
سجاد بختیاری : سلام چه سودی تحویل میگیره تو هم دلت خوشه ها اینا راحت میزنن زیرش تا بخوای ثابتش کنی عمرت و وقتت رفته
حسن پیش پانا مرداد : بفرما تحویل بگیرید. موتور خودتون رو مفت برداشتن یه موتور مثل همون گذاشتن جاش بیست میلیون دارن اضافه تر میگیرن بری به کی بگی فقط. با بیست میلیون بهترین و اصولی ترین تقویت رو میشد رو این موتور کرد صدتای اینم قدرت و شتاب و گشتاور گرفت. البته اگه گفته دوستمان درست باشه و انقدر بخوان. برا ما که نیومده