بررسی دلایل منطقی خروج پژو از ایران/ از خداحافظی با سرزمین پارس تا سلام به سخت ترین بازار

 

بررسی دلایل منطقی خروج پژو از ایران/ از خداحافظی با سرزمین پارس تا سلام به سخت ترین بازار

 
در حالی که صنعت خودروسازی ایران روز به روز به اجرای دور جدید تحریم ها و خروج شرکای تجاری از صنعت خودروسازی نزدیک تر می شود، اما پژو خبر ادامه فعالیت های خودروسازی خود با سایر کشورها به ویژه آمریکا که این روزها رابطه ای حساس با ایران دارد را اعلام کرده است. 
 
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی پژو مقرر شده است تا گروه خودروسازی پژو- سیتروئن (PSA) در راستای بازگشت به بازار ایالات‌متحده آمریکا، ۱۵ ایالت را برای فروش و ایجاد نمایندگی محصولات خود انتخاب کند؛ البته این خبر نیز پیش تر با عنوان فعالیت مجدد این گروه خودروسازی در حوزه ساخت خودروهای برقی اعلام شده بود اما به نظر می رسد اعلام این خبر در روزهایی که به خروج این شرکت از ایران منتهی می شود، تا حدی مغرضانه است؛ چرا که آخرین حضور این گروه به سال ۱۹۹۱ (پژو) برمی‌گردد. از طرفی دیگر گفته می شود پژو می خواهد خودروهایش را با استانداردهای آمریکا تطبیق دهد، زیرا بیش از دو دهه از توقف فروش خودروهای پژو در آمریکا می‌گذرد و اکنون پژو در نظر دارد تا دوباره خودروهایش را تغییر ‌دهد تا با استانداردها و قوانین آمریکا هماهنگ شوند. 
 
 این درحالی است که شهریورماه سال گذشته، کارلوس تاواس مدیرعامل پژو سیتروئن اعلام کرده بود که برای ادامه فعالیت پژو در آمریکا، تیم کوچکی مشغول پیشبرد فرآیندهای کسب‌و‌کار در آمریکا در نظر گرفته و برخی سرویس‌های حمل‌و‌نقل نیز در آمریکا ارائه شده‌اند؛ از این رو پژو تصمیم دارد به بازار آمریکا برگردد، اما هنوز مشخص نیست جاده‌های آمریکا میزبان کدام یک از خودروهای پژو خواهند بود؟
 
در همان زمان، پس ازاعلام این خبر برخی رسانه های خارجی پیش بینی کردند که پژو برای بازگشت به بازار آمریکا عجله‌ای ندارد و در حال گسترش بازارهای خود در آفریقا، آمریکای لاتین، هند و ایران است. اما اکنون به نظر می رسد که تصمیمات ترامپ بر آینده کاری پژو نیز بی اثر نبوده و باعث شده تا نه تنها پژو بازار ایران را ترک کند، بلکه فعالیتش در آمریکا را گسترش دهد.  
 
خداحافظ ایران، سلام آمریکا
 
حال پرسش این جا است که چرا درست همزمان با تعلیق فعالیت های پژو-سیترئن در ایران، خبر فعالیت مجدد این شرکت در آمریکا که این روزها در حساس ترین زمان مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران است، مطرح شده است؟
 
 در همین زمینه امیرحسن کاکایی- کارشناس صنعت خودرو- با اشاره به ارتباط تعلیق فعالیت های پژو درایران و  بازگشت دوباره به آمریکا به خبرنگار خودروکار می گوید: « این دو رفتار نه مرتبط به هم و نه بی ربط است. گرچه از مدتی قبل، مذاکرات با آمریکا آغاز شده است، اما هنوز نمی توان نتیجه ای از این رفتارها گرفت».
 
او می افزاید: « نکته جالب اینجا است که پژو پیش تر نیز این چنین رفتاری با ایران داشته، با این تفاوت که این بار پژو باید غرامت زیادی به ایران بدهد و پس از آن ایران را ترک کند. چرا که تعهداتی به ایران داشته است».
 
کاکایی با اشاره به اینکه ماندن و رفتن فرانسوی ها از ایران همواره بازی با کلمات بیش نیست، اظهار می کند: « من مطمئن هستم که پژو نمی خواهد از ایران برود، اما به دلیل فشارهای بین المللی موجود مجبور به ترک ایران است». 
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: « دردنیای تجارت برخی جوامع ترسو هستند و منافع خود را به ریسک های موجود ترجیح می دهند که البته اکثر کشورهای اروپایی در روابط تجاری و به ویژه در مقابل آمریکا این گونه عمل می کنند». 
 
او تصریح می کند: «گروه پژو پیش تر نیز نشان داد که منافع خود را مهم تر از ماندن و مبارزه کردن می داند. نکته دیگر این که واقعیت دنیا بر این است که آمریکایی ها به دلایل مختلفی، جایگاه پرقدرت تری در دنیا دارند، از این رو بدون شک این زورگویی آمریکا قابلیت اجرایی دارد. زیرا که وقتی اقتصاد اروپایی ها به دست امریکا می چرخد و حیات اروپا به امریکا وابسته است، حضور و خروج اما چینی ها فعلا به همکاری با ایران ادامه می دهند، اما در نهایت حرف امریکا به کرسی می نشیند». 
 
کاکایی تاکید می کند: « البته به نظر می رسد اروپایی ها برای بلند مدت و ادامه همکاری با ایران چاره ای بیاندیشند و به فکر بهبود روابط باشند».
 
او می افزاید: « نزدیک بودن اروپایی ها به کشورهای جنگی و دارای مشکل، باعث شده است تا اروپایی ها محتاطانه ترعمل کنند، از این رو مجموعه عوامل باعث شده است تا پژو خروج سرمایه اش از ایران را البته با پرداخت غرامت انتخاب کند». 
 
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اینکه آیا با تعلیق فعالیت پژو در ایران، افزایش فشارهای امریکا و در نهایت خروجش از صنعت خودروسازی ایران، رنو نیز توان حضور درایران را دارد؟ تصریح کرد: « در حالی که هر دو تمایل به ماندن در ایران دارد، اما هر دو می روند. چرا که فشارهای امریکا از دو هفته آینده آغاز می شود. چرا که پژویی که در ایران سرمایه و خط تولید داشت، باید برود چه برسد به رنو که هنوز خط تولیدی در ایران راه اندازی نکرده است».
 
دو هفته زمان لازم است تا آمریکا تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام را اجرایی و خط و نشانش برای ایران را اجرایی کند. چرا که از حدود یک ماه پیش از اجرای تحریم های سرسختانه برای صنعت خودروسازی ایران، خروج برخی شرکای تجاری ایران در وهله اول اعلام شده است که سردمدار آن ها پژو فرانسه بوده است. 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو , پژو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
فاکتور 2 اردیبهشت : آقا فردا ما داریم میریم برا تحویل شاهین پلاس امروز از نمایندگی تماس گرفتن ، 24-07 فاکتور 26-07 پلاک و 13-08 تحویل واریز وجه اول 07-06-1403 و تکمیل وجه 1-02-1404 که آخر نفهمیدیم همون یکم حسابمون کردن یا دوم (داخل رسید ها یکم ثبت شده) گفتم اینو بگم و با بهترین آرزوها برای همگی شما عزیزان،،، همتونو به خدای بزرگ میسپارم .
Hx5 : دوست عزیز من خودم وقتی ایکس ۵ میخواستم بگیرم قیمت بازار ۱۸۹۰ و قیمت کارخانه نقدی یکجا ۱۷۰۰ بود این اختلاف سود خواب پول بود حالا وقتی قیمت بازار میشه ۲۳۰۰ چرا شرکت ارزون بفروشه؟ که بره تو جیب دلال؟ خوب صد سال می‌خوام این نباشه، همین جوری شده لاتاری خودرو و سایپا چرا وقتی شاهین دنده ای تو بورس کالا عرضه شد که قبلش هم لاتاری بود، کسی حاضر نمیشد بخره ولی الان اینقدر طالب داره؟ چون اختلاف با بازار داره، نداشت کسی نمی‌خرید و فقط کسی که میخواد سوار شده میخره. مشکل الزاما خودرو ساز نیست، مشکل تقاضای کاذب از سمت دلال هستش، خودرو ساز هم داره موج سواری میکنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر
207 تحویلی مرداد : اره بخدا هنوز تحویل نگرفتم همینجوری واسه خودش روی درحال فاکتور میچرخه
مظلومی : اینجا یکی بفکر قبمته ،یکه بفکر پلاک یکی بفکر تحویل، دغدغه شده این بر باعث و بانیش لعنت
زامیاد تک : لعنت به سایپا که این همه فشار روحی داره بهمون میده
کوییک اس : ما از کجا بدونیم گلم .خودمونم گیر کردیم
مظلومی : قباد سهامدار کجایی، کجایی تا کشم دست نوازش بر سرت قباد نفوذی جون کجایی
مظلومی : 24 ابان 79 میلیون چک رسید، ثبت نام 24 تیر فاکتور 7 مرداد ناه🙏😭
میلاد : با این که اون تاریخ من در سفر هستم . سعیمو میکنم که یه روز زودتربرگردم تهران تا بتونم در این تجمع باشم