چرا احتمال ترکیدن لاستیک خودرو در فصل تابستان بیشتر است؟

 

چرا احتمال ترکیدن لاستیک خودرو در فصل تابستان بیشتر است؟

 
ترکیدن تایر خودرو به دلایل مختلف بستگی دارد، اما چرا این اتفاق در فصل تابستان شایع‌تر است و برای جلوگیری از آن، چه باید کرد؟ 
 
شاید بارها در حاشیه‌ی جاده‌های بزرگ و کوچک، تکه‌های جدا شده‌ی تایرهای خودرو را دیده باشید. این مورد در تابستان بیشتر محسوس است و به‌خصوص در بزرگراه‌های مناطق گرم کشور، حاشیه‌ی جاده به قبرستان تایر تبدیل می‌شود. درواقع بازه‌ی زمانی مشخص اواخر بهار تا اوایل پائیز، در بین رانندگان (به‌خصوص کشنده‌های سنگین) به فصل «ترکیدن تایر» شهرت دارد.
 
در این زمان مشخص تایرها یکی از بخش‌های خودرو هستند که به مراقبت زیادی نیاز دارند. به‌طور ویژه، کم بودن باد تایر در این فصل در افزایش حرارت لاستیک و به‌دنبال آن ترکیدن کامل آن نقش اساسی دارد. این مورد به‌خصوص در بزرگراه‌هایی که در مناطق گرمسیر قرار دارند، به دلیل حرارت بالای آسفالت بیشتر اتفاق می‌افتد. البته ترکیدن تایر به‌دلیل کم بودن باد آن در هر فصلی محتمل است، اما ترکیب باد کم و حرارت زیاد بلای جان لاستیک خواهد شد. در هنگام رانندگی، بخش جانبی تایرها به‌طور مرتب در حال واکنش دادن به سطح آسفالت هستند که این حالت انعطاف‌پذیر حرارت قابل توجهی ایجاد می‌کند. اگر باد تیر تنظیم باشد، حرارت تولیدشده در کم‌ترین حالت باقی می‌ماند و خطر ترکیدن لاستیک کم‌تر خواهد بود. اما اگر باد تایر کم‌تر از میزان استاندارد باشد، بخش جانبی آن باید بیشتر در حال خم و باز شدن و واکنش دادن به سطح آسفالت باشد که به‌طبع حرارت بیشتری تولید می‌شود. ترکیب این حالت با گرمای آفتاب و آسفالت، منجر به ترکیدن تایر در هنگام حرکت و معمولاً در صورت ناهشیاری راننده، انحراف خودرو می‌شود.
 
 
شاید برای کسانی که هنوز این اتفاق را تجربه نکرده‌اند، ترکیدن تایر چندان مهم به‌نظر نرسد اما در مناطق گرمسیری، ترکیدن تایر بارها باعث ایجاد تصادفات شده است. برای مثال در آمریکا به‌طور میانگین هر سال ۱۱ هزار تصادف به‌دلیل مشکلات تایرها ثبت می‌شود. فقط در سال ۲۰۱۶، مشکلات تایر خودرو ۷۳۳ مصدوم در پی داشته است که البته تمام این موارد به‌دلیل صرفاً ترکیدن تایرها نیستند، اما به‌صورت کلی ترکیدن تایر نقش قابل توجهی در این تصادفات دارد. کارشناسان برای جلوگیری از ترکیدن تایر در فصل گرما، موارد زیر را توصیه می‌کنند:
 
باد تایرها را بر اساس مقدار توصیه شده‌ی سازنده که معمولاً در دفترچه‌ی راهنمای خودرو درج شده است، تنظیم کنید.در فصل گرما، باد تایرها را به‌طور منظم هر ماه یک‌بار بررسی کنید. معمولاً تایرها در هر ماه حدود یک PSI فشار از دست می‌دهند؛ با افزایش هر ۵.۵ سلسیوس دما، یک PSI باد تایر کمتر می‌شود.
سعی کنید دستگاه تشیص باد تایر به‌همراه داشته باشد. خرید یک کمپرسور قابل حمل نیز توصیه می‌شود.
 
 
معمولاً تایرهایی که در آستانه‌ی ترکیدن قرار دارند، باتوجه به تغییرات ظاهری قابل تشخیص هستند. پس از تنظیم باد تایر در صورتی که در قسمتی از آن تورم یا آسیب دیدگی واضح  وجود داشت، احتمال ترکیدن آن بالا خواهد بود. برای چک کردن باد تایر، باید در زمانی که حداقل ۳ ساعت خودرو پارک بوده است، اقدام کرد. هنگامی که خودرو و تایر اصطلاحاً گرم باشند، باد تایرها به‌صورت دقیق در دستگاه نشان داده نمی‌شود. بسیاری از خودروهای جدید، به سیستم تشخیص وضعیت باد تایر و اعلام هشدار در صورت کاهش ۲۵ درصد از میزان استاندارد مجهز هستند. با این‌حال، نباید فقط به این سیستم تکیه کرد؛ در واقع بررسی تایر در زمانی که ۲۵ درصد باد آن کاهش داشته است، ایده‌ال نیست. بهتر است با بررسی مرتب وضعیت باد لاستیک‌ها از کاهش ۲۵ درصدی باد آن جلوگیری شود.
 
 
با تمام این تفاسیر، در صورت رعایت کردن تمام توصیه‌ها، همچنان احتمال ترکیدن تایر در هنگام رانندگی وجود دارد. زمانی که این اتفاق افتاد، در اولین اقدام خونسردی خود را حفظ کنید؛ فرمان را محکم نگه‌داشته و مسیر مستقیم حرکت خودرو را حفظ کنید. به‌هیچ‌وجه در این شرایط ترمزگیری نکنید؛ درواقع تا زمانی که سرعت خودرو به کمتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت نرسیده است، ترمزگیری خطر انحراف خودرو و حوادث ناگوار را افزایش می‌دهد. پس از کاهش سرعت خودرو، به‌آرامی به حاشیه جاده فرمان دهید.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش : خدا بزرگه من سپردم به اون شما هم بسپار به خدا
J4 : واسه من شاسی شماره خورده و تو مرحله پلاک هست معمولن تحویل خودرو کی میتونه باشه؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
علی : به سوم بهمن ببخشید شما پیش فروش عادی بودی یا جایگزین فرسوده؟
طهورا : سلام خدا مرگ شون بده الهی ما هم شاهین g خرداد ماه بودیم اما از بس گفتن قراره گرون بشه و البته همین طورم شد ما تبدیل به gl زدیم بعدش که گرون کردن گفتیم حتما دیگه تکمیل وجه ش زود میاد می تونید تماس بگیرین با نمایندگی که ثبت نام کردین ، بهتون میگن
ستار : هعی خر ما از کرگی دم نداشت خدا کنه ای هفته بقیه فاکتور بشن
شاهین+۱۳ : کنار باتری رو پوسته گیربکس حک شده.
عرفان ۱ اردیبهشت : چی بگم اقا داریوش هر روز ی بازی در میارن اینا ایشالا ک نویت ما هم برسه خسته شدیم از انتظار بسه دیگه اعصاب و روانمون به هم ریخته
شاهین اتومات : متاسفانه با فساد سیستماتیک مواجه هستیم . و عده ای که با تمام وجود سعی میکنن مردم را با حکومت در بیاندازند
امید : دوستان عزیز منم شاهین g ثبت نام کردم از اردیبهشت همینطور سنگ پلخمونمون کردن خدا شاهده راننده بودم دم هتل الان از اول برج دو بی وسیله ام و لنگ در هوا اونم با این وضعیت گرونی ترو خدا صدای ماهم باشین تو اعتراض فرداتون. با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس 14 : سلام من امروز مرخصی گرفتم و ساعت 5 راه افتادم از آمل ساعت 9 کیلومتر 11جاده مخصوص
رضایی : صفارزاده خفه لطفا
اطلس بهمن : سلام.آذر ماهی تا چندم هستن؟
مهدی کوییک اس : چه خبرشونه اینا کی میخوان فاکتور کنن کشتن مارو اینا کوییک ار اس تا 16خرداد فاکتور شدن
کوییک اس : من 4 خرداد تکمیل وجه 10 خرداد سخا هنوز فاکتور نشدم. رفتم نمایندگی، گفتن آخرین تاریخ 1 خرداد بوده که فاکتور شده
کوییک : من 4 خردادم هنوز نشده
مهدی کوییک اس : کسی خبر داره کوییک اس تا چه تاریخی فاکتور شده من 21خرداد تکمیل کردم هنوز فاکتور نشده؟
کوییک آر اس : سلام من 28 اردیبهشت تکمیل وجه کردم دیشب فاکتور شدم ب امید فاکتورشدن همه عزیزان
فوق العاده بهمن : لطفا هرکس فوق العاده فاکتور شد خبر بده
دنا 5دنده14مرداد تحویل سفید : رنگ سفیدی ؟؟