واردات کمتر، تولید بیشتر!/ چشم صنعت به تولید نگران خواهد ماند

 

واردات کمتر، تولید بیشتر!/ چشم صنعت به تولید نگران خواهد ماند

 
آخرین آمار واردات خودرو چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کاهش 61 درصدی واردات خبر می دهد، آماری نگران کننده برای صنعتی بزرگ. حال این پرسش مطرح است که چگونه دومین صنعت بزرگ کشور تا پایان سال با آمار کم واردات خودرو این صنعت را می چرخاند؟ آیا وعده‌های افزایش تولید داخلی باعث شده تا امید این صنعت بر پایه تولیدات بچرخد و اصلا آیا تولیدات داخلی توان جبران جای خالی خودروهای وارداتی در بازار و صنعت خودرو را دارند؟
درست تیرماه سال گذشته بود که سایت ثبتارش بسته شد و واردات خودرو در سال 96 با کاهش همراه شد، این درحالی بود که حداقل شش ماه بعد این سایت باز و تعدادی از وارد کنندگان هر چند با مشکلات متعددی همچون کمبود ارز و افزایش تعرفه‌های گمرکی، باز هم موفق به ثبت سفارش شدند. اما امسال درست همزمان با یک سالگی بسته شدن ثبتارش، به طور کلی واردات خودرو ممنوع اعلام شد و آب پاکی روی دست وارد کنندگان ریخته شد. 
 
وارداتی که طی سال های اخیر و به واسطه موفقیت های برجام توانست صنعت خودرو ایران را وارد جاده پیشرفت کند و علاوه بر واردات صرف، مونتاژ و مشارکت در ساخت خودرو روند رو به رشدی گرفته بود. اما انگار عمر حضور ایران در صنعت خودروسازی بین المللی کم بود و باید از این پس سبد محصولات خودرویی کشور با محصولات تولید داخل پر شود. 
 
چرا که دست اندازهای کاهش واردات خودرو از سال گذشته بر سر راه این صنعت قرار گرفت و وارد کنندگان رسمی و غیر رسمی را با مشکلاتی همراه کرد. برخی از آن‌ ها از گردانه تجارت خارج شدند و برخی دیگر با مشکلات مالی و بدهی به مشتریان دست و پنجه نرم می‌کنند. 
 
نکته جالب توجه در بسته شدن ثبتارش سال 96 و ممنوعیت واردات خودرو در سال جاری این است که سال گذشته دلیل بسته شدن ثبتارش آمار بالای واردات در سه ماهه اول سال عنوان شد، اما امسال کمبود ارز و اولویت دار نبودن واردات خودرو به دلیل شرایط بحرانی اقتصاد کشور، دلیل بسته شدن درهای واردات خودرو به کشور محسوب می‌شود.
 
اما در همان زمانی که ثبتارش به دلیل حجم بالای واردات خودرو بسته بود، بیش از شش هزار دستگاه خودرو خارج از نوبت ثبت سفارش و وارد کشور شده اند که امید است در سال جاری نیز این اتفاق رخ ندهد. 
 
حال با نگاهی به آمار واردات خودرو در چهارماهه امسال، کاهش 61 درصدی واردات خودرو و افزایش بیش از 60 درصدی واردات قطعات خودرو کمی تضاد در اذهان ایجاد می کند. چرا که با توجه به نام سال مبنی بر حمایت از کالای داخلی و وعده های حمایت از تولید داخلی و صنعتگران، همچنین صحبت های مدیران عامل دو خودروساز داخلی،‌ به نظر می‌رسد برنامه ریزی برای افزایش تولید داخلی روی ریل منظمی پیش می‌رود. چرا که پیش تر نیز اعلام شد قطعات مورد نیاز تولیدات داخلی برخی شرکت‌ها تا پایان امسال تامین شده است. 
 
آمارها نشان می‌دهند، تعداد خودروهای وارد شده چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 16 هزار عددی و همچین کاهش ارزش 500 میلیون دلاری برای صنعت خودرو را رقم زده است که به گفته گمرک،‌ واردات خودرو نسبت به سال گذشته با کاهش 61 درصدی همراه شده است. 
 
حال با فرض اینکه تا پایان امسال نیز ممنوعیت واردات خودرو برداشته نشود و همچنین فشارهای بین المللی مانع همکاری با چند شریک تجاری باقی مانده افزایش یابد، آیا دومین صنعت ایران باید با 10 هزار و 137 دستگاه خودرو سال97 را به پایان برساند و مابقی فشار و نیاز بازار خودرو روی دوش خودروهای داخلی باشد؟ آیا اصلا خودروهای داخلی توان رقابت با وارداتی‌ها را دارند و آیا مشتریان خودروهای وارداتی با خرید خودرویی با چند مدل پایین تر و ارازان قیمت‌تر راضی می‌شوند؟
 
فربد زاوه- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه  می‌گوید: « طی سه سال اخیر، کل حجم واردات دائما محدود شده است و این امر به معنی تلاش برای حفظ تقاضای محصولات مونتاژ به ویژه خودروهای چینی و فرانسوی بوده است». 
 
او می‌افزاید: « از طرفی قطع و ‌وصل واردات خودرو از سوی دولت دلیل انبساط قیمت بالای بازار شده و در نهایت علاوه بر اینکه به رونق تولیدات داخلی منتهی نشده، بلکه باعث شده تا تولیدات داخلی نیز با افزایش قیمت ناشی از ورود تقاضا مواجه شوند».
 
این کارشناس ادامه می‌دهد: « این دستکاری در نهایت کل بازار خودرو را دستخوش تورم کرده است».
 
او تاکید می‌کند: « با تصمیم آمریکا مبنی بر تحریم قطعات منفصله و عدم ورود آن‌ها به ایران،  کاهش تولید و عرضه تولیدات داخلی نمود می‌یابد و در نهایت بازار تولیدات داخلی نیز با کاهش تدریجی عرضه و افزایش قیمت همراه می شود».
 
بر اساس آنچه رییس جمهوری امریکا اعلام کرده است، به زودی تحریم‌های سرسختانه علیه ایران که از جمله اولین آن‌ها تحریم برای صنعت خودروسازی ایران است آغاز می شود و از ابتدای شهریور ماه نیز واردات قطعات منفصله نیز در این لیست جای می‌گیرد. از این رو به طور طبیعی تا زمانی که قطعه سازان داخلی توان تولید تمامی قطعات خودرویی را در داخل کشور داشته باشند، به طور طبیعی کاهش تولید خودرو مشاهده خواهد شد. 
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تحریم های خودرویی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیدان : سوال : تو بدن انسان کدام غده برون ریزه که هم در حفره شکمی میتونه دیده بشه و هم در خارج از بدن؟ جناب تی ۹ لطفا جواب بدین بعد این که من الان دیر شروع کردم؟
j7تیر۴۰۴ : به نظرم بازخودتی و قصد داری تلاش لحظه اخریتم بکنی ،جو رو متشنج کنی ،واقعا چجوری میتونی تو چند نقش فیلم بازی کنی،۵ونیم میگی دعوتنامه اومد ،۶اززبان یکی دیگه میگی بریم اعتراض عجب
سیدان : شما پزشک بودی؟
بهرام : واسه هیچکی نرفته. هرکی بگه دروغ گفته منم مهرم هیچ دعوتنامه ای نیومده
j7تیر۴۰۴ : دوستان من زنگ زدم کرمان موتور سیستم رو چک کرد و گفت دعوتنامه ۳۰اذر میاد ،دیگه نمیدونم تا چه حد درست بگه ،طبق صحبتش یک شنبه باید دعوتنامه بیاد،افزایش قیمتم با اطمینان کامل گفت هیچ افزایش قیمتی فعلا نداریم
X5 : واقعا بیکاری تو مسخره
j7 تیر تحویل دی : سلام دوستان خبری از دعوتنامه دی ماه نیست ؟ برای کسی اومده؟
سیدان : اینجا کسی پزشک هست ماشین ثبت نام کرده باشه؟
شاهین پلاس فرهاد : سلام بابت توضیحات کامل ممنون شما اطلاع دارید پلاک آنلاین ثبت شده چقدر طول می کشه تا تحویل ..من کرج هستم آیا تاثیر داره تو روند تحویل ماشین که دیر یا زود بشه
تی 9 : سلام ‌دوستان عزیز ثبت نام تیر ماه تی 9 کسی شاسی شد ‌ خوب اینا ماشین کی شاسی میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صالحی زاده : سلام منم دقیقا همین تاریخم هنوز هیچ خبری نیست
مرادی : سلام سورن تک سفید فروش 30 روزه قرار بود 28 آذر تحویل خودرو باشه تو سایت ایران خودرو نگاه می کنم هنوز پلاک نشده درحال فاکتور شدن میچرخه
مهدی از نیشابور : تارا اتوماتیک دارم دیروز فاکتور شده 23 دی قرار بود تحویل بدن زودتر فاکتور کردن حالا شما دوستا بفرمایید بفروشم یا تا عید نگه دارم به نظر تون یا بفروشم حواله بخرم
ساینا دوگانا : دوستانی ک تکمیل وجه ساینا دوگانه کرده اند و در چند روز گذشته اس بی آرش فعال شده مثبنت بالا رو بزنه... خداوکیلی راستش رو بگین
ساینا دوگانا : دوستان تا میتونید سوالهای همدیگه رو جواب بدید تا بتونیم ی راهی رو پیش بریم ک درسته بشه کارمون... همدیگه رو راهنمایی کنید و یک راه درست انتخاب کنیم. اینجور ک من تحقیق کردم ساینا دوگانه مدل جی ایکس ال روند فاکتور کند هست بخاطر تولید قطعه... خب گفتن کند هست ولی اینکه اصلا از اسفند فاکتور نشده قضیش چی هست؟ آیا حقیقت داره؟اگه اینجور باشه ک خیلی کارمون سخت میشه.
Mao : وقتی عرضه زیاد بشه قیمت میاد پایین ،دسترسی راحت تر میشه پس عرضه کم میشه قیمت میره بالا،دسترسی سخت تر میشه رویه مملکت ماست،با این کار کنترل میکنند دوستان ار اس دعوتنامه اذر هستن ،اگر از تاریخ تکمیل وجهتون بگذره دعوتنامه ندن شما شامل افزایش قیمت نمیشید،و سود هم بهتون نمیرسه از زمانی که مبلغ دوم ریخته تا زمان تحویل خودرو سود تاخییر داده میشه این پروسه شانسی هستش برای یه سریا 6 ماهه برای یه سریا تا دو سالم طول میکشه اونم باید برید شکایت کنید بعد تحویل ماشین ،وکیل شرکت میاد میگه چشم پرداخت میشه ما کوتاهی نمیکنیم و پرپسه از بعد دادگاه یکسال تا یک سال نیم زمان میبره مبلغ واریز بشه
حمزه : اشتباه من 5مردادم چرا دروغ میگی هنوز فاکتورم نشدم
اطلس دی 403 : سلام دوستان،من تکمیل وجه خرداد 404 هستم،الان دوباره پیام پرداخت دعوتنامه اومده، تو وضعیت مشتری هم که نگاه میکنم دو مرحله برگشته عقب و چراغ دعوتنامه روشنه. کسی این شرایط رو داشته؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
ساینا : منم مردادم... شما اس بی آر برات اومده؟؟
سورن : نه سویچ نیفتاده چراغ چشمک زن ایموبلایزر خاموش شده چشمک نمیزنه.زنگ بزنم میان درستش کنن یا ببرم نمایندگی؟