5 نتیجه احتمالی آزاد شدن قیمت خودروهای داخلی؛ از تعدیل نیرو تا واردات خودروهای خارجی دست دوم

 

5 نتیجه احتمالی آزاد شدن قیمت خودروهای داخلی؛ از تعدیل نیرو تا واردات خودروهای خارجی دست دوم

 
براساس تازه ترین اخبار منتشر شده، قیمت دلار در بازار ثانویه در محدوده 8000 تومان تعیین شده است و خودروسازان نیز مانند قطعه سازان قرار است تا ارز مورد نیاز خود را با چنین نرخ هایی از بازار ثانویه تامین نمایند. چنین روندی به معنای حداقل 2.5 برابر افزایش قیمت خودرو نسبت به زمستان سال گذشته خواهد بود. در تا همین چند ماه قبل نیز خودروسازان می توانستند ارز مبادله ای 3800 تومانی را برای سفارشات خود دریافت کنند و عجیب تر آنکه ارز مورد نیاز برای واردات قطعات مونتاژی نیز با نرخ 3200 تومان تامین می شد.
 
بنابراین می توان به جرات گفت که با رسیدن نرخ دلار تحویلی به صنایع به 6400 تومان، شاهد دوبرابر شدن هزینه ساخت خودروهای داخلی خواهیم بود. این درحالیست که با مطرح شدن نرخ های بیش از 8000 تومان، افزایش قیمت به 2.5 برابر نیز بعید به نظر نمی رسد.
 
درهمین رابطه در روزهای اخیر خبری در رابطه با احتمال رسیدن قیمت پراید به 50 میلیون تومان منتشر شده است که البته واقعیتی محتمل در شرایط اقتصادی فعلی به نظر می رسد، اما پرسش اینجاست که در صورت وقوع چنین اتفاقی، چه پیامد هایی گریبان صنعت خودرو و مشتریان را خواهد گرفت؟
 
کوچک شدن حجم بازار
 
نیازی نیست به سال ها قبل بازگردیم، در سال 91 در پی 2 برابر شدن قیمت خودروهای داخلی، تیراژ خودرو به حدود نصف کاهش یافت. انبار شدن خودروهای ناقص در کف کارخانه ها و تشکیل کمپین نخریدن خودرو صفر از دیگر پیامدهای این افزایش قیمت بود. اینبار نیز بروز چنین شرایطی کاملا متحمل است اما آنچه باعث تفاوت در این ماجرا می شود. تغییر شرایط کشور در سال 92 است که در پی تمام شدن دولت دهم به وقوع پیوست و به تدریج نیز شرایط خودروسازان به شرایط عادی بازگشت. هرچند در این روند بسیاری از قطعه سازان ناچار به توقف فعالیت های خود شدند.
 
اما شرایط در حال حاضر اندکی متفاوت است. در واقع چشم انداز چندانی برای تغییر نگرانی های اقتصادی وجود ندارد و ممکن است مسئله رکود و کاهش تیراژ تولید، مدت ها ادامه پیدا کند. در این صورت طبیعتا بار دیگر شاهد تعدیل نیروی گسترده در صنایع قطعه سازی خواهیم بود و حجم بازار خودرو کوچک و کوچکتر می شود. در چنین حالتی حتی ورشکستگی ایران خودرو و سایپا یا ادغام این دو شرکت در یکدگیر نیز محتمل خواهد بود.
 
گران شدن تدریجی خودروهای دست دوم
 
همانطوری که از روند دوماه گذشته بازار خودرو مشخص است. کاهش عرضه در بلند مدت به افزایش قیمت منجر می شود. چنانچه فرض کنیم پراید 50 میلیونی یا 206 یکصد میلیونی با تیراژی در حدود نصف تیراژ فعلی عرضه شوند. مسلما نیاز بسیاری از مشتریان (که پول کافی برای خرید چنین خودروهایی را ندارند) بی پاسخ خواهد ماند و همین مسئله به افزایش قیمت خودروها در بازار منجر می شود.
 
کُند شدن روند کاهش قیمت خودروهای دست دوم از دیگر پیامدهای این وضع است. در واقع با کاهش عرضه، خودرو حتی بیش از حالا تبدیل به کالایی سرمایه ای می شود و این امر باعث افزایش قیمت ها در بازار دست دوم خواهد شد.
 
 
احتمال نیاز به واردات خودروهای دست دوم خارجی
این یک رویه جهانی است که برای تامین نیازهای کشورهای کم درآمد، از واردات خودروهای دست دوم خارجی بهره گرفته می شود. تاکنون در ایران به بهانه حفظ اشتغال و جلوگیری از خروج ارز، چنین رویکردی مورد موافقت مسئولان واقع نشده است اما چند سال قبل در پی افزایش سن ناوگان خودروهای تجاری، اجازه واردات کامیون های دست دوم به کشور داده شد و حالا نیز برای جبران فاصله عظیم قیمتی تا 50 میلیون تومان؛ بعید نیست که شاهد عرضه برخی خودروهای دست دوم باشیم. هرچند مسلما مقاومت های بسیاری در این زمینه وجود خواهد داشت اما واقعیت این است که با توجه به محدودیت های ناوگان حمل و نقل عمومی و نیاز مبرم مردم به خرید خودرو، مسلما با تضعیف صنعت خودرو و کاهش تیراژ، راه دیگری جز واردات خودروهای ارزان قیمت دست دوم باقی نخواهد ماند.
 
رونق استفاده از استارتاپ ها
 
طی سال های اخیر، اپلیکیشن هایی مانند اسنپ و تپ سی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده اند. طبیعتا با افزایش قیمت خودرو و خارج شدن این کالا از دسترس عموم، نیاز به استفاده از چنین برنامه هایی بیشتر می شود. حتی احتمال فراگیر شدن سیستم های حمل و نقل اشتراکی (سامانه اشتراک گذاری خودروهای سواری برای اعضا) نیز وجود دارد و مسلما چنین روندی، پنجره جدیدی برای سرمایه گذاری و کسب در آمد در کشور خواهد بود.
 
بازگشت مجدد روش های فروش اقساطی با شرایط ویژه
 
افزایش قیمت خودرو در سال 91 باعث شد تا خودروسازان ناچار به ارائه تسهیلات ویژه ای برای فروش اقساطی خودرو شوند. حالا در صورت افزایش مجدد قیمت، بار دیگر لزوم ارائه چنین راهکارهایی تشدید می شود. در این میان نقش بانک ها یا توان مالی خودروسازان برای فروش اقساطی محصولاتشان نقشی حیاتی بازی خواهد کرد و حتی ممکن است برخی خودروسازان خارجی ثروتمند نظیر فولکس واگن، رنو یا شرکت های چینی بتوانند با ارائه تسهیلات بیشتر، گوی سبقت را از رقبای ایرانی خود بربایند.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تحریم های خودرویی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام کارشناس میگه 26 اسفند روند فاکتور شدنش شروع شده
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
شاهین جی : چرا کسی چیزی نمیگه😮‍💨😮‍💨😮‍💨
۱۲۳۴۵۶۷۸۹ : الان‌جریان‌چی‌شد‌چی‌گفتن‌ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۲۳۴۵۶۷۸۹ : الان‌‌جریان‌چیه‌ چی‌گفتن‌ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
ابوالفضل ۱۳۷۰ : شاهین cvt مهر 1402 مبلغ 290 تومن واریز کردم تاریخ 1404/05/07 برام دعوت نامه اومد مبلغ 399 تومن واریز کنم شنبه رفتم نمایندگی 11 /05 رفتم نمایندگی با پول بیمه بدنه 408 میلیون جدا ازم گرفتن و برا آپشن هم ۶ میلیون جدا ازم گرفتن مجموعا 414 میلیون واریز کردم
صالح : خسته نباشید، دمتون گرم که رفتین خدا لعنتشون کنه به نظر درست میگن، چون بیشترین تعداد ثبت نام ها تو این 2 روز آخر بوده گرفتار شدیم بخدا الان که دیگه قیمت کارخونه و بازار به حداقل رسیده برا چی باید صبر کنیم آخه شانس نداریم بخدا
ابراهیم شاهین جی : سلام دوستان چی شد من ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله دارم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاکتور : الهی به امید پروردگار شرکت سایپا فراموش نکنید فقط تا 15 شهریور وقت دارید لطفا زودتر فاکتور کنید
هادی : داداش گلم سفید شیری زده .تهران
اس : سلام دوستان من الان زنگ زدم فوق العاده 7 بهمنم گفتن آخر مرداد فاکتور میشی خد لعنتشون کنه
تبدیل به 207 : 6 تیر رو چرا فاکتور نمیکنن؟؟؟؟
امیر : اقا هادی اخوی رنگ ماشین چی زده سفید یا سفید شیری بعد تحویل کاشان بودی یا تهران ممنونم جواب بدی
مهدی : ایرانخودرو خیلی حرومی تر از این حرفاس منم 4 شهریور بودم شدم 31 شهریور
سهراب : اگر اینطور باشه شما فردا فاکتورید
حسین پانا تبدیل تیرمشکی : دوستان من مشهدم امروز خیلی ماشین صفر اومده بود از دناپلاس وسورن و207 فکر کنم گفتن17تا که 3تاش فکر کنم 207سقف فلزو یکی پانا بود پرسیدم گفتن اینا واسه تبدیل رانا بوده خودمم فاکتور نشدم 31تیرتبدیل 8مرداد دوستان اگر خیلی میخوان زود بگیرن فکر کنم رنگ تیتانیوم بزنید از قبل داشته باشن باتوجه به نظر دوستان
واریزی اول 11/24 : دوستان کسی هست که انصراف داده باشه؟ میخوام بدونم چند ماهه پول برمیگرده به حساب؟دیگه بسه با این وضعیت اصلا اشتباهه به اینا پول بدی 1 سال طول میکشه ماشین بهت بدن
مهدی : از وقتی پلاک بشی چقدر طول میکشه خودرو بیاد نمایندگی ؟