رسما اعلام شد: استفاده از قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای در خودروهای داخلی

 

رسما اعلام شد: استفاده از قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای در خودروهای داخلی

 
با شروع تحریم‌‌ها صنعت خودروسازی کشور هم فصل جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کرد. عدم تخصیص ارز دولتی، قطع همکاری شرکاء خارجی خودروسازان و مشکل در تامین و واردات قطعه از کشورهای اروپایی مواردی از این قبیل خودروسازان را وادار کرد تا جایگزین‌های دیگری برای پازل‌‌های حذف شده این صنعت پرپیچ و خم پیدا کنند. جایگزینی قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای به جای قطعات اروپایی تصمیمی بود که رسما از سوی دبیر انجمن خودروسازان اعلام شد.
 
مدتی‌ست که زمزمه‌های خروج شرکاء خارجی خودروسازان از ایران به گوش می‌رسد، عاملی که در التهاب بازار خودرو و حبابی شدن قیمت خودروها تاثیر زیادی داشته است. حالا قرار است بسته‌ اروپایی در این خصوص راهکاری ارایه دهد اما به نظر می‌رسد خودروسازان خیلی به این بسته خوش بین نیستند.
 
«احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه همکاری شرکاء خارجی خودروسازان را بعید می‌داند و می‌گوید: «هرچند قرار است بسته اروپایی‌ها در این خصوص راهکاری ارائه کند اما الان نمی‌توانیم به طور قطع در این خصوص اظهار نظر کنیم.»
 
دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص شروع تحریم خودرو از سوی آمریکا و آمادگی خودروسازها گفت:
 
«ما تمهیداتی در این خصوص انجام داده‌ایم به طور مثال سطح داخلی سازی را بالاتر بردیم ضمن آن که در برخی قطعات کشورهای چین، هند و ترکیه را جایگزین اروپایی‌ها کرده‌ایم و هر اقدامی که توانستیم انجام دادیم هر چند در برخی از حوزه‌ها بانک مرکزی همکاری لازم را با ما نکرد. ما 8/1 میلیارد یورو درخواست دادیم و می خواستیم تا قبل از 16 آگوست گشایش اعتبار را انجام دهیم اما فقط 900 میلیون یورو به ما داده شد.»
 
تا پیش از این شرکت‌های ایرانی سفارش قطعه می‌دادند و بعد از تحویل کالا، بستگی به میزان اعتبار با طرف خارجی تصفیه می‌کردند اما با متنوع شدن واردات بدون انتقال ارز جنس‌ها در گمرک ماند و قطعه سازان نتوانستند سفارشات خود را ترخیص کنند. نعمت بخش معتقد است که همین امر باعث شده تا قطعه سازان نزد طرف خارجی بدقول شوند و به همین دلیل حالا باید اول پول را حواله دهند و بعد جنس را تحویل بگیرند:
 
«خودرویی مانند پژو پارس هنوز 2 هزار یورو ارزبری دارد. الان 50 هزار خودروی ناقص در ایران خودرو و سایپا وجود دارد که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو می شود. به هر حال تحریم ها باعث کاهش تولید خودرو خواهد شد و افت خواهیم داشت و تلاش داریم تا تولید امسال ما حداقل به یک میلیون دستگاه برسد.»
 
افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر، خرید و فروش در بازار خودرو را به حداقل ممکن رسانده است. حالا باید دید جایگزینی قطعات چینی، هندی و ترکیه‌ای به جای قطعات اروپایی فارغ از مقایسه کیفیت آنها،‏‏‏‏ تا چه اندازه می‌تواند بحران تامین قطعات را در بازار خودرو آرام کند.
 
تمام این موارد در حالی مطرح می شود که با توجه به تامین ارز در بازار ثانویه باید انتظار افزایش قیمت قابل توجه خودروهای داخلی را داشت. به عبارت دیگر 2 هزار یورو ارز بری پژو پارس با یورو 5200 تومانی معادل 10.4 میلیون تومان تمام می شود، اما اگر قرار باشد قیمت یورو در بازار ثانویه را معادل 9000 تومان در نظر بگیریم، شاهد تبدیل این رقم به 18 میلیون تومان خواهیم بود.
 
این وضعیت در خصوص خودروهایی با درصد داخلی سازی کمتر (به خصوص خودروهای چینی) به شکل تصاعدی افزایش می یابد و از این رو با آزاد سازی قیمت خودرو، انتظار افزایش قیمت قابل توجه در بازار کاملا محتمل به نظر می رسد.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاوه
0

بزک نمیر بهار میاد، کمبزه با خیار میاد!!!!
19:47  1397/05/23
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
0

خیلی وقته لوازم چینی و هندی رو ماشینها میبندند به اسم اروپایی الان با خیال راحت میگن هندی و چینی میدیم دست مردم
22:22  1397/05/20
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : اوایل تیر ماه
دنا 6 دنده : سلام . برا شما کارت ماشین صادر شده . اس اومده
تبریزی : تازه نفس ی دلت خوشه
مریم : کم کمش 5ماه سایپا
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد