فعالیت رنو در دوره جدید تحریم ها چگونه خواهد بود؟

 

فعالیت رنو در دوره جدید تحریم ها چگونه خواهد بود؟

 
آغاز تحریم ها بهانه لازم و کافی را به خودروسازان مطرح بین المللی داد تا با ترک بازار ایران به قرادادهای خودرویی مشترک پشت پا بزنند. اما نکته جالب توجه آن است که دلیل عدم سرمایه گذاری رنو در بازار ایران از سوی مقامات دولتی و خودرویی عدم وفای به عهد از سوی شریک تجاری ایرانی اعلام شده است و نه تحریم ها. به راستی نقش تحریم ها و عدم اجرای تعهدات هر یک چقدر در اجرایی نشدن این قرار داد مهم نقش دارند؟
چندی پیش از آغاز اجرایی شدن فاز اول دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران، برندهای خودروساز بین المللی بار دیگر به آرامی از بازار خودرو ایران پا پس کشیدند و آمادگی خود را برای ترک کامل قرادادی های مشترک با این کشور پس از آغاز اعمال تحریم ها عنوان کردند.
 
اما چندی پیش، منصور معظمی، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو/IDRO) در گفت و گویی خبری با تاکید بر اینکه رنو از ایران نرفته و همچنان فعال است عنوان کرد: « سرمایه‌گذاری رنو در ایران شروع نشده است و دلیل اصلی این موضوع این است که ما به عنوان شریک اصلی رنو نتوانسته‌ایم به تعهدات خود عمل کنیم. قرار بر این بود که سازمان گسترش اقداماتی در جهت شروع سرمایه‌گذاری رنو انجام دهد اما این اقدامات کمی طولانی شد، اما اکنون ما به همه تعهدات خود عمل کرده‌ایم و در حال گفتگو برای شروع سرمایه‌گذاری رنو در ایران هستیم.»
 
سوالاتی که ذهن شنونده را مشغول می کند آن است که نرفتن و فعال بودن رنو در ایران چگونه تعبیر می شود؟ یعنی تحریم ها هیچ ارتباطی به پا پس کشیدن رنو از بازار ایران ندارد؟ و اینکه ایدرو چه تعهدی داشت که نتوانست به آن عمل کند؟
 
 
سعید مدنی، کارشناس ارشد صنعت خودرو، در رابطه با تعهدات انجام نشده ایدرو در برابر رنو به خبرنگار خودروکار می گوید: «تعهدات ایدرو در واقع آورده خود برای این قراداد یعنی موضوع شراکت با رنو در بن رو بود که هنوز نهایی نشده و به نتیجه ای نرسیده است اما همانطور که منصور معظمی گفت این مذاکرات همچنان ادامه دارد. اما دلیل طولانی شدن این مذاکرات همزمانی ان با آخرین بیانات ترامپ، ریس جمهوری آمریکا است و اعمال تحریم ها است اما هنوز منتفی نشده و همچنان ادامه دارد.»
 
این کارشناس در رابطه با ممکن بودن حضور رنو در بازار ایران با مد نظر گرفتن تحریم های جدید می گوید: «پایگاه رنو در ایران وجود دارد. شرکتی که با مشارکت رنو و طرف ایرانی تاسیس شده و بخش عمده از قطعات را نیز در ایران تولید می کند. رنو شرکتی اروپایی است که همانند بسیاری دیگر از شرکت های اروپایی به نحوی راهکارهای همکاری با ایران را پیدا خواهد کرد. »
 
او ادامه داد: «با وجود شرکت ایرانی رنو پارس در کشور و مدنظر قرا دادن تولید داخلی 60 درصدی بیشتر قطعات مصرفی محصولات این قرار داد، دگر 40 درصد باقی مانده نیز اگر از سوی دیگر قطعه سازان داخلی تامین شود، این شرکت به دلیل داشتن وابستگی بسیار کم، کمترین آسیب را خواهد دید.»
 
 
مدنی با توضیح ممکن بودن یا نبودن تولید داخلی کردن 40 درصد دیگر از قطعات مورد نیاز می گوید: «خودروسازی اصولا در هیچ کشوری نمی تواند صد در صد داخلی باشد چرا که تولید داخلی بسیاری از قطعات حتی برای شرکت های بزرگ خودروساز توجیه اقتصادی ندارد. از این رو بسیاری از کشور ها برخی قطعات مورد نیاز را از جای دیگر تامین می کنند و تامین این قطعات بستگی به این دارد که روابط بین شرکت ها به چه شکل تعریف شده باشد. با این وجود باید تا جای ممکن بر درصد داخلی سازی خود بی افزاییم.» 
 
سعید مدنی در پاسخ به این پرسش خبرنگار که درصورت طولانی شدن دوره جدید تحریم ها وضعیت صنعت خودرو کشور در زمینه تامین قطعات چگونه خواهد بود؟ آیا ماجرای کمبود قطعات خودرویی چون L90 تکرار خواهد شد؟ می گوید: «وضعیت ما در این دوره از تحریم ها سخت تر از دوره قبل شده است اما ما نیز آب دیده تر شدیم. آن دوران بسیاری از شرکت های چینی و کوچک اروپایی به ایران کمک کردند و رنو نیز کامل ایران را ترک نکرده و تنها متناسب با شرایط به منظور عدم توقف خطوط تولید از سطح همکاری های خود کاسته بود. تصور می کنم این دوره نیز در صورت تشدید وخامت اوضاع، رویه ای مشابه پیش بگیرد اما حضور آن در ایران مستمر خواهد بود.»
 
 
این کارشناس در رابطه با آینده قرار داد ایدرو-رنو ضمن مد نظر قرا دادن تحریم ها می گوید: «بدون شک تحریم ها بر همه چیز تاثیر می گذارد اما به دلیل ایرانی بودن شرکت پارس خودرو و همکاری با شرکت های خارجی در کنار تولید داخلی 60 درصدی، اگر بتواند 40 درصد باقی مانده را تامین کند، می تواند برای مدتی تا زمان به نتیجه رسیدن تحریم ها به فعالیت خود ادامه دهد چرا که تجربه نشان داده است تحریم ها بیش از یک دوره کوتاهی دوام نخواهد داشت و پس از آن روال عادی فعالیت ها از سر گرفته خواهد شد.»
 
به نظر می رسد آغاز فاز اول از سری دوم تحریم های خودرویی تا مقدار بسیار زیادی بر پیچیدگی فعالیت های خودرویی ایران در سطح بین المللی بی افزاید. از آنجایی که بسیاری از فاکتورهای تعیین کننده سرانجام قرادادهای خودرویی ایران به تحریم ها و شدت آن بستگی دارد، باید منتظر شد و دید پیش بینی های کارشناسان و دست اندرکاران صنعت خودرو در رابطه با رهکارها و راه حل های عبور از سد تحریم تا چه اندازه به حقیقت می پیوندد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رنو , تحریم خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

ملک
4

"چرت میگه" اگه راست میگید این همه ال 90 و ساندرو که ثبتنام کردین و ماه ها از موعد تحویلش میگذره رو تحویل بدین.
23:21  1397/05/23
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امین : سلام دوستان من پیش فروش تحویل اردیبهشت بودم اگه بخوام تبدیل بزنم به جی ال سود تاخیر بهمون میدن یا ن؟ . اگه الان تبدیل بزنم کی تحویل میگیرم؟؟؟
آریا : سلام منم هفته چهارم شهریور هستم هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده
هادی : کسی نمیدونه. فعلا ۱۱ ماهه سایپا سود تاخیر نداده. معلوم نیست چیکار میکنن.
اصفهان x5 : اول اسفند ثبت نام کردیم 1640 نقدی تحویل 3 ماه امروز تکمیل وجه تیک خورده شنبه هم 88 تومن را پاس میکنیم کسی میدونه چطور باید جریمه تاخیر36 درصدی را بگیریم؟؟؟ تحویل ماشین کی؟؟؟ ممنون از راهنماییتون سپاسگزار
سحر : کلا افزایش قیمت به اونهایی که تکمیل وجه کردن نمیخوره ....اگر تکمیل وجه نکرده باشید مطمئن باشید ربطی به تاریخ تحویل نداره ونصف مبلغ افزایش بهتون میخوره این بلا سر خودمن اومده ونصف مابه التفاوت افزایش قیمت رو زمان تکمیل وجه پرداخت کردم
پارسا : سلام دوستان من اگر بخواهم جی رو به جی ال تبدیل بزنم به نظر شما این شرکت دزد سایپا سود تأخیر تحویل رو می‌دهد یا نه و اگر میده چند درصد حساب می‌کنه ؟؟؟
پارسا : سلام دوستان اگر تبدیل بزنیم سود تأخیر رو میدن یا نه ؟؟
رز زرد : خداروشکر بسلامتی مبارکت باشه🌷
رز زرد : بله کاملا درست می فرمایی👍 هر چند دل خوشی از شرکت سایپا نداریم... مال منم تاریخ تحویل تو قرارداد ۳۱ خرداد بود و از اول تیر افزایش قیمت اعمال شد...که شامل من نشد... هر نوع ماشین پیشنهادی هم که واسه تبدیل بیاد طبق قیمت تاریخ تحویل درج شده در قرارداد هستش...
Nothing is for ever : دوستان دقت کنید که حتی اگر یه روز هم از تاریخ تحویل بگذاره، دیگه افزایش قیمت شاملش نمی شه. مثلا اگر تو قرارداد تاریخ تحویل شهریور هست، از یک مهر دیگه شرکت نمیتونه افزایش قیمت بده برای شما. اینو گفتم چون دیدم بعضیها اطلاعات غلط میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بیژن : داداش قراردادت رو بخون، ایران خودرو حق فسق یکطرفه داره در این مورد، بدون پرداخت خسارت
کامران سرلک : دو روز بعد از صدور دعوت نامه
محمدرضا تحویل 31 مرداد : سلام،من هم هنوز فاکتور نشدم
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : داخلش چی نوشته شده ؟؟؟
دنا تحویل 31 مرداد : برای منم قبلا بالا میومد حالا نمیاد
اطلس 21 آذر : واقعا مایه تاسف هست انگار مه انگار پول ما این همه خوابیده بعد مجبورمون کردن تبدیل به اطلس جی ال بزنیم باید اون سایپا آتیش زد خدا لعنتتون کنه
علی : کوییک جی ایکس فاکتور شده ...چه تاریخی
ااااااا : آخه مرضی، داری مثل حیوان دروغ میگی
سمند جدیداهواز زیبای : سلام بله من فاکتور نشدم تحویل 31 مرداد
دی : تکمیل وجهه 19 اسفند او میگید؟