نتایج یک پژوهش مهم؛ نقش پر رنگ آپشن ها و امکانات رفاهی بر عدم تمرکز رانندگان

 

نتایج یک پژوهش مهم؛ نقش پر رنگ آپشن ها و امکانات رفاهی بر عدم تمرکز رانندگان

 
صفحه های لمسی، دستور های صوتی، موس های چرخان کنسول، کدام یک از این موارد کمترین حواس پرتی را برای راننده دارند و کدام یک ایمن تر هستند؟
 
هیچکدام. این نتیجه جدیدترین تحقیقاتی است که در این رابطه صورت گرفته است. خودرو های جدید در همه دسته بندی ها ، ویژگی های به خصوصی دارند که راننده را از نظر ذهنی مشغول می کنند و خودروسازان در حال حاضر به اندازه کافی جلوی این ویژگی ها و امکانات را در حین رانندگی نگرفته اند.
 
در سال 2014 یک تحقیق و بررسی در دانشگاه یوتا آمریکا برای مقایسه سیستم های اپل سیری و سیستم های ویژه هر خودروساز انجام شد که در آن 30 خودرو به همراه 120 نفر راننده با میانگین سنی 25 سال در نظر گرفته شد.
 
محققان عکس العمل همگی این افراد را در هنگام تنظیم مقصد در سیستم ناوبری، خواندن و ارسال پیام های متنی، شماره گیری و تنظیم سیستم صوتی و تعویض آهنگ مطالعه کردند.
رانندگی
 
هر راننده باید این وظایف را چندین بار با صفحه لمسی ، موس چرخان کنسول و یا تاچ پد تکرار می کرد و همگی این دستورات در طول 3.2 کیلومتر و با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت یک به یک انجام می شد.
 
شاید این آزمون آزمایشی ساده به نظر آمده باشد، اما نتایج این آزمایش 104 صفحه بود و محققان آن را به صورت خارق العاده ای تشریح کردند. این آزمایش در 2017 نیز تکرار شد و هیچکدام از 30 خودرویی که شامل پیکاپ، شاسی بلند های بزرگ، کراس اوور، سدان و هاچ بک می شود، رابط کاربری ندارند.
 
مشخص شد که راننده ها بیش از 24 ثانیه زمان برای انجام یک دستور العمل به خصوص زمان صرف می کنند تا آن را به اتمام برسانند. این زمان در سال 2013 به عنوان حداکثر زمانی که راننده برای انجام کار به خصوصی در خودرو و در حین رانندگی باید صرف کند در دستورالعمل مربوط به حواس پرتی های سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا ثبت شده و یک زمان شاخص است.
 
اگر این زمان به بیش از 24 ثانیه برسد ، در نمره ایمنی خودرو تاثیر خواهد گذاشت. در میان تست هایی که این دانشگاه در دستور العمل های متفاوت انجام داد، تنظیم سیستم ناوبری برای مقصدی مشخص بیشترین زمان را صرف کرد.
 
 
از بین 30 خودرویی که در تست حضور داشتند، تنها 12 خودرو به این سیستم مجهز بودند و به طور متوسط تنظیم سیستم ناوبری به 40 ثانیه زمان نیاز دارد و در سرعت 40 کیلومتر بر ساعت یعنی طی کردن مسیری معادل 4 زمین فوتبال با حواس پرتی ناشی از مشخص کردن مقصد در سیستم ناوبری.
 
در رده بندی خودرو های این لیست، آئودی Q7، فورد موستانگ، هوندا سیویک، تسلا مدل S، ولوو XC60 و هفت خودروی دیگر بیشترین میزان حواس پرتی را در رابطه با سیستم های چند رسانه ای دارند.
 
پس از آن ها 11 خودروی بعدی با درصد پایین تری قرار گرفته اند که چند خودروی معروف محبوب مانند کادیلاک XT5 ، فورد فیوژن و تویوتا RAV4 و کرولا در میان آن ها قرار گرفته اند.
 
اگر به این لیست دقت کرده باشید، می فهمید که برخی خودرو ها از یک کارخانه یکسان هستند اما نتیجه ای متفاوت در این لیست دادند. مانند فورد موستانگ و فیوژن.
 
در آخر این دانشگاه نتایج جالبی را درباره هر سیستم منتشر کرده است. برخلاف تصور ، کنترلگر های صوتی بیشتر از فشار دادن دو ثانیه ای دکمه برای یک دستور کوتاه زمان می برند و این زمان تا حدود 20 ثانیه نیز ثبت شده است.
 
 
در حالی که پیش از این تصور می شد که صفحه های لمسی، جوی استیک ها و تاچ پد ها حواس راننده ار به میزان کمی پرت می کنند اما در این تحقیقات خلاف این مساله ثابت شد و این تجهیزات حواس پرتی زیادی را برای راننده به همراه دارند. در درجه بعدی فرمان های صوتی قرار می گیرند.
 
پیام های متنی نیز بیشتر از تماس های صوتی یا کنترل سیستم صوتی حواس را پرت می کنند و برخی از خودروسازان در سرعت های بالاتر این سیستم را غیرفعال می کنند و البته بسیاری دیگر این کار را هنوز انجام نداده اند.
 
پس درصدی از توپ توجه را باید به زمین خودروسازان انداخت تا این سیستم ها را حتی الامکان برای راننده محدود کنند. یکی از پیشنهاداتی که به سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا داده شده و آن ها نیز پذیرفته اند ، محدود سازی پیام های متنی به 30 کاراکتر و یا کمتر است که زمان پرتی حواس راننده را به حداقل می رساند.
 
البته در کنار آن رانندگان نمی توانند شماره تلفن های 10 رقمی، وب سایت و یا برنامه های رسانه های اجتماعی را در حین رانندگی اجرا کنند. پورشه و تویوتا نخستین خودروسازانی بودند که اعلام کردند در حال انجام کار هایی جدید برای کم کردن زمان حواس پرتی در حین رانندگی هستند.
 
 
از سوی دیگر باید تایید کرد که این پژوهش شامل کار کردن با موبایل در زمان رانندگی نبوده است و با توجه به این نکته می توان با اطمینان گفت که موبایل می تواند خطرناک ترین گجت در زمان رانندگی باشد. چرا که در زمان طراحی اپلیکیشن های موبایل برخلاف ادوات داخلی خودرو، توجه چندانی به کاهش زمان ارتباط کاربران نمی شود و این اپلیکیشن ها معمولا به شدت زمان بر هستند.
 
همچنین اگر قرار به مقایسه سطح تجهیزات و ایمنی خودروهای تولیدی در ایران به نسبت خودروهای حاضر در بازار جهان باشیم، باید گفت که احتمالا کمبود شدید امکانات جانبی و ادوات مختلف در خودروهای وطنی تاکنون جان هزاران نفر را نجات داده است و در صورت تجهیز خودروهایی مانند پراید و پژو 405 به امکانات بیشتر قاعدتا شاهد افزایش محسوس تصادفات در کشور خواهیم بود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , آپشن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد x3 : با سلام ماشینا رو دارن نمایندگی‌ها به قیمت آزاد می فروشن. گرانی در کار نیست طبق قرداد تا آخر سال هم وقت دارن بدن.
Hx5 : وام بگیر قرض کن، نزول نه، قرض عزیزم، بگیر ماشین رو یا بعدش حواله رو بفروش ی سبک تر بگیر و قرض رو پس بده ولی طلا نفروش
Hx5 : به نظرت آدم کالای سرمایه ای را تبدیل به کالای مصرفی میکنه؟ شما اهرم هم نزدی اگر میتونی وام بگیر اگر هم نمیتونی به نظرم تبدیل به ی ماشین مثلا ایکس 5 کارکرده بکن یا یک ماشین صفر ارزون تر اما طلا رو نده طلا شاید 7 هزار دلار رو هم ببینه، قطعا دلار هم با وضعیت فعلی همیشه رو به بالاست، تهش چند ماه تموم نخوره ماشینی که میگیری الان 21 هزار دلاره، چند ماه بعد میشه 20 هزار دلار و ی استفاده هم کنی میشه 19 هزار دلار حالا خودت حساب کن می ارزه طلایی که هر روز با دلار بالا و پایین میشه رو بفروشی چون مثلا میخوای لذت شاسی بلند داشته باشی
عباس : سلام ثبتبت نام مردادی هستم ماشین دوهفته پیش تحویل گرفتم ماشین بی ایراد خدارو شکر توی ایران ماشین بگیری بی ایراد باورکردنی نیست ممنون آزارمان خودرو
شاهین مشکی : سلام من تبدیل زدم از دیروز هنوز فاکتور نشدم
ارمان بک x3 : ببخشید من اشتباه نوشته بودم تحویل ۱۵ ادر بود ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده
ترکاشوند ۲۵خردادم : من شاهین سفید فاکتور و پلاک شدم ولی دوست داشتم مشکی میشد مشکی شاهین خیلی قشنگه
رضا شاهین مشکی : سلام من دیروز تبدیل زدم مشکی ولی فاکتور نشده دوستان اطلاعات غلط ندهند
آرش : سلام دوستانی که فاکتور میشن توروخدا اینجا اعلام کنن لطف کنید بگید پیش فروش چه ماهی بودی و کی تکمیل وجه کردی ممنون عزیزان
X5 : چرا ثبت نامی های فروردین رو تحویل نمی‌دن توروخدا تحویل بدید بد جور به پولش نیاز دارم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل 12 مرداد اطلس جی : سلام باید همان موقع که در مورد تبدیل جی به جی ال گفتند تبدیل میزدید خدا رو شکر از برج 7 که تبدیل زدم یک روز بعد فاکتور شد یه هفته بعد پلاک و یه هفته و یه هفته بعد تحویل دادند 5 روز بعدش فروختم یه مبلغی را روش گذاشتم و پژو 207 گرفتم چون میخواستم از شر سایپا راحت بشم خدا را صد هزار مرتبه شد که الان ماشین دارم ان شاءالله همه شما مشکل ماشین براتون حل بشه
علیرضا GX L : سلام من تکمیل وجه 1 شهریورم بنظرتون کی فاکتور میشم؟
سالارم : منم دقیقا 26 برج یک پول ریختم حدودا 245 ملیون پول باید بریزیم دعوتنامه هم نهایتا تا دهم دی میاد حدودا 15 روز هم وقت میدن لازمه بگم اینجا همه فقط سوال میپرسن کسی جوابگو نیست اکثرا دلال هستن فقط دوس دارن گرونی بشه دولت و حکومت بهونه س ماها چند نفر که فقط یه دونه داریم اسیر حاشیه و حرف و حدیثیم زیاد اهمیت نده
رضا : قطعات مشترک با سایر خودروها لنت جلو: ال 90 فیلتر روغن: ماتیز وmvm110 بقیه لیفانها، فیلتر سرکان با کد 7133 کمک فنر جلو:پژو 405 (بلند است) 405، پژو 206 (کوتاه است ) و اچ سی کراس فیلتر هوا:فیلتر هوای پراید را می توان جا کرد با نصب پلاستیک اضافه فیلتر بنزین پژو405 آفتابگیر سمند سورن سیبک طبق: اچ سی کراس بوش طبق کوچک لبه دار: اچ سی کراس بوش طبق بزرگ: اچ سی کراس موتور پمپ بنزین: پراید لنت ترمز عقب کفشکی:206 تیپ 3،ال 90 e1 کمک فنر عقب: اچ سی کراس قرقری فرمان از داخل (سیبک مفصل فرمان) : 206 بلبرینگ چرخاش عقب 206 تیپ 2 و اچ سی کراس بلبرینگ 445539 چرخ عقب پژو 206 تیپ2 MVM110 لیفان520 برند S2B بلبرینگ چرخاش جلو مزدا 323 برلیانس 320 ترموستات پژو 405 با کمی تراشکاری میل موج گیر اچ سی کراس کف پوش :ام وی ام 530 تاییدنشده: رادیاتور بخاری زانتیا دسته موتور بالا: پژو 405 سنسور دور موتور 405 پایه کوتاه دسته موتور کرولا سگدست 206 کمک عقب 405 دیسک و صفحه زانتیا اکسل عقب: 206 تیپ 3 لاستیک چاکدار لیفان 520: اچ سی کراس، برف پاکن: نیسان آبی
کوییکs : دعوتنامه بهمن کی میاد
ساینا دوگانا : خب حتما براتون فعال شده... تکمیل وجه کردین؟؟
رضا : ممنونم سفید
علیرضا : تعهدات کارت طلایی بیشتره و قیمتش مناسب تره از بدنه،مخصوصا تعویض خودرو که اگر بالای 60 درصد باشه اسیب،خودرو تعویض میشه کامل،یدک کش و ... ولی خب مشکلش اینه که معمولا مشکل تو نمایندگی حل میشه و مثلا اگر گلگیر با پی دی ار در بیاد،ازین کارا نمیکنن یا رنگ میکنن یا تعویض گلگیر
Shayan : آقا برای من نوشته ارسال دعوتنامه خرداد ماه . ساینا تک گانه بوده . الان با این کامنتایی که میبینم از ثبت نامم پشیمونم ... میشه بگید واقعا امیدی هست یا نه؟ و اینکه شما از کجا دارید وضعیت تحویل رو میبینید ؟ از سایت ساپیا ؟
منتظر بیچاره : در زمان تسویه یک هفته مهلت داشتم___ پول نقد و قرض و وام و هر چه بود برداشتم ___ وعده داد سایپا به من 30 روزه ماشین را ببر ___ فصل ها بگذشت و آمد یک خبر ___ SBR را زود زنی فاکتور شوی ، یاللعجب ___ چون که تاییدش زدم چند مرحله رفتم عقب___ حال من ماندم و این ایام سخت روزگار ___ تحویل ساینا چه وقته ؟ یا زمستان یا بهار ___