مشتريان شاكی، شركت‌های ناچار/ سرنوشت خودروهای پيش فروش شده چه می‌شود؟

 

دوم تیرماه امسال بود که واردات خودرو به کشور ممنوع شد، خبری شوکه کننده برای وارد کنندگان، شاغلان این صنعت و در نهایت خریداران خودروهای وارداتی. حالا با گذشت 60 روز از این تصمیم، نه تنها هنوز وضعیت خودروهای ثبت سفارش و خریداری شده مشخص نیست؛ بلکه وارد کنندگان با کوهی از ضرر و زیان مالی مواجه اند. حالا آن ها مانده اند و تعداد زیادی خریدار که نه تنها خودرو بلکه پولشان را هم تحویل گرفته اند. هنوز با گذشت دوماه از آخرین تصمیم سکاندار صنعت کشور نه تکلیف واردکنندگان مبنی بر خودروهای ثبت سفارش شده مشخص است و نه تکلیف خریدارانی که هزینه پیش خرید خودروی مورد نظرشان را به وارد کنندگان رسمی کشور پرداخت کرده‌اند. واردکنندگانی که زیر نظر اتاق بازرگانی، با مجوز و به صورت رسمی خودروهای دارای مجوز واردات را به خریداران پیش فروش کرده‌اند و به دلیل ممنوعیت واردات خودرو از دوم تیرماه، موفق به تحویل به موقع خودروها به مشتریان خود نشده و اکنون نیز متحمل ضرر هایی همچون پرداخت هزینه نگهداری خودروها در پارکینگ شرکت‌های طرف خارجی هستند.   گرچه اکنون اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران مزید بر علت شده و دست وارد کنندگان را تنگ تر کرده است، اما نکته قابل توجه این است که چرا هنگامی که حدود 45 روز فرصت بود تا تعداد زیادی از خودروهای پیش فروش شده وارد کشور شوند، ناگهان واردات خودرو به کشور ممنوع شد و حتی در ورود خودروهای از پیش خریداری شده آن هم با ارز 4200 تومانی تعلل شد تا در نهایت تحریم ها آغاز شود؟ حالا تکلیف خریداران خودروهای وارداتی و مبلغی که به عنوان پیش پرداخت به حساب شرکت های واردکننده واریز کرده اند چه می شود و در مقابل نیز وارد کنندگان چگونه باید هم هزینه پرداخت شده از سوی خریدار را بازگردانند و هم غرامت و یا ضررطرف خارجی را پرداخت کنند؟   البته در هفته ای که گذشت، گمرک ایران به گمرکات اجرایی اعلام کرد بر اساس دستور مقام قضایی تا اطلاع ثانوی از ترخیص خودروهای موضوع ثبت سفارش‌های غیرقانونی در دستور مقام قضایی ممانعت به عمل آورده و با ابطال اظهارنامه‌های مربوطه و همچنین اعاده آنها به خارج از کشور، خودداری کند،‌ این در حالی است که اکنون تعداد کثیری خودرو با ثبت سفارش قانونی و از سوی انجمن وارد کنندگان خودرو ثبت سفارش شده اما این خودروها هم در میان غیر قانونی ها بر خورده اند که در همین زمینه مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفته است که بازپرس پرونده تخلفات خودرویی اختیار دارد در جهت کشف مدارک جدید و اسناد مورد نظر هرگونه اقدامی صورت دهد، اما باید توجه داشت که اقتصاد یک فرآیند پویا و زنده است و با یک فرآیند مرده مقابل نیستیم که بخواهیم در آن توقف ایجاد کنیم.   او این را هم گفته که صرف انجام یک تخلف نباید موجب شود که تمام فعالیت‌های یک شرکت متوقف شود. همچنین خودروهایی که به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شده‌اند نباید از گمرک وارد شوند اما خودروهای دیگر باید از گمرک عبور کرده تا بتواند التهاب بازار را کاهش دهند.   حال این پرسش مطرح است که چگونه و چه زمانی ماجرای واردات خودروهای ثبت سفارش شده از مبادی قانونی به کشور وارد می شوند و چه زمانی خریداران به خودروهای خود دست می یابند؛ که البته در این میان هنوز نه دولت و وزارت صمت پاسخگو است و نه وارد کنندگان زمان و برنامه ای دقیق برای تحویل خودروهای مشتریانشان دارند. در همین زمینه یکی از اعضای انجمن وارد کنندگان خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: « دو روز گذشته بر اساس بخشنامه هیات دولت، صریحا اعلام شد تا وارد کنندگان ما به التفاوت قیمت ارز 4200 تومانی را پرداخت کنند».  به گفته او، دریافت مابه التفاوت ارز از نظر ماهیت و شرعی اشکال دارد؛ چرا که پرداخت این مبلغ پس از خرید و پیش فروش خودروها تصمیم گیری شده و اکنون دریافت آن ظلمی است که به مشتری وارد می‌شود؛ در هر صورت تصمیمی است که وزارتخانه گرفته است.  این عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به اینکه آیا وارد کنندگان زیر بار پرداخت ما به التفاوت ارز 4200 تومانی خواهند رفت؟ اظهار می کند:« واقعیت این است که طی یکسال گذشته و مرحله به مرحله فشار به وارد کننده و مصرف کننده خودرو وارداتی از جمله بسته شدن سایت ثبتارش، حذف وارد کنندگان غیر رسمی، افزایش تعرفه ها در قانون بودجه سال 97، به عبارتی آب از سر وارد کنندگان گذشته و دیگر رمقی برای وارد کنندگان نمانده است و به طور طبیعی مخالف آن هستند».  او می افزاید: «در حال حاضر با یک تصمیم دولت، وارد کنندگان هستند که باید با مشتریان مواجه شوند و پاسخگوی آن ها باشند».  به گزارش خودروکار؛ در حالی که صحبت هایی مبنی بر باز پس گیری مبلغ پرداختی از شرکای خارجی مطرح است، برخی وارد کنندگان اعلام می کنند که برخی خودروهای پیش خرید شده توسط شرکای خارجی، تنها برای بازار ایران تولید شده و طرف خارجی نیز برای برگرداندن هزینه خودروها زیر بار نمی رود، چرا که برخی خودروها به صورت سفارشی  برای بازار ایران تولید شده است. همچنین طی روزهای گذشته گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که  واردکنندگان کالاها با رویه بانکی، باید برای دریافت تاییدیه و پرداخت مابه التفاوت ارزی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مراجعه کنند.

 
دوم تیرماه امسال بود که واردات خودرو به کشور ممنوع شد، خبری شوکه کننده برای وارد کنندگان، شاغلان این صنعت و در نهایت خریداران خودروهای وارداتی. حالا با گذشت 60 روز از این تصمیم، نه تنها هنوز وضعیت خودروهای ثبت سفارش و خریداری شده مشخص نیست؛ بلکه وارد کنندگان با کوهی از ضرر و زیان مالی مواجه اند. حالا آن ها مانده اند و تعداد زیادی خریدار که نه تنها خودرو بلکه پولشان را هم تحویل گرفته اند.
هنوز با گذشت دوماه از آخرین تصمیم سکاندار صنعت کشور نه تکلیف واردکنندگان مبنی بر خودروهای ثبت سفارش شده مشخص است و نه تکلیف خریدارانی که هزینه پیش خرید خودروی مورد نظرشان را به وارد کنندگان رسمی کشور پرداخت کرده‌اند. واردکنندگانی که زیر نظر اتاق بازرگانی، با مجوز و به صورت رسمی خودروهای دارای مجوز واردات را به خریداران پیش فروش کرده‌اند و به دلیل ممنوعیت واردات خودرو از دوم تیرماه، موفق به تحویل به موقع خودروها به مشتریان خود نشده و اکنون نیز متحمل ضرر هایی همچون پرداخت هزینه نگهداری خودروها در پارکینگ شرکت‌های طرف خارجی هستند. 
 
گرچه اکنون اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران مزید بر علت شده و دست وارد کنندگان را تنگ تر کرده است، اما نکته قابل توجه این است که چرا هنگامی که حدود 45 روز فرصت بود تا تعداد زیادی از خودروهای پیش فروش شده وارد کشور شوند، ناگهان واردات خودرو به کشور ممنوع شد و حتی در ورود خودروهای از پیش خریداری شده آن هم با ارز 4200 تومانی تعلل شد تا در نهایت تحریم ها آغاز شود؟ حالا تکلیف خریداران خودروهای وارداتی و مبلغی که به عنوان پیش پرداخت به حساب شرکت های واردکننده واریز کرده اند چه می شود و در مقابل نیز وارد کنندگان چگونه باید هم هزینه پرداخت شده از سوی خریدار را بازگردانند و هم غرامت و یا ضررطرف خارجی را پرداخت کنند؟ 
 
البته در هفته ای که گذشت، گمرک ایران به گمرکات اجرایی اعلام کرد بر اساس دستور مقام قضایی تا اطلاع ثانوی از ترخیص خودروهای موضوع ثبت سفارش‌های غیرقانونی در دستور مقام قضایی ممانعت به عمل آورده و با ابطال اظهارنامه‌های مربوطه و همچنین اعاده آنها به خارج از کشور، خودداری کند،‌ این در حالی است که اکنون تعداد کثیری خودرو با ثبت سفارش قانونی و از سوی انجمن وارد کنندگان خودرو ثبت سفارش شده اما این خودروها هم در میان غیر قانونی ها بر خورده اند که در همین زمینه مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفته است که بازپرس پرونده تخلفات خودرویی اختیار دارد در جهت کشف مدارک جدید و اسناد مورد نظر هرگونه اقدامی صورت دهد، اما باید توجه داشت که اقتصاد یک فرآیند پویا و زنده است و با یک فرآیند مرده مقابل نیستیم که بخواهیم در آن توقف ایجاد کنیم. 
 
او این را هم گفته که صرف انجام یک تخلف نباید موجب شود که تمام فعالیت‌های یک شرکت متوقف شود. همچنین خودروهایی که به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شده‌اند نباید از گمرک وارد شوند اما خودروهای دیگر باید از گمرک عبور کرده تا بتواند التهاب بازار را کاهش دهند. 
 
حال این پرسش مطرح است که چگونه و چه زمانی ماجرای واردات خودروهای ثبت سفارش شده از مبادی قانونی به کشور وارد می شوند و چه زمانی خریداران به خودروهای خود دست می یابند؛ که البته در این میان هنوز نه دولت و وزارت صمت پاسخگو است و نه وارد کنندگان زمان و برنامه ای دقیق برای تحویل خودروهای مشتریانشان دارند.
در همین زمینه یکی از اعضای انجمن وارد کنندگان خودرو می گوید: « دو روز گذشته بر اساس بخشنامه هیات دولت، صریحا اعلام شد تا وارد کنندگان ما به التفاوت قیمت ارز 4200 تومانی را پرداخت کنند».
 
به گفته او، دریافت مابه التفاوت ارز از نظر ماهیت و شرعی اشکال دارد؛ چرا که پرداخت این مبلغ پس از خرید و پیش فروش خودروها تصمیم گیری شده و اکنون دریافت آن ظلمی است که به مشتری وارد می‌شود؛ در هر صورت تصمیمی است که وزارتخانه گرفته است.
 
این عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به اینکه آیا وارد کنندگان زیر بار پرداخت ما به التفاوت ارز 4200 تومانی خواهند رفت؟ اظهار می کند:« واقعیت این است که طی یکسال گذشته و مرحله به مرحله فشار به وارد کننده و مصرف کننده خودرو وارداتی از جمله بسته شدن سایت ثبتارش، حذف وارد کنندگان غیر رسمی، افزایش تعرفه ها در قانون بودجه سال 97، به عبارتی آب از سر وارد کنندگان گذشته و دیگر رمقی برای وارد کنندگان نمانده است و به طور طبیعی مخالف آن هستند».
 
او می افزاید: «در حال حاضر با یک تصمیم دولت، وارد کنندگان هستند که باید با مشتریان مواجه شوند و پاسخگوی آن ها باشند».
 
در حالی که صحبت هایی مبنی بر باز پس گیری مبلغ پرداختی از شرکای خارجی مطرح است، برخی وارد کنندگان اعلام می کنند که برخی خودروهای پیش خرید شده توسط شرکای خارجی، تنها برای بازار ایران تولید شده و طرف خارجی نیز برای برگرداندن هزینه خودروها زیر بار نمی رود، چرا که برخی خودروها به صورت سفارشی  برای بازار ایران تولید شده است. همچنین طی روزهای گذشته گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که  واردکنندگان کالاها با رویه بانکی، باید برای دریافت تاییدیه و پرداخت مابه التفاوت ارزی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مراجعه کنند.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پيش فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
V4 سفید : سلام، من ماشین (اتومات V4) رو آبان تحویل گرفتم، برای من کویر تایر بود، البته زاپاس ش لاستیک چینی بود. من هنوز هم میام اینجا سر میزنم، اگه سایرین هم بعد از تحویل خودرو بیان اینجا و تجربیات شون از خودرو رو به اشتراک بذارن خیلی خوبه
تارا V1p فرسوده فوری : من طرح فرسوده تحویل ۲۶ ابان بودم و دو هفتست ماشین رو تحویل گرفتم شما یک پیگیری کنین شاید توی فرایند اسقاط خودرو مشکلی پیش اومده که هنوز فاکتور نشدید
تارا V1p فرسوده فوری : من دو هفته پیش تحویل گرفتم و بارز زیر ماشین هست
سامان : هفته چهارم شهریور با شماره پذیرش 12096000 به بعد فراموش شده ترین افراد در سیستم سایپا هستن
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام من 25فاکتورشدم هنوز منتظر پلاکم
ایگل ۹۰ روزه قسطی تیر : فکر کنم کرمان موتور فراموش کرده که خودروی ایگل هم توی سبد فروش محصولاتش هست.
جی ال 27خرداد : سلام از زمان فاکتور تا پلاک چند روز طول می‌کشه ؟
جی اتومات تکمیل ۲۵ اسفند : دوستان هرکی 24 و 25 اسفند فاکتور شده خواهشن اعلام کنه از نگرانی دربیاییم
مصوبه 473 شورای رقابت : احتمال داره مصوبه ی شورا رو اعمال نکنند ولی اگه نکنند به صورت کلی تخلف هست و آوردن سود مشارکت توی بند قرارداد قانونی نبوده و میشه طرح شکایت قضایی کرد در اصلاحیه مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت آمده است: با توجه به ابهامات مطرح شده در خصوص نحوه اجرای مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۰.۵.۱۱ و با توجه به اینکه در برخی قراردادهای منعقده بین خریداران و خودروسازان سود مشارکت پیش‌بینی شده است، مقرر شد تبصره ذیل به مصوبه فوق‌الذکر الحاق شود: «در مواردی که در قراردادهای منعقده سود مشارکت پیش بینی شده است، اینگونه قراردادها نیز مشمول مفاد مصوبه ۴۷۳ بوده و سود مشارکت لحاظ نخواهد شد.»
شاهین تحویل مرداد : سلام درپاسخ به مستر شماره پذیرش من 7 شماره باشما اختلاف داره تحویل مرداد بودم توی آبان تبدیل زدم فعلا خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اکبر : دوباره به ما نگن پول بدید ما دگه پول نداریم ،
گویا محصولات تجاری سایپا افزایش خورده : لذا مفت فروشی نکنید بعد از این همه مصیبت در تحویل و فاکتور ، اریسان هم مجددا افزایش خورد،
اطلس رانت : خخخخخخخخخ..کسانی که 18 آبان تجمع کرده بودن بعد بهشون وعده تک خوری داده بود سایپا جواب کسی رو تو گروه نمیدادن ...کیا یادشونه ؟ کلا غیب شده بودن و روزه سکوت گرفته بودن ..الان دست بع دامن گروه شدن بیاین ما بدجوری خوردیم ...چی شد نون به نرخ روز خورا الان میگید بیاین ما بدجوری خوردیم به ما بشتابید ...روزتون سکوتتون شکست ...فرداش به طرز عجیبی محو بودین
همسر کارمن د سایپا : من با بچه هام لخت میریم مدرسه صبح زود برای همدردی با مشتریان و همسرم به خاطر اون بی ادبی و نگارش تا یکماه حق ورود به اطاقم رو نداره و خدمات رایگان داره براتون با من
محمد ص : کوییک s/دوستان من تکمیل وجه5 شهریور بودم همین الان نگاه کردم فاکتور شده بود.ایشالا هرچه زودتر همه ماشین هاشونو بگیرن/کوییک s
سیدمحمد : سلام منم تحویل 29اسفند29ابان تکمیل وجه کردم طرح مادران فعلاکه خبری نیست
محسن : دنا تحویل 22دی درتاریخ28-9فاکتور شد با رینگ
قالپاق : سلام شما قالباق هستید
Mohsen : حشمت شاید باور نکنی ولی من با حرفات کلی خندیدم ، دمت گرم
ماهی : منم یه هفتس تبدیل زدم دیروز پیام اومد فاکتور شده حالا کی تحویل بدن نمیدونم