خدمات پس از فروش خودرو آب رفت/ نارضایتی بیش از 600 هزار نفر در کمین بازار خودروهای وارداتی

 

خدمات پس از فروش خودرو آب رفت/ نارضایتی بیش از 600 هزار نفر در کمین بازار خودروهای وارداتی

 
درست از زمانی که واردات خودرو ممنوع و تحریم های امریکا علیه ایران آغاز شد، مشکلات صنعت خودرو از جمله نحوه خرید و فروش خودروها تا خدمات پس از فروششان نیز کلید خورد؛ تا جایی که برخی کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند در صورت ادامه مشکلات حواشی خودروهای وارداتی، کاهش خدماتی همچون گارانتی، سرویس های دوره ای و نبود قطعات و لوازم یدکی بازار را با حدود یک میلیون مشتری ناراضی مواجه خواهد کرد.
زمزمه های افزایش قیمت خودروهای وارداتی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و در نهایت از ابتدای امسال و همراه با نوسانات نرخ ارز، بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی افزایش دو برابری قیمت را تجربه کرد. در همین راستا، خدمات پس از فروش و تهیه قطعات و لوازم یدکی این خودروها نیز در بخش قیمت روند صعودی پیش گرفت. 
 
این در حالی است که از اوایل مردادماه امسال ترخیص نشدن قطعات خودرو که تا کنون نیز ادامه یافته است، به خدمات پس از فروش شرکت های عرضه کننده و به ویژه دارندگان خودروهای وارداتی و مونتاژ داخلی آسیب هایی وارد کرده، به گونه ای که حتی برخی سرویس های دوره ای که روی برگه گارانتی ذکر شده بود نیز حذف شده و در برخی موارد با دریافت هزینه صورت می گیرد.
 
البته برخی شرکت ها یا شعب خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی و مونتاژ داخلی می گویند که به دلیل نبود قطعات و لوازم یدکی کافی علاوه بر افزایش قیمت، امکان تعمیر ندارند و برخی سرویس های دوره ای یا کاهش یافته و یا دیگر به صورت رایگان انجام نمی شود.
 
حال این پرسش مطرح است، در شرایط فعلی که قیمت خودروهای وارداتی روند صعودی پیش گرفته اند و هر روز بر حباب آن ها در بازار افزوده می شود و از طرفی دیگر خدمات پس از فروش آن ها با مشکل تامین قطعه مواجه است، چگونه می تواند بازار خود را همچنان سر پا نگه دارد و با کمبود تقاضا همراه نشود. چرا که مشتریان خودروهای لوکس و وارداتی خواهان خودروهای با کیفیت خاص و متفاوت از خودروهای داخلی هستند و شاید هرگز مشتریان خودروهای پر آپشن، خودروهای داخلی و حتی مونتاژی ها را خریداری نکنند. 
 
 علی شکوهی- کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید:« در حال حاضر بالغ بر 630 هزار دستگاه خودرو وارداتی تا 10 سال موجود است، که اگر این تعداد از نبود قطعات خودرو و کیفیت سرویس دهی و خدمات پس از فروش ناراضی باشند، مشکلات متعددی در کمین این صنعت خواهد بود». 
 
شکوهی عنوان می کند:« همین مشکل قطعا درباره محصولات مونتاژ داخلی نیز امکان پذیر است، چرا که قطعا این رویه برای خودروهای مدل کیا سراتو ساپیا، گروه چانگان و محصولاتی که سن زیادی برای مونتاژ ندارند، پیش می آید». 
 
کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند:« با افزایش تولیدات خودروهای مونتاژ و  ادامه مشکلات ذکر شده، ممکن است نارضایتی حدود یک میلیون نفری از دارندگان این خودرو ها را شاهد باشیم. چرا که اگر این افراد نتوانند از خودروی خود استفاده کنند یا خودریشان هر روز با کمبود قطعات یدکی همراه باشد، تا حدی سرمایه شان از دست رفته تلقی می شود». 
 
شکوهی تصریح می کند: «در این میان نباید تنها خودروهای وارداتی را مد نظر قرارداد؛ چرا که همین مشکلات برای خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی (CKD) نیز رخ می دهد، اما نکته اصلی این است که در حال حاضر خدمات پس از فروش در چه سطحی از کیفیت ارائه می شوند و آیا میزان رضایت مدنظر را برای خریداران رقم می زند؟». 
 
او ادامه می دهد:« اکنون به دلیل مشکلات موجود در رابطه با واردات قطعات خودرو، کیفیت خدمت رسانی به مشتریان به شدت کاهش یافته است. از طرفی دیگر یا بسیاری ازکالاها در دسترس مشتریان نیست و یا با افزایش دو برابری قیمت همراه شده اند». 
 
به گفته شکوهی، گرچه نرخ تامین قطعات خودرو با ارز 4200 تومانی اعلام شده است، اما در عمل همان هم اجرایی نشده ودر نهایت قطعات با ارز آزاد به بازار می رسند. 
 
این کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند:« تجربه نشان داده، نرخ ارز مبادله ای برای واردات قطعات خودرو تنها در حد گفتمان است و در عمل اجرایی نخواهد شد که در ادامه آن، قطعات به سختی به بازار مصرف می رسد و به طور طبیعی کیفیت قطعات نیز با کاهش همراه خواهد شد». 
 
او می افزاید: « ادامه این روند نتیجه ای مثبت در بر نخواهد داشت، چرا که نتیجه این روند وجود تعداد زیادی مشتری ناراضی خواهد بود». 
 
شکوهی در پاسخ به اینکه اکنون باید یا تعداد زیادی از دارندگان خودروهای وارداتی که خودروهایشان نیاز به سرویس های دوره ای و تامین قطعات و لوازم یدکی دارد، اما قطعاتی موجودنیست و باید چه راهکاری اجرایی شود، تاکید می کند:« به طور طبیعی افرادی که خودروهای وارداتی را با نرخ بیشتری خریدار می کنند، به دنبال کیفیت محصول و رضایت بیشتری هستند و نیاز به حس بهتر در رانندگی دارند. اما این حس تا جایی ادامه می یابد و در صورتی است که قطعاتی نباشد تا این خودرو به خوبی حرکت کند، دیگر آن خودرو با قیمت بالا به کاری می آید؟». 
 
 به گفته او، با ادامه روند کمبود قطعات خودروهای وارداتی، ناگهان پس از مدتی، آرامش در رانندگی با خودروهای چند صد میلیون تومانی و لوکس، درست برعکس به نقطه عدم آرامش تبدیل خواهد شد. 
 
این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: «حال اگر متولیان صنعت خودروسازی نتوانند برای تامین قطعات و لوازم یدکی خودروها و همچنین ارائه خدمات پس از فروش خودروهای فروش رفته اقدامی انجام دهند، در آینده با حجم زیادی از مشتریان شاکی و ناراضی مواجه خواهند بود». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خدمات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آرش : سلام دوستانی که فاکتور میشن توروخدا اینجا اعلام کنن لطف کنید بگید پیش فروش چه ماهی بودی و کی تکمیل وجه کردی ممنون عزیزان
X5 : چرا ثبت نامی های فروردین رو تحویل نمی‌دن توروخدا تحویل بدید بد جور به پولش نیاز دارم
احلام : فعلا که پیام تغییر رنگ برای 26 خرداد آمده
هادی : من تکمیل وجه ۲۴ اردیبهشت هستم ولی هنوز خبری نیست به نظرتون چقدر طول میکشه فاکتور بشه؟
دلارام : فرقی نداره رنگش با هم شاهین بدن قرمز بدن آبی بدن زرد بدن
احلام : شما هنوز خیلی راه داری. به این زودی منتظر فاکتور نباش. هنوز امروز تاریخ 26 خرداد فاکتور شده. و این قدر سرعت فاکتور کند هست بعید میدونم قبل از سال نوبتتون بشه. البته از صمیم قلبم ارزو میکنم هر چه زودتر فاکتور بشی ولی چیزی که تجربه بهم ثابت کرده خرداد به بعد فاکتور میشی
احلام : منم تبدیل زدم به رنگ مشکی. و سریع فاکتور شدم
شاهین GL 26 خرداد مشکی : فاکتور شد تبدیلی مشکی
J4 مرداد90 روزه : منم 11 مرداد ثبت نام کردم ولی هنوز هیچ خبری نیست
محمد ابراهیمی : اسفند 1403، مرحله اول 420میلیون واریز کردم بعد مرحله دوم 1404 دی ماه واریز میکنیم کسی می‌دونه مرحله دوم چقدر واریز میکنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : ممنونم سفید
آر اس دی ماه : سلام دوستان اگر اطلاع داربد میشه بفرمایید هفته چهارم دی ماه که ما هستیم کی میاد دعوتنامه ؟و مبلغش چقدره کوییک آر اس سپاس
خوشا به سعادت شما : خوشا به سعادتت یک قربانی حتما بکن از شر سایپا راحت شدی تکمیل وجه 25تیر هستم یک آذرفاکتورشدم و 10آذر پلاک خورده ماشین ولی ازاون تاریخ تا الان ماشین رو تحویل ندادن شما از کدوم شهری بهت تحویل دادن؟؟؟
عرفان : مال منم انوطوری زده
قباد : گفتم این نیسان ابی ها تعدادی مال قبل بوده و شرکت اون وقت مجوز پلاک نداشته الان مجوز پلاک گرفته و زیاد هم نیستند کلا فکر کنم 500 دستگاه یا 1000 دستگاه باشه . کجای این حرف بده دارم مردم را راهنمایی میکنم خبر داشته باشند . اخه عده ای گفتن دوباره تولید میکنه شرکت . زمانه خراب شده با مردم راست حرف بزنی باورت ندارند .
207 پانا اتومات تحویل 30 دی : سلام واریز اول 31 تیر واریز دوم 2 آبان امروز تحویل گرفتم.
شیده : دوستان راهنمایی کنید کارت طلایی بگیرم یا نه ؟
مسعود : داخل وضعیت پلاک زده درانتظار ثبت اصالت خودرو توسط پلیس ؟ این یعنی چی کسی میدونه
مسعود : برادر سامانه سخا امور راهور برای ثبت پلاک و سامانه املاک و اسکان برای احراز محل سکونت هردو را ثبت نام کن تا پلاک بهت تخصیص بدن
میثم : کوییک ار اس تحویل آخر آذر ماه بود. من دعوتنامه واسم 21 آبان اومد اما 28 آبان تکمیل وجه کردم طرح پیش فروش هنوزم منتظرم فاکتور بشه