ثبت نمایندگی و واردات لاستیک چینی آزاد شد

 

ثبت نمایندگی و واردات لاستیک چینی آزاد شد

 
به دنبال نابسامانی‌‌های ایجاد شده در بازار لاستیک خودروهای سواری و باری-اتوبوسی و افزایش چشم‌گیر قیمت‌‌ها، وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت با ثبت و تمدید نمایندگی شرکت‌‌های تایرساز چینی در ایران موافقت کرد.
 
ثبت نمایندگی تایرهای چینی و تمدید نمایندگی این شرکت‌‌ها که در آخرین ماه‌‌های وزارت وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت ممنوع اعلام‌ شده بود، پس از کاهش تایر مورد نیاز بازار کشور، با رضایت مسئولان این وزارتخانه آزاد شد.
 
 
صنعت چین مانند بسیاری از رشته‌های دیگر، در حال حاضر برندهای متعددی در صنعت تایرسازی خودروهای سواری و تجاری روانه میدان رقابت جهانی کرده است؛ اما در بسیاری از کشورها، این تایرها به دلیل مشخصات عملکردی ضعیف با استقبال چندانی مواجه نشده و از کسب سهم مناسب در بازار عقب مانده‌اند.
 
پیش از این مرکز امور اصناف و بازرگانان به‌ دستور وزیر پیشین صنعت‌، معدن ‌و تجارت، ثبت هرگونه برند جدید لاستیک چینی را ممنوع کرده بود و حتی شرکت‌‌های صاحب‌ نام تولید تایر چین هم پس از اتمام اعتبار گواهی نمایندگی‌‌هایشان نمی‌توانستند برای تمدید گواهی‌نامه مرکز امور اصناف اقدام کنند. اما این روزها با بالا رفتن بی‌رویه قیمت انواع لاستیک در بخش رادیال سواری و باری- ‌اتوبوسی، وزارت صمت با تمدید مجوز نمایندگی این شرکت‌ها موافقت کرده است، تا بار دیگر تایرهای چینی اجازه ورود به بازار ایران پیدا کنند.
 
برخی کارشناسان بازار معتقدند این روزها بازار تایرهای وارداتی به ‌ویژه برندهای کره‌ای و ژاپنی شاهد افزایش قیمت هستند؛ به گونه‌ای که در برخی مدل‌‌ها و سایزها به شکلی غیر معقول افزایش قیمت رخ داده است. افزایش قیمت لاستیک به این دلیل است که لاستیک‌سازان مطرح دنیا از اروپا، ژاپن و حتی کره جنوبی، بازار کشور را به‌ دلیل تحریم‌‌های آمریکا و ترس از دست دادن بازار بزرگ این کشور ترک کرده‌‌اند. 
 
مسئولان وزارت صنعت تصمیم جدیدى گرفتند، که باعث خواهد شد برندهای جدید تایر چینی که حاضر به ارسال محصولات خود به بازار ایران هستند، مجوز نمایندگی بگیرند و برندهایی که در گذشته در ایران نمایندگی داشته و به دلیل تمدید نشدن اعتبار نمایندگی‌‌شان قادر به همکاری با ایران نبودند، نیز بتوانند پس از تمدید مجوزها بار دیگر محصولات خود را از طریق نمایندگان ایرانی خود به کشور صادر کنند.
 
در سه ماهه گذشته صنعت تایر کشور دچار مشکلات شدیدی از جمله کمبود مواد اولیه است؛ دلیل اصلی این موضوع، نبود ارز برای تهیه مواد اولیه جهت مصرف تولیدکننده داخلی عنوان می‌شود. تامین جنس در بازار امروز به یکی از معضلات صنف لاستیک تبدیل شده به طوری که یکی از نکات افزایش قیمت، کمبود لاستیک و تزریق نشدن به موقع آن در بازار است. 
 
تصمیم وزیر پیشین صنعت، معدن‌ و تجارت برای عدم اعطای نمایندگی جدید و تمدید نمایندگی برندهای لاستیک‌ساز چینی تنها با هدف حمایت از صنعت تایرسازی کشور گرفته‌ شده بود؛ متاسفانه با توجه اتفاقات اخیر و عدم تامین به‌ موقع مواد اولیه تایرسازان، کشور با کاهش تولید و کمبود این کالا در  بازار روبه‌رو شد.
 
برآوردهای رسمی نشان می‌دهد که ظرفیت تایرسازان ایرانی برای تامین تمام نیازهای بازار لاستیک کشور کافی نیست و از این رو جهت تامین این کالای حیاتی برای صنعت حمل‌ و نقل، نیاز به واردات تایر به کشور وجود دارد؛ اما در نهایت باید تاکید کرد که مجموع این تغییرات ماحصلی جز افزایش قیمت تایرهای داخلی و جایگزین شدن برندهای مطرح ژاپنی و اروپایی توسط رقبای چینی نداشته است. در نهایت هر دو تغییر نیز به ضرر مصرف‌کننده نهایی تمام خواهد شد؛ به خصوص که تایرهای چینی هنوز از نظر مشخصات ایمنی و استانداردهای صنعتی در بسیاری کشورها با محدودیت عرضه مواجه شده‌اند.
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی شاهین cvt : سلام دوست عزیز پلاک شدن رو تو سایت میزنه؟
+Sadegh : به هیچ جا، اصلا انقدر جمعیت نداشتیم که بخواهیم کاری کنیم، همینهایی هم که بودند بعضی هاشون یکدفعه غیب میشدند، از ساعت ۱۱.۵ رفتیم داخل تا ۳ موندیم، شرکت رو تعطیل کردند و در رو بستند، یک رئیس فروش درپیت هم داشتند اومد فقط گفت قطعه نداریم، ماشین نیست، صبر کنید کنید بالاخره یک روزی بهتون میدیم
محمد : دوست عزیز نسخه کامپیوتر ماشین ببر نمایندگی با اپدیت درست میشه کاملا. منم همین مشکل داشتم. به محض اینکه کمی کلاچ ول میکنی دنده یک خاموش میشه. این مشکل نرم افزاری هست نه خود ماشین
محمد : دوست عزیز نسخه کامپیوتر ماشین ببر نمایندگی با اپدیت درست میشه کاملا. منم همین مشکل داشتم. به محض اینکه کمی کلاچ ول میکنی دنده یک خاموش میشه. این مشکل نرم افزاری هست نه خود ماشین
شاهینg : چی گفتن حالا دردغشون چی بوده
شاهین جی : سلام نترسید کسی فاکتور نشد من خودم تا آخرین لحظه اونجا بودم .یه مشت دروغ بارمون کردن بعدشم گفتن خوشگلدی
شاهین اتومات : با سلام دوستانی که تکمیل وجه 12 اسفند هستن و فاکتور نشدن اعلام کنن ببینیم همه فاکتور شدن یا نه؟
وحید : باسلام.چن‌دقیقه پیش ی‌پلاک دیدم رو‌پراید بود 66ق166ایران 66جالب بود
حسن شاهبازی : مبارک باشه انشاالله
حمید دیلمی : آره جان خودشون ، آذر 1403 تکمیل وجه کردیم هنوز خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطمه : تحویل 19خرداد با 27میلیون تاخیر فاکتورنشده خدا لعنتشون کنه.
6 تیر تبدیل 207 : از منم فاکتورنشده هنوز
اپشنال اتومات : ما شهریوری ها حالا حالاها مونده تا فاکتوربشیم
سورن پلاس 13تیر : چند روز بعد از فاکتور شدن تحویل گرفتی
سورن پلاس 13تیر : درود برادر ماشین شما چه رنگیه مگه؟؟؟اخه من 13تیر بودم دیروز فاکتور شد
چین : چرا این مدل کوییک دیر فاکتور میشه خب نخرید محبور نیسید که مدلهای دسگه که سریع تحویل میدن بخرید
اطلس مشکی 28مهر : سلام دوستان این که دادستان گفته تا 15 شهریور باید تحویل بدید اصلا چیز خاصی نیست الان اگه تحویل ندن میخوان چیکارش کنن الان 10 ماه تاخیر داره بعدهم میگن شرکت ورشکست نمیتونه تحویل بده تمام الکی دلخوش به دادستان و دولت نباشید
پانا فولاد مادران : سلام پانا فولاد طرح مادران فروش فوری موعد تحویل 17خرداد فورش فوری واریزی 20اسفند با 27میلیون سود تاخیر هنوز فاکتور نشدم
6 tir : بله فوق العاده،15414465
پانا : سلام واریزی اول 21بهمن واریزی دوم 16اردیبهشت 8مردادتبدیل زدم 9فاکتورشدامروزم پلاک شد