حضور چینی ها تهدید یا فرصت؟

 

حضور چینی ها تهدید یا فرصت؟

 
چینی هایی که در دهه گذشته امید بالندگی و شکوفایی صنعت خودرو کشور به شمار می آمدند حالا به مانند تهدیدی برای این صنعت قلمداد می شوند. ظاهرا تبدیل شدن ایران به سایت تولیدی خودروهای چینی بدون به همراه داشتن سرمایه و درآمد صنعتی مورد توجه برای کشور، زنگ خطری است که امروز بیش از گذر یک دهه برای مسئولان مربوط به صنعت خودرو به صدا در آمده است.
 
درهای واردات خودرو حدود یک سال و نیم است که بسته شده است. از سویی با اعمال تحریم های خودرویی آمریکا علیه ایران، شرکت های اروپایی نیز یکی پس از دیگری توقف فعالیت های خودرویی خود در ایران را اعلام و ساز ترک ایران را کوک کردند. در آخرین واکنش ها نیز فولکس واگن هم که نیامده پا پس کشید تا مانند حضور فرانسوی ها در ایران همه چیز در حالت خلسه و معلق بماند، بودن و ماندنی که این بار گویی هیچ فرقی ندارد. 
 
چرا که وقتی نه وارداتی انجام می شود و نه خودرویی به کشور می آید و خدمات پس از فروشی توان ارائه خدمات داردو نه جا به جایی ارز و مبادلات مالی می تواند صورت بگیرد گویی اصلا وجود خارجی ندارند و بود و نبودشان توفیری نخواهد داشت. در این میان حضور برند های چینی و سهم 17 درصدی شان در بازار خودرو ایران تنها نقطه امیدواری است که شرکت های خودرویی برای ادامه حیات خود به آن فکر می کنند.که حتی در پس ذهن خود نگرانی از رفتن این برند های چینی هم وجود داشته و امکان بار سفر بستن آن ها را هم پیش بینی کرده اند. 
 
در این میان اما مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را منتشر کرده و در این گزارش حضور چینی‌ها را تهدیدی برای صنعت خودرو کشور شمرده است. استدلال این است که حدود 17 درصد بازار داخل در اختیار خودروهای با منشاء چینی از یک سو و با میانگین ساختار داخل آن ها در حدود 20 درصد و به عبارت دیگر واردات کل قطعات خودرو از چین و مونتاژ آن در داخل از سوی دیگرنشان می دهد که بازار خودرو کشور از ناحیه خودروهای چینی بسیار آسیب پذیر بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در سیاست های حاکمیتی خود برای صنعت خودروسازی به خصوص اصلاح و اجرایی کردن چشم انداز صنعت خودرو در افق 1404، موضوع تعمیق عمق ساخت داخل در خصوص خودروهای چینی را به طور متوسط سالی 10 درصد پیگیری و اجرایی کند. اما این موضوع در شرایط فعلی و اوضاع بد صنعت خودرو چقدر می تواند درست باشد؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در رابطه با این مهم که افزایش داخلی سازی خودروهای چینی مونتاژی، چه گره ای از کار صنعت خودرو می گشاید، به خبرنگار خودروکار می گوید:«در میان خودروهای چینی مونتاژی بالاترین تیراژ تولید حدود 30 هزار دستگاه بوده است. هرچقدر هم داخلی سازی انجام شود بدتر به قیمت نهایی اضافه خواهد شد که فشار آن هم بر دوش مشتری است. تولید قطعات مورد نیاز ارزان تر از آنچه وارد می شود در این تیراژ پایین غیرممکن است.»
 
او می افزاید: «فرض کنیم یک خودرو مونتاژی را تا 99 درصد داخلی سازی کنیم و برای تکمیل تولید تنها نیازمند واردات واحد کنترل مرکزی (ECU) آن باشیم، اگر نتوانیم آن را وارد کنیم باز هم در فرایند تولید فلج خواهیم بود. خودرو وسیله ای است که اگر تنها در واردات یک درصد آن هم ناتوان باشیم هیچ کاربردی ندارد، چه برسد به آن که در حال حاضر بخش تولید داخلی خودروهای مونتاژی تنها قطعات پیش پا افتاده را در بر می گیرد. افزایش درصد تولید داخلی در این تیراژ پایین از یک مرحله به بعد نه توجیه منطقی دارد و نه اقتصادی، از این رو به ناچار باید با دنیا در تامل بود. این موضوع ارتباط چندانی با میزان داخلی کردن تولید آن ندارد.»
 
سند چم انداز 1404 در حوزه صنعت خودرو از تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاهی خودرو سخن می گوید و نگرانی از آن است که این سند محقق نشود. این کارشناس در این رابطه ادامه می دهد: «نمی توان با فرضیات متفاوت از اصل هدف به نتیجه رسید. مسیری که صنعت خودرو در پیش دارد از همان روز اول حتی یک روز هم با هدف سند چشم انداز 1404 هم راستا و همسو نبوده است. سند چشم انداز 1404 نیز در یک قالب سوری و نه فنی نوشته شده است و از ابتدا هم قابل اجرا نبود.»
 
او می افزاید: «مبنای فکری تولید در صنعت خودرو کشور تعرفه حمایتی و منع واردات است. از ابتدا بهانه مردم، تولید و ایجاد اشتغال بوده است اما منافع چیز دیگری بود. اگر قرار باشد صادرات یک میلیون دستگاهی خودرو داشته باشیم اول باید توانیم در بازار داخلی خود رقابت کنیم.»
 
فربد زاوه در رابطه با نقش تاثیر گذار چینی ها بر صنعت خودرو کشور و خطری که از جانب آن ها این صنعت را تهدید می کند می گوید: «با این ذهنیت موافق نیستم. چینی ها بازار ایران را نه تضعیف کردند و نه تقویت. آن ها در بازه ای از زمان به دلیل نزدیکی و دوستی های سیاسی تنها از یک فرصت و خطا در قانون گذاری استفاده کردند. از این رو این چینی ها نیستند که در این میان مقصر شناخته می شوند، اشتباه از خودمان است.»
 
این کارشناس به عنوان راهکار خروج از این بحران عنوان کرد: «برای هر موقعیتی قطعا راهکاری وجود دارد. برای این وضعیت هم راهکار آن است که پارادایم ذهنی، مدیریتی و اقتصادی کشور از ریشه تغییر کند. باید از حمایت های بی حد و اندازه دست کشید و اجازه دهیم اقتصاد ساز و کار خود را پیش بگیرد. دولت هم از حلقه تصمیم گیری و اجرا کاملا خارج شود و فقط در امر قانون گذاری کلان نقش ایفا کند. با اجرای این روش باقی مسائل فنی به صورت زنجیره ای متصل، حل خواهند شد.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند403 : سلام دوستان ،بله به من گفتن 1400نفر جلو شما هستن وتقریبا سه ماه دیگه بهتون میدیم ماشین ،ماهم تصمیم گرفتیم تبدیل کنیم به جی ال ولی اونایی که نوبتشون نزدیکه صبر کنید ،ما 17 آذر پذیرش شدیم
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
: چون خودم سری 66 بودم، دیروز تا 52 و پنجشنبه تا 46 فاکتور شده بود
ارسلان : نمایندگی رضایی بلوار خلیج فارس انتخاب کردم
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : شما فاکتور شدین چندین بودین؟؟؟
کوییک آر اس : شما فروش فوری بوده ؟؟؟؟؟؟مدل ماشینتون چی بود؟؟؟
آریزو 5 : سلام در پنل کاربری سایت مدیران خودرو تیک تحویل خودرو زده میشه
اطلس جی دی : روند فاکتور خوابید ، باز مردن
اطلس جی : سلام یعنی ممکنه تا شهریور تحویل بدن ماشین رو به خدا من که یه افسرده بدبخت شدم نه پول دارم نه ماشین نه طلا نه هیج انگیزه ای برای ادامه زندگی ...خدا مسئولین سایپا رو به سزای اعمالشون برسونه بگید آمییین
کوییک : واقعااااا چطور دلتون میاد با اعصاب مردم بازی کنید وبیای دروغ بنویسی چطور 28 اردیبهشت فاکتور شدی من 27 اردیبهشتم فاکتور نشده شرکتم هم زنگ زدم میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده
اطلس سواران : لعنت بر سایپا چقدر باید صبر کنیم تاخیر 1 یا 2 ماه کجای دنیا دیدید 8 ماه تاخیر در تحویل ماشین این تاخیر نیست یه جور دزدی و فریب مردم
یاغی : دوستان عزیزم،دیدن این پیج برای امشب کافیه،با اجازتون میرم بخوابم،شب بخیر