حکایت مصوبه ای که قدرت سلب اختیار ندارد/ اصرار شورای رقابت بر قیمت گذاری خودرو

 

حکایت مصوبه ای که قدرت سلب اختیار ندارد/ اصرار شورای رقابت بر قیمت گذاری خودرو

 
وزارت صمت و وزیر صنعت ابتدای شهریور سال جاری اعلام کردند براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند اما شورای رقابت همچنان خود را محق بر قیمت گذاری خودرو می داند و از این موضوع کوتاه نمی آید. سوال اینجاست که چرا این مصوبه قدرت سلب اختیار ندارد؟
مدتی است  که خداحافظی شورای رقابت با قیمت گذاری خودرو  مدام در صدر اخبار خودرویی قرار می گیرد و چند روز بعد به نحوی تکذیب می شود. در حالی که مدتی است شورای رقابت در سکوت خبری به سر می برد، هفته پیش محسن بهرامی ارض اقدس عضو شورای رقابت عنوان کرد این شورا با قیمت گذاری خودرو خداحافظی کرده است و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، از این پس این مسئولیت را بر عهده دارند. با اعلام مجدد این خبر دوباره ابهام ها بر سر اینکه بالاخره چه نهادی متولی قیمت گذاری خودرو است در ذهن ها شکل گرفت و این سوال دوباره بی جواب ماند تا اینکه  روز گذشته رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها  از مخالفت شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد.
 
او عنوان کرد در جلسه ای که هفته گذشته با حضور وزیر کشور و مدیران ارشد خودروسازان و قطعه‌سازان با هدف بررسی مشکلات این صنایع برگزار شده  رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد مقرر شده وظیفه قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار واگذار شود و رییس شورای رقابت که در جلسه حضور داشت با این موضوع مخالفت کرده و عنوان می کند در صورت تحقق این موضوع، به دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد.
 
عبدالرضا مصری عضو ناظر شورای رقابت و  نماینده کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار در مورد اینکه برخی از قطعه سازان و خودروسازان معتقدند چون شورای رقابت توان کنترل قیمت مواد اولیه را ندارد باید قیمت‌گذاری را به تولیدکننده قطعات و خودرو محول کند عنوان کرده بود یک سری وظایف قانونی برای مراجع قانونی تعریف شده است، شواری رقابت هم در راستای وظایف قانونی که به آن محول شده باید به مسئولیت های خودعمل کند، تا زمانی که قانون پایدار هست آن مسئولیت پایدار است. مگر آنکه کسی که به آن ها مسئولیت و اختیار داده است، آن را از شواری رقابت پس بگیرد که قاعدتا وظیفه مجلس شورای اسلامی است.  او نیز تاکید داشت ترکیب شواری رقابت ترکیب سه قوه است و فرا قوه ای تصمیم می گیرند.
 
در همین راستا ابتدای شهریور ماه  محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از مصوبه‌ای مهم در شورای‌‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه داد و اعلام کرد قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی با ارز نیما، تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد و این موضوع به این معنی است که مسئولیت از شورای رقابت باز پس گرفته شده است  اما مشخص نیست که اگر مصوبه و تغییر قانونی در کار است شورای رقابت به چه علت می خواهد به دیوان عدالت اداری شکایت کند.
 
در همین رابطه ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگار خودروکار می گوید: «این موضوع که شورای رقابت با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار مخالفت است به درستی بیان نشده است. هفته گذشته در شورای رقابت جلسه ای برگزار و در این مورد بحث شد. طبق نامه ای که وزیر صمت نوشته است ، کالا و خدماتی که مشمول قیمت گذاری می شوند پس از تعیین قیمت باید  به تایید ستاد تنظیم بازار برسند و عنوان نشده است که شورای رقابت قیمت گذاری نکند. در این نامه صراحت ندارد که شورای رقابت بر قیمت گذاری خودرو حق ورود ندارد. شورای رقابت نیز خود را در بحث خودرو محق قیمت گذاری می داند و این موضوع که کسی حق وتو این قانون را داشته باشد نمی پذیرد مگر آنکه شورای رقابت را در این موضوع سلب اختیار کرده باشند که این موضوع اتفاق نیافتاده است و قرار است از دیوان عدالت اداری نیز این موضوع استعلام شود.»
 
او در پاسخ به این سوال که شورای رقابت تا به امروز چه سود و منفعتی برای صنعت و بازار خودرو داشته است عنوان می کند:« خودرو های داخلی همانند سمند، پژو،تیبا و پراید که انحصار داشتند و دو خودروساز بزرگ نیز آن ها را تولید می کنند و مصرف عامه مردم است را شورای رقابت قیمت گذاری می کند. من نمی گویم شورای رقابت در این چند سالی که در قیمت گذاری خودرو دخالت کرده است موفق بوده یا خیر. شورای رقابت بر اساس آن فرمولی که وجود داشت در بحث قیمت گذاری خودرو ورود کرده است اما با توجه به افزایش قیمت هایی که صورت گرفته در برخی موارد با ثابت نگه داشتن و لحاظ نشدن قیمت ها متناسب با تورم،  قطعه سازان و خودروسازان نیز متضرر شده اند و نمی شود این موضوع را نادیده گرفت.»
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ممم : این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را می‌گیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو می‌فروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
محمد : سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علیرضا ترک زاده : سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
ساینا دوگانه اسفندی : باید از دست سایپت شکایت کرد
عمار : منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
محمد : سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
سجاد اس تری مشکی : این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
عباس - تهران - اس تری سفید : سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
تاراv4 : والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
اس فایو : از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاک‌میشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا پلاس اتومات اپشنال : سلام دوستان دنا پلاس اپشنال تحویل خرداد هستم فعلا هیچ خبری نیست
طاها : واسه چه ماشینی گفت آخر خرداد به ترتیب اولین نفرات میدیم؟؟؟
میثم حسینی : 6 روز
علی ام : سلام.لیزینگ شما چه بانکی هست؟ کارت سوخت را خودمون باید درخواست بدیم؟ اول باید وام را واریز کنن بعد فاکتور میشه یا اول باید فاکتور بشه تا وام را واریز کنن؟
سود تاخىر : در مورد سود تاخیر حدود یک ماهو نیم تا دو ماه بعد از تحویل گرفتن ماشینت اس ام اس میاد میرى نمایندگیت فیش میده میبرى بانک پولو میریزى به حساب تمام
سجاد : دوستان خبری از اولویت پاییز 403 نیست ؟کی باید واریز کنیم
نجفی : دوستان سلام ببخشید این پراید وانت ها ضبط دارن یاندارن؟
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : سخا رو 11 بهمن تحویل دادم برادر
4723 : پیامک برات اومده؟
سورن دوگانه : سلام من تکمیل وجه 23 آذرهستم ولی هنوزم فاکتور نشدم