هیاهوی احیای کارت سوخت بر سر راه نرخ گذاری بنزین

 

هیاهوی احیای کارت سوخت بر سر راه نرخ گذاری بنزین

 
گرچه زمزمه های احیای مجدد کارت سوخت از نیمه های بهمن سال گذشته آغاز شده بود، اما از حدود دو هفته گذشته علاوه بر بهارستانی ها، دولت نیز به صرافت افتاده است تا کارت های سوخت را احیا کند. حال باید دید که سازمان های متولی همچون ستاد سوخت، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و در نهایت وزارتخانه نفت تا چه میزان در اجرای این طرح عظیم آمادگی دارند؛ چرا که برای احیای مجدد کارت های هوشمند سوخت، ابتدا باید زیرساخت های لازم همچون آمادگی جایگاه ها جهت نوسازی و بهسازی دستگاه ها، صدور مجدد کارت های سوخت برای فاقدان این کارت ها و سایر ملزومات فراهم شود. 
 
از سویی دیگر، همانند سال 86، میزان مصرف سوخت برای خودروهای سواری و سنگین، ناوگان حمل و نقل عمومی و غیره بر حسب متوسط مصرف برآورد و اعلام شود تا دیگر مشکلاتی همچون فروش سهمیه سوخت توسط دارندگان خودروهای ناوگان عمومی به وجود نیاید.  
 
از این رو پرسش اصلی این جا است، در شرایطی که پلکانی شدن قیمت سوخت و افزایش احتمالی نرخ سوخت و بنزین دو نرخی مطرح است و از سویی دیگر افزایش کیفیت سوخت تولیدی زمزمه می شود، آیا احیای مجدد این طرح امکان پذیر و یا با موفقیت اجرایی می شود؟ 
 
در همین زمینه مهدی نیکدار- رییس ستاد حمل و نقل سوخت - به خبرنگار می گوید: « قطعا در شرایط فعلی این طرح مثبت ارزیابی می شود چرا که مهمترین حسن آن، جلوگیری از قاچاق سوخت است. البته باید تا زمان مشخص شدن تکلیف نرخ پلکانی و تعیین تکلیف وضعیت اقشاری که خودرو و مصرف بنزین ندارند نیز مشخص شود». 
 
او ادامه می دهد: « اکنون اگر این طرح همانند دوره اجرایی شود، احتمال استفاده مجدد از کارت های قبلی فراهم خواهد بود، اما باید پیش از هر اقدامی منتظر تصمیم نهایی نهادهای متولی بود». 
 
نیکدار در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان آمادگی جایگاه های سوخت کشور برای اجرای مجدد این طرح تاکید می کند: « در ابتدا باید اجرای این طرح، نحوه و زمان آن مصوب شود تا پس از مشخص شدن اوضاع، رسیدگی به وضعیت جایگاها ها پیگیری شود. چرا که در وهله اول مهم است که بدانیم این طرح تا چه میزان به کاهش قاچاق و مدیریت مصرف کمک می کند». 
 
رییس ستاد سوخت تصریح می کند:« گرچه اکنون زمزمه هایی در زمینه احیای مجدد کارت های هوشمند سوخت وجود دارد، اما هنوز موضع محکم و پاسخ روشنی از سوی دولت دیده نشده است. از طرفی دیگر باید ابتدا همه جوانب بازنگری شود که چه میزان کارت سوخت جدید نیاز است و وضعیت تعمیر و نگهداری دستگاه ها در جایگاه ها چگونه است». 
 
نگاهی به کارنامه کارت سوخت از 86 تا 95 
 
ساعت 24  سی و یکم اردیبهشت ماه 86 فروش بنزین در تمامی جایگاهها تنها با ارائه کارت هوشمند سوخت و با قیمت هر لیتر 1000 ریال عرضه شد. خبری که بسیاری آن را تا لحظه اجرا جدی نگرفته بودند اما درست پس از اجرای این طرح، مجبور به استفاده از کارت های سوخت سهمیه ای شدند؛ چرا که از آن زمان به بعد رسما استفاده از بنزین منوط به داشتن کارت هوشمند سوخت بود. 
 
این رویه در ماه های ابتدایی با نظرات موافق و مخالف زیادی همراه بود، برخی مصرف کنندگان در همان روزهای ابتدایی ماه سهمیه شان تمام می شد و به سراغ رانندگان تاکسی می رفتند ورانندگان تاکسی هم که راهش را یاد گرفته بودند، بنزین سهمیه ای را با هزینه های بیشتر به رانندگان سواری می فروختند. زیرا میزان سوخت شارژ شده در کارت های هوشمند برای خودروهای سواری شخصی بنزین سوز ماهانه 100 لیتر، خودروهای سواری شخصی دوگانه سوز 30 لیتر و موتور سیکلت ها نیز 30 لیتر بود. از این رو این میزان برای برخی سواری ها کفاف نمی داد و آن ها مجبور به خرید بنزین ازاد از تاکسی ها بودند. 
 
با این حال اما این طرح ادامه یافت و در نهایت در بهار 93 نرخ بنزین که مدتی قبل دو نرخی شده بود، از سوی دولت به میزان 1000 تومان تک نرخی اعلام و مقرر شد بنزین کارت های سوخت نیز بادو نرخ 700 تومانی دریافت شود. پس از اینکه بسیاری از مصرف کنندگان بنزین را به صورت آزاد و با نرخ 1000 تومان مصرف می کردند و علنا کارت های سوخت از سکه افتاده بود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1395 با حذف بند «ح» تبصره  14 قانون بودجه 1395 با حذف کارت سوخت موافقت کردند و عملا بنزین سهمیه ای با قیمت لیتری 700 تومان در شهریورماه سال 95 جای خود را به بنزین تک نرخی با قیمت آزاد لیتری 1000 تومان داد و به نوعی پرونده کارت های سوخت بسته شد. 
 
حالا با گذشت دو سال، دوباره سر و کله ی کارت های سوخت پیدا شده است. البته بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران در این بخش بر این باورند که احیای مجدد کارت های سوخت، علاوه بر اینکه به نفع مصرف کنندگان است، به نفع مدیریت مصرف سوخت کشور و در نهایت محیط زیست کشور است؛ چرا که از برخی ترددهای غیر ضروری با خودروی شخصی جلوگیری می شود. البته نقدهایی نیز در این میان وارد است، به گونه ای که برخی کارشناسان محیط زیست و شهری نیز می گویند که اگر دولت می خواهد مردم استفاده کمتری از وسایل نقلیه شخصی داشته و برای حفظ محیط زیست به ویژه در نیمه دوم سال تلاش کنند، در ابتدا باید نوسازی و بهسازی ناوگان عمومی به درستی اجرایی شود تا میل استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یابد. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کارت سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

شهروند
0

معمولا افرادی که خورو دارند دستشان به دهنشان میرسد ، اما بنزین به قیمت آب معدنی (آب بسته بندی شده) به فروش میرسد و در عوض قیمت برق و گاز مرتب افزایش می یابد !!!
کی به کیه ، کشور ملوک الطوایفی است !!
11:31  1397/07/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : ممنونم از راهنمایی عاقلانه ی شمادوست عزیز
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سوگند : بله تبدیل نیست خود رانا رو تحویل میدن فقط باید صبر داشته باشیم
علی : مشکل کمبود ضبط هم برای ما مردادی ها بود ولی اینا همش شایعه هست
مهدی : به هیچ وجه تبدیل نمیاد به هیچ وجه
مصطفی : چرا اینقدر دیر تکمیل وجه کردی؟تیر کجا مهر کجا؟شما باید خرداد تکمیل وجه میکردی
ستاره : کدوم طرح ثبت نام کردین چه قدر خوش شانسین یه ماهه اسمتون درومده
حامد : اره داداش به محض اینکه پول کاملو واریز کنی فاکتور میشی یه نگاه به کاستومرت بنداز احتمالا فاکتورت کردن
علی سورن : ممنون از جواب شما،من سورن دوگانه طرح فرسوده فروش فوق العاده تحویل 24 آذرم هنوز فاکتور نشدم شما چه طرحی بودید ؟
بی نیسان : علیک سلام آقای اسدالهی من اهل گنبد کاووس هستم میدونید بعد روشن شدن اون چراغ تحویل کی ماشین دستم میرسه شنبه هفته قبل پلاک شدم دیروز روشن شد چراغ تحویل. شما تحویل گرفتین؟
کوییک اس30 تیر : من از چند تا نمایندگی استعلام گرفتم همشون گفتن 29 تیر آخرین فاکتور کوئیک اس هست، منم 30 تیر هستم فاکتور نشدم هنوز.کسی هست 30 تیر فاکتور شده باشه؟؟؟؟
پانا 30 مهر : سلام دوستان کسی تحویلی 30 مهر فاکتور شده؟من 20مهر پلاس زدم 29 مهر هم رینگ زدم دست رسی به کاستومر ندارم نمیدونم فاکتور شده یا نه کسی اگه هست تحویلی 30 مهر فاکتور نشده باشه تیک سبز بزنه ببینم چقدر نشدن.تشکر همگی