ذخیره‌سازی انرژی با فیبر کربن؛ طرحی انقلابی در طراحی خودرو

 

ذخیره‌سازی انرژی با فیبر کربن؛ طرحی انقلابی در طراحی خودرو

 
بر اساس پژوهش‌های جدید، فیرکربن را می‌توان با هدف کاهش وزن و ذخیره‌ی انرژی استفاده کرد و بخشی از باتری خودرو دانست.
 
 
همان‌طور که می‌دانیم، فیبر کربن یکی از مهم‌ترین مواد در دنیای صنعتی کنونی به شمار می‌رود. سبکی و قدرت باورنکردنی فیبر کربن، آن را به ماده‌ای پرکاربرد در دنیای دوچرخه‌سواری مسابقه‌ای و طراحی خودروی سوپراسپرت تا هواپیماهای پیشرفته و مدرن تبدیل کرده است. اما آیا فیبر کربن می‌تواند نقش مهمی در ذخیره‌سازی انرژی داشته باشد؟ تیمی از دانشمندان در حال بررسی این ایده هستند و ادعا می‌کنند که اَشکال با دقت طراحی شده از این مواد، در واقع خواص الکتروشیمیایی از خود نشان می‌دهند؛ در این صورت می‌توان در سبک وزن کردن خودروها، استفاده‌های بیشتری از این متریال کرد.
 
این تحقیق در دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد انجام و با یک فرض ساده شروع شد. قبلاً نشان داده شده است که فیبر کربن به عنوان ماده‌ای الکترودی (قطب الکتریکی) در باتری‌های آزمایشی قابل استفاده خواهد بود؛ در حالی که خواص مکانیکی فیبر کربن به خوبی مشخص شده است، آیا این دو ویژگی می‌توانند در یک ماده چندمنظوره ترکیب شوند؟
 
 
فیبر کربن ساخته شده برای اهداف ساختاری، طوری مهندسی شده است که تا اندازه ممکن سخت باشد؛ اما این مواد در ظرفیت الکتروشیمیایی، خیلی مطلوب نیستند. در مقابل فیبر کربن با توانایی‌های الکتروشیمیایی خوب، تمایل به سفتی بسیار کمتری دارد.
 
دانشمندان تصمیم گرفتند نوعی ماده فیبر کربنی پیدا کنند که بتواند با هر دو خاصیت سازگار باشد؛ این به معنی مطالعه ریزساختارها در انواع مختلف فیبر کربن تجاری قابل دسترس و به دنبال یافتن چگونگی اندازه و آرایش کریستال‌های آن‌ها است. دانشمندان کشف کردند که الیاف کربنی دارای سختی بیش‌تر، کریستال‌های به‌مراتب بزرگ‌تری داشتند؛ در حالی که الیاف فیبر کربن دارای سختی کمتر، کریستال‌های کوچک‌تر و ضعیف‌تری داشتند.
 
یافته‌های جدید، پایه‌ای برای یافتن نوعی فیبر کربن است که بتواند خواص الکتروشیمایی و سختی مورد نظر ر درکنارهم ارائه دهد. همان‌گونه که لیف اَسپ توضیح می‌دهد، می‌توان به سمت تولید فیبر کربن تجاری با خواص جذاب‌تر حرکت کرد.
 
 
لیف اَسپ می‌گوید:
 
ما اکنون می‌دانیم که چگونه باید فیبر کربن چندمنظوره تولید شود تا ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی بالایی بدست آورد و در عین حال از سختی کافی آن نیز اطمینان داشته باشیم. کاهش جزئی سختی برای بسیاری از کاربردها مانند صنعت خودرو مشکل نیست. در بازار کامپوزیت‌ها، فیبر کربن گران‌بها وجود دارد که سختی آن‌ها برای استفاده در ساخت هواپیما مناسب است. بنابراین پتانسیل زیادی برای استفاده صنعتی از فیبر کربن وجود دارد.
 
 
وزن به عنوان یکی از پارامترهای مهم در طراحی بدنه و مصرف سوخت خودرو شناخته می‌شود. دانشمندان به‌دنبال این هستند که مواد جدید فیبر کربنی در صورت تبدیل شدن به بخشی از سیستم انرژی، چگونه می‌توانند شرایط را تغییر دهند. محققان برای بررسی امکان استفاده از مواد فیبر کربن در باتری‌های ساختاری، با صنایع خودروسازی و حمل‌ونقل هوایی همکاری می‌کنند.
 
اَسپ می‌گوید:
 
بدنه خودرو دیگر صرفاً یک عنصر باربری نیست، بلکه به عنوان یک باتری عمل می‌کند. همچنین ممکن است بتوان از فیبر کربن برای مقاصد دیگری مانند برداشت انرژی سینتیکی، حسگرها یا رساناهای انرژی و داده استفاده شود. اگر تمام این کاربردها بخشی از خودرو یا هواپیما باشند، می‌توان وزن خودرو را تا ۵۰ درصد کاهش داد.
 
این تحقیق در مجله Multifunctional Materials منتشر شده است.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فیبر کربن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
? : گفتن‌فقط‌ ۱۸‌ نفر‌رفته‌بودن‌
شاهین جی : هنوز اونجایین تکلیفمون چیه؟
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام کارشناس میگه 26 اسفند روند فاکتور شدنش شروع شده
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
شاهین جی : چرا کسی چیزی نمیگه😮‍💨😮‍💨😮‍💨
۱۲۳۴۵۶۷۸۹ : الان‌جریان‌چی‌شد‌چی‌گفتن‌ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
۱۲۳۴۵۶۷۸۹ : الان‌‌جریان‌چیه‌ چی‌گفتن‌ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...
ابوالفضل ۱۳۷۰ : برا من دعوت نامه اومد چند روز پیش ۴۱۴ میلیون با آپشن در اومد برام
ابوالفضل ۱۳۷۰ : شاهین cvt مهر 1402 مبلغ 290 تومن واریز کردم تاریخ 1404/05/07 برام دعوت نامه اومد مبلغ 399 تومن واریز کنم شنبه رفتم نمایندگی 11 /05 رفتم نمایندگی با پول بیمه بدنه 408 میلیون جدا ازم گرفتن و برا آپشن هم ۶ میلیون جدا ازم گرفتن مجموعا 414 میلیون واریز کردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : منم 20 بهمن 1403 گرفتم از بازرسی زنگ زد گفت تا 20 مرداد پیامک ارسال به بانک دریافت میکنی، گفت 3 ماه تعیین مبلغ قابل پرداخت سود تاخیر طول میکشه 3 ماه هم برای پیامک ارسال به بانک
سیامک : سلام من دقیقا ساعت 10 رسیدم صبح رفته بود دکتر نشد ساعت 9 اونجا باشم دقیقا منم فقط چند تا از ثبت نامی های شاهین رو اونجا دیدم آخرش به من گفتن تا 2 ماه دیگه تحویل میدیم من تکمیل وجه 21 اسفند هستم گفت دو ماه دیگه حالا کی میخوان برای دی و بهمن و اسفند ماه رو بدن الله و علم
207پانا : من هم مثل شما هشتم تبدیل به رینگ رو واریز کردم هنوزم فاکتور نشدم
پیش فروش : سلام وقتتون بخیر کسی میتونه راهنماییم کنه اینکه حواله ساینا گرفته بودم وکالت دارم از فروشنده ، ماشینو چند روزه تحویل گرفتم ،الان ک مدارک ماشین نیومده میتونم بفروشمش ؟
هادی : چرا سفید شیری زده رنگ ماشینو کسی میدونه داستان چیه؟
فاکتور : الهی به امید پروردگار شرکت سایپا فراموش نکنید فقط تا 15 شهریور وقت دارید لطفا زودتر فاکتور کنید
هادی : داداش گلم سفید شیری زده .تهران
اس : سلام دوستان من الان زنگ زدم فوق العاده 7 بهمنم گفتن آخر مرداد فاکتور میشی خد لعنتشون کنه
تبدیل به 207 : 6 تیر رو چرا فاکتور نمیکنن؟؟؟؟
امیر : اقا هادی اخوی رنگ ماشین چی زده سفید یا سفید شیری بعد تحویل کاشان بودی یا تهران ممنونم جواب بدی