رسیدگی مجلس به گزارش ثبت سفارش و واردات خودرو

 

رسیدگی مجلس به گزارش ثبت سفارش و واردات خودرو

 
در حالی که ۱۶ هزار خودرو به علت هزینه بالای گمرک در کشورهای همسایه انبار شده است، مجلس رسیدگی به گزارش ثبت سفارش و واردات خودرو را آغاز کرد.
 
 
هر روز تعداد شکایت مردم برای طرح‌های پیش فروش‌ خودرو هر روز افزایش می‌یابد، اما تنها ۱۶ هزار خودرو در بنادر کشورهای همسایه دپو شده است. در همین راستا مجلس شورای اسلامی رسیدگی به گزارش توقف ثبت سفارش خودرو و افزایش تعرفه واردات خودرو را در دستور کار قرار داد. 
 
 
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه گفت:
 
امروز با وجود ممنوعیت واردات، طبق آمار وزارت صنعت تولید خودو تا نصف کاهش یافته است؛ آیا این همان خودکفایی بود که برخی مسئولان در زمان ممنوعیت واردات خودرو شعار می‌دادند؟ ۱۳۰۰ خودروی خارجی مهر امسال از گمرک ترخیص شد و شهریور نیز  ۱۳۷۷۷ خودرو ترخیص شده است. امروز ۱۴ هزار خودرو در گمرک باقی مانده و سفارش‌های برخی شرکت‌ها نیز آماده شده است و حتی ۱۶ هزار خودرو در بندر کشورهای همسایه نگهداری می‌شود. زیرا قیمت نگهداری گمرک ایران بالا است و هر ماه یک خودرو به خاطر هزینه انبار کسر می‌شود. از این رو دولت باید تمهیداتی بیندیشد، زیرا به تعهدات مردمی که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند پاسخ داده نشده است و هر روز آمار شکایت از شرکت‌هایی که خودرو پیش‌فروش کرده‌اند، افزایش می‌یابد.
 
 
مهدی دادفر با تاکید بر ممنوعیت واردات خودرو، تصریح کرد:
 
خودروهایی که در گمرک وجود دارند، برخی مربوط به واردات یک سال و نیم پیش است. درواقع روند واردات خودرو نشان می‌دهد که تا اسفند امسال، ۷۰ درصد واردات خودرو تعطیل خواهد شد و این خود تحریمی داخلی است، که باید آن را یا خصومت آگاهانه یا بی‌تدبیری ناآگاهانه نامید که در هر دو صورت اثر منفی بر اقتصاد کشور دارد. تا امروز شرکت‌های خارجی مانند نیسان، لوکسژن، تویوتا، کیا و هیوندای دفاتر خود را در ایران تعطیل کرده‌اند و میتسوبیشی نیز در آستانه تعطیلی است.
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود:
 
در بازار خودرو، واردات فرصتی برای هدایت سرمایه‌های ایرانیان خارج‌نشین بود، اما در بخش تولید نیز فرصت‌هایی وجود دارد. حال سوال این است که چرا با توقف واردات و تحریم‌ها، تولید خودرو کاهش یافت؟ چرا باید زنجیره تامین متاثر از تحریم‌ها باشد و چرا امروز که تولید کاهش یافته کسی از خودکفایی سخن نمی‌گوید؟ یک سال پیش وزیر صنعت و برخی نمایندگان مجلس مدعی بودند با ممنوعیت واردات خودرو، تولید تقویت می‌شود، اما امروز آمارها نتیجه معکوس آن را نشان می‌دهد. از طرف دیگر باید توجه داشت که این کاهش تولید نتیجه تحریم نیست و ناشی از نبود برنامه‌ریزی، ضعف تولید و سایر مسائل است. از طرف دیگر کشور دچار شعارزدگی شده است زیرا در زمان تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، نمایندگان مدعی خصوصی‌سازی صنعت خودرو بودند اما بعد از آن این موضوع به‌طور کامل فراموش شد.
 
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد:
 
هم‌اکنون مشکل مدیریتی نیز در صنعت خودرو داریم؛ به‌عنوان مثال پراید ۴ هزار دلار ارزش دارد، چرا امروز با این ارزش برنامه‌ای برای صادرات آن به کشورهای همسایه و ضعیف وجود ندارد، در حالی که هیچ جای دنیا خودروی ۴ هزار دلاری وجود ندارد؟ این مسئله نشان می‌دهد که نه تنها در کشور برنامه‌ریزی استراتژیک وجود ندارد، بلکه مدیران به‌صورت تیمی فعالیت می‌کنند. خبرها حاکی از آن است که خودروهای چینی جایگزین خودروهای داخلی شده‌اند، اما این خودروها بالای ۵ سال کارکرد ندارند. امروز سوال این است که چرا باید مردم ایران تنها خودروی چینی سوار شوند؟ خودرو محصولی استراتژیک نیست، پس چرا باید تنها به سمت یک بازار خارجی سوق پیدا کند و قید تمام خودروسازان بزرگ دنیا را بزنیم؟ 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

ای بابا چه رسیدگی؟ فقط بازی با افکار مردم برای اهداف کثیفشونه وگرنه الان باید ایران و ایرانی تو بهترین وضعیت دنیا میبود نه اینکه برای تامین خانواده کاسه ی چه کنم چه کنم دستمون بگیریم. الان مسئولین ما بجایی رسیدن که اگه به مردم بگن الان روزه مردم باورشان ندارند
11:30  1397/08/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : تازه نفس ی دلت خوشه
مریم : کم کمش 5ماه سایپا
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم