ویژگی‌ ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای چیست؟

 

ویژگی‌ ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای چیست؟

 
ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای هر کدام دارای ویژگی‌هایی هستند و که به شرح زیر است:
 
ترمز کاسه ای (Drum Brake):
 
مزیت این نوع سیستم ارزان بودن ساخت آن و سبک بودن آن است،اشکال عمده آن بالا رفتن سریع حرارت ودر آن و در نتیجه عدم عملکرد مناسب در دمای بالاست.
 
در ترمز های کاسه ای کاسه ترمز به چرخ متصل است و همراه آن گردش می کند. دو عدد کفشک آهنی هلالی شکل که لنت های ترمزروی آن‌ها کوبیده شده است روی طبق ثابت محور نصب شده‌اند. در حالت عادی که خودرو نیاز به ترمز کردن ندارد کفشک‌ها به طوری تنظیم می‌شوند که فاصله کمی بین کاسه ی ترمز و لنت‌های روی کفشک وجود داشته باشد. وقتی راننده پدال ترمز را می‌فشارد فشار روغن در سیلندر اصلی افزایش یافته به سیلندر چرخ‌ها هدایت می‌شود. پیستون‌های داخل سیلندر چرخ در اثر فشار روغن از یکدیگر دور شده کفشک های ترمز را به طرف کاسه ترمز حرکت می‌دهند؛ در اثر نیروی وارد از لنت هر کاسه ی ترمز نیروی اصطکاک بین کاسه ترمز و لنت ایجاد می شود و نتیجه ان ایجاد شتاب منفی در چرخ و متوقف کردن آن است.
 
ترمز دیسکی (Disc Brake) :
 
مزیت این نوع سیستم توانایی کارکرد در حرارت بالا و قابلیت گرفتن ترمزهای پی در پی است.اشکال عمده آن نیز هزینه ساخت بالا،وزن سنگین و نیاز داشتن به فشار هیدرولیک زیاد است. برخی از ترمزهای دیسکی سیستم خنک کننده نیز دارند که با کمک پره هایی که درسیستم چرخ و ترمز تعبیه شده اند،خنک می‌شوند.
 
در ترمز دیسکی بجای کاسه ترمز از یک دیسک چرخان و بجای کفشک‌های خمیده از یک جفت کفشک مسطح بنام لنت ترمز استفاده می‌شود. در هنگام ترمز گرفتن این لنت‌ها به دیسک در حال چرخش فشرده می‌شوند. همچنین لنت‌ها از پشت به یک سیلندر و پیستون متصل هستند. در هنگام ترمز گرفتن، فشار روغن پشت هر پیستون، آن را به طرف بیرون می‌راند، در نتیجه لنت‌ها به دیسک فشرده می‌شوند. در اثر تماس لنت‌ها با دیسک، سرعت چرخش دیسک و چرخ کاهش می یابد و چرخ متوقف می شود.
 
تفاوت ترمز عقب دیسکی و کاسه ای چیست؟
 
ترمز دیسکی عقب دارای لنت ترمز معمولی مانند ترمز چرخ‌های جلو است و از همان روش چرخ های جلو بهره می‌برد و عملکرد بهتری نسبت به ترمز عقب کاسه ای دارد و معمولاً برای مدل هایی از خودرو که دارای شتاب و قدرت بیشتر هستند استفاده می‌شود. این ترمز از نظر قدرت، مزینی بر ترمز کاسه‌ای ندارد و بیشترین مزیت آن خنک کاری سریع و زمان عکس العمل کوتاه تر است.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لنت ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

امیر
0

سلام
دوستان من چرخ عقب پراید دیسکی گردم والان از تر مزش لذت میبرم فقط یه مشکل کوچیک داره با یه نیش تر مز ماشین متوقف میشه میخوام شدت تر مز کم کنم کسی میدونه چطوری میشه این کار کرد
18:27  1398/06/29
پاسخ دادن
ابی
0

آفرین، کار خوبی کردی، ترمز خیلی حیاتیه.
کجا دیسکی کرد؟ نمایندگی یا؟
01:51  1402/12/21

کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

ترمز ماشین رو به هیچ وجه عوض نکنید از کاسه ای عقب به دیسک عقب ارزش هزینه نداره.. ماشینهای خیلی قدیمی اگر چهار چرخ ماسه ای هست کیت ترمز دیسکی جلو میتونه خوب باشه ........ دلیل نکته اول اینه که ترمز عقب نقش کنترل ته ماشین رو داره و نقش اصلی ترمز با جلوست... نکته دوم اینکه ترمز های کاسه ای به گل ولای و کلا خیسی هیلی حساسن و در شرایط خیسی سر میخورن بجای ترمز گرفتن.... پس در مجموع مگر اینکه رالی بخواین شرکت کنید که خنک شدن ترمز براتون مهمه .. دست به ترمزهای فابریک نزنید که این کیتها تله پول هست... مسابقه که کلا با شرایط رانندگی عادی 100 درصد متفاوت هست و از ترمزهای کربن و سرامیک استفاده میکنن و زغالها هر مسابقه عوض میشن!! بهرحال دستکاری ترمز فابیریک هزینه زیادی هستش که اضافست و مگر در مورد کاربردهای خاص...
21:00  1397/08/18
پاسخ دادن
ابراهیم
4

سلام
میدونستید شرکت کارمانیا ماشینی که یکسال قبل گفته بود حدود ۱۳۰ میده و حدود نصفش رو هم گرفته بود ، الان بعد از ماهها تاخیر که هنوز هم ادامه داره ، گفته قیمت رو بالای ۲۵۰ میلیون میزنیم.
واقعا شرم آوره پول مردم رو گرفتن حالا هم دارن اینجور قیمت میزنن.
*****لطفا اطلاع رسانی کنید*****
22:26  1397/08/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 : ۱۸ بهمن قرار داد 13 خرداد پلاک شده و رو ارسال مدارک گیر کرده
TOYOTA : لندکروزر شاه خودرو ها
چانگان ۵۵ : آقا محمد حق با شماست چون پیامک سایپا هم گفته ۲۰۲۴ ولی بقول شما احتمالا یه عده که زودتر گرفتن با مدل ۲۳ و میخوان بفروشن تا بازار برای مدل اونا نیاد پایین شدیدا مخالف ورود چانگان مدل بالاتر هستن
وحید : ؟کجا می ری، حالا بودی، چی شد؟ تحویل گرفتی بسلامتی
تارا : سلام دوستان ۱۵ فاکتور شد ۲۲ پلاک الان روی صدور اسناد گیر کرده کسی است که برایش اسناد صادر و یا تحویل شده باشد
تارا اتومات۴ : توی پیچhavale.yabانیستاگرام امروز پست گذاشته بود ۳۱فروردین فاکتور شده
ف : توی اون سایت عکس جدید نبود ، مدل که باید ۲۰۲۴ باشد که خود سایپا هم توی پیامک ذکر کرده
T8 : سلام من ثبت نام ۱۸بهمن هستم هنوز پلاک نشده ۱۶ خرداد فاکتور شد فردا باید اولین قسط پرداخت کنم زنگ زدم گفتن یکماه بعد از فاکتور تحویل میدیم
T8 اسفند : سلام کی فاکتور شد
T8 بهمن : سلام دوستان t8 ثبت نامی 30 بهمن امروز پلاک شد کی تحویل میدن بنظرتون ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فونیکس : تاریخ تحویل سیستمیت کی بوده؟؟
محمد 29 اسفند : آمین
ناهید . ار اتومات تحویل فروردین : چرا بدون سند و مدرک تو دل ما رو خالی میکنی
علیرضا : برج 4
علیرضا : همنون جاس رفته اول. تواستعلام قرعکشی
ساینادوگانه بهمن : سلام دوستان چه جوری باید بفهمیم خودرو پلاک شده ؟؟
تبدیل کوییک : 19 تبدیل به کوییک 21 فاکتور 23 پلاک 24 چراغ تحویل
تیر ماه با لاینر هنوز نیونده : دوستان آقای بهاری اگر نبود. اینجا هم چنین نبود مرد خوب و کران قدری همچون که اینجاهیم ممکنه یکم طول بکشه هرگز منتظر دعوتنامه هست دعوتنامه اش میاد هرچی منتظر ماشینش ماشینش میاد هرکس منتظر فاکتور فاکتور میشه فقط یکم صبر باید داشته باشیم همه کارا انجام میشه
محمد x55 : سند و پلاک و کارت سوخت اومده ولی از ماشین خبری نیست.. هرجا زنگ زدم گفتن تا مرداد منتظر نباشین
آرش تیگو 8 پرومکس : خوب بالاخره امروز زنگ زدن گفتن بیا ماشینت اومده ولی هنوزم سر کارم نتونستم برم☹️ 20 فروردین پلاک شده بود