همه داشته و نداشته های برجام برای صنعت خودروسازی/ حکایت رشته هایی که پنبه شد

 

همه داشته و نداشته های برجام برای صنعت خودروسازی/ حکایت رشته هایی که پنبه شد

 
سال 94 و پس از موفقیت برنامه جامع اقدام مشترک، پیش از هر صنعت دیگری، ابتدا کلید صنعت خودرو را روشن کرد. به گونه ای که شرکای خارجی یکی پس از دیگری درخواست همکاری با ایران را اعلام کردند. 
 
فرانسوی ها، ایتالیایی ها و چینی ها بیش از سایر شرکای تجاری پیشنهادات خود را برای ایران لیست کردند و صنعت خودرو ایران نیز از فرصت پیش آمده برای توسعه صنعت خودروی خود استفاده کرد و صنعت قطعه سازی و خودروسازی خود را گسترده تر از گذشته کرد. 
 
در این مدت صنعت خودرو ایران میزبان فرانسوی ها، ایتالیایی ها، آلمانی ها و چینی ها بود تا آن ها نیز فرصت رشد و توسعه این صنعت را در ایران بیابند. 
 
دو سال ابتدای برجام با موفقیت های پیاپی در توسعه صنایع داخلی و ارتباط موثر با خارجی ها گذشت تا اینکه ترامپ پایش را در یک کفش کرد و زمزمه های خروج از برجام را سر داد. از همان روزها واردات خودرو با مشکل مواجه شد و شرکای خارجی نیز از ترس نابودی برندشان و محدودیت های بین المللی برای اقتصاد و صنایعشان رفتن را بر ماندن ترجیح دادند. 
 
خودروهای پسابرجامی تولید شدند اما ...
حدود سه سال از قراردادهای پسابرجامی گذشت و در این مدت تنها قرارداد ایران خودرو و پژو آن هم بر سر تولید خودرو 2008 و پس از آن سایپا و سیتروئن برای تولید سیتروئنC3  به سرانجام رسید و سایر قراردادها در صف اجرا باقی ماندند. اما اکنون با خروج آمریکا از برجام و تعلیق قراردادهای شرکای فرانسوی، تولید این دو خودرو نیز مورد بحث و بررسی است.  
 
در همین میان قرارداد رنو و ایدرو به سکوت رفت و در نهایت قرارداد بن رو نیز اجرایی نشد. 
 
ایتالیا، فیات را در ایران احیا نکرد
 
در کنار این قراردادها، اما قراردادهایی هم بودند که  همچنان در گیر و دار تفاهم نامه نهایی‌اند. فیات که بارها بر سر ورود آن‌ها به کشور آن هم به واسطه بخش خصوصی صحبت شده اما همچنان در سکوت به سر می برد و هیچ صدایی از احیای آن در دوره تحریم های جدید بلند نمی شود. 
 
البته این در حالی است که همواره رابطه ایران و ایتالیا بر سر روابط تجاری دور از مناقشه بوده و ایتالیا از جمله اولین شرکای تجاری ایران بوده است. به گونه ای که از سال 94 که اجرای برجام آغاز شد، ایتالیایی‌ها از جمله اولین گروه های تجاری بودند که با هیات تجاری شان به ایران آمدند و نه تنها قراردادهای تجاری و صنعتی متعددی منعقد کردند، بلکه ایران را نسبت به تولید سالانه دو میلیون دستگاه خودرو امیدوار کردند.  ایتالیایی ها پس از برجام دوش به دوش ایران راه آمدند، تا جایی که این قدیمی ترین شریک تجاری ایران دست همکاری  با ایران را فشرد؛ اما با گذشت دو سال و نیم از اجرای برجام و اکنون در آستانه سومین سالگرد برجام که امریکا نیز خبر خروجش را اعلام کرد، ایتالیایی ها منفعل تر از همیشه در صنعت خودروسازی ایران اقدام کردند. 
 
اکنون با وجودی که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو سال 97 را سال شکوفایی قراردادهای پسابرجامی و صنعت خودروسازی را با افزایش کیفیت عنوان می کردند، اما با آغاز سال 97 همه امید و آرزوها برای اجرای قراردادهای بین المللی از بین رفت. به گونه ای که تصمیم‌های ترامپ برای خروج از برجام به گونه ای لرزه به جان صنعت خودروسای ایران انداخت که نه تنها بازار وارداتی ها و داخلی‌ها را تحت تاثیر قرار داد، بلکه در حال حاضر سکوتی معنا دار برای اجرای قراردادهای پسابرجامی در این صنعت حکم فرمایی می کند. تا جایی که نه تنها بازار خودروهای وارداتی تحت تاثیر تصمیمات بین المللی مشوش شده، بلکه بازار خودروهای داخلی نیز به واسطه کمبود ارز و تغییرات در سامانه های عرضه ارز، تامین مواد اولیه قطعه سازان و در نهایت تولید و واردات خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. 
 
تکلیف فولکس واگن با خودش هم مشخص نیست
 
در کنار قراردادهای پسابرجامی صنعت خودرو، شرکت خودروسازی فولکس واگن پس از برجام برای حضورش در ایران با ماموت به توافق رسید، اما اکنون با اعلام تصمیم ترامپ بر سر خروجش از برجام،  زمزمه های خروجش به گوش می رسد و گویی در حال رفتن است،‌ البته بسیاری از صاحبنظران بر این باورند فشار آمریکا به آلمانی ها چندان منطقی به نظر نمی رسد.  از سویی دیگر اما اوایل مهرماه امسال هانا سانگلند سفیر سوئد در ایران خروج شرکت خودروسازی سنگین ولوو از ایران را تکذیب کرد و گفت آنها به خاطر تحریم حجم کار خود را کم کرده‌اند.  با این وجود هانا سانگلند سفیر سوئد در ایران گفته است که غول خودروسازی این کشور اروپایی، همکاری خود را با شرکت‌های ایرانی قطع نکرده است.
 
برخی کارشناسان اما بر این باورند که  اگر ماموت توان سربلند بیرون آمدن از فشارهای امریکایی را داشته باشد، باید به دنبال شرکتی دیگر برای مذاکره و حضور در ایران باشد و در غیر این صورت، باید صنعت خودروسازی ایران همواره در حسرت ورود فولکس واگن به ایران باقی بماند. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

مرتضی
0

ناراحت نباش فرزاد همه چیز درست میشه برای سلامتی شما ضرر داره!! شکر قرص نانی هست!
18:32  1397/09/03
پاسخ دادن
فرزاد
0

به جهنم.ایشالله بدتر سرمون بیاد.تا سال دیگه کاملا برام روشنه اینجور که مردم پراید و تیبا میخرن قیمت پراید میشه ۱۰۰ میلیون.انشالله تا سال ۱۴۰۰ سوار پراید ۵۰۰ میلیونی میشیم
09:40  1397/09/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
j7 : کارزار اعتراض به کارمان موتور را امضا کنید https://www.karzar.net/114251
s5 - مهر27 : اول J7 ثبت نام کنیم بعدش سر وصدا کنیم? !!!
عارف : سلام لطفا آیه یاس نخونید. اپراتورای سایپا باید مردم رو ناامید کنند که حواله دارا رو بیارن به اطلس و سهند نوظهور. منتظر شاهین میمونیم
ممم : اطلاعات تماس اداره تحویل سایپا بزرگراه لشگری، خ پنجاه و دوم، بین خ چهارم و ششم، اداره تحویل سایپا تلفن: 44922685 - 021
ممم : اطلاعات تماس اداره تحویل سایپا بزرگراه لشگری، خ پنجاه و دوم، بین خ چهارم و ششم، اداره تحویل سایپا تلفن: 44922685 - 021
یوسف : والا داداش منم ماشین طلا فروختم، ولی هرچی جلوتر میریم ناامیدتر میشم، نه راه پس داریم نه راه پیش، خدا لعنت کنه کسی رو که اینجوری اعصابمون رو بهم ریخته
ممم : اطلاعات تماساداره فروش سایپا کیلومتر 11جاده مخصوص کرج، جنب شرکت پارس الکتریک، سازه گستر 1، ساختمان شماره1، طبقه همکف تلفن تماس: 44908545 – 021
ممم : مرکز امور مشتریان سایپا در محله آرژانتین تهران و در استان تهران كيلومتر 11 بزرگراه شهيد لشگري (جاده مخصوص كرج) - معاونت بازاريابي و فروش گروه سايپا واقع شده است.
مجتبی : سلام دوستان کرمان موتور شنبه ثبت نام A5و J7 داره. میتونین همون روز به نمایندگی مراجعه کنین و سر و صدا کنبن تا بقیه به دام نیوفتن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
13دی30بهمن : 17فاکتور20پلاک
دی مبعث دوگانه : این همه بدبختی و مکافات به خاطر داشتن ارزون ترین ماشین... خداییش ی مشت فلک زده دور هم جم شدیما
آپشنال فروردین : درود دوستان،من اپشنال تحویل 4 فروردین هستم،17 اردیبهشت فاکتور شدم،20اردیبهشت پلاک شد،قسمت همه دوستان.
فروش فوری 1 اسفند محلا : فروش فوریای اسفند اعلام حضور کنید😕ببینم چرا سایپای ماشینای مارو فاکتور نمیکنه
علی جانو : سلام وقت بخیر کسی میدونه تا چه شماره قراردادی فاکتور شده برای سورن پلاس
رضا تبدیلی 21 : چرا برا ما ما تبدیل رنگ نیومده ؟؟؟
محمد : فردا که جمعه تعطیل است
علی x22 : ممنون از پاسخگویتون آقا فرشید 😍
دوبلین : حواله هایما اس 7 فروشی کسی داره؟ H_o_sse_i_n
مهدی : سلام اینهایی که میگن سامانه 111 شکایت نکنید نفوذی هستند... همه با گوشی موبایل وارد سامانه111بشوید و شکایت خود را ثبت کنید