هر آنچه از سرویس های دوره ای خودرو باید بدانید

 

هر آنچه از سرویس های دوره ای خودرو باید بدانید

 
صرف نظر از خودرویی که دارید، سرویس های دوره ای، از اقدامات جدایی ناپذیرِ نگهداری خودرو هستند. به عبارت دیگر هیج تفاوتی ایجاد نمی کند که مالک چه خودرویی هستید، برای تداوم خط بقای خودروتان، سرویس ها باید به موقع و در زمان معین انجام شوند. سرویس، صرفا تنها تعویض روغن و فیلتر ها نیست. بگذارید اینگونه تعریف کنیم که به تعویض و بررسی هر آنچه از قطعات خودروتان که مصرفی است، در زمان مشخص آن، انجام سرویس گفته می شود. قطعات مصرفی شامل طیف وسیعی از اقلام ریز و درشت در خودرو می شوند که در ادامه قصد داریم به مهم ترین آنها بپردازید. با ما همراه باشید تا با جزئیاتی بیشتر، به دانش خودرویی خود، اطلاعات جدیدی اضافه کنید تا خودروتان همواره در سلامت بماند و از خسارات احتمالی آن جلوگیری شود.
 
 
سرویس ها شامل چه اقلامی می شوند؟
برخی از قطعات خودرو، تعویضی هستند. تعداد دیگری باید در زمان های مشخص بررسی و در بعضی موارد تنظیم و یا گاهی نیز تمیز شوند. در ادامه، به ترتیب اهمیت و میزان کاربرد، هر کدام را شرح می دهیم.
 
 
روغن موتور
 
روغن موتور اولین و مهم ترین چیزی است که در هر سرویس باید تعویض شود. روغن هیچگاه قابل تمیزکاری نیست. روغن موتور همانطوری که می دانید هیچگاه مصرف نمی شود، اما بر اثر استفاده و گذشت کارکرد مشخصی و یا حتی گذشتن زمان معینی، خواص خود را از دست می دهد و نیازمند تعویض است. مقدار روغن باید به صورت تداومی بازدید شود. در زمانی که سطح روغن موتور پایینتر از min بود، باید مقداری روغن به آن اضافه کنید تا سطح روغن بین دو علامت روی گیج قرار گیرد. زیاد بودن روغن هم (یعنی بیشتر از مقدار max تعیین شده بر روی آن) مشکل آفرین است. مثلا می تواند شمع ها را خیس و روغنی کند و دردسرهای این چنینی به وجود آورد. توجه داشته باشید که اگر از خودرو برای مدتی استفاده نکنید امکان فاسد شدن روغن وجود خواهد داشت و باید با توجه به توصیه های شرکت سازنده، به حداکثر زمان بین تعویض روغن موتور خودرو توجه داشت. اما همچنان معیار اصلی تعویض مرتب آن، کارکرد است که بسته به مدل خودرو، عددی بین 5000 تا 8000 کیلومتر، متغیر است. (البته استثنا هم وجود دارد.در هر صورت می توانید با پرس و جو از مقدار مشخص آن برای خودروتان آگاه شوید؛ نوع روغن هم موثر است). چند نکته لازم به یادآوری است. اما پیش از آن خاطر نشان می کنیم که کم شدن روغن (ریختن یا روغن سوزی) امری غیرعادی است که باید همواره از ثابت ماندن حجم مشخص سطح روغن اطمینان حاصل کنید. بیشتر بخوانید.
 
 
نکته اول
 
مسئله زمان و تاریخ انقضا روغن موتور امری پر اهمیت است که کمتر به آن توجه می شود. تصور کنید که مصرف شخصی خودروتان به شکلی است که همواره در شهر و ترافیک هستید. یا اصلا دیر به دیر از خودروتان استفاده می کنید. در چنین شرایطی عامل زمان (که منجر به فاسد شدن روغن به مرور می شود)، معیار تعیین کننده تری است تا کارکرد. به خاطر داشته باشید که روغن تازه، شفاف و روشن است؛ و پس از استفاده کم کم تیره و در نهایت سیاه می شود.
 
نکته دوم
 
هنگام تعویض روغن موتور ، حتماً به سطح کیفی API و گریدویسکوزیته روغن مطابق با فصول سال توجه کنید. ترجیحاََ روغن موتور های ذکر شده در دفترچه راهنمای خودرو را به کار ببرید. توجه داشته باشید که مثلا میزان ویسکوزیته روغن در زمستان و تابستان، بنابر اختلاف قابل توجه دمای غالب، باید متفاوت باشد.
 
 
 
نکته سوم
 
همیشه باوری وجود داشته که نوع روغن موتور مورد استفاده در یک خودرو باید ثابت بماند و از برند های متفاوتی برای یک خودرو به کار نرود. این اعتقاد کاملا درست است. چون تعویض پی در پی نوع روغن موتور به دلیل متفاوت بودن فرمولاسیون آن ها، ممکن است باعث واکنش شیمیایی و آسیب رسیدن به موتور خودرو شود.
 
نکته آخر
 
روغنی که انتخاب می کنید، از مهم ترین عوامل تعیین کننده هزینه نهایی انجام سرویس است. هزینه می تواند با انتخاب روغن موتور ارزان قیمت تا چندین برابر کاهش یابد. به یاد داشته باشید که هر آنی که خودروتان روشن است حتی بدون هیچ حرکتی، موتور در ظرفی از روغن فرایند خود را پیش می برد. درنتیجه اهمیت روغن نیازی به شرح و توضیح ندارد. در انتها اینکه اگر خیلی به روغن موتور اهمیت نمی دهید (عملی که اصلا توصیه نمی کنیم) به گرانروی یا ویسکوزیته آن بنا بر دما و محیط و نوع کارکرد خود دقت کنید. (روغن موتور های با ویسکوزیته بالا تر باعث نرم تر کار کردن و همچنین محافظت موتور می شوند. نقطه ضعف روغن با ویسکوزیته بالا این است که پس از استارت زمان بیشتری طول می کشد تا در تمام اجزای موتور گردش پیدا کند. توجه داشته باشید که روشن کردن موتور بیشتر از کارکردن در حالت عادی موتور را فرسوده می کند.)
 
 
فیلتر روغن
 
فیلتر روغن با توجه به توصیه سازنده با هر بار تعویض روغن یا یکبار در میان ، باید تعویض شود. این کار ضمن کاهش مصرف سوخت ، باعث افزایش شتاب و عمر موتور خودروی شما می شود. اگر روغن انتخابی تان همانطوری که در بالا گفتیم، ارزان قیمت تر است، فیلتر روغن را هر سری عوض کنید. (خساست بیشتر از این، عمر موتور خودروتان را کوتاه می کند.)
 
 
فیلتر هوا
 
هوایی که به محفظه احتراق موتور وارد می شود نیاز به فیلتر و قدری تمیزکاری دارد. از اثرات فیلتراسیون بد هوا می توان به نارسایی در سیستم سوخت رسانی ، تخریب رینگ های پیستون ، کاهش شتاب ، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی اشاره کرد. بنابراین تعویض به موقع فیلتر هوا برای افزایش کارایی و بازده موتور ضروری است.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سرویس خودرو , مکانیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

رحمآن پناهی
0

سلام خدمت دوستان محترم ایا استوپر تندر نود وقتی صدا میده نیاز به تعویض داره یا نه نمایندگی میگه این قطعه بایستی کاملا از کار بیفته بعد به تعویض اقدام کنیم مسعله بعدی روغن الف نوشته ده هزار کارکرد واقعا درسته و واسگازین گیربکس تندر نود درچند کیلومتر باید عوض شود نکته آخر در زمستان باد لاستیک چند درجه باید باشه واینکه تصمه تایم در ۶۰۰۰۰هرار باید عوض بشه مکانیک شخصی میکه تصمه تایم فابریک نزدیک صد تا کارمیکنه مطلب بعدی آیا درسته که وقتی در حال حرکت خودرو خاموش شد نباید استارت زد اول ماشین را به دنده دو میذاریم هولشمیدیم اگه ماشین راه افتاد تصمه تایم پاره شده واگه برعکس شد مشکل از جای دیگه هستش با تشکر از استان آذربایجانغربی شهرستان نقده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .
05:00  1397/09/10
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم
محمد 19مهر : گلون قارداش خوش گلیب سیز صابا زیق یاخاجایخ سایپانن قاپوسونا
اف ایکس : ای بابا اینا همه شایعه هست به مرگ میگرن که به طب راضی بشی 100 میگن که به 30 راضی بشی