علت صدای گیربکس خودرو در دنده عقب چیست؟

 

علت صدای گیربکس خودرو در دنده عقب چیست؟

 
برای اکثر رانندگان خودروها با سیستم دنده دستی اتفاق افتاده که در هنگام تعويض دنده دستی و قرار دادن آن در حالت دنده عقب، صدای ناهنجاری شنیده می‌شود که این امر نتيجه فعل و انفعالاتی در سيستم چرخ دنده‌ها است.
در سيستم‌ انتقال قدرت دستی، بيشتر از دنده‌های مارپيچ استفاده می‌شود، اما دنده عقب به دليل موقعيت خاص خود نياز به نوع ديگری از چرخ دنده‌ها دارد كه به چرخ دنده ساده معروف است.
 
دنده‌هايی كه نسبت دنده‌های جلو (مثبت) را ايجاد می‌كنند همه مارپيچ هستند (مانند: دنده يك،دو و سه). دندانه‌های مارپيچ به‌صورت مورب برش خورده‌اند. زمانی كه دو دنده در سيستم چرخ دنده مارپيچ با هم درگير مي‌شوند، تماس دندانه‌ها در پايان يك دندانه شروع می‌شود و اين تماس به‌صورت تدريجی باعث چرخاندن دو چرخ دنده می‌شود. 
 
تا زمانی كه دو دندانه به‌ صورت كامل در حال درگيری هستند اين درگيری تدريجی باعث می‌شود كه چرخ دنده‌های مارپيچ ملايم‌تر و آرام‌تر از چرخ دنده‌های ساده عمل كنند.
 
به‌دليل وجود زاويه در دندانه‌های دنده‌های مارپيچ، بيش از يك دندانه در يك زمان در اين نوع چرخ دنده‌‎ها با هم درگير هستند كه اين نوع برخورد و يا سايش باعث می‌شود كه اين چرخ دنده‌ها قدرت بيشتر، با تنش كمتری داشته باشند.
 
تنها مشكل در مورد چرخ دنده‌های مارپيچ اين است كه آن‌ها به سختی در كنار هم و در خارج از درگيری بروی می‌لغزند. در يك سيستم تعويض دنده دستی، دنده‌های جلو در حالت درگيری قرار دارند (در تمام زمان‌ها) و حلقه‌ها توسط دسته تعویض دنده كنترل شده و سرعت‌های متفاوتی را به محور خروجی منتقل می‌كنند.
 
دنده عقب در سيستم تعويض دنده دستی به‌عنوان دنده هرزگرد می‌چرخد.
 
چرخ دنده ساده بزرگ با دو چرخ دنده ساده ديگر، در زمانی كه نياز به تغيير جهت چرخش (دنده عقب) داشته باشيم بروی هم می‌لغزند (با هم برخورد می‌كنند). بيشتر چرخ دنده‌های بكار رفته در سيستم‌های انتقال قدرت دستی از نوع مارپيچ هستند. سه چرخ دنده كه مخصوص دنده عقب است از انواع دندانه‌های ساده به‌شمار می‌روند.
 
دنده‌های ساده با دندانه‌های مستقيم، در مقايسه با چرخ دنده‌های مارپيچ، لغزش بيشتری نسبت به هم دارند. هنگامی كه دندانه‌های چرخ دنده با يك چرخ دنده ساده درگير است، به‌جای اين كه به آرامی لغزش داشته باشند دندانه‌ها با هم برخورد می‌كنند.
 
اين واكنش موجب بروز اندكی سر و صدا و نيز افزايش تنش بروی دندانه‌ها می‌شود. هنگامی كه صدای بلندتری نسبت به درگيری ساير دنده‌ها می‌شنويد، آن صدای تغيير وضعيت و چرخش دنده خودرو است؛ صدايی كه می‌شنويد صدای برخورد و درگيری دنده‌های ساده عقب با يكديگر است. از اين‌ رو می‌توان گفت كه اين امری طبيعی و عادی است.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : قطعا باید فاکتور میشدی یه پیگیری کن شاید مشکلژ داشته باشه
رضا : پس برای من که 14 آذر 1403تکمیل وجه کردم تحویل فوری نود روزه ببوده چی میشه تا کی منتظر بمونیم
سهند s : لعنت به سایپا همه رو اسیر کرده
سروش ۱۴ اردیبهشت : ما هم فاکتور نشدیم فکر کنم چون پیامک تغییر رنگ دادن تا ۲۹ فرصت دادن گذاشتن بعد ۲۹ فاکتور کنن که اونایی که تغییر رنگ دادن با هم فاکتور کنن
تارا دستی فوق العاده مادران : سلام دوستان من زنگ زدم نمایندگی گفت با قطار میارن ماشینو بنظرتون چند روز طول میکشه بیارن اگه کسی اطلاع داره راهنمایی بکنه ممنون میشم ارومیه هستم
X5 : زنگ زدم کرمان گفت هفته دیگه ۲۰۰ میلیون افزایش قیمت قطعی میاد خوشحام واقعا چون من که گرفتم ماشینمو
حسین : میگن درب سایپا تجمع برگزار شده کسی خبری داره که چی شد؟
جی ۷ تیر : این هفته هم تموم شد یه ابلهی هی میومد مینوشت وسط هفته با افزایش قیمت دعوتنامه میاد کو کجاست ، باز میاد مینویسه هفته ی دیگه با افزایش قیمت 🤣🤣
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا حروم خور : ایران خودرو همه کاراش کارشناسی شده هست که مردم و راضی نگه داره ولی مدیران نالایق سایپا مردم و دربه در و بیچاره کردند میدونی چند تا خانواده بخاطر ناکارآمد بودن مدیران سایپا از هم جدا شدند چون به امید اینکه با ماشین درآمد داشته باشند که خرج زندگیشون و بدن. تف بروی مسئول بی کفایت. تف بروی اونی که میتونی کاری کنه ولی از مافیا می ترسه تف بروی مسئول و هیئت نظارتی که داد مردم نمیرسه. الان برو ببین بازار آزاد تا دل بخواد ماشین صفر ریخته. چرا سایپا باید با دلان کار کنه ولی قرداداشو عملی نکنه چون پشتشون پره پنجاه ساله
کوئیک ار اس : رفتیم شکایتم کردیم گفتن قرارداد بستید بهتون دیرکرد میدن دیگه باید چیکار کنیم ؟
امام زمان کوییک : امیدوارم rs هارو به sتبدیل کنن. ما بخاطر یه رنگ مشکی سقف 30میلیون تومن اضافه بدیم. اقا نخواستیم همون s رو برامون تبدیل کنبن
جواد حانعلی : آنکس که در مقابل ستمگر تسلیم می شود نیمی از تقصیر را در ظلم دارد. وای وای مرگ سایپا و پارس خودرو لعنت هر چی ترسو قلبم به درد می آید وقتی این همه بزدل را می بینم. شما ها برای گرفتن حق خود هم منتظر معجزه هستید. وای وای
اطلس جی : سلام منم 25 اسفند 403تکمیل وجه کردم و هنوز خبری نیست الان زنگ زدیم نمایندگی .میگه برید شکایت کنید ما کاره ای نیستیم
علی : آقای محترم نیسان آشغال میزنع اون روز نمایندگی خرم اباد نیسان تحویل دادن بعد از یک ساعت پس اوردن گفت درش بسته نمیشه صاصفکار شرکت اومد گفت ستون ماشین شرمت دو سانت کوتاده زده به همین خاطر بسته نمیشه سایپا عنو ورشکسته شده داره با سود پول مردم میچرخه اون ماشین که شما میکید یا ژاپنی یا فرانسه اینا تولید داخل هستن قطعات مشهد تبریز گلپایکان و کوچهه کرح میزنن ساینا نه فرانسه نه ژاپن داشتم داشتم حساب نیست دارم دارم حسابه نمیتونه بفروش بابک زنجانی شاید مشکل خل بشه سنگ الکی به سنه نزن مردم گرفتارن مسافر کشن بدبختن طلا فروختن مستاجرن بعد تو اومدی میگی سایپا ال بله برو پی کارت عامو
حدیث : بخدا 28 تیر اکمیل وجه کردم فعلا تخصیص گرفتار ششدیم
کوییک ،s : سلام بچه ها ،کسی می دونه بعد از فاکتور شدن چند روز بگذره ماشین رو تحویل میدن؟
کوئیک ار اس : لعنت خدا به پارس خودرو دوماهه ار اس روتیر گیر کرده هیشکی جواب مارو نمیده چی کار کنیم خدا دردمونو به کی بگیم
مسعود : میدونستی نباید سرمایه این مملکتو میبرد توی سوریه و عراق میریخت جلوی بیگانه میدونستی هرشخصی با هزار بدبختی پول ی ساینا جورکرده العان یک ساله بدون ماشین مونده میدونستی با همین پول ساینای آشغال میتونستیم بهترین خودرو روز دنیا را بخریم ولی اینا نمیزارن