تداوم بلاتکلیفی در بازار خودرو / گم شدن کلید تدبیر دولت در مسیر تحریم ها

 

تداوم بلاتکلیفی در بازار خودرو / گم شدن کلید تدبیر دولت در مسیر تحریم ها

 
قیمت گذاری خودرو که چندی است به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده همچنان بازار خودرو را بلاتکلیف نگه داشته است. گاهی خبر از کاهش برخی از خودروها می رسد و روزی دیگر از افزایش قیمت ها صحبت به میان می آید.
موضوع قیمت گذاری خودرو همچنان بلاتکلیف است و اگرچه از این سو و آن سو خبر می رسد که به زودی قیمت خودروهای تولید داخل نیز اعلام خوهد شد و هربار یک نهاد و مسوول در مورد آن اظهار نظر می کند اما همچنان کلید این قفل بزرگ پیدا نشده و دولت تدبیر و امید گویی کلید اتاق قیمت گذاری خودرو را گم کرده و در میان مسوولین مختلف در پی پیدا کردن کلید این اتاق هر بار به  یک بن بست می رسد.
 
در این میان نه تنها بازار خودرو  از این وضعیت متضرر شده است که  حتی خودروسازان  در شرایطی که این صنعت نیز تحریم هم شده است نیز برای اجرای تعهدات تحویل خودروهای پیش فروش شده خود سرگردان قیمت های جدید شده اند و نگاهشان به دستور افزایش قیمت ها خشک شده است و حتی خود در این زمینه دست به کار شده و قیمت برخی محصولاتشان را افزایش داده اند.
 
از سویی در حالی که به نظر می رسد دولت همه تلاش خود را برای کنار گذاشتن شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو به کار برده اما در این امر ناکام مانده است و همچنان شورای رقابت طبق قانون و اختیاری که به آن داده شده دست از قیمت گذاری خودرو نمی کشد و در این امر دخالت دارد. این در حالی است که بعد مدت ها کش و قوس در این زمینه همه بر این امر تاکید داشتند که دیگر قیمت گذاری خودرو به سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار سپرده شده است اما چند روز پیش شواری رقابت دوباره خودی نشان داد و با با ارسال نامه‌ای به رییس جمهور، دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای انحصاری را ارسال کرد تا رییس جمهور در مورد آن تصمیم گیری کند.
 
رضا شیوا رییس این شورای هم  براین موضوع که  براساس ماده 58 فصل نهم اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای رقابت موظف است تا همه ساله دستورالعمل تعیین قیمت را برای خودروهایی که دارای انحصار هستند و رقیب ندارند ارائه کند هم تاکید و عنوان کرد : براساس بند 3 آن ابلاغیه مقرر شد تا شورا و نهادهایی که قیمت‌گذاری انجام می‌دادند، شیوه قبلی را ادامه دهند اما قیمت‌گذاری‌ها براساس تایید نهایی شورای عالی هماهنگی اقتصادی خواهد بود.
 
به هر صورت گره کور قیمت گذاری خودرو همچنان کور مانده است و هنوز هم خبری از اعلام قیمت های جدید به گوش نمی رسد. فعالان این حوزه نیز هرکدام تحلیل های خود را از بازار خودرو ارائه می دهند و برخی اعلام افزایش قیمت های جدید از سوی خودروسازان را در باغ سبزی به آزادسازی قیمت ها شمرده اند. برخی این شرایط را در بازار مطلوب می پندارند و عنوان می کنند قیمت ها به بازار حاشیه نزدیک تر و دست دلالان از این بازار کوتاه خواهد شد. به هرحال اگر آزاد سازی بخواهد صورت بگیرد مشکلات خود را خواهد داشت و مشخص نیست این ظرفیت وجود دارد یا خیر و اگر صورت نگیرد هم باید مشخص شود این افزایش قیمت ها از سوی خودروسازان پیش از اعلام قیمت های جدید و دستور افزایش قیمت ها برای چه صورت گرفته است.
 
اگرچه برخی کارشناسان افزایش قیمت ها را خارج از چارچوب  قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان می دانند و می گویند بازار این خودروها انحصاری نییست و کار اشتباهی صورت نگرفته است اما روند این اعلام قیمت های جدید نیز کمی سوال بر انگیز است.برخی نیز این افزایش قیمت را برای ارزیابی بازار دانسته اند.
 
در کنار تمام این موضوعات مشکلات مالی و اعتباری  و ارزش سهام خودروسازان همچنان دچار مشکل است.هفته  گذشته یکی از کارشناسان سرمایه در پی استقبال از سهام گروه‌های خودرویی در تالار شیشه ای معتقد بود افزایش تقاضا برای سهام گروه خودرو مبتنی بر قیمت‌گذاری محصولات است و عنوان کرد این موضوع  پایدار نخواهد بود.
 
به هرحال خودرویی‌ها در هفته نخست دی ماه همانند هفته‌های گذشته در تالار شیشه ای  نوسان در شاخص را تجربه کردند  و علت این موضوع متاثر از میزان تقاضا در بازار بود در کنار این مسئله، معاملات گروه خودرویی در بازار همچنان با بلاتکلیفی ادامه دارد به همین خاطر روند ثابتی در بازار گزارش نشد. در هفته دوم  دی هم نیز به گفته همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه  وضعیت نماد خودروسازها تا روز سه‌شنبه به دلیل مشخص نبودن تحولات بنیادی سهم ها مشخص نبود و مسیر قیمتی نیز همچنان ابهام داشت. او عنوان کرد نوسانی را در قیمت‌های گروه شاهد بودیم ولی در آخرین روز کار هفته با توجه به اینکه معافیت  تجدید ارزیابی دارایی به مدت 5 سال از سوی دولت تصویب شد شاهد ایجاد صف خرید برای نمادهای خودروسازی مثل ایران خودرو بودیم. به هرحال شرایط خودروسازان هم در بازار بورس نیز مثبت ارزیابی نمی شود و بازار خودرو نیز همچنان چشم انتظار قیمت های جدید مانده است.
 
از این نکته هم نباید غافل شد که رییس اتحادیه فروشندگان خودرو مدت هاست که از نبود عرضه خودرو در بازار گله مند است و معتقد است خودروسازان بازار را کنترل می کنند او همجنین در تازه ترین اظهار نظر خود مدعی شده  قیمت خودرو‌ها به دلیل ثبات در نرخ خودروهای وارداتی و داخلی تا پایان سال افزایش نمی یابد. به هرحال این موضوع قیمت گذاری خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد و باید همجنان منتظر بمانیم تا شاید دولت کلید این قفل را پیدا کند.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Nazi : خوش خبر باشید انشالله ما هم به زودی فاکتور شیم
فروردین : چرا فاکتور فروردین شروع نمیشه خوب اتومات بدن بجای دنده دارن که ...
احمدوند t8 شهرری : سلام به من دیر تحویل دادن از طریق دفتر خدمات قضایی و در شورای حل اختلاف ۳۰ روزه خسارت گرفتم البته تا صدور فاکتور و هزینه دادرسی هم گرفتم
شاهین جی ۱۱ آذر : شماره پذیرش تون چنده؟؟
مهدی پلاس : گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها اعلام کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا حسینی مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. وی ادامه داد: برخی از آمارهای منتشر شده در فضای مجازی با واقعیت فاصله دارد و گروه خودروسازی سایپا از ابتدای امسال حدود 30 هزار دستگاه خودرو تولید و فاکتور کرده است و هیچ مشکلی بابت عرضه خودرو از سوی این گروه خودروسازی وجود ندارد. مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اخذ مجوزهای لازم برای ادامه تولید در شرکت بن رو گفت: با همراهی و درایت مسئولین مربوطه و اخذ مجوزهای لازم از فردا شرکت «بن رو» به مدار تولید برمیگردد و با اضافه شدن تولید در این شرکت، تولید گروه سایپا به مرز 1900 تا 2 هزار دستگاه در روز می رسد. وی تاکید کر
شاهین : من پذیرش 14 آذر هستم ان شاالله ک فاکتور بشیم هر چ زودتر
مهدی شاهین پلاس اسفندی : منظورش روزی1900 الی 2000 می باشد
حسن : شمابین تاراودناانتخابتون کدوم هست داداش؟؟
متخصص : سلام بله ۱۱ آذر فاکتور شده
رضا : دوستان مدیر ارتباطات شرکت سایپا امروز مصاحبه کرده و گفته طی چند هفته آینده تمام خودروهای مشتری ها بهشون تحویل داده میشه گویا مشکلاتشون حل شده و از فردا روزی ۲۰۰۰ خودرو تولید میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند : دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند موعد تحویل 31رفروردین بود که در زمان تکمیل وجه گفتند 3 ماه تحویل میدن میشه 5 خرداد تحویل اما 10 اردیبهشت فاکتور شد و 11 اردیبهشت پلاک و الان توی،صدور اسناد
اطلس دی : غلط کردید شما که نمیتونید ماشین بدید ثبت نام کردید پول مردمو خوابوندید تو حساب شرکتسودشو میبرید حرومزادها اگر راست میگید شاهین بدید اطلس ندارید.کوئیک خر سوار میشه؟ باید ماشین مردمو بدید تبدیل هایی که فرستادید به درد عمه تون مبخوره.
کیوان : سلام دوستان ما هفته قبل تجمع کردیم خیلی خوب بود فقط تعدادمان کم بود این بار با نفرات بیشتری اعتراض می‌کنیم وحق خودمون رو میگیریم
حسن دوگانه : حودروی من فکر کنم از سایت تبریز بیاد .خودم سرخس هستم اول میاد تهران بعد مشهد و در نهایت سرخس .فکر کنم بعد از فاکتور دو ماه طول بکشه برسه به دستم کجا برم تو نیمه راه تحویل بگیرم به نظرتون
تبریزی : آره با سود مشارکت میتونی خانه بخری
نیلوفر : دوستان عزیز..کوییک جی اکس ال از تحویلی خرداد کسی دعوتنامه براش صادرشده....؟؟؟؟؟
حمید رضا : سلام می خواستم بدونم 6بهمن تکمیل وجه کردم موعد تحویل خودرو 14اردیبهشت هستش مثل اینکه تاخیر داره وهنوز هم فاکتور نشده چطور کسانی که دیرتر تکمیل وجه کردن فاکتور شدن اگه به ترتیب هستش این چه ترتیبیه لطفاً راهنمایی کنید چکار باید انجام بدیم
نویان : درود دوست گرامی چقد کاشان علافی داره تا ماشین تحویل بگیری؟
اشتری : چرا چرت میگی.خودم اینترنتی 124 ثبت شکایت کردم تأیید شده
توحید ارومیه : اقا متین شما هم عین علوی که نوشتم هستین.حدودا 12ت