ثبات مدیریت لازمه گذر از گلوگاه صنعت خودرو/ چرا آبی ها موفق تر بودند؟

 

ثبات مدیریت لازمه گذر از گلوگاه صنعت خودرو/ چرا آبی ها موفق تر بودند؟

 
ثبات مدیریت و پیاده سازی استراتژی های تدوین شده در یک بازه زمانی مناسب، یک اصل لازم و ضروری برای گذر از مشکلات و توسعه صنعت خودرو کشور است، موضوعی که در چند سال اخیر حداقل در یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی کشور صورت نگرفته است.
 
تغییرات پیاپی در سطح مدیرعامل و به تبع آن مدیران ارشد و حتی مدیران میانی شرکتهای خودروسازی یکی از معضلات اصلی در عقب ماندگی این صنعت و البته افزایش ضرر و زیان خودروسازان بوده است.
 
به گونه ای که مدیران ارشد خودروسازی های خصولتی فعلی، بیشتر تمرکز خود را باید برای بقای خود در راس هرم مجموعه صرف کنن و کمتر به فکر تدوین و پیاده سازی برنامه های هدفمند و بلند مدت می افتند.
 
این فشار و استرس بیرونی قطعا تمرکز هر مدیری را بر هم می زند، حال تصور کنید به این معضل بزرگ، تحریمهای بانکی، کاهش حجم نقدینگی، ترک شرکای خارجی، حجم بالای مطالبات قطعه سازان و از آن بدتر، تاخیرهای طولانی در تحویل خودروهای ثبت نامی را هم اضافه کنید. 
 
این مشکل البته در سایپا رنگ و بوی بیشتری داشته، چرا که به دلیل انتخاب مدیرانی بعضا با گرایش سیاسی این تغییرات زودتر و گسترده تر انجام شده است.
 
این تغییرات گاهی آنقدر سریع بوده که مدیرعامل حتی موفق به دیدن برخی از زیر مجموعه های خود و رصد کامل امور نشده و جای خود را به مدیر بعدی داده است.
 
در‌همین ۱۰ سال اخیر سایپا از قلعه بانی به بذرپاش، بعد از آن به مدنی، بعد به جمالی، بعد به جهرودی و حالا به سروش رسیده است. به عبارت ساده تر ۶ مدیرعامل در ۱۰ سال که نشان از عدم ثبات در مدیریت این شرکت بزرگ خودروسازی دارد.
 
شرکتی که یک زمان با سود سرشار خود به گاو شیرده صنعت معروف شده بود و حالا بیشترین زیان انباشته بین تمام خودروسازی های بزرگ و کوچک را با اقتدار ازان خود کرده است.
 
حال در جناح دیگر آبی های جاده مخصوص قرار دارند که با ۳ تغییر مدیریتی در ۱۰ سال گذشته اوضاع بهتری را دارند و توانسته اند به یک ثبات خوب در مدیریت ارشد برسند و طبیعتا مدیرعامل زمان و تمرکز لازم را برای پیاده سازی برنامه های خود داشته، برنامه هایی که این شرکت زیان ده را به یک شرکت سودده البته تا قبل از اجرای تحریم های جدید رساند.
 
در ایران خودرو منطقی جای خود را به نجم الدین داد و نجم الدین هم بعد از حدود ۳ سال سکان هدایت بزرگترین خودرساز کشور را به یکه زارع سپرد.
 
این ثبات طبیعتا در زیر مجموعه های این شرکت خودروسازی هم پیاده شد و آن شرکتهای مهم از جمله ساپکو، ایساکو و شرکت سرمایه گذاری ایران خودرو هم با ثبات مدیریتی توانستند مشکلات موجود را به حداقل برسانند.
 
در مقابل تمام شرکتهای زیر مجموعه سایپا از سایپا یدک گرفته تا سایپا دیزل، زامیاد، مگاموتور و ... شامل تغییرات گسترده شدند و به همین منظور نتوانستند برنامه های هدفمند و بلند مدتی را پیاده سازی کنند.
 
آنچه مسلم است تغییرات پی در پی در مدیریت شرکتهای خودروسازی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی می تواند به یک معضل بزرگ برای آینده راه صنعت خودروسازی کشور مبدل شود، معضل بزرگی که حتی در نگاه حرفه ای تر و آنهم در شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان هم به ندرت دیده می شود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : تازه نفس ی دلت خوشه
مریم : کم کمش 5ماه سایپا
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم